Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:04

Nou,... Weer stress om niks. Ik wordt er echt niet goed van. Maar zijn been is weer bij getrokken het kwam waarschijnlijk toch door de mok die nu weer genezen is. Ik heb hem nog even over het fietspad laten draven en zo rad als wat. Maar oktober gaat hij toch naar de kliniek tot die tijd gaan we wandelen en wat draven aan de hand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:10

Je paard weet het wel spannend te maken Yarrah :oo Hopelijk straks goed nieuws bij de kliniek!

Ik heb even een paar dagen pauze met stappen en draven. Paardlief heeft disndag een gebitbehandeling gehad, er bleek een snijtand verwijderd te moeten worden, en ik geef haar maar even wat rust. Vanavond maar naast de fiets mee, bit in lijkt mij niet prettig met een gevoelig bekkie.
Woensdag dan eindelijk de controlescan.. Vind ik heel spannend maar been ziet er van buiten wel goed uit!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:21

Ik ben een poosje afwezig geweest maar heb weer een heel eind bijgelezen hier. Goed en slechte reacties zie ik... iedereen met slecht nieuws veel sterkte :(:)

Hier helaas ook slecht nieuws. Bij mijn 6 jarige inmiddels 6 maanden geleden de peesblessure geconstateerd. Toen werd al duidelijk dat gezien de duur van de klachten deze hoogstwaarschijnlijk chronisch zou zijn en niet meer goed zou komen.
Na de volgende scan bleken er 2 blessures te zitten (beiden tussenpees, linksachter). Een oude en een nieuwe. De nieuwe was toen al op de helende weg, de oude helaas niet.

We zijn begonnen met boxrust, daarna weidegang en nu al een poosje paddock. Verder is mijn pony helaas nogal vel dus rust houden lukt amper. :(
Vorige week weer een scan gehad. De nieuwe blessure is ondanks alle onrust van afgelopen maanden weer verbeterd! Helaas is de oude nog precies gelijk aan 6 maanden geleden. De dierenarts heeft me nu als laatste optie gegeven om 6 weken te gaan bewegen met haar, 30 minuten stappen en uitbreiden naar draven, liefst erop zodat ik haar goed recht kan houden. Helaas is mijn pony zo enorm druk dat dit amper lukt, ze schiet alle kanten uit -O-

We geven haar de komende 6 weken nog, mocht er dan nog steeds 0,0 verandering zijn is de pees zo stuk dat deze niet meer gaat helen en moet ik haar laten gaan. Mijn hart breekt bij de gedachten, maar ze heeft duidelijk pijn en dit duurt al 6 maanden, dus ergens kan ik er vrede mee hebben, maar nu nog niet... deze 6 weken gaan we ons best doen voor zover het lukt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:50

Gatsie,... anne. sterkte

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:55

@yarrah paardlief houd et spannend
@anne oei balen zeg. Verhaal klinkt me bekend. Mijne is in april opgegeven pees wou niet helen. Zou einde verhaal zijn.Vorige maand nog een x laten scannen en gaten zijn toch dicht.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:52

@ikke20: hoelang was er bij jou paard geen veranderingen in de pees? bleef dat ook maandenlang stabiel en veranderde ineens toch wel? Volgens mijn dierenarts heeft zo'n pees een bepaalde tijd om te helen zeg maar, en als de pees na zoveel maanden 0,0 veranderd is, gaat dat ook niet meer gebeuren. De enige hoop is nog dat met training de vezels toch gestimuleerd worden, echter lukt het trainen amper met mijn pony, en is de kans evengoed klein.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:03

Ook de mijne had een tussenpeesblessure. Na 3 maanden moest ik terugkomen. Totaal geen verbetering we gaven hem nog 3 maanden...... Als resultaat Genezen!! Nu nog de checkligament ......

