[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:37

Ze moeten er wel even handig mee worden hoor. Aurora is tijden boos geweest. Maar nu is ze er super mee, eet zelfs haar hooi zo op als het moet.

En ze kan er walnoten mee rapen Pling

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:41

Maar met dat graasmasker kreeg ik ook geen grasspriet erdoor heen, dus denk echt dat die niet geschikt was. Had niet het idee dat het de bedoeling is dat paardje maar 2 grasssprieten binnen kan krijgen in 10 minuten Nagelbijten / Gniffelen

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:46

Nee dat niet, misschien heb je een ander model dan die ik heb voor Aurora.
Maar ook die heeft een "handigheidje" ze moet hem rechtop in het gras zetten anders komt er niks in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:47

deze kwam ook niets binnen al zette je het rechtop het gras Nagelbijten / Gniffelen Denk dat het gat gewoonweg te klein was.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:52

gemske schreef:
Ziet ze er niet prachtig uit?

OK dan!
Ze ziet er goed uit; mooie glans, niet te dik (shetjes zijn altijd wat mollig voor het oog; zeker met hun dikke wintervacht Knipoog ).
Ook leuk dat je op vakantie bent geweest met beide pony's. Gewandeld zo te zien?
Had je ze ergens gestald bij een appartement of zo?

Ben benieuwd naar het filmpje volgende week. Is de shetlanddag hier ergens in de buurt (Marenkessel?).

Hoe is het met haar hoeven? Het 'gat' verdwenen?

Ja veel vragen ... komt ervan als je zo lang wegblijft Tong uitsteken

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:34

Sorry Bloos

Ja we hebben voornamelijk gewandeld, stukje met de trailer naar het bos, en dan maar wandelen Lachen We stonden op een kampeerboerderij, pony's in een stal, wij in een trekkershut. Helaas was het baggerweer maar verder helemaal geweldig!

Shetlanddag is weer in MarenKessel idd.
Hoefjes gaan goed op het moment, het gat is naar beneden uitgegroeid en toen het daar aankwam is er wel een stukje wand afgebroken (heb ik toen nog verteld geloof ik). Maar eromheen bleef het goed zitten dus ik hoefde me geen zorgen te maken van de hoefsmid.
Ze blijven wel de neiging tot bollen hebben aan de voorkant bovenop, hoewel het een stuk minder is geworden.

Hoe doet Isabella het nu? Moet ze nog steeds haar schoentjes continu aan?
En hoe is het ondertussen met Wendy?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:17

gemske....ze zijn prachtig,je pony's!!
toch kun je veel leuke dingen met shet's doen....dat vergeet ik weleens...nee,dan maar aan de gang met een"levensgevaarlijke"fries.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:27

ik heb een vraag, mischien vinden jullie hem raar, maar zou iemand het antwoordt willen PMen, anders vergeet ik het weer,
( haflinger ) staat altijd buiten op het land, ze eet dus alleen gras, en als het pokkeweer is, haha, dan staat ze op stal en dan krijgt ze hooi.
ook word er 2 keer in de week groente en fruit op het land gegooid (5 kraten met annanassen uien paprika's etc.) dat is voor het paard en de schapen en de vogelsbeesten.
ze krijgt dus bestveel te eten.
biks krijgt ze nooit!
en als ik nou bv een keer slobber wil maken met biks, wortels,brood en appels en meusli is dat ddan ook ''gevaarlijk'' zodoende dat het fout gat in de darmen?
bedankt voor het lezen!
wil iemand mischien dan even Pmen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:15

Gemske: lang niets laten horen, maar dat heb je als het goed gaat. Ze zien er goed uit, de pony's.

Isapaardje: ik denk niet dat magnesium binnen een week de hoeