[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:58

Pandora2 schreef:
Ja, dat is dus het principe van elk vogeltje zingt zoals het gebekt is... :P Wat de ene probleemloos kan verdragen, is voor de andere al een not-done...zelfde bij mensen...ik word al dik van naar een reep chocolade te kijken, mijn buuf vreet er 3 per dag en weegt een ons :+

Wat betreft het voer, moet ik wel zeggen dat ze bij mij geen piekinspanningen hoeven te leveren...ik rij enkel dressuur of een lange buitenrit, dus de langzaam vrijkomende energie uit ruwvoer volstaat hiervoor.

welk nivo dressuur bedoel je? Want op een bepaald nivo heb je zeker te maken met piekspanning.
Helemaal met verzamel werk
Voor verzameling en daarvoor bedoelde spierkracht heb je toch echt bouwstoffen nodig. Dat ga je denk ik met alleen hooi niet redden.

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:13

Die van mij lopen op zo min mogelijk tot ZZ nivo voor de wagen. Beetje vitamine korrel met daarbij zomers 4 uur gras aangevult met stro en graszaadhooi en s winters voordroog en graszaadhooi (ong 33% en 67%).

Dus arm voer, maar wel presteren. En op dit dieet worden ze al wat voller dan dat ik ze wil hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:20

Net als die van dennis loopt mijn haflinger ook zz dressuur mennen in verzameling haar galopwissels op hooi, halve kilo equiral basis brok en equilin basic

2 vingers in haar neus :D :Y) :Y)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:32

Die van mij alleen 100 gram metazoa. En zo zuinig mogelijk ruwvoer voor die vetzakken. En zo veel mogelijk werk maar dat lukt op t moment slecht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:08

Op de PRE is moeilijk een niveau op te kleven...laten we zeggen M richting Z met daarbij de piaffe ... gezien de aanleg hiervoor en het plezier wat ie eraan beleeft ... verzameling kost hem weinig moeite ondervind ik :P
De kwpn merrie loopt 3 x in de week basis werk en 1 of 2x wat hogere oefeningetjes, tot inter II staat erop geprogrammeerd, dus daar pikken we dan de dingen uit mee...ze is ook al 18 jaar en heeft cushing...dus ben elke dag blij dat we dit nog mogen meemaken ! <3
Aan spierkracht en uithouding echt geen gebrek,zelfs de cushing patient niet.... integendeel...

Enne...idem als Dennis...moet nog altijd op mijn hoede zijn dat ze niet te dik worden :Y)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:18

Ze zijn nu fitter en hebben meer power dan toen ik gewoon krachtvoer voerde (rond de halve schep, verschillende merken geprobeerd). Dit werd al beter toen ik de Marstall force ging voeren, ong een half jaar geleden de metazoa gaan proberen omdat ik daar nu makkeljjker aan kan komen en waar werden ze nog beter op.

Ik heb 4 ex bevangeners lopen, 1 ongetest IR, 1 cushing en 2 niet duidelijk waardoor bevangen. 1 loopt er nu M (5jarige pas), 2 hebben er ZZ gelopen (voor en nadat ze bevangen geweest zijn) en de laatste loopt alleen pony lesjes (altijd al, knuffel kinderpony met een trauma voor dr wagen). Mijn andere spekkies (waaronder nog een 'cushie' die nu voor het eerst in haar leven wat mollig is) krijgen okk niet anders en doen het er (iets te) goed op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:25

Ja, dat ondervind ik dus ook, Dennis ... had iemand mij 5 jaar geleden gezegd dat ik mijn paarden fitter zou hebben op het dieet dat ze nu krijgen, dus zonder enige vorm van granen en alle ruwvoer in beperkte mate, ik had die persoon echt voor gek verklaard }:)
Jammer genoeg is mijn merrie eerst HB moeten worden voor ik het licht gezien had...Maar goed, ze is hersteld en doet het sindsdien helemaal ok.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:09

halve schep krachtvoer voor shetjes per dag? oeps...dat lijkt me wel errug veel.
Dat krijgen mijn paarden....1/2 schep krachtvoer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:10

Pandora2 schreef:
Op de PRE is moeilijk een niveau op te kleven...laten we zeggen M richting Z met daarbij de piaffe ... gezien de aanleg hiervoor en het plezier wat ie eraan beleeft ... verzameling kost hem weinig moeite ondervind ik :P
De kwpn merrie loopt 3 x in de week basis werk en 1 of 2x wat hogere oefeningetjes, tot inter II staat erop geprogrammeerd, dus daar pikken we dan de dingen uit mee...ze is ook al 18 jaar en heeft cushing...dus ben elke dag blij dat we dit nog mogen meemaken ! <3
Aan spierkracht en uithouding echt geen gebrek,zelfs de cushing patient niet.... integendeel...

