Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:19

Het komt mij voor alsof je pony te stijl staat op zijn hoeven, alsof hij op zijn tenen loopt. Ook zie ik flares zitten. De hielen zijn ondergeschoven.
Ik weet niet of ik het goed zie, dus mensen met meer verstand, verbeter me aub als ik het verkeerd heb. Lijkt het alsof de steunsels bezig zijn om om te klappen? Op de laatste foto lijkt het alsof de steunsels al helemaal omgeklapt zijn.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:50

Nou zeg, en toen waren jullie 2 pagina's verder. :+

Nav mijn foto's:

DD: Het zijn niet de steunsels die overgroeid zijn, maar enórm veel zoolmateriaal.
Overtollig? Wanneer je het weghaalt kan 't beestje 2 weken alleen maar strompelen en vervolgens zit de zool weer 'vol'.'
Het is verschrikkelijk rommelig daarbeneden en het zou heerlijk zijn om dat eens schoon te 'krabben', maar er is al heel wat materiaal uitgekomen (richting witte lijn zat ook alles vol eerder, hij had 'n zool als een pannekoek).

Nombrado: Je hebt gelijk, stand is alles behalve fraai.
Was eerder wat beter, maar iedere keer die medicijnen erin proppen werkt niet lekker uit op de voetjes >;)
Direct weer flares, scheuren en een slechtere witte lijn, terwijl de hoefwand op zich heel stevig is en van goed materiaal.
De achtervoeten houden zich veel beter, daar zie je de medicatie alleen terug in de zool (gaten, zoals bij paard van Hestejente).
Teen heb ik later opgevijld tot aan de witte lijn, zoals je op de zijkant-foto ziet komt de hoefwand sowieso niet tot op de grond, maar op de onderkant-foto is er nog wat ruimte vóór de witte lijn die ik dus daarna 'gebruikt' heb.
Deze pony zal geen modelvoetjes krijgen gezien zijn leefomstandigheden, maar kan voor het eerst sinds maanden weer gewoon 'gebruikt' worden na bekapping, in plaats van 2 weken strompelen, opbouwen en vervolgens na bekapping wéér strompelen.
Er waren hier 2 smeden die haar na bekapping dan maar gewoon wat pijnstillers gaven 'om de eerste week door te komen'. :x

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:55

Maaike_Indy schreef:
Het komt mij voor alsof je pony te stijl staat op zijn hoeven, alsof hij op zijn tenen loopt.

Tijdje geleden hebben we hier met z'n allen geleerd dat we de stand van de voeten pas kunnen beoordelen als het paard vierkant wordt opgesteld. Naar mijn idee kunnen we over de stand überhaupt niets zeggen als we maar een paar decimeter been zien :+

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:57

Wendy_Chewie schreef:
Hoi Bokkers, hier de foto's waar ik het over had op p. 223. Excuus voor de slechte kwaliteit, ik had niet de mogelijkheid de hoeven te wassen, stal is 's avonds ook behoorlijk donker.

rechtsvoor http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DXND8ZJD.jpg
rechtsachter heb ik geen geschikte foto van (bewogen).
linksachter http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPNPQXLC.jpg
linksvoor http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TDXALQKD.jpg

voorhoeven http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TYNSFJ4J.jpg
achterhoeven http://www.mijnalbum.nl/Album=K6KCUHUY en http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FORSKDRX.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Denk dat deze er na een bekapbeurt goed uitzien hoor.
De hoefwand is te lang nu en de stralen worden bijgesneden zo te zien, een NB'er zou de stralen minder bijsnijden (afhankelijk van 't paard natuurlijk) maar voor de rest denk ik dat je hoef er na een aantal weken hetzelfde zou uitzien.
Wanneer je het zelf zou bijhouden zou je de hoef mooi kunnen afronden zodat de wand niet (zoveel) uitsteekt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:00

Gimli_ schreef:

