[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:18

Leuke foto's Geerke!!

Timokyana, dat kan, maar hooi en water vind ik nog steeds geen dieet maar gewoon normaal. Er ontstaat lang niet altijd een tekort, maar je hebt gelijk dat je ervoor oplet. Alleen, vit E en selenium is wel héél delicaat om er gewoon in te kappen...

mysa: er is zeker iets op tegen om een vitaminespuit zomaar te geven of te frequent, maar een korrel lijkt me inderdaad geen kwaad te kunnen.

Jannepauli; ik ben het volledig met je eens :j

tug: de MMP's zijn een theorie, maar zijn niet bewezen, het vasculaire model is ook niet bewezen, maar daar kan je veel over discussiëren natuurlijk :D
Wbt de ab ga ik volledig met je mee en heb ik ook al eerder gepost.
Wbt de bewezen oorzaken... Tenslotte kan je door overbelasting alleen al een HB uitlokken en dat lijkt me toch echt niet een van bovenstaande, maar het is niet bewezen in labomstandigheden idd.

DubbelDun: waaaw roze!!! :D hier is ie nog niet binnen helaas!

HB'er hier staat af en toe op ijzers en loopt daar erg goed mee :j . Bij hem zijn het gewone ijzers die omgekeerd zijn aangebracht dus open aan de teen en gesloten onder de straal.

Deedee, in het bos ben ik weeral bang voor allerlei vergiftigingen :D Maar over 't algemeen is dat voor zo'n type pony's eigenlijk een betere grond ja.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:20

Over de boswei: ik zit in het bos, veel soorten gras en onkruiden, maar ook hier raken regelmatig pony's bevangen. (Niet alleen mijn paard, maar ook hier in de buurt, op dezelfde soort weilanden)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:28

mysa schreef:
Over de boswei: ik zit in het bos, veel soorten gras en onkruiden, maar ook hier raken regelmatig pony's bevangen. (Niet alleen mijn paard, maar ook hier in de buurt, op dezelfde soort weilanden)

Mysa dat kan heel erg goed, veel 'onkruiden' zijn fructaanbommetjes, paardenbloem. cichorei etc kunnen ruim boven 25 % fructaan komen, kweekgras ( in een weiland ongewenst) is er ook zo een die heel hoog kan scoren.

Nog ook even terugkomen op paarden en alleen hooi, vitamines lopen wel terug in hooi, E en B caroteen lopen echt terug, B caroteen is nodig voor A.
Mineralen ook weer een verhaal apart, zonder kobalt kan een paard geen B12 maken. Grassen echter kunnen heel goed zonder kobalt. Vers gras heeft weer ruim voldoende E en B caroteen dus A. Simpelste is om het maar te vergelijken met verse groente of geconserveerde groente.

Edit, over de 'onkruidjes' is dit wel een leuk artikel van safer grass
http://www.safergrass.org/pdf/Founder%20FodderWeeds.pdf

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:28

Liene schreef:
Unes staat nu op gewone ijzers, staat al zijn hele leven op ijzers. Als de HB blijft aanhouden laat ik de smid eens kijken of er iets van andere bekapping nodig is ;)
Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik krijg de indruk dat je er vanuit gaat dat Unes over een paar dagen/weken weer beter is? Voor ik verder ga met mijn "maar" (er is helaas nl. een "maar") wil ik dat graag weten? want misschien zit ik er helemaal naast ;-) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:31

@EstherHegt : is de bloem van paardenbloem het 'bommetje' of de hele plant ??
Ik had afgelopen jaar nl nog niet zoveel paardenbloemen in mijn wei gezien als de jaren daarvoor.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:48

DubbelDun schreef:
@EstherHegt : is de bloem van paardenbloem het 'bommetje' of de hele plant ??
Ik had afgelopen jaar nl nog niet zoveel paardenbloemen in mijn wei gezien als de jaren daarvoor.

Moet ik opzoeken en navragen, bij mijn weten de hele plant, maar weet het niet helemaal zeker, weegbree is ook een bommetje. van paardenbloem is mijn eigen ervaring dat ze hem graag in het voorjaar eten, in najaar is ie kennelijk een stuk bitterder.
Bekend is wel dat er veel composieten zijn zoals bijv melkdistels etc (dus planten waar je in de steel knijpt en er komt melksap uit) bommetjes zijn.
Het grote verschil met wilde paarden is dat zij ook variëteit in bodemsooort konden hebben, zij trokken van gebied naar gebied, alleen daardoor hadden ze echt meer variatie in gewassen.
Ook bij 'wilde' paarden komt bevangenheid voor, ik weet niet of ik ooit deze link heb doorgegeven.
http://www.wildhorseresearch.com/Docume ... May-09.htm in deze nieuwsbrief staan hele duidelijke foto s van die bevangen Brumby's. In dat gebied is er ook ruim voldoende voedsel en water.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:31

