[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:05

Voelde het ook warm aan?
Vaak is het toch wat ontsteking,overbelast
Zou wat rustiger aan gaan doen,...wat korter gaan rijden denk ik :j

Ik heb mijn merrie op de devils relief, heb het idee dat ze het er goed op doet.
zie haar uit zichzelf ook weer draven.
Had het als proef aan mijn ruin gegeven,maar die kreeg acuut jeuk er van,.
lees dat er dextrose in zit,misschien reageerde hij daar op?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:10

Misschien is dat het idd, die suikers. Je kan dan ook gedroogde wortel geven van duivelsklauw. Maar duivelsklauw kan ook inwerken op de lever dacht ik en dan zo misschien jeuk veroorzaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:13

Geen idee, domme is dat ze sinds gister weer op gras staan en ik nog meer jeuk had verwacht het nu ineens helemaal weg was.
Dan zou ik toch aan de devils relief denken.
Maar ja hij heeft het eigenlijk ook niet nodig, rende en bokte vanmiddag als een gek door de bak. :D
Was puur dat ik nieuwsgierig was of ik verschil zou zien

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:38

Maris schreef:
Hmmm ik geloof dat dat wel kan hoor, door (iets) te overbelasten.

Zo,n idee had ik al.

ellepel schreef:
Voelde het ook warm aan?
Vaak is het toch wat ontsteking,overbelast
Zou wat rustiger aan gaan doen,...wat korter gaan rijden denk ik :j

Ik heb mijn merrie op de devils relief, heb het idee dat ze het er goed op doet.
zie haar uit zichzelf ook weer draven.
Had het als proef aan mijn ruin gegeven,maar die kreeg acuut jeuk er van,.
lees dat er dextrose in zit,misschien reageerde hij daar op?

Nee voelde niet warm aan.

Gelukkig vandaag alweer beter, moet dus toch wat rustiger aan een leer voor de volgende keer.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:47

artrose is niet te genezen, maar ik lees dat de meesten wel pijnvrij verder kunnen. Maar in welke maten? Als weide paardje of licht aan het werk?

Het is namelijk zo dat een vriendin haar 6 jarige wou verkopen. Op de rx'en werd artrose gevonden waardoor hij onverkoopbaar is geworden. Ze wil hem ofwel gratis weggeven aan iemand waarvan ze zeker is dat hij daar blijft en goed verzorgd wordt. Ofwel gaat hij naar de slacht. Ze wil absoluut vermijden dat hij in handen komt van een/meerdere handelaar(s).

Ik zelf heb al een paard van 7jaar en ben eigenlijk niet op zoek naar een tweede maar je raad het al.. Waarom ook niet? In het slechtste geval gaat hij hier op pensioen op de weide. Ik woon in de Ardennen dus weides genoeg aan kleine prijs. Liefst zou ik er af en toe wel mee willen rijden, buiten rit of licht bakwerk maar mag ik dat verwachten?

plutolover

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:01

Crazygirl. Of het dier licht bereden kan worden is totaal afhankelijk van het dier zelf. In de zin hoeveel last hij er van heeft.

Maar gaat dit paard een weide maatje worden van je huidige paard? Of doe je t uit ‘ medelijden’

Heb jij zin om 10 jaar (als niet langer is) nog voor zo jong dier te zorgen. Hoe is het dier mentaal??

Mijn haflinger van 20 heb ik 2 weken niet gereden maar ik merk aan z’n gedrag en koppie dat hij wel weer aan t werk wilt.

Als dit echt een paardje is wat ongelukkig wordt als t niks doet dan is denk ik laten gaan het beste.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:49

Inderdaad helaas totaal niet te zeggen hoeveel last het paard van artrose heeft. De graad van artrose zegt daar ook helemaal niets over. Misschien de plek waar de artrose zit meer ?!
Glucosamine geven is overigens zeker wel een aanrader.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:58

Mijn paard is 30, heeft al ruim 15 jaar artrose, soms is hij beter soms slechter.
Met juiste medicatie (dagelijks een dosering glucosamine van Joint Saver, New Market, in zijn geval) en speciaal beslag ( comfort-shoes met een kunststof wigzool) gaat het prima.
In slechtere periodes ( koud, nat weer)krijgt hij Naf Devils Relief.

