Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:55

Knijpvoetjes in ontwikkeling, heel simpel gesteld:

Afbeelding

nombrado

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:57

mijn paarden hebben geen van allen last gekregen van knijpvoeten door jarenlange ijzers.
dat ligt echt aan je smid (en jezelf)
bij mij kwam de smid tussen de 8 en 10 weken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:59

was paardnatuurlijk niet tegen hoefijzers? Of ben ik nu in de war?
Niet echt objectief als ze inderdaad tegen ijzers zijn.
Volgens mij staat het paard niet zo heel krap op zijn ijzers,ik zie duidelijk nog ruimte aan de zijkant van het ijzer.
Niet ieder paard heeft brede platvoeten.
Deze heeft een klein stijl hoefje,met een best wel stijle stand.
Chiba@ ik zie wel rotstraal of zie ik iets wat er niet is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:01

ik denk dat dat eerder als voorbeeld gebruikt wordt
ik ben zeker niet tegen ijzers..., alleen moeten ze wel op de goede manier eronder gelegd worden.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:27

- mijn paard heeft tot zijn 4 jaar nooit op ijzers gestaan, staat nu 9 maanden op ijzers. Zijn hoeven zijn altijd zo smal geweest. Het is niet door de ijzers dat hij zo'n smalle hoeven heeft.
- Staat normaal op ruimere ijzers, maar door omstandigheden deze keer iets meer op de vorm van de hoef gezet zodat eht scheurtje kan genezen.
- Dit ligt aan je smid en jezelf, is niet echt een constructieve opmerking, heb ik niet veel aan... ik probeer hier gewoon wat bij te leren over de hoeven om zo te weten wat nodig is voor mijn paard. Als ik dat allemaal wist, stelde ik hier geen vragen en ik ben tevreden over mijn smid. We zoeken samen naar oplossingen en alternatieven en dat vind ik goed, hij is iemand die daar voor open staat.
- @ geerke: waar zie je rotstraal? Ik heb die opmerking nog gehad. Ik behandel het met hipposol, zo'n groen spuitbusje, maar ik heb het vooral op de straal van de voorste hoeven gedaan, niet zo veel vanachter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:29

@chiba: heb je fotoos van je paard toen die nog niet op ijzers stond (van de voorkant af gezien) ??

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:31

nombrado schreef:
ik ben zeker niet tegen ijzers..., alleen moeten ze wel op de goede manier eronder gelegd worden.

Precies. ;)
Dit was bedoeld ter illustratie van wat er gebeurt bij te krappe ijzers, omdat Chiba zich niet goed kon voorstellen wat bedoeld werd met een knijphoef.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:33

Chiba schreef:
- Dit ligt aan je smid en jezelf, is niet echt een constructieve opmerking, heb ik niet veel aan... ik probeer hier gewoon wat bij te leren over de hoeven om zo te weten wat nodig is voor mijn paard. Als ik dat allemaal wist, stelde ik hier geen vragen en ik ben tevreden over mijn smid. We zoeken samen naar oplossingen en alternatieven en dat vind ik goed, hij is iemand die daar voor open staat.

en daarom stuurde ik je die link
daar staat heel wat informatie van een zeer ervaren hoefsmid.
je stelt hier een vraag, je krijgt er gewoon antwoord op, wat wij er van vinden.
als je tevreden bent over je smid? waarom heb je het er dan niet met hem over?
waarom hij wat doet? en waarom hij de takken zo kort heeft?
Volgens mij willen ze dit best uitleggen
hij heeft er misschien een hele duidelijke aanneembare verklaring voor.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:55

Gimli_ schreef:
nombrado schreef:

Precies. ;)
Dit was bedoeld ter illustratie van wat er gebeurt bij te krappe ijzers, omdat Chiba zich niet goed kon voorstellen wat bedoeld werd met een knijphoef.