Paars, ik heb het misschien niet zo duidelijk gezegd, ik weet wel dat er heel wat weken overgaan. Maar hij heeft altijd heel erg moeilijke hoeven gehad, groeien veel te breed en brokkelen bij het minste, dus zeker zonder ijzers. Dus ik bedoelde, als het echt nog lang gaat aanhouden, dan ga ik de smid nog eens laten kijken of er iets anders nodig hebt. Maar voor nu staat hij goed, het gaat ook elke dag beter, dus ik wil vermijden dat ik iets misdoe met het afhalen van zijn ijzers ;) Het gaat niet achteruit of zo, dus werd ik aangeraden om de ijzers zo te laten. Dat bedoelde ik meer :D

Ik wil je 'maar' wel horen hoor ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:02

hier geen geval van PLOS, maar Image heeft echt weer last. }>
Image is al sinds de sneeuw gevoelig op zijn rechter voorvoet: gouden hoefje. Ene dag beter dan de andere dag. De dagen dat het goed gaat, gaat ze uit haar dak en voelt zich goed. De andere dagen moet ze zulke uitbarstingen bekopen met au in haar voet.
In stap gaat het redelijk. Maar in draf is ze dan behoorlijk gevoelig.

Zelf heb ik het idee dat ze te recht op haar hoef staat. Dat is echt mm werk. Eind februari gaat ze weer naar Van Nassau. Nu is er nog te weinig hoef om te corrigeren.

Maar heel raar, ik heb sterk het gevoel dat het met F4F te maken heeft. Terwijl ik hier goede berichten hoor over F4F, lijkt het of zij weer vet opslaat op de kritieke plekken sinds ze F4F krijgt. Het is een gevoel; ik kan het nog niet bewijzen. Sinds 3 dagen gestopt met F4F om te kijken of er verbetering optreedt in de vetopslag. Kan ik alleen maar beoordelen door te stoppen.

Kortom ik ben weer aan de puzzel.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:15

Hoi allemaal, ik ben een tijdje niet hier geweest maar ik heb echt super nieuws en dat wilde ik even kwijt. Mijn pony Floor is heel erg bevangen geweest dit voorjaar. Na verwijderen van de voorwand en weken en weken in de modder tot het proces tot rust was en weet ik hoe lang speciaal beslag is ze nu "genezen" verklaard. Volgens de geleerde heren: Hoefsmid en DA kan ik haar weer als van ouds oppakken. Dat had ik afgelopen voorjaar werkelijk niet gedacht. Ik dacht dat ze altijd een patientje zou blijven maar blijkbaar niet dus.

Floor (en Roosje) komen max 1 uur per dag op het gras en staan verder in de paddock en 's nachts op stal. Dat zal ook zo blijven.

Nog even over bijvoorbeeld paardenbloem en chichorei. Ik vraag me af of het fructaangehalte in deze gewassen (als het al zo extra hoog is, dat weet ik niet) niet uitgecancelled wordt door de aanwezigheid van hogere gehaltes Inuline in deze gewassen. Inuline is een heel geschikt pre- bioticum dat juist gebruikt kan worden om de darmwerking stabiel te houden en te stimuleren middels het stimuleren van de goede darmflora. Benieuwd wat jullie info hierover is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:17

Ik hoor ook vaker dat paardenbloemen 'goed' zijn, maar téveel is nooit goed :D
En vorig jaar had ik echt een explosie van geel op de wei.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:23

janouk schreef:
hier geen geval van PLOS, maar Image heeft echt weer last. }>
Image is al sinds de sneeuw gevoelig op zijn rechter voorvoet: gouden hoefje. Ene dag beter dan de andere dag. De dagen dat het goed gaat, gaat ze uit haar dak en voelt zich goed. De andere dagen moet ze zulke uitbarstingen bekopen met au in haar voet.
In stap gaat het redelijk. Maar in draf is ze dan behoorlijk gevoelig.

Zelf heb ik het idee dat ze te recht op haar hoef staat. Dat is echt mm werk. Eind februari gaat ze weer naar Van Nassau. Nu is er nog te weinig hoef om te corrigeren.