Was eerder wat beter, maar iedere keer die medicijnen erin proppen werkt niet lekker uit op de voetjes >;)
Direct weer flares, scheuren en een slechtere witte lijn, terwijl de hoefwand op zich heel stevig is en van goed materiaal.
De achtervoeten houden zich veel beter, daar zie je de medicatie alleen terug in de zool (gaten, zoals bij paard van Hestejente).
Teen heb ik later opgevijld tot aan de witte lijn, zoals je op de zijkant-foto ziet komt de hoefwand sowieso niet tot op de grond, maar op de onderkant-foto is er nog wat ruimte vóór de witte lijn die ik dus daarna 'gebruikt' heb.
Deze pony zal geen modelvoetjes krijgen gezien zijn leefomstandigheden, maar kan voor het eerst sinds maanden weer gewoon 'gebruikt' worden na bekapping, in plaats van 2 weken strompelen, opbouwen en vervolgens na bekapping wéér strompelen.
Er waren hier 2 smeden die haar na bekapping dan maar gewoon wat pijnstillers gaven 'om de eerste week door te komen'. :x

ja, het gaat in 1 keer hard hier ;)

wb pretnison?
het zou me niks verbazen als dit paard licht bevangen geraakt is door pretnison, te zien aan zijn brede hoefwand aan de voorzijde
het is al bekend, dat pretnison bevangenheid kan veroozaken
zelfs hoefsmeden zijn vaak niet op de hoogte van dit gegeven, en adviseren bij straalkanker nog wel eens pretnison aan de eigenaar :o
Niet handig.....

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:04

nombrado schreef:
Gimli_ schreef:

ja, het gaat in 1 keer hard hier ;)

wb pretnison?
het zou me niks verbazen als dit paard licht bevangen geraakt is door pretnison, te zien aan zijn brede hoefwand aan de voorzijde
het is al bekend, dat pretnison bevangenheid kan veroozaken
zelfs hoefsmeden zijn vaak niet op de hoogte van dit gegeven, en adviseren bij straalkanker nog wel eens pretnison aan de eigenaar :o
Niet handig.....

Dat was ook mijn eerste idee toen ik hem 'n aantal maanden terug zag, toen was-ie net van de prednison af.
Vanaf dat moment ging 't onwijs goed, geen scheuren meer, de zool werd minder rommelig, flares eruit, alleen heeft-ie daarna wéér prednison gekregen et voilà, zijn we weer hier.
Beetje dweilen met de kraan open zo, maargoed, er is blijkbaar geen enkele smid hier in de omgeving die dit dier pijnvrij kan laten bewegen.
Het kan echter nog véél beter, maar nogmaals, leefomstandigheden werken gewoon niet mee, en daar kan ik dan weer weinig aan doen helaas.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:19

Gimli_ schreef:
Dat was ook mijn eerste idee toen ik hem 'n aantal maanden terug zag, toen was-ie net van de prednison af.
Vanaf dat moment ging 't onwijs goed, geen scheuren meer, de zool werd minder rommelig, flares eruit, alleen heeft-ie daarna wéér prednison gekregen et voilà, zijn we weer hier.
Beetje dweilen met de kraan open zo, maargoed, er is blijkbaar geen enkele smid hier in de omgeving die dit dier pijnvrij kan laten bewegen.
Het kan echter nog véél beter, maar nogmaals, leefomstandigheden werken gewoon niet mee, en daar kan ik dan weer weinig aan doen helaas.

waarom kreeg dat paard prednison?

Gimli_

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:29

Verhoogde leverwaarden, waarschijnlijk een leverontsteking, daar wezen de symptomen op.
De waarden bleven echter aan de hoge kant, lever-echo leverde niks op maar tijdje terug heeft hij toch weer prednison gehad omdat hij dan wél te poetsen en te rijden was.
DA heeft het langzaam opgegeven en geeft dus maar gewoon waar de baas om vraagt.
Heel eerlijk, ik ben geen therapeut of whatsoever, maar dit beestje zou beter af zijn met een andere eigenaar.
Deze is namelijk cónstant bezig met het dier een aandoening toe te schrijven, iedere maand heeft ze wel weer een artikel gelezen en dan is ze ervan overtuigd dat het dier dit-of-dat heeft.
Pony is vréselijk verwend, dominant en word enorm vermenselijkt. Maargoed, wie ben ik hè. :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:42