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:06

Ja die 3 maanden hebben we het ook gegeven, en toen nogmaals 3, maar nog steeds geen enkele verandering, niet slechter en niet beter, helemaal niks gewoon. -O-

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:10

Oh, sorry niet goed gelezen of begrepen. En ja, nu wordt het wel heel moeilijk. Ik wens je heel veel wijsheid toe.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:22

Geeft niet hoor :) Thnnx, nog even 6 weken ons best doen en ontzettend hard duimen op een klein wondertje..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:15

Blijft toch zeuren zo Anne.. Op zich wel fijn dat de nieuwste blessure in ieder geval geneest. Flut van de oude blessure, als erbij 6 maanden al geen progressie is zijn 6 weken natuurlijk weinig tijd.
Heeft je pony erg veel last van het been in de zin van veel pijn? Zo niet dan zou je nog kunnen overwegen hem de winter weg te zetten op weiland met schuilstal en in april ofzo nog 1 keer te kijken. Is misschien voor tussen de oren ook beter zeker als hij nu al zo heftig is.

In ieder geval sterkte en ik hoop met je mee op een wonder!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:13

Ja ze heeft er pijn aan, heb d'r soms even een de longeerlijn om te zien hoe ze loopt, ze trekt echt met het been en wil niet voorwaarts, op de bokkensprongen na die meer uit frustratie zijn. Met een verdoving in het been loopt ze de sterren van de hemel.. voor mij duidelijk dat ze last heeft. Ik wilde haar ook in ieder geval de winter gewoon wegzetten en dan maar weer zien, probleem is ook wel een beetje een geschikte plek. Ze heeft van de zomer op land gelopen en wordt echt moddervet, blijft toch een haflinger met behoorlijk aanleg dik te worden, zelfs op kale landjes. Paddock is eigenlijk weer te zwaar en onregelmatig, dus er blijft zo weinig over...

Daarnaast heeft mijn dierenarts het echt afgeraden, gezien hoe het nu met haar gaat. Ze heeft last, is ongelukkig, nukkig, wordt dominant en chagrijnig, terwijl het eigenlijk zo'n lieve pony is.. ze is in afgelopen halfjaar tijd zo veranderd, lijkt haast mijn paard niet meer..

Het is zo lastig allemaal, ze is ook nog zo jong, en wil graag iets doen, maar er kan zo weinig. Mijn dierenarts is zo lief maar wel heel realistisch, en daar ben ik blij mee, want hoe zwaar het ook is, ik wil haar niet de winter door laten lopen met veel pijn en stress..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:38

anne_bento ik ga mee hopen op een wonder voor jouw paard :j

de mijne staat nu op stal, gisteren is hij flink uit zijn plaat gegaan en heeft de wei [ smal en niet al te lang ]met strepen gemerkt!

en hij slide met de voorbenen :\ , kreeg gisterenavond een WA van de stalhoudster
zijn been zag er goed uit, heb niet gestapt maar goed gekoeld
vanmorgen heeft zij gekoeld tijdens voeren en ik ook weer toen ik op stal kwam , het viel niet tegen klein beetje opgelopen maar dat waren eigenlijk alle 4 zijn benen
na het stappen waren de dikke benen weg, hij was wel erg stijf de eerste 50 meter.
heb hem met water gekoeld en daarna nog met coolpacks, en hij gaat maar niet meer buiten :n
een shetje naast hem gezet en hij krijgt slowfeeder, die word rond 15.00u weer gevuld.

schrok me rot gisteren :oo , nu maar hopen dat het mee valt
vanavond weer lopen en koelen en hopen op het beste!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:49

Vandaag de controlescan gehad en goed nieuws *\o/* Ik had er zelf ook al een goed gevoel over maar het blijkt te kloppen :j Pees is op een piepklein plekje na genezen! Op dat plekje moeten de peesvezels nog "rechtgetrokken"maar dat komt met het werk wel want daarvoor met de pees gebruikt worden.
Kortom: we mogen alles langzaam maar zeker weer gaan opbouwen. Het exacte schema mailt de dierenarts mij nog :)

Ben toch wel heel erg blij! :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:54

fransje23 schreef:
Vandaag de controlescan gehad en goed nieuws *\o/* Ik had er zelf ook al een goed gevoel over maar het blijkt te kloppen :j Pees is op een piepklein plekje na genezen! Op dat plekje moeten de peesvezels nog "rechtgetrokken"maar dat komt met het werk wel want daarvoor met de pees gebruikt worden.
Kortom: we mogen alles langzaam maar zeker weer gaan opbouwen. Het exacte schema mailt de dierenarts mij nog :)