Maar heel raar, ik heb sterk het gevoel dat het met F4F te maken heeft. Terwijl ik hier goede berichten hoor over F4F, lijkt het of zij weer vet opslaat op de kritieke plekken sinds ze F4F krijgt. Het is een gevoel; ik kan het nog niet bewijzen. Sinds 3 dagen gestopt met F4F om te kijken of er verbetering optreedt in de vetopslag. Kan ik alleen maar beoordelen door te stoppen.

Kortom ik ben weer aan de puzzel.

oeps...terechte PLOS dus...kan het niet zijn dat artrose ook een rol speelt?
Ik merk bij Pablo namelijk ook wel eens iets bij ongelijke belasting,dat hij even door zijn hoef knikt zeg maar.
Als hij zijn hoef ongelijk over de ondiepe goot zet voor zijn stal.
Je kunt het vergelijken met dat je zelf zeg maar op een steen stapt...(jullie hebben geen stenen,maar pobeer je het even voor te stellen).

Op gelijke grond is er weer niets aan de hand.
En die vetopslag...tja,dat is een alarmbel natuurlijk.
Wat zit er dan in die F4F?
Heb je verder niets veranderd aan hoeveelheden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:43

zou heel goed kunnen
F4F

grz Mayke

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:44

@nombrado : waarom denk je dat ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 14:04

Hé $@%*! (zegt lelijk woord) Janouk, wat een rot-nieuws... echt bálen!

Geef je F4F al langere tijd?
En.. had jij niet sneeuwringen laten aanbrengen in de ijzers?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:23

fructaan is een term voor bepaalde koolhydraten, die kun je nog verder onderverdelen en inuline is een soort fructaan. wat binnen de paardenhouderij bekend is als fructaan heeft al vele benamingen, het is soms dus handiger ze even na te kijken in een woordenboek.

bij mensen en inmiddels ook koeien lijkt het erop dat het inderdaad een mogelijk gunstige bijdrage aan de vertering levert, de spijsvertering van een paard is heel anders en met fructanen voer je nooit direct je paard, maar zijn darmbacterieen, veel fructaan uit gras of inuline uit composieten(en nog wat andere soorten) geeft een beperkte groep van die darmbacterieen een voorsprong, dit zijn soorten die er goed mee om kunnen gaan en bij teveel voordeel van fructanen raakt de boel uit evenwicht, bij teveel van deze fructaanomzettende bacterieeen kan de darminhoud te zuur worden waardoor andere nuttige soorten het loodje leggen.

wat voor de ene soort(mens) nuttig lijkt hoeft dus niet ook te gelden voor de andere(paard).

inuline was ook de fructaansoort waarmee chris pollitt, bewees dat teveel fructaan HB veroorzaakt.

ook door het andere eetpatroon van het paard is het te betwijfelen of er iets zou kunnen ontstaan van een tekort aan fructaan, gras en hooi bevatten ruim voldoende en aangezien teveel wel een bekend risico opleverd is het de vraag of het geven van inuline aan paarden als pre biotica nu echt nuttig is.

er is ook bij andere soorten nog weinig eenduidigheid in werking, nut en gevolgen van pre biotica, bij een paard is wel eens een eerste begin gemaakt met tellen van het aantal voorkomende soorten en varieteiten aan bacterieen, dat werd ruim 2000 verschillende waarvan we van het grootste deel totaal nog niets afweten. wel weten we inmiddels dat er een aantal bacterieen bestaan, die een rol spelen die minder gunstig is, maar ook daar is nog veel werk nodig voor dat het helder is, maar het lijkt mij vreemd om de bacterieen, die hierbij horen dan juist voordeel te geven.meestal kiezen we er inmiddels juist voor om deze eerder te bestrijden of te beperken.

wat het ook niet echt helder maakt is het door elkaar gebruiken van de termen pre en pro biotica, letterlijk zijn het ook dezelfde betekenissen, maar het blijkt maar net wie de uitleg geeft waar het bij terecht komt.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:32

Hier alleen nog maar modder en water ... :( :( :( Ik kan niet anders of de paarden de hele tijd op stal te laten staan en maar een tweetal uurtjes in de blubber te laten om ze toch nog even te laten bewegen ... Hopelijk heeft dit geen gevolgen...
Ik wil 'nu' droger weer !!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:45

@tug: hoe verhoudt zich jouw verhaal waar het de 'verse' paardenbloemen in de wei betreft ??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:11

@geerke
Geen artrose. Image heeft geweldige botten, ondanks het zware werk dat ze gehad heeft. ZZ springen. Ze gaat ieder half jaar op de foto voor haar hoef, dan kan ik meteen ook haar beenwerk zien.