Gimli_ schreef:
Verhoogde leverwaarden, waarschijnlijk een leverontsteking, daar wezen de symptomen op.
De waarden bleven echter aan de hoge kant, lever-echo leverde niks op maar tijdje terug heeft hij toch weer prednison gehad omdat hij dan wél te poetsen en te rijden was.
DA heeft het langzaam opgegeven en geeft dus maar gewoon waar de baas om vraagt.
Heel eerlijk, ik ben geen therapeut of whatsoever, maar dit beestje zou beter af zijn met een andere eigenaar.
Deze is namelijk cónstant bezig met het dier een aandoening toe te schrijven, iedere maand heeft ze wel weer een artikel gelezen en dan is ze ervan overtuigd dat het dier dit-of-dat heeft.
Pony is vréselijk verwend, dominant en word enorm vermenselijkt. Maargoed, wie ben ik hè. :+

|( prednison omdat ie dan wel te poetsen en te rijden was?
dat is toch echt ernstig...dat doe je je paard toch niet aan?
wel raar van die dierenarts dat die dat dan zomaar geeft.....zonder enig medische indicatie
die moeten ze aanpakken!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:44

Belachelijk!!
Laat ze eens écht onderzoeken wat er aan de hand is.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:53

Ashkerlon schreef:
Valt er iets bijzonders te zeggen over de hoeven van mijn merrie (15 jaar/warmbloed/1m60)
Vandaag is ze een klein beetje bijgewerkt. De vorige kapbeurt is zo'n 12 à 13 weken geleden. Echter ik rij vaak over de baan waardoor de boel goed slijt, dus erg veel kon er niet af.
Wat vooral is bijgewerkt is haar witte voetje links achter. Doordat ze wat frans+bodemnauw staat achteraan slijt deze altijd scheef af. Deze moet dus wat vaker recht gezet worden omdat ze anders strijkt.
De stralen zijn ook een tikkeltje opgeschoont, van de zool is niets afgehaald.
Ik merk dat er hier en daar ook gaatjes ontstaan waren in de zool. Ze krijgt echter geen voordroog?

Misschien een hele domme vraag, maar wat heeft voordroog met gaatjes in de voetzool te maken?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:07

Volgens mij is gaatjes niets anders dan eelt vorming....naar de pedicure dus :D :+ ;)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:50

Needje schreef:
Belachelijk!!

Geloof me, met zo'n eigenaar wordt ieder paard ziek.
Ze verzint het ene na het andere syndroom dat-ie zou moeten hebben, passend bij de 'symptomen' (die ik meestal niet zie trouwens) en omdat er niet echt iets gevonden wordt geeft de DA haar medicatie, volgens mij gewoon om van 't gezeur af te zijn.
Ik heb de hoop opgegeven dat ze ooit naar me gaat luisteren (ze is 30 jaar ouder :') ) en ik doe gewoon m'n best om te zorgen dat 't diertje in ieder geval nog gewoon, pijnvrij kan blijven bewegen. Hoeftechnisch dan in ieder geval.
Voor de rest kun je beter tegen 'n muur praten, dat paard heeft volgens haar 'behoeften' die geen enkel ander paard zou hebben, maarrrgoed..

We gaan weer lekker offtopic. :+

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:17

Hallo! Ik heb nog wat grappigs gevonden. Jaren geleden had ik zelf ook de beschikking over een aantal hoeven van de slager (met nog een stuk been eraan). Die had ik bekapt en beslagen en ik wist niet wat k er daarna mee moest (tja) dus had ik ze begraven. Twee jaar later heb ik de botten weer opgegraven en goed schoongemaakt (+ werd hard uitgelachen door mijn stalgenootjes).
Dit was het resultaat (het is helaas niet de beste foto):
Afbeelding

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:20

Gimli_ schreef:
Needje schreef:
Belachelijk!!

