[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:16

romeorowan schreef:
Wat vreselijk vervelend dat Isapaardje ook niet fit is.

Ze is gelukkig wel hartstikke fit, alleen af en toe aan de race Bloos
Is ze allang niet meer geweest, maar ze heeft ook allang geen wormspuit meer gehad.
Voorheen werd Isabella altijd ziek van ivermectine; reden dat ik van de DA al op pyrantel moest overstappen. Waarom ze toen steeds ziek werd (koliekerig) is nooit ontdekt, maar na 3x vond de DA het toch ook geen toeval meer. Misschien heeft ze wel gewoon gevoelige darmen ...
Gaskoliek komt volgens mij van luchtbinnen krijgen; oa luchtzuigers kunnen dit krijgen. Maar ook als een paard hevig schrikt en letterlijk naar adem heeft staan happen, kan het gebeuren (aldus kennis van me die luchtzuigers heeft).

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:44

Heb al even niet meer bijgelezen, zie ik weer allemaal zieke paardjes? Heel veel beterschap allemaal!
Gemske, je pony's zijn om op te eten! Vingers aflikken
Isapaardje, dat verhaal over die pylonen... ROFL Victor is ook zo'n lolbroek. Haha!

Over Victor gesproken.....ben sinds een paar dagen weer meer met hem aan het werk. Vrijdag wilde ik er weer voor het eerst sinds tijden even op, nou....ik had me net omgekleed, nieuwe helm op, begint hij daar even een rodeo weg te geven....
Dus ik dacht al bij mezelf....daar stap ik echt niet op, ik ga morgen wel rijden. Clown Maar, heldin als ik ben (ahum Bloos ) heb ik toch al m'n moed opgeraapt en heb hem gezadeld. Helaas kreeg ik z'n BF Arizona niet goed, dus maar z'n oude zadel gepakt en we hebben heerlijk 30 minuutjes gestapt. Hij was zoooo braaf! OK dan!
Zaterdag idem, zondag overgeslagen en gisteren voor het eerst een beetje gedraaft, wat ook super ging. Ben zó trots op hem!!!

Wat mij wel een beetje zorgen baart, nu ik jullie zo hoor over koliek e.d. ...ik hoor de laatste paar dagen de darmen van zowel Vick als Mouse heel erg rommelen. Ze krijgen gewoon de hoeveelheid hooi die ze altijd kregen en dezelfde hoeveelheid S&S. Ook ligt er na een lange werkdag nog hooi in de schuilstal, ze blieven dit hooi niet zo (het ruikt goed, geen/weinig stof, geen schimmel...kortom, ik kan geen verklaring vinden waarom ze het niet lekker vinden).
Ik heb altijd geleerd dat het gevaarlijk is als je de darmen niet meer hoort, maar is het ook gevaarlijk als je de darmen wat meer hoort? Echt dat "knorrende" van een lege maag?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:54

Victory-Boy: Fijn dat het zo gaat gaat met je paard en wat leuk dat je het rijden ook weer opgepakt hebt. Hoelang heb je niet met hem gereden?

Indiana lijkt zich momenteel goed te voelen. De pijnstilling van gisteravond moet zijn uitgewerkt. Er lag mest in de stal waarvan het laatste dun was.
Ik geef deze week toch maar preventief sand-ex, kan volgens mij geen kwaad.
Indiana is geen luchtzuiger en ik kan me ook niet voorstellen dat ze zo geschrokken is dat ze naar lucht heeft staan happen. Ik ben bijna de hele dag buiten bezig geweest.
Dit is nu het derde jaar dat Indiana in de herfst koliek heeft, niet heel heftig maar toch niet goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:24

romeorowan...gelukkig dat indiana er weer bovenop lijkt!!
inderdaad vreemd,juist in de herfst.

Pablo heeft er af en toe ook een dunnere drol tussen zitten,gisterenavond was ik poep aan het ruimen en toen moest hij net poepen,hoop herrie en spetters erbij,en z'on straaltje vocht tussen z'n billen,de drollen iets sappiger dan normaal.
Terwijl de drol die er lag wel stevig was....

Ik denk dat we de herfst maar over moeten slaan...dan gebeuren er vreemde dingen..

Victory-boy...wat goed dat je er niet afgeklapt bent!
Ik moet snel ook weer met pablo aan de gang,dat is toch echt beter(of het voor mij goed is valt te betwijfelen..).
Longeren bij de buurvrouw beneden heb ik 1x gedaan geen doen,teveel gras....draven gaat goed,maar stappen gaat hij eten,waarop ik hem een tikje geef....gaat hij weer draven.