Ik rij nog dagelijks en merk hoe méér hij beweegt hoe beter hij wordt!! Als hij 2 dagen niks doet is hij dag 3 veel stijver dan normaal.
Maar dat is per paard verschillend....

crazygirl1: Er is alleen artrose vastgesteld op de verkoopfoto begrijp ik ??? Als hij er dan nu nog geen last van heeft kun je gewoon rijden, je moet even kijken hoe hij zich ontwikkelt. En maatregelen nemen als hij wel slechter wordt. Rust roest bij artrose....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:32

Hallo... helaas moet ik mij hier ook melden. Mijn ruin blijkt tóch artrose te hebben. Dat vermoeden had ik al jaren. Dus voeten op de foto, niets te zien. Aan de hand van de symptomen toch maar gaan behandelen... voor osteoartrose. Blijkt hij reumatische artrose te hebben... in de hals. Dus dat er op de foto's van z'n voeten niets te zien viel klopte in elk geval :+

De reden dat ik nu wat post en niet meer alleen meelees is dat er een verband lijkt te zijn met de nieren. Wat dat verband precies is ben ik nog niet helemaal uit. Vandaar dus dat ik wilde vragen of iemand hier het zelfde merkt, en hoe jullie dat dan aanpakken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:57

Oh echt koper..... interessant, ik heb daar nooit een link mee gezocht eigenlijk....en nog nooit gehoord. Ben eigenlijk wel benieuwd...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:02

Anders ik wel! Het is echt opvallend aan dat paard hoe die twee dingen (artrose en nier/urinewegproblemen) samen verslechteren en weer minder hevig worden. Voordat ik wist dat 't artrose was heb ik het gezocht in afvalstoffen in het bloed/de spieren.

Ik ben een theorie tegengekomen waarbij artrose een gevolg kan zijn van nierproblemen. Iets met de nieren die minder goed werken en kristallen die zich afzetten in andere weefsels. Vond 't eigenlijk een beetje vergezocht dus ik heb er niet echt diep in gegraven.

Daarnaast staat in TCM botweefsel in verband met de waterenergieën (Blaas en Nieren). Ga d'r maar an staan. In elk geval lijkt acupressuur -momenteel voornamelijk op de nieren gericht- ook in zijn hals wat verlichting te geven. Hij heeft momenteel ontzéttende leuterjeuk en loopt ook weer wat houteriger dan eerder vorige week.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:05

Iemand ervaring met de equilin basic en glucosamine van equilin. T schijnt dat deze combi ook erg goed helpt. Ik twijfel of ik t ga proberen.

Geef nu de Pythonics joint comp.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:22

Wellicht dat de producten van equillin beter zijn
Waarom
Omdat er bewezen werkzame stoffen in zitten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:25

Zinzi_jewel schreef:
Wellicht dat de producten van equillin beter zijn
Waarom
Omdat er bewezen werkzame stoffen in zitten

de joint comp van phtyonisc is ook ontwikkeld door een dierenarts.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:02

Plutolover, ik neem aan dat je over wilt stappen omdat de joint comp niet meer zo goed werkt ?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:04

Maris schreef:
Plutolover, ik neem aan dat je over wilt stappen omdat de joint comp niet meer zo goed werkt ?

ow jawel de joint comp werkt na mij idee prima. Ik wil misschien overstappen om te zien of ik effect merk of niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:10

Ik zou nooit overstappen als een product goed werkt geloof ik. Ik heb het in ieder geval niet gedaan ( ik gaf ook joint comp tot grote tevredenheid ).

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:16

Ik kan altijd terig overstappen als t geen verschil in zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:26

Maar , ik snap het geloof ik even niet, waarom zou je nou over willen stappen als je al een product hebt wat goed werkt ? Joint comp is ook qua prijs 1 van de goedkoopste.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:43

op moment geef ik van equilin de balancer en daar reageert hij erg goed op. Vandaar dat ik misschien ook de basic en gluco van dat merk wil gaan geven.