Maar deze vorm van hoef had hij al vooraleer er ooit ijzers onder hebben gestaan... Toch blijvzen volgens jullie de ijzers de oorzaak... tja, dan zal mijn paard met onzichtbare ijzertjes geboren zijn!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:58

Chiba schreef:
Maar deze vorm van hoef had hij al vooraleer er ooit ijzers onder hebben gestaan... Toch blijvzen volgens jullie de ijzers de oorzaak... tja, dan zal mijn paard met onzichtbare ijzertjes geboren zijn!

blijft gewoon een feit...of het nu wel of niet door ijzers komt
de ijzers, zo als ze er nu onderliggen zijn te klein! en de takken tekort.
kijk dan eens naar die stand foto?
Afbeelding

Afbeelding
Mijn paarden hebben ook nauwe hoeven, maar die stonden echt niet op van die kleine ijzertjes.
als je een denkbeeldige lijn zou trekken door het voorbeen, zie je dat hij op deze manier, boven de schouder, nauwelijks steun heeft aan de onderzijde

hier een voorbeeld van langere takken
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nombrado op 23-12-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:03

@ dubbeldun: nee, ik heb enkel de foto op pagina 219 waar zijn hoeven te zien zijn voor hij op ijzers stond.
@ nombrado: op die foto voor hij ijzers had, had hij daar ook vanvoor ondergeschoven verzenen dan? (ik heb dat op die website bekeken ;) )

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:05

@ nombrado: normaal staat mijn paard zo ongeveer op zijn ijzers... ik zal nog wel eens een foto posten als de smid weer geweest is en hem zet zoals gewoonlijk. ;) Het kan misschien een millimeterke minder zijn, maar dan ziet het er in elk geval uit zo als op jouw foto.
Laatst bijgewerkt door Chiba op 23-12-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:06

Chiba schreef:
@ dubbeldun: nee, ik heb enkel de foto op pagina 219 waar zijn hoeven te zien zijn voor hij op ijzers stond.
@ nombrado: op die foto voor hij ijzers had, had hij daar ook vanvoor ondergeschoven verzenen dan? (ik heb dat op die website bekeken ;) )

ja hoor, dat zou heel goed kunnen
ondergeschoven verzenen hoeft echt niet van ijzers te komen
dit kan al zijn van voor de ijzers.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:33

SpikyBlue schreef:
Hallo! Ik heb nog wat grappigs gevonden. Jaren geleden had ik zelf ook de beschikking over een aantal hoeven van de slager (met nog een stuk been eraan). Die had ik bekapt en beslagen en ik wist niet wat k er daarna mee moest (tja) dus had ik ze begraven. Twee jaar later heb ik de botten weer opgegraven en goed schoongemaakt (+ werd hard uitgelachen door mijn stalgenootjes).
Dit was het resultaat (het is helaas niet de beste foto):
Afbeelding

schitterend. heb je nog meer foto's?? altijd interessant.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:26

Vandaag kwam de hoefsmid, en Wonder heeft geen rotstraal, de smid vond dat mijn vijl-werk erg goed gedaan. Hij vond het knap ;)

Wonder staat weer mooi op de hoefjes, hoefde niet veel te gebeuren omdat ik het regelmatig bij houd. De laatste keer dat ik er een smid bij had was in juli. Hij vond het scheve niet zo erg, de benen lijden er niet onder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:32

Da's goed nieuws Marit +:)+

Ik quote mezelf even uit het NT dry-topic (of oreganospultopic :P )

hestejente schreef:
Maar eerst nog even de zoolfoto van LV van precies een week geleden (en 4 dagen voor de start van de behandeling):
Afbeelding

En dan die van vandaag:
Afbeelding
Ben niet ontevreden :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:11

@Yontheke : als je zo tevreden bent over die smid en met een paard wat niet zonder problemen is. Is het dan niet een idee om eens per 6 weken die 30 km met je paard naar de smid te gaan ??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:21

nombrado schreef:

En weer op tijd vervangen worden .... want daar wringt het 9 van de 10x ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:38

Yontheke, ik zou inderdaad ook overwegen om, als je de mogelijkheden hebt qua vervoer, de berg dan maar naar Mohammed te zeulen.

En je anders niet vast te pinnen op het labeltje "natuurlijk" of "traditioneel". Denk dat jij het meeste hebt aan iemand die netjes bekapt en waarmee jij in goed overleg tot een manier van bekappen kunt komen die werkt voor jullie allebei én voor je paard. Ik hoop dat je een oplossing vindt :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:11

Ik heb vandaag wat foto's van mijn paard haar voetjes gemaakt, nog best lastig alleen. Haha.
Vind ook dat de foto's wat vertekenen, denk omdat ik er nog een vijl over gehad heb en de hoefwand daardoor langer lijkt dan de zool? Is in ieder geval gelijk aan elkaar. De onderkant van rechtsvoor mis ik en gewoon traditioneel bekapt.