Enne...idem als Dennis...moet nog altijd op mijn hoede zijn dat ze niet te dik worden :Y)

kben wel heul benieuwd naar een foto

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:53

Hallo allemaal,

Als nieuwtje hier, heb ik wat vragen op dit gezellige forum.
Niet zo gezellig dat ik ze hier neer moet zetten want dat betekent dus hoefbevangenheid

Mijn 16 jarige kwpner staat nu al bijna een jaar met een peesblessure.
De pees gaat inmiddels beter, nu 2,5 week geleden kwam de smid en die heeft hem achter bekapt en voor beslagen.
Daarna heb ik wat met hem gewandeld en vond hem wat raar lopen, ik dacht in eerste instantie te kort bekapt.
De volgende dag was mijn bijrijdster er dus ik gezegd stap maar op de zachte bodem. Dat ging toen prima.
De volgende dag haalde ik hem stokkreupel uit de paddock. Kreupel op de achterbenen. Gelukkig kwam de veearts scannen. Uitkomst hoefbevangen aan vier benen.
Dus op ascal buut en tranqugel.
Na een week was ze er weer, toen ging het goed. Geen pulsatie meer dus medicatie halveren.
Dit ging een paar dagen goed, en ik zou vrijdag stoppen. Maar nu loopt hij weer slecht en weer pulsatie. Niet zo slecht als eerst. Maar duidelijk niet echt willen lopen, timide en warme hoeven.
Hij staat op een paddock met hooi en 2x per dag 2 handjes happy Summer mix en 1 handje spelt.
Hij is getest op cushing en dit was niet het geval.
Wie heeft tips? Wat kan ik nog doen? Is deze terugval veelvoorkomend of moet er dan echt een andere oorzaak zijn?
Misschien zijn het allemaal domme vragen, maar ik ben zo'n leek op dit gebied. Ik vind het zo'n grillige ziekte en maak me echt zorgen.

Alvast bedankt voor het lezen!!

Janneke

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:44

nombrado schreef:
Pandora2 schreef:

kben wel heul benieuwd naar een foto

Moet je mij even je mailadres doorsturen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:46

GoGo schreef:
Hallo allemaal,

Als nieuwtje hier, heb ik wat vragen op dit gezellige forum.
Niet zo gezellig dat ik ze hier neer moet zetten want dat betekent dus hoefbevangenheid

Mijn 16 jarige kwpner staat nu al bijna een jaar met een peesblessure.
De pees gaat inmiddels beter, nu 2,5 week geleden kwam de smid en die heeft hem achter bekapt en voor beslagen.
Daarna heb ik wat met hem gewandeld en vond hem wat raar lopen, ik dacht in eerste instantie te kort bekapt.
De volgende dag was mijn bijrijdster er dus ik gezegd stap maar op de zachte bodem. Dat ging toen prima.
De volgende dag haalde ik hem stokkreupel uit de paddock. Kreupel op de achterbenen. Gelukkig kwam de veearts scannen. Uitkomst hoefbevangen aan vier benen.
Dus op ascal buut en tranqugel.

Na een week was ze er weer, toen ging het goed. Geen pulsatie meer dus medicatie halveren.
Dit ging een paar dagen goed, en ik zou vrijdag stoppen. Maar nu loopt hij weer slecht en weer pulsatie. Niet zo slecht als eerst. Maar duidelijk niet echt willen lopen, timide en warme hoeven.
Hij staat op een paddock met hooi en 2x per dag 2 handjes happy Summer mix en 1 handje spelt.
Hij is getest op cushing en dit was niet het geval.
Wie heeft tips? Wat kan ik nog doen? Is deze terugval veelvoorkomend of moet er dan echt een andere oorzaak zijn?
Misschien zijn het allemaal domme vragen, maar ik ben zo'n leek op dit gebied. Ik vind het zo'n grillige ziekte en maak me echt zorgen.