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

super!!!!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:56

Ik ook voor jou!! *\o/* :):)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:56

TOP *\o/* *\o/* *\o/*

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:05

Super!!!
Heerlijk gevoel!!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:10

fransje23 schreef:

Wat een super goed nieuws!! *\o/* Lekker gaan opbouwen weer, fijn! :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:33

[quote="fransje] Het exacte schema mailt de dierenarts mij nog :)
[/quote]

Zou ik die schema ook kunnen krijgen?

eventueel via een pb

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:10

Wat een heerlijk nieuws fransje :D :):)

Maandag is Partout aan de beurt voor z'n derde en hopelijk laatste scan. Spannend!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:24

Overlegd met de dierenarts en ik blijf opbouwen met 1 minuut draf per week erbij. Vanaf 10 minuten draf mag ik er ook een galopje bij pakken, ook beginnen met 1 minuut. Vanaf dat moment zou de pees ook weer sterk genoeg moeten zijn voor een iets zwaardere ondergrond dan licht verend (of het harde).
Zijgangen in stap en grondwerk mogen ook weer :)

Momenteel zit ik op 6 minuten draf wat komende week 7 minuten gaat worden.

Hoop van het voorjaar weer klaar te zijn voor heerlijke lange buitenritten. :)

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:39

Ik moet morgen op controle met Tic. Het is de 2de controle na de tenoscopie.
En morgen gaan we ook mijn nieuwe aanwinst ophalen :D om Tic nog wat tijd te kunnen geven heb ik er een paard bijgekocht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:26

Hoe is de controle gegaan Nathiee?

Spannende dag dus maandag, Partout. Heb je er zelf een goed gevoel over?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:31

Zo ik ben er ook weer eens.. Heb al die tijd wel bijgelezen, maar wegens drukte niet gereageerd.. Goed en slecht nieuws gelezen, al met al blijft het gewoon een ellende, die peesblessures..

Mijn paard had dus een peesschede ontsteking, met flinke overvulling. 7 weken boxrust, revalideren, en weer lekker naar huis. Ging allemaal goed, totdat ik ze op een gegeven moment lekker zag draven met zn 3en, en ik Zorro vlak voor mijn neus zag struikelen. Bleeeh..... Dik been natuurlijk.

Net 1 dag voordat ik een dikke week overdag en savonds op een beurs moest staan, lekker handig. Smorgens vroeg of savonds laat ingesmeerd met compa gel. Deed wel iets, maar niet genoeg. In stap was ze niet kreupel, draven deed ze niet uit haar zelf, en als ik een paar passen deed met haar was ze kreupel. Verder maar gewoon rustig op de wei laten staan. Het knapte duidelijk op.

Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder. Ik heb ondertussen 1x het been in de klei gezet, natte lappen er om heen, wollen onderlappen erover en elastische bandages er om. Stevig gebandageerd, en 24 uur laten zitten. Toen ik het er af hield was het vocht zo goed als verdwenen. Stap nog steeds niet kreupel, draf wel, dus maar weer rustig in de wei laten staan.

Gisteren verstapte ze zich weer :( Na een uur alweer een dikke bult te zien. Straks maar even gaan kijken en desnoods weer in de klei.

Maar wat word ik hier moedeloos van... Ik moet misstappen voorkomen en dat is onmogelijk. Zodra ze een misstapje doet is het vocht terug en is ze in draf weer kreupel. En kreupel zijn, betekend pijn. Maar verder heb ik dan nog steeds een vrolijk, blij paard.

Het komt steeds terug, maar ik vind het ook wel erg moeilijk om een kerngezond paard te laten inslapen omdat die bij elk misstapje gelijk weer kreupel is. Maar om haar na elk misstapje weer 7 weken op stal te zetten, dat is ook geen leven. Ze komt weer terug op de wei, draaft een paar passen, verstapt zich en hoppa! Maar weer terug de box in..

Oftewel.. Ik heb even dipje. :(