Geloof me, met zo'n eigenaar wordt ieder paard ziek.
Ze verzint het ene na het andere syndroom dat-ie zou moeten hebben, passend bij de 'symptomen' (die ik meestal niet zie trouwens) en omdat er niet echt iets gevonden wordt geeft de DA haar medicatie, volgens mij gewoon om van 't gezeur af te zijn.
Ik heb de hoop opgegeven dat ze ooit naar me gaat luisteren (ze is 30 jaar ouder :') ) en ik doe gewoon m'n best om te zorgen dat 't diertje in ieder geval nog gewoon, pijnvrij kan blijven bewegen. Hoeftechnisch dan in ieder geval.
Voor de rest kun je beter tegen 'n muur praten, dat paard heeft volgens haar 'behoeften' die geen enkel ander paard zou hebben, maarrrgoed..

We gaan weer lekker offtopic. :+

Zit ze ook op bokt? En laat ze zich ook van alles aanpraten....?

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:27

Nav van mijn openingspost op pagina 219, wat meer foto's van de hoeven van mijn paard. De vraag blijft: hiel inkorten of niet? Gevaar voor peesblessure hierbij? En kan hij dan ruimer bewegen met zijn voorbenen? Zien zijn achterhoeven er goed uit? Zijn nu even zonder ijzers.

Links voor
Afbeelding

Rechts voor:
Afbeelding

Links achter:
Afbeelding

Rechtsachter;
Afbeelding

Wat standfoto's van de voorbenen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:14

HolyPope schreef:
Zit ze ook op bokt? En laat ze zich ook van alles aanpraten....?

Godzijdank niet!!
Dan was de ramp helemaal niet meer te overzien. :=

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:15

SpikyBlue schreef:
Hallo! Ik heb nog wat grappigs gevonden. Jaren geleden had ik zelf ook de beschikking over een aantal hoeven van de slager (met nog een stuk been eraan). Die had ik bekapt en beslagen en ik wist niet wat k er daarna mee moest (tja) dus had ik ze begraven. Twee jaar later heb ik de botten weer opgegraven en goed schoongemaakt (+ werd hard uitgelachen door mijn stalgenootjes).
Dit was het resultaat (het is helaas niet de beste foto):

Gaaf!
Ik heb ook 'n ondervoet in de tuin liggen :') dat is nu 'n jaar geleden, hoe lang zou 't ongeveer duren voordat je dit hebt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:42

Ympi schreef:
Ashkerlon schreef:
Valt er iets bijzonders te zeggen over de hoeven van mijn merrie (15 jaar/warmbloed/1m60)
Vandaag is ze een klein beetje bijgewerkt. De vorige kapbeurt is zo'n 12 à 13 weken geleden. Echter ik rij vaak over de baan waardoor de boel goed slijt, dus erg veel kon er niet af.
Wat vooral is bijgewerkt is haar witte voetje links achter. Doordat ze wat frans+bodemnauw staat achteraan slijt deze altijd scheef af. Deze moet dus wat vaker recht gezet worden omdat ze anders strijkt.
De stralen zijn ook een tikkeltje opgeschoont, van de zool is niets afgehaald.
Ik merk dat er hier en daar ook gaatjes ontstaan waren in de zool. Ze krijgt echter geen voordroog?

Misschien een hele domme vraag, maar wat heeft voordroog met gaatjes in de voetzool te maken?

Hoe het allemaal in het lichaam in z'n werk gaat weet ik ook niet precies, in het verhaal van de gaten in de zolen is er ergens een rol voor de hoeflederhuid maar het fijne weet ik er niet van. Wel heeft alles wat je in je paard stopt, of dat nou prednison is of voordroog of gras, effect op de hoeven, als je niet goed voert zie je dat terug in de voeten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:53

Chiba schreef:
Nav van mijn openingspost op pagina 219, wat meer foto's van de hoeven van mijn paard. De vraag blijft: hiel inkorten of niet? Gevaar voor peesblessure hierbij? En kan hij dan ruimer bewegen met zijn voorbenen? Zien zijn achterhoeven er goed uit? Zijn nu even zonder ijzers.