Alvast bedankt voor het lezen!!

Janneke

Hey Janneke,
Hoeveel kg hooi krijgt hij per dag ? Die Summer Mix en de spelt zowiezo weg laten nu....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 09:00

Nombrado, ook hier sinds de HB geen krachtvoer meer. Alleen beetje mineralenbrok (Marstall Force) door wat structuurvoer (Spilles Happyhoof), anders at ze het niet.
Ook mijn merrie groeide als vanzelf. In jongere jaren heb ik haar weleens wat dunner gehad, maar liever dat dan te zwaar. Na het vijfde jaar groeide ze vanzelf. Ook met een volle week van rijden, mennen etc.
Op 16 seconden zie je haar in de conditie zoals ik haar kocht.

Gogo, zeker even de summermix ook weglaten. Hooi en water. Eventueel kun je hooi nog weken om er minder suikers in te laten zitten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:56

@ Pandora, dank je, de moed geven we niet op. Het stabiliseren van bevangenheid kost tijd.

@ Gogo Wij kregen op het hart gedrukt van de da geen brok, muslie ect te geven.
Afhankelijk van de ernst en omstandigheden waarin het paard gehouden wordt uiteraard.
Onze haf (oorzaak insulineresistentie) als voorbeeld krijgt hooi (op kruidenbasis en getest op suikers) dit hooi hoef ik dus niet te weken in water om de meeste suikers eruit te spoelen.
En een klein beetje care for life om de medicatie mee klaar te maken.
Op goede dagen wandel ik met haar om de bloedsomloop te stimuleren, mits ze mee wilt lopen anders niet.

Succes met je paardje en op bokt staar behoorlijk wat info over bevangenheid en mogelijke oorzaken.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:53

Dank jullie wel voor de reacties!

@Pandorra
Ik weet eigenlijk niet hoeveel hooi hij krijgt. We vullen een slowfeeder bak en daar doet hij een paar uur mee. En dat 3x per dag. Ik heb het nooit gewogen. Ik sta op een pension stal dus daar word gevoerd..
De happy Summer mix is wel speciaal voor hoefbevangen paarden. Ik heb vandaag een handje gedaan om zijn medicatie mee te mengen.
En dit dan 2x.
Verder geef ik podo compositum van Puur en drainage van Puur en magnesium van Puur.
Ook geef ik hem soms wat verse wilgentakken.
Ik wandel een klein beetje. Gewoon wat keutelen in de bak.. Rondje en dan weer stilstaan. Is dat verstandig?
De veearts wil Maandag weer komen als hij dat niet beter is.

@cissie
Wie zou het hooi wat mijn paard krijgt kunnen testen?
Dank je wel voor de info.
Ik heb inderdaad al een hoop gelezen maar ook veel tegenstrijdige verhalen.
Je wilt het zo graag goed doen dat je door de bomen het bos niet meer ziet

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:05

Beweging is zeker goed, alleen het paard niet dwingen, maar zoals jij t verteld is het vrijblijvend en dat is zeker goed.

Ik zou toch aanraden te kijken wat je paard nu daadwerkelijk eet. Vaak zijn hb paardjes te dik en kunnen ze al t eten niet aan. Zelfs teveel hooi niet! Mijn pony kreeg 4x per dag een half plakje hooi... Je paard kan ook niet werken als hij hb is, dus liever te weinig dan teveel.. Ik gaf t in een hooinet, maar daar deed hij echt niet langer over dan 10minuten... Hij is dan ook echt heel dol op eten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:07

@gogo, dat herken ik zeker, door de bomen het bos niet meer zien.
De 1 zegt dit en de ander weer dat en op inet lees je weer wat anders, het is soms om radeloos van te worden.
Maar vergeet 1 ding niet jij kent je paard het beste en ziet of een bepaald middel of manier van verzorgen en huisvesten hem wel of niet goed doet.
Het ene hb paard is het andere niet, sterker nog er zit nogal wat verschil in, met name in de oorzaak en ernst van een evt. Kanteling.
Wbt het hooi, de leverancier die dit verkoopt heeft verschillende soorten hooi, vers van dit jaar, ouder hooi van 2013, grof en stengelig maar ook fijn. Hij heeft ook hooi op kruidenbasis met een rapport waarin vermeld staat dat het hooi suikerarm is en in de de vroege ochtend is gewonnen. Een stuk duurder dan een gewoon baaltje maar goed.
Of hij me flest met het bijbehorende stukje papier weet ik niet, dat kan ik niet achterhalen.
Je kunt gewoon hooi ook spoelen of beter gezegt een uur weken in water dan spoel je ook behoorlijk wat suiker eruit.