Alleen vervang ik den de balancer voor de pavo vital omdat die goedkoper is. De basic kan bij elk ratsoen gegeven worden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:01

Hoi, ik heb een vraag. Wat voor beweging geven jullie je paarden met artrose? Zijn er bepaalde oefeningen die jullie hebben meegekregen om te doen?
Een alternatief geneeskunde/ kruiden/ massage persoon heeft naar mijn verzorgpaard gekeken en gezegd dat hij lichte artrose heeft. Waar of welke vorm heeft de kosmos er niet bij verteld (Ik heb persoonlijk geen vertrouwen in dit soort methodes, maar dit terzijde).
Het echte probleem is .. Deze vrouw heeft gezegd dat, om het paard lenig en gezond te houden, het vooral goed is om hem op een zo klein mogelijke cirkel steeds harder te laten draven. En omdat ik het meest met paardlief doe ben ik degene die dit ´moet´ doen.
Ik zie dit dus niet zitten. Ik hoop dat jullie betere oefeningen hebben die ik als alternatief kan voorstellen :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:11

Juist kleine en snel op de volte is slecht voor de atrose..Teminste als hij het in zn benen heeft zitten.. En zolang er geen rontgen fotos zijn gemaakt.kan je het nooit zeker weten.

Paarden met atrose moeten bewegen. Het liefst hun natuurlijk bewegingen en rechte lijnen ipv voltes. WAt zei zegt werdt mij juist afgeraden!. Ik mag mijn haflinger longeren max 1x per week. Juist een paard zo snel mogleijk laten draven op een kleine volte belast je steeds meer de benen.

maar dan moet je wel weten waar de atrose zit.

Want waar ik dan benieuwd naar ben hoe komt zei op de conclusie? en waar zou dan de atrose moeten zitten. Ze is geen dierenarts.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:27

Sintara: wendingen zijn juist funest voor paarden met artrose in de benen !!!
mijn paard mag absoluut geen korte wendingen meer maken en zelfs de winterperiode in de bak wordt hij strammer. Ik rijd juist zoveel mogelijk rechtuit!
En artrose kun je alleen maar zien op foto's, dus ze kunnen zoveel roepen maar je weet het gewoon anders niet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:28

Ok, dankjewel dat je het advies dat jij hebt gekregen wilt delen :D De eigenaresse is erg fan van deze persoon, dus ik ga niet al te negatief over haar doen anders krijg ik alleen maar weerstand. Als ik de eigenaresse kan overtuigen dat oefeningen afwisselen goed is en ik andere oefeningen heb meegekregen van mensen met artrose paarden, en dat die heel goed bevallen, dan ben ik én zo fijn betrokken én hoef ik die andere oefening minder nodig te doen.

De alternativo kwam tot de conclusie toen ze hem van achter stond te observeren, terwijl hij aan de hand over het fietspad moest draven. Er schenen ook afvalstoffen op de bovenste halsspier te zitten en bij de schoft ofzo, hier had ze een soort pleister op geplakt. Verder heeft ze hem wat geknepen in zn nek, paard heeft haar daarop flink gebeten wat ik heel terecht vond.

edit: zou het kunnen dat ze aan een andere plek denkt dan de benen, en dat het daarvoor geen slechte oefening is? Hebben jullie ooit van zoiets gehoord?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:40

zo iemand mag eigenlijk niet zo een diagnose stellen. Hij mag heus zijn bevindingen door geven en melden wat hij denkt. Maar dan zou hij de eigenaar moeten adviseren om foto's te laten maken. En daarnvan uit een behandelplan op moeten stellen in overeg met de dierenarts

Dus dan zou de atrose vanuit zn hals komen? ZO ver ik weet, Ik moet eerlijk zeggen ik heb al heel wat masseuses/chiropractors en andere alternatieve wel eens bij mijn paardje gehad. Ook voor zijn spieren. Maar ik heb nog nooit gehoord over op de kleine volte steeds harder laten draven. Als een paard te snel op te kleine volte draaft niet in balans of ongecordineerd heb je zo een paard met een peesblessure.. Heeft hij ook laten zien hoe je het dier zou moeten longeren?

Balangrijk voor alle paarden is in balans komen, en rechtgericht op hun eigen tijd en tempo. En niet zomaar klakkeloos rondjes laten lopen. Of heb ik nu een heel verkeerd beeld. En dat recht richten kan allemaal aan de hand

ik doe rechtrichten met mijn haflinger via de academische methode (gewoon er naast niet erop) en ja daar moet die ook op de grote volte en zijgangen lopen. Maar omdat ik juist eerst op zijn achterbenen zet ipv dat hij al zn gewicht op de voorhand zet (hij heeft links voor atrose) is de mijne al stukken verbeterd. En merk ik niks van zn atrose. puur omdat hij meer gewicht op achter zet en daaroor voor minder belast.