@JP het is zeker K*T
Ze staat op sneeuwringen, maar was voor die tijd ook al gevoelig. Juist die luchtringen in haar hoeven zouden minder druk op de zool moeten geven. Denk ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:30

Eerlijk gezegd vind ik Pauli momenteel ook niet fijn lopen - ik wijt dat aan de sneeuwringen.. het is bij ons nl zo nat dat het zand wel drijfzand lijkt te zijn. Net met de schoonmaak zogen mijn rubber tuinlaarzen gewoon vast.. Pauli loopt ook al zo raar te plempen.
Misschien is het bij jou niet erg nat? Toch heb ik het idee dat de ringen , hoe fijn ook als er sneeuw ligt, de balans uit de hoef haalt. Misschien toch even je smid laten komen om ze eronderuit te laten halen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:02

Paardenbloem..
http://www.fitforme.nl/gezondheid/detox/paardenbloem

zo zie je dat het eten van deze bloem zeker bij kan dragen voor de gezondheid van je paard.
Ik zie mijn paarden alleen een bepaald deel van het jaar, deze bloem eten (naar ik me kan herinneren juni) wat betekend dat dit op dat moment een reinigende werking heeft op diverse organen.

Ik ben er niet voor dit zelf te geven, in poeder of andere vorm, maar laat ze op de landjes eten waar ze op dat moment behoefte aan hebben.

De boterbloemen laten ze altijd staan...
zij weten het wel :D , zijn wij niet te voorzichtig met ons land, dat we alles maar weghalen wat gezien wordt als onkruid?
ze eten ook distels, en uitgetrokken brandnetels.(die een dagje gedroogd hebben op het land)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:04

Esther of Tug: over de weegbree: smalle en brede, maakt dat nog uit? Mijn wei staat vol met de smalle :(
Nombrado: kan best zijn, die gezonde paardenbloem, maar als ie vol suiker zit geef je'm niet aan een bevangene, lijkt me toch.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:09

mysa schreef:
Esther of Tug: over de weegbree: smalle en brede, maakt dat nog uit? Mijn wei staat vol met de smalle :(
Nombrado: kan best zijn, die gezonde paardenbloem, maar als ie vol suiker zit geef je'm niet aan een bevangene, lijkt me toch.

Misschien wel heel belangrijk juist om de organen te reinigen de paardenbloem.
Alleen zou ik het paard het zelf laten kiezen. Die weten veelal op een landje heel goed wat reinigend werkt en wat niet..., belangrijk dus niet alles maar te verwijderen uit je land, wat mens bestempeld als "onkruid" Ook onkruid heeft een functie op land.
Anders wordt het, als het droog verpakt wordt in hooi....en nauwelijks meer herkenbaar door het paard.

weegbree
http://naturafoundation.nl/monografie/P ... olata.html

ik denk dat wij als mens teveel gefocused zijn op suikers....vergeet niet de verschillen in suikers/samenstelling en verhouding met andere mineralen en vitaminen.
goede suikers zijn nodig...en dan heb ik het niet over een wit suikerklontje in je thee of koffie. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:16

weegbree , ook goed voor bloedende, jeukende hemorroïden. hahahaha

bij dieren (even uit eerder geposte text geplukt)
Dierstudies wezen uit dat hydrofiele bladextracten werkzaam zijn als bronchodilatator. Tevens constateerden onderzoekers bloeddrukverlagende eigenschappen bij dieren met een normale tensie.
Vervolgonderzoek met hydrofiele bladextracten toonde aan dat deze extracten ontstekingsremmend werken en de bloedvaten van de kleine capillairen versterken. Bladextracten versnellen de wondgenezing bij dieren. Deskundigen schrijven zowel de ontstekingsremmende als de wondgenezingsbevorderende werking van bladextracten toe aan de hoge concentratie chlorogeenzuur en neochlorogeenzuur. Auteurs halen herhaaldelijk de antibiotische eigenschappen aan. Vermoedelijk spelen werkzame bestanddelen als aucubine en haemolytische saponinen hier een belangrijke rol in. Vooral extracten bereid uit jonge bladeren hebben krachtige antibacteriële eigenschappen, onder andere tegen stafylokokkus aureus, streptokokkus betahaemolyticus en bacillus subtillus. Aucubine bezit hepatoprotectieve eigenschappen (in dierstudies).

goh, dat zou dus betekenen dat voor hoefbevangen paarden dit bloedvaten en kleine capillairen versterkt??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:27

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:31

Ik haal alleen JKK weg uit mijn wei, de rest laat ik de beestjes zelf zoeken. Sommige dingen laten ze inderdaad gewoon staan.