Mijn hafje krijgt sinds kort ook magenesium van paard natuurlijk, of dit werkt kan ik nog niet zeggen.
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat is de oorzaak van de hb bij jou paard?

Wandelen aan de hand is volgens mij een aanrader bij een hb paard, het liefst op een ondergrond waar hij het makkelijkst op loopt, dit stimuleert de bloedsomloop.
Het liefst rechte stukken en het paard zelf het tempo laten bepalen, als deze pijn heeft en daardoor niet graag meeloopt zou ik het niet teveel forceren.
Afhankelijk van de ernst van de hb kun je een korte of langere wandeling maken, evt in overleg met je da.
Hoe loopt je paard momenteel?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:25

@ gogo ter aanvulling :
Mocht je da morgen komen voor je paard, zou je kunnen overwegen om te vragen
Of je het afbouwen van de medicatie wat gedoseerder mag doen, ik vind persoonlijk dat het afbouwen van met name de pijnstiller en ontstekingsremmer wat radicaal gaat bij de meeste da`s.
Mijn haf krijgt 2 zakjes pro dynam p.d en het advies van mijn da was om na 5 dagen over te stappen naar 1 zakje, dat is de helft. Als de ontsteking in de hoef weer oplaad ben ik weer terug bij af of nog erger.....
Naar mijn mening is bute zoalls pro dynam troep met de nodige vervelende bijwerkingen maar soms noodzakelijk zoals bij hb.
Ik heb een compleet ander afbouw schema gemaakt die langer duurt maar naar mijn mening veiliger in elkaar zit, gelukkig was onze da hier enthousiast over en we hopen nu dat dit de kans op stabilisering vergroot.

Daarnaast zou ik het hooi bespreekbaar maken, hoeveel en hoevaak p.d daar kan een da je goed in adviseren over het algemeen.
Het stukje aangepaste bewegen in de vorm van wandelen is ook een punt voor de da.
Vraag je da evt. Ook wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je paard (vanwege het vaak sobere dieet )voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.
Om die laatste reden ben ik care for life gaan voeren, maar misschien heb je zelf hele andere vragen aan je da dat weet ik niet.

Vragen staat vrij en kost niks haha

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:29

Wat fijn dat jullie zoveel informatie geven en meedenken.
Dat maakt het wat dragelijker.

@ Cissie,
Ik weet eigenlijk echt niet hie mijn paard het heeft gekregen. Maar hij staat al bijna een jaar met een peesblessure en is ook wel wat te dik.
Hij kreeg al niet veel, maae waarschijnlijk toch meer als goed voor hem was.
Staat altijd op de paddock niet in de wei.
Ried kreeg eerst 5 zakjes ascal en 2 bute.
Maar na een week omdat de pulsatie toen weg was kreeg hij nog maar 2 zakjes ascal en 1 bute.
Misschien is dat te snel geweest.. Dit ging een aantal dagen goed maar toen niet meer.
Hij loopt niet heel beroerd, hij lijkt stijf met zijn achterhand of voorhand, om en om eigenlijk.
Staat verder niet gek als hij in de paddock staat.
Wel is hij wat timide.
Maar kan soms nog wel zijn buurvrouw aanvallen!
Betekent het nu dat het weer slechter is geworden dat zijn hoefbeen nu ook kan kantelen?
Wat raad jij aan wat betreft de medicijnen?
Ik weet ook niet zo goed hoelang hij zo mag staan.. Als het niet erger en niet beter word.. Wat moet je dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:53

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:57

Dat is wel balen als je niet weet wat de oorzaak is, wellicht teweinig beweging vanwege de peesblessure?
Maar het kan ook totaal iets anders zijn......lastig hoor.