Links voor
Afbeelding

Rechts voor:
Afbeelding

Links achter:
Afbeelding

Rechtsachter;
Afbeelding

Wat standfoto's van de voorbenen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oef...beetje knijpvoetjes aan het creeeren
die hoef moet wel wat ruimer op het beslag..en langere takken.
meest gemaakte fout van smeden, te krap onderleggen, anders trappen ze er af (nou, das dus de fout van je zelf als smid niet te erkennen en herkennen.
De stand is op zich niks verkeerd, maar de hoeven gaan door dit te krappe beslag wel kleiner worden, en das niet fijn.
Hiel moet dus niet ingekort....maar het duurt wel even, voordat de iets ondergeschoven verzenen weer beter zijn.
Neem aub een goede smid...
als je de hielen eraf zou halen, zou er idd een peesklap kunnen ontstaan.

achter moet ie zelfs iets stijler

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:03

@ nombrado: Normaal staat die vanachter ruimer op zijn ijzers. Hij is met zijn ijzer blijven hangen aan de zijkant van de stal: ijzer geplooid en scheurtje in de hoefwand. Dat wordt volgende keer weer gedaan zoals voorheen, dan is die scheur er weer uit.
Wat bedoel je met langere takken en met 'ondergeschoven verzenen weer beter zijn?'. ik ben een echte leek op dit vlak ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:21

Chiba schreef:
@ nombrado: Normaal staat die vanachter ruimer op zijn ijzers. Hij is met zijn ijzer blijven hangen aan de zijkant van de stal: ijzer geplooid en scheurtje in de hoefwand. Dat wordt volgende keer weer gedaan zoals voorheen, dan is die scheur er weer uit.
Wat bedoel je met langere takken en met 'ondergeschoven verzenen weer beter zijn?'. ik ben een echte leek op dit vlak ;)

ik weet niet hoe lang hij hier op zijn ijzers staat
maar een smid moet er altijd rekening mee houden dat de hoef groeit in die 8 weken, en dan mag de hoef niet over het ijzer heen komen.
langere takken is de achterzijde van het ijzer.
http://www.hoofcare.nl/
kijk op die site maar eens voorbeelden.
wb de achtervoeten, zou ik vragen of de versenen achter meer "gespaard" mogen worden, en de tenen wel af en toe iets bijwerken.
je ziet al iets (ook bij dat voetje zonder ijzer achter) een geknepen voet ontstaan (de stralen knijpen)
dit kan natuurlijk ook aan de tijd liggen die je tussen de kapbeurten door doet.
zorg echt dat je ze om de 8 weken ongeveer doet
niet je paard 15 weken op dezelfde ijzers laten staan , zonder smid.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:42

En wat bedoel je met stralen die knijpen?
Paardje wordt altijd om de 6 weken gekapt. Sommige mensen vinden dat ik de smid nogal snel laat komen :o
Op deze foto's is het 3,5 week geleden dat de smid geweest is. Ik vind dat de hoeven er beter uit zien bij deze smid in vergelijking bij de vorige smid (die had er zo'n kleine ijzers onder gezet dat hij mankte, de hoef stond van de eerste dag over de ijzers...) Direct een andere smid genomen. Vervelend als je er niets van kent, al doende leert men, maar niet leuk om het te ervaren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:46

@Chiba : je paard staat behoorlijk smal op de hoeven en de stralen zijn samengeknepen. Typisch een resultaat van ijzers en hoeven die niet de kans krijgen om wijder te worden en een natuurlijker vorm aan te nemen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:50

Chiba schreef:
En wat bedoel je met stralen die knijpen?
Paardje wordt altijd om de 6 weken gekapt. Sommige mensen vinden dat ik de smid nogal snel laat komen :o
Op deze foto's is het 3,5 week geleden dat de smid geweest is. Ik vind dat de hoeven er beter uit zien bij deze smid in vergelijking bij de vorige smid (die had er zo'n kleine ijzers onder gezet dat hij mankte, de hoef stond van de eerste dag over de ijzers...) Direct een andere smid genomen. Vervelend als je er niets van kent, al doende leert men, maar niet leuk om het te ervaren.

daarom is een goede smid zo belangrijk
het kan best zijn dat je huidige smid, juist probeert de hoeven weer in de natuurlijke vorm te krijgen.
knijpvoetjes....vergelijk het met de japanse vrouwen vroeger, die in hele smalle kleine schoentjes ingesnoerd werden. en daardoor kleine voetjes hielden.