Dat schiet niet op,ik kan niet met een onfit paard meteen 10 min.draven,helemaal niet aan de longe.(ik ben een zacht gekookt ei,ben als de dood voor overbelasting....nog nooit last van gehad zoals jullie begrijpen..)

Dus binnenkort er maar weer op...(als de logees weg zijn..)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:39

geerke schreef:
inderdaad vreemd,juist in de herfst.

Ik begin het steeds minder vreemd te vinden al die toestanden in de herfst en het voorjaar. Het zijn toch de periodes van verharen (dus verminderde weerstand), schommelende temperaturen ('s nachts beneden de 10 graden, overdag oplopend tot 15 tot 20 graden met zon), eikels die van de bomen vallen en paarden die er dol op zijn (die van mij ook Boos! ) en vaak ook nog een periode waarin ontwormt wordt waarop toch sommigen toch ook wat op lijken te reageren....

Toch???

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:54

Kymalin: het moet zo zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:58

Geerke: ik zie nu pas de vraag op de vorige pagina. Ja Indiana liet veel scheten, geen harde maar meer het idee van lucht laten onstnappen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:07

Victory-Boy schreef:
Wat mij wel een beetje zorgen baart, nu ik jullie zo hoor over koliek e.d. ...ik hoor de laatste paar dagen de darmen van zowel Vick als Mouse heel erg rommelen. Ze krijgen gewoon de hoeveelheid hooi die ze altijd kregen en dezelfde hoeveelheid S&S. Ook ligt er na een lange werkdag nog hooi in de schuilstal, ze blieven dit hooi niet zo (het ruikt goed, geen/weinig stof, geen schimmel...kortom, ik kan geen verklaring vinden waarom ze het niet lekker vinden).
Ik heb altijd geleerd dat het gevaarlijk is als je de darmen niet meer hoort, maar is het ook gevaarlijk als je de darmen wat meer hoort? Echt dat "knorrende" van een lege maag?

Ik herken dit dus helemaal ... de darmen rommelen inderdaad erg, meer dan anders.
Ik hoorde het rommelen goed bij het aandoen van de hoefschoenen (zit mijn oor tegen haar buik).
Ook drinkt ze erg veel (is ook vrij warm hier en dan met wintervacht ... beest loopt alleen maar te zweten de afgelopen dagen).
En ook laat ze inderdaad hooi liggen. Normaal wordt alles tot het laatste sprietje opgegeten, maar nu wordt alleen het lekkere eruit gehaald. En dan gaat ze als een gek op haar schrale wei staan vreten; maw krijgt te weinig structuurvezels en het nodige zand binnen.

Die wormkuur was bij Isabella nodig omdat ze aarsmaden leek te hebben. Ondanks dat de wormtelling niets uit had gewezen, dus toch ontwormd (en ja veel wormen gehad afgelopen weekend). Maar nu dus darmen van streek. Ik heb nog opkikker staan; ik denk dat ik dat (vanwege de probiotica erin) maar even bij ga geven als kuurtje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:54

Dit vond ik nog...
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12754

Een heel klein beetje komt het hier op neer(vertalen is niet mijn sterkste punt...

De herfst wil niet alleen zeggen dat een paard zijn wintervacht aanmaakt,maar het wil ook zeggen dat de ACTH spiegels verhoogd zijn.
ACTH=adrenocorticotropin.
Wat weer kan leiden tot vlagen/opvlammingen van hoefbevangenheid.
Dierenartsen raden ook aan ,dat eigenaren extra voorzichtig moeten zijn in deze periode....hun paarden goed in de gaten moeten houden(dat deden we al,toch?)
Van september tot januari geven deze verhoogde acth spiegels zelfs bij gezonde paarden z'on vertekend beeld,dat er ook afgeraden word om in deze periode op cushing te testen.

En er staat nog iets over cushing....

Dat verklaard misschien onze problemen nu....dat vermoeden hadden we dus al,dat het iets met hormonen te doen had.
Misschien toch ook een verband met spijsverteringsproblemen?
Daar is de schildklier ook mede verantwoordelijk voor,voor een goede darmflora/werking.
Misschien ook interessant voor het cushing-topic....hoe krijg ik dat daar?weet iemand dat?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:18

Oke....dan besluiten we nu met z'n allen dat we iig de herfst gewoon overslaan, is dat goed? Clown
Isabella en Victor lijken wel heel erg op elkaar zo, met alle problemen! Misschien ergens heel ver familie van elkaar? Knipoog

@geerke: Ik zat nog niet op Victor toen hij de rodeo besloot te doen, gelukkig maar. Knipoog Dat was ongeveer 10 minuten voordat ik hem ging zadelen.