Als ik het goed begrijp krijgt hij momenteel geen pijnstiller\onstekingsremmer?

Wbt de medicatie, dat vind ik een vraag voor je da. Ik ken jou paard niet en persoonlijk vind ik dat je op een forum niet op de stoel van de da mag gaan zitten op dit punt.

Als je paard stabiel is is de kans op een kanteling kleiner dan dat hij achteruit gaat, als je merkt dat hij moeilijker gaat lopen en gaat draaien of aan hem merkt dat hij pijn heeft zou ik zeker de da langs laten komen.

Je geeft aan dat je paard aan dikke kant is, zelf zou ik er dan voor kiezen om hem toch wat minder te gaan voeren, overgewicht is vooral bij hb paarden gevaarlijk.

Stabiliteit is belangrijk bij een hb paard, maar het moet in mijn ogen wel een positieve stabiele situatie zijn, geen pijn, geen ontsteking en normaal gedrag(acceptabel). Stabiel in de zin van hij kan nog lopen maar het gaat erg moeizaam en hij zit niet goed in zijn vel zijn voor mij tekenen om de da te bellen.

Als het je allemaal niet lekker zit en het baart je zorgen kun je misschien beter contact opnemen met je da, wellicht kan deze je via de telefoon advies geven of langs komen.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:28

Hij krijgt momenteel wel pijnstillers. Dat is de buut.
Ascal is de bloedverdunner en traqugel bloeddrukverlagend.

Ik heb regelmatig contact met dveearts en deze is ook al 2x langs geweest.
Natuurlijk kan niemand hier op het forum wen veearts vervangen maar ik bedoel meer over de afbouw van de medicatie.
Naar mijn idee dit toch te snel gegaan.
Jij geeft aan dit anders aangepakt te hebben en dat lijkt me voor mijn paard ook redelijker.
Ik wil hem inderdaad gewoon minder hooi gaan geven. De rede dat ik dit nog niet gedaan heb is dat hij zo kwaad word als zijn eten op is en de andere in de paddock hebben nog. Dan gaat hij aanvallen, wat erg slecht is voor zijn pees.

Ik vind het zo lastig, de eigenaresse van stal vind hem wel tierig zat zegt ze. Omdat hij dus soms andere paarden aanvalt. En dan door de paddock schiet.
Alleen als ik hem uit de paddock haal loopt hij echt stijf. En achter wat gevoelig.
Ti's niet zo erg als dat het aan het begin was, maargoed toen kreeg hij ook geen pijnstillers.
Met de pijnstillers in week 1 werd het elke dag beter. En nu met de lagere dosering vind ik hem weer iets slechter.
Lastig allemaal hoor..
Ik heb ook meteen de veearts gebeld toen ik hem weer iets minder goed vond. En die zei doorgaan met de dosering die je nu hebt. En dit heb ik opgevolgd.
Bedankt voor de hulp allemaal.
Ik ga hem in ieder geval op minder hooi zetten!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:42

van teveel hooi kunnen ze ook bevangen raken,probeer maar te minderen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:03

@ Gogo,
Dan heb ik je niet juist begrepen omtrent je vraag wbt medicatie.
Zelf ben ik meer voorstander van een interval afbouw schema.
Dit betekent dat je eerst de dosis geeft waarbij het paard goed loopt.

Vanuit dit startpunt gaat afbouwen.
Als voorbeeld mijn haf :
2 zakjes bute per dag, totdat ze goed loopt en daar nog enkele dagen mee doorgaan.

In haar geval is dit 6 dagen.
Na de 6 dg over op 1 1/2 zakje pd als ze hiermee goed loopt, een week lang.

Over op 1 zakje pd en de andere dag 1 1\2 zakje om en om voor 1 week.

De week daarna over op 1 zakje pd voor 1 week.

Dan de week erop 1 zakje pd de ene dag en de dag erop een half zakje pd.

De week daarna een half zakje pd voor 1 week.

Daarna een half zakje pd en de dag daarna niks, dit om en om voor een week.
Daarna volledig stoppen.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:49

Dank je wel Cissie,
Dat ziet er goed uit, daar ga ik mee aan de slag.
Hij was gelukkig vandaag iets beter!