Overigens moet de straal groeve en de zijkanten van de straal nog netjes gemaakt worden, maar mijn mesje is bot. Dus moet ik even een andere keer doen. Wel al wat flapjes weg gehaald, maar de straal is nog niet echt netjes en met een botmesje werkt dat niet zo goed. :+

Haar stand is nagenoeg "perfect", enige wat er aan haar beenstanden op te merken is is dat ze achter iets wat frans weg zet op stand, in beweging weer helemaal niet.

Afbeelding
Linksachter.

Afbeelding
Onderkant linksachter

Afbeelding
Linksvoor

Afbeelding
Onderkant linksvoor

Afbeelding
Rechtsachter

Afbeelding
Onderkant rechtsachter

Afbeelding
Rechtsvoor (beetje schuin, had niet zoveel plek om er tussen te zitten)

Afbeelding
Voer voetjes van voren (en een beetje de achtervoetjes).
Je ziet (vooral rechtsvoor/zwarte voetje) duidelijk nog strepen (heeft ze links ook, maar zie je hier bijna niet). Ze is vorig jaar verhuisd naar Zweden en heeft daarvan een enorme klap gehad (ook ontzettend mager geweest), maar vind dat ze er netjes uitgroeien.

Ik bekap de voeten dus zelf, ze heeft 6 jaar op ijzers gestaan en nu 1 jaar zonder. Helaas zonder succes, dus na de winter sla ik er onder de voor voeten weer een ijzertje onder.
Dan nog even kijken of ik haar de winter door laat gaan op blote voeten of op sneeuwbeslag. Nu ligt er geen sneeuw meer, maar vorig jaar rond deze tijd een ruime meter en we zitten in het sneeuw zekere gebied. Maar de zomer komt er hoe dan ook een ijzertje onder, ze loopt echt té slecht op de stenen waar hier alle paden uit bestaan helaas en volgend jaar moet ze ook weer aan het werk en dat wil ik niet met een gevoelig paard die erg kort loopt.

Edit: Snap niet waar die 2 foto's kantelt? Op de laptop staan ze gewoon recht...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:29

Ik zie maar 3 zoolfotos? :+

Heb je ook wat met de steunsels gedaan? Ik vind de hoeven mooi van vorm, de stralen achter vind ik er ook goed uitzien.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:24

Ik mis inderdaad de zool van rechtsvoor, kan ik ook niet meer vinden. Terwijl ik zeker weet dat ik m gemaakt heb. :+

Gisteren alleen bij gewerkt, dus alles recht gevijld en daar horen de steunsels dus ook bij. :) verder de hoefwand afgerond. Laatste keer bekappen is 6 weken terug, maar haar voetjes groeien niet erg snel.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 11:27

Erg mooie voeten in mijn optiek :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:34

het rechtervoorvoetje, staat iets anders...
als je de kroonrand lijn volgt en de kogel/ lijn (aan de voorzijde gezien) kan daar nog iets aan verbeterd worden. Verder geen slechte voetjes.
ik zou toch iets stijlere beenstand willen zien, dus hielen ietsje laten groeien.
volgens mij ontlast ze rechtsvoor ook? linksvoor ontlast ze vaker?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:12

DubbelDun schreef:
@Yontheke : als je zo tevreden bent over die smid en met een paard wat niet zonder problemen is. Is het dan niet een idee om eens per 6 weken die 30 km met je paard naar de smid te gaan ??

Ik heb wel een trailer maar heb zelf het juiste rijbewijs niet. Dus mijn vriend moet rijden en we hebben het er al over gehad. Ik kan naar mijn vorige stal gaan en hem daar laten kappen maar dan ben je al gauw een enkel ritje 45 minuten onderweg, dus anderhalf uur, dan nog bekappen. Je bent een halve dag daaraan kwijt en dat ziet mijn vriend niet zitten :)
Ik heb het ook al lang voorgesteld dat ik dat graag zou doen.

Tjah, ik heb al 2 keer een andere smid laten komen als mijn smid ertussen uit was en dan was hij gewoon niet goed gedaan :).

Maar in ieder geval bedankt voor de reactie.