Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maaike_Indy schreef:Het komt mij voor alsof je pony te stijl staat op zijn hoeven, alsof hij op zijn tenen loopt.
Wendy_Chewie schreef:Hoi Bokkers, hier de foto's waar ik het over had op p. 223. Excuus voor de slechte kwaliteit, ik had niet de mogelijkheid de hoeven te wassen, stal is 's avonds ook behoorlijk donker.
rechtsvoor http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DXND8ZJD.jpg
rechtsachter heb ik geen geschikte foto van (bewogen).
linksachter http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPNPQXLC.jpg
linksvoor http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TDXALQKD.jpg
voorhoeven http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TYNSFJ4J.jpg
achterhoeven http://www.mijnalbum.nl/Album=K6KCUHUY en http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FORSKDRX.jpg
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Gimli_ schreef:Nou zeg, en toen waren jullie 2 pagina's verder.
Nombrado: Je hebt gelijk, stand is alles behalve fraai.
Was eerder wat beter, maar iedere keer die medicijnen erin proppen werkt niet lekker uit op de voetjes![]()
Direct weer flares, scheuren en een slechtere witte lijn, terwijl de hoefwand op zich heel stevig is en van goed materiaal.
De achtervoeten houden zich veel beter, daar zie je de medicatie alleen terug in de zool (gaten, zoals bij paard van Hestejente).
Teen heb ik later opgevijld tot aan de witte lijn, zoals je op de zijkant-foto ziet komt de hoefwand sowieso niet tot op de grond, maar op de onderkant-foto is er nog wat ruimte vóór de witte lijn die ik dus daarna 'gebruikt' heb.
Deze pony zal geen modelvoetjes krijgen gezien zijn leefomstandigheden, maar kan voor het eerst sinds maanden weer gewoon 'gebruikt' worden na bekapping, in plaats van 2 weken strompelen, opbouwen en vervolgens na bekapping wéér strompelen.
Er waren hier 2 smeden die haar na bekapping dan maar gewoon wat pijnstillers gaven 'om de eerste week door te komen'.
nombrado schreef:Gimli_ schreef:Nou zeg, en toen waren jullie 2 pagina's verder.
Nombrado: Je hebt gelijk, stand is alles behalve fraai.
Was eerder wat beter, maar iedere keer die medicijnen erin proppen werkt niet lekker uit op de voetjes![]()
Direct weer flares, scheuren en een slechtere witte lijn, terwijl de hoefwand op zich heel stevig is en van goed materiaal.
De achtervoeten houden zich veel beter, daar zie je de medicatie alleen terug in de zool (gaten, zoals bij paard van Hestejente).
Teen heb ik later opgevijld tot aan de witte lijn, zoals je op de zijkant-foto ziet komt de hoefwand sowieso niet tot op de grond, maar op de onderkant-foto is er nog wat ruimte vóór de witte lijn die ik dus daarna 'gebruikt' heb.
Deze pony zal geen modelvoetjes krijgen gezien zijn leefomstandigheden, maar kan voor het eerst sinds maanden weer gewoon 'gebruikt' worden na bekapping, in plaats van 2 weken strompelen, opbouwen en vervolgens na bekapping wéér strompelen.
Er waren hier 2 smeden die haar na bekapping dan maar gewoon wat pijnstillers gaven 'om de eerste week door te komen'.
ja, het gaat in 1 keer hard hier![]()
wb pretnison?
het zou me niks verbazen als dit paard licht bevangen geraakt is door pretnison, te zien aan zijn brede hoefwand aan de voorzijde
het is al bekend, dat pretnison bevangenheid kan veroozaken
zelfs hoefsmeden zijn vaak niet op de hoogte van dit gegeven, en adviseren bij straalkanker nog wel eens pretnison aan de eigenaar![]()
Niet handig.....
Gimli_ schreef:Dat was ook mijn eerste idee toen ik hem 'n aantal maanden terug zag, toen was-ie net van de prednison af.
Vanaf dat moment ging 't onwijs goed, geen scheuren meer, de zool werd minder rommelig, flares eruit, alleen heeft-ie daarna wéér prednison gekregen et voilà, zijn we weer hier.
Beetje dweilen met de kraan open zo, maargoed, er is blijkbaar geen enkele smid hier in de omgeving die dit dier pijnvrij kan laten bewegen.
Het kan echter nog véél beter, maar nogmaals, leefomstandigheden werken gewoon niet mee, en daar kan ik dan weer weinig aan doen helaas.
Gimli_ schreef:Verhoogde leverwaarden, waarschijnlijk een leverontsteking, daar wezen de symptomen op.
De waarden bleven echter aan de hoge kant, lever-echo leverde niks op maar tijdje terug heeft hij toch weer prednison gehad omdat hij dan wél te poetsen en te rijden was.
DA heeft het langzaam opgegeven en geeft dus maar gewoon waar de baas om vraagt.
Heel eerlijk, ik ben geen therapeut of whatsoever, maar dit beestje zou beter af zijn met een andere eigenaar.
Deze is namelijk cónstant bezig met het dier een aandoening toe te schrijven, iedere maand heeft ze wel weer een artikel gelezen en dan is ze ervan overtuigd dat het dier dit-of-dat heeft.