@romeorowan: Ik heb zo'n 2,5 jaar niet meer gereden op Victor, met uitzondering van er heel af en toe weer even een half uurtje erop. En ook dat is alweer een paar weekjes/maandjes? geleden. We gaan het nu rustig aan weer oppakken, elke keer een half uurtje rijden met veel stappen en af en toe een beetje draven totdat hij weer wat meer conditie begint te krijgen.
Veel sterkte met Indiana, ik zal voor haar duimen!
Ik wilde Vick en Mouse ook weer eens ontwormen (is al zo'n 3 jaar niet meer gebeurt vanwege het zware ziek zijn van Vick), maar ik wacht nog maar eventjes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:41

Onze buurpony's zijn ook aan de dunne, maar mankeren verder niets (ook nooit ziek geweest). Bij hen liggen ook eikels in de uitloop.
En zoals ik het hier lees, hebben we dat nu allemaal (met winderige paarden die aan de dunne mest zijn bedoel ik dan) in deze periode ... blad en eikels in wei/uitloop.
Hier ligt best veel blad, kan ook verklaren waarom ze minder trek heeft in hooi. Vind ook dat ze er dik uit ziet op dit moment; beetje opgeblazen zeg maar ...

Interessant wat je schrijft Geerke.
Ik vind september/oktober vaak gevaarlijk. Vanaf november t/m maart heb ik hier doorgaans de minste problemen eigenlijk (vreemd genoeg misschien dus als ik het zo lees)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:44

Wat balen dat Indiana en Isabella nu weer aan het tobben zijn.
Wel verdacht dat het net na een wormenkuur gebeurt... ik denk zeker dat onze paardjes gevoeliger zijn wat dat soort dingen betreft.
Beterschap Ach gut

Geerke, jij hebt ook een drukke tijd zeg... Ach gut
Victory-Boy, fijn dat je weer gereden hebt!

Herfst is inderdaad net zo gevaarlijk als de lente helaas. Bij Aurora is het twee keer fout gegaan in november.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:14

Mouse was net ook een beetje aan de dunne en liet wat winden, ook is hij idd wat opgeblazen om te zien. Victor heeft gelukkig alleen het rommelen van de darmen. Ik heb geen blad in de bak liggen (daar staan ze bijna de hele dag), er ligt wel wat blad in de wei. Gelukkig geen eiken in de buurt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:06

Isabella heeft zojuist in het bos laten zien dat ze niet ziek is (gelukkig). Ze is er als een speer vandoor gegaan, twee hoefschoenen in het zand achterlatend Clown
Was nog een toer om haar rustig te krijgen zodat ik haar aan een boom kon zetten om de schoenen weer onder te doen haha.
Maar wel zag ik toen ze mestte dat er enorm veel zand in de mest zit. Ik was net gestopt eigenlijk met de psylliumhusk zaadjes, omdat ze die al zolang door haar voer kreeg, maar denk dat ik er toch maar weer mee begin. Hoewel continu geven eigenlijk niet goed is, is helemaal niet geven waarschijnlijk ook niet zo'n enorm goed idee.
Met het geren en gebok van daarnet is het zand in ieder geval wel opgeschud Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:02

hahahah Tong uitsteken nou fijn dat isabella zich ehh iets te goed voelt? Knipoog
Ze kan zeker hard rennen met die kleine beentjes, of niet Tong uitsteken
Hoe krijgt ze het ook voor elkaar om in die hoefschoenen af te krijgen Nagelbijten / Gniffelen Ging ze zo hard dat de schoenen haar niet konden bijhouden?

Gwyn was vandaag iets te enthousiast Clown Hij staat in een vrij klein stukje en kan dus niet echt lekker even rennen met zijn vriendje... dus toen wij hem uit de wei wouden halen, nam hij het er even van Boos! Sjoef en weg was die Clown
Kon wel makkelijk bij hem komen, maar zelfs met hoofdstel om was er niets mee te beginnen. Dus plan b: even lekker laten rennen in de grote wei (vriendje er ook bij gezet) Dus denk dat hij wel 10 minuten heeft gesjeesd door de wei Tong uitsteken En daarna was hij weer helemaal gwyn Lachen Liep direct mee en nieuwe verzorgster is er mee op buitenrit(je) geweest! Eerste buitenrit weer! Ging erg goed! Hij loopt ook op harde pad goed, dus hoefijzers zijn niet echt nodig lijkt mij.
Daarna heb ik nog even in de wei doorgereden en hij was best nagevelijk al! Dus goed teken Lachen
Zelfs weer een klein stukje in galop geweest.
Ik kan zijn training een stuk opschroeven, want hij heeft nu echt veel energie wat eruit moet. Met rijden merk je dat niet, maar als je hem uit de wei haalt dus wel. Morgen zal hij wel makkelijk weer zijn omdat hij vandaag flink heeft gezweet Knipoog

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:11

Hmm, die opmerking had ik dit weekend ook nog.. de mijne zien er ook wat opgeblazen uit. Terwijl er net nu bijna geen gras meer te vinden is en ze gewoon nog hun hooi bijkrijgen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:14

Isapaardje schreef:
Isabella heeft zojuist in het bos laten zien dat ze niet ziek is (gelukkig). Ze is er als een speer vandoor gegaan, twee hoefschoenen in het zand achterlatend Clown

Nagelbijten / Gniffelen Dat moet er grappig uit hebben gezien; 2 van die inimini schoentjes in het zand! Haha! Wat kun je dan blij zijn met een stoute pony he?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:33

Ja dan ben je blij hihi. Ze liep al wat te dribbelen en te bokken toen een groep trimmers ons passeerde (kennelijk wilde ze mee gaan joggen Clown). Ze raakte daar bezweet van (wintervacht al deels) en toen we langs de zandvlakte kwamen wilde ze maar wat graag rollen. Dus ze lag lekker in het zand om en om te rollen. Ineens veert ze overeind en in 1 beweging spurt ze ook weg. Echt alsof ze werd afgeschoten. Helaas schoot ze in die beweging letterlijk uit haar sloffen Haha! ... het was werkelijk een komisch gezicht, hoewel ik toen even mijn handen vol had, om haar niet kwijt te raken.
Trouwens de sluitingen zaten nog dicht ook ... ik begrijp er dus werkelijk niets van, want was even daarvoor nog met haar door de blub gegaan ... ohoh bedenk me nu ik dit type, dat dat wel eens een reden kon zijn; die schoenen hebben waarschijnlijk al los(ser) gezeten Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:55

isabella heeft het vuur uit haar slofjes gelopen.....dus toch maar weer met de fries aan de gang begrijp ik....een shet is alleen iets kleiner,maar daar is dan alles mee gezegd!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:35

geerke schreef:
isabella heeft het vuur uit haar slofjes gelopen.....dus toch maar weer met de fries aan de gang begrijp ik....een shet is alleen iets kleiner,maar daar is dan alles mee gezegd!

een stuk kleiner, maar ook een stuk eigenwijzer Haha! dan welk paardenras dan ook. Al komt een haflinger wel verdomd dicht in de buurt.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:48

Een updatje van mijn kant. Met Indy gaat het een stuk beter. Alhoewel ze nog steeds op de bute staat, dus dat zijn we nu ook rustig aan het afbouwen.

Hoefsmid is gisteren even langs geweest en kon verder weinig voor haar betekenen. Heel ietsje bekapt, maar dat was het ook.

In ieder geval liever zo dan dat het heel ernstig is en er allemaal toeren uitgehaald moeten worden. Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:50

Wat super, meid, Indy is een schatje, sterkte met haar, hoor! Ach gut
(Ohja, off topic, Paul en Anouk waren onthutst over Kira, wat een ander dier..Anouk vond d'r manen geweldig!)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:04

janouk schreef:
geerke schreef:

een stuk kleiner, maar ook een stuk eigenwijzer Haha! dan welk paardenras dan ook. Al komt een haflinger wel verdomd dicht in de buurt.

Onderschat de eigenwijzigheid van de WelshCob niet, als Victor naar links wil en ik naar rechts dan moet ik wel heeeeeel veel overredingskracht hebben om toch niet naar links te gaan. Haha! Knipoog

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:11

detour schreef:
Wat super, meid, Indy is een schatje, sterkte met haar, hoor! Ach gut
(Ohja, off topic, Paul en Anouk waren onthutst over Kira, wat een ander dier..Anouk vond d'r manen geweldig!)

Dank, ik zal Indy de sterktewensen doorgeven Haha! ! Ja, die manen van Kira zijn echt geweldig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:42

Rustig hier ... goed teken Haha!

Heb ondertussen nog een foldertje van Havens paardenvoer binnengekregen (was nieuwsgierig; wie weet komt er ooit eens één voederfabrikant op het idee om een voer te maken dat laag zit in suiker EN zetmeel Bloos).
Wordt niet echt vrolijk van het lijstje met de gehaltes suiker en zetmeel ... geen enkel voer van hen zit onder de 30% en er zijn er zelfs bij die tegen de 50% aan gaan ....