Pony is vréselijk verwend, dominant en word enorm vermenselijkt. Maargoed, wie ben ik hè.
Ashkerlon schreef:Valt er iets bijzonders te zeggen over de hoeven van mijn merrie (15 jaar/warmbloed/1m60)
Vandaag is ze een klein beetje bijgewerkt. De vorige kapbeurt is zo'n 12 à 13 weken geleden. Echter ik rij vaak over de baan waardoor de boel goed slijt, dus erg veel kon er niet af.
Wat vooral is bijgewerkt is haar witte voetje links achter. Doordat ze wat frans+bodemnauw staat achteraan slijt deze altijd scheef af. Deze moet dus wat vaker recht gezet worden omdat ze anders strijkt.
De stralen zijn ook een tikkeltje opgeschoont, van de zool is niets afgehaald.
Ik merk dat er hier en daar ook gaatjes ontstaan waren in de zool. Ze krijgt echter geen voordroog?
Needje schreef:Belachelijk!!
Laat ze eens écht onderzoeken wat er aan de hand is.
Gimli_ schreef:Needje schreef:Belachelijk!!
Laat ze eens écht onderzoeken wat er aan de hand is.
Geloof me, met zo'n eigenaar wordt ieder paard ziek.
Ze verzint het ene na het andere syndroom dat-ie zou moeten hebben, passend bij de 'symptomen' (die ik meestal niet zie trouwens) en omdat er niet echt iets gevonden wordt geeft de DA haar medicatie, volgens mij gewoon om van 't gezeur af te zijn.
Ik heb de hoop opgegeven dat ze ooit naar me gaat luisteren (ze is 30 jaar ouder) en ik doe gewoon m'n best om te zorgen dat 't diertje in ieder geval nog gewoon, pijnvrij kan blijven bewegen. Hoeftechnisch dan in ieder geval.
Voor de rest kun je beter tegen 'n muur praten, dat paard heeft volgens haar 'behoeften' die geen enkel ander paard zou hebben, maarrrgoed..
We gaan weer lekker offtopic.
SpikyBlue schreef:Hallo! Ik heb nog wat grappigs gevonden. Jaren geleden had ik zelf ook de beschikking over een aantal hoeven van de slager (met nog een stuk been eraan). Die had ik bekapt en beslagen en ik wist niet wat k er daarna mee moest (tja) dus had ik ze begraven. Twee jaar later heb ik de botten weer opgegraven en goed schoongemaakt (+ werd hard uitgelachen door mijn stalgenootjes).
Dit was het resultaat (het is helaas niet de beste foto):
Ympi schreef:Ashkerlon schreef:Valt er iets bijzonders te zeggen over de hoeven van mijn merrie (15 jaar/warmbloed/1m60)
Vandaag is ze een klein beetje bijgewerkt. De vorige kapbeurt is zo'n 12 à 13 weken geleden. Echter ik rij vaak over de baan waardoor de boel goed slijt, dus erg veel kon er niet af.
Wat vooral is bijgewerkt is haar witte voetje links achter. Doordat ze wat frans+bodemnauw staat achteraan slijt deze altijd scheef af. Deze moet dus wat vaker recht gezet worden omdat ze anders strijkt.
De stralen zijn ook een tikkeltje opgeschoont, van de zool is niets afgehaald.
Ik merk dat er hier en daar ook gaatjes ontstaan waren in de zool. Ze krijgt echter geen voordroog?
Misschien een hele domme vraag, maar wat heeft voordroog met gaatjes in de voetzool te maken?
Chiba schreef:Nav van mijn openingspost op pagina 219, wat meer foto's van de hoeven van mijn paard. De vraag blijft: hiel inkorten of niet? Gevaar voor peesblessure hierbij? En kan hij dan ruimer bewegen met zijn voorbenen? Zien zijn achterhoeven er goed uit? Zijn nu even zonder ijzers.
Links voor
Rechts voor:
Links achter:
Rechtsachter;
Wat standfoto's van de voorbenen:
Chiba schreef:@ nombrado: Normaal staat die vanachter ruimer op zijn ijzers. Hij is met zijn ijzer blijven hangen aan de zijkant van de stal: ijzer geplooid en scheurtje in de hoefwand. Dat wordt volgende keer weer gedaan zoals voorheen, dan is die scheur er weer uit.
Wat bedoel je met langere takken en met 'ondergeschoven verzenen weer beter zijn?'. ik ben een echte leek op dit vlak
Chiba schreef:En wat bedoel je met stralen die knijpen?
Paardje wordt altijd om de 6 weken gekapt. Sommige mensen vinden dat ik de smid nogal snel laat komen![]()
Op deze foto's is het 3,5 week geleden dat de smid geweest is. Ik vind dat de hoeven er beter uit zien bij deze smid in vergelijking bij de vorige smid (die had er zo'n kleine ijzers onder gezet dat hij mankte, de hoef stond van de eerste dag over de ijzers...) Direct een andere smid genomen. Vervelend als je er niets van kent, al doende leert men, maar niet leuk om het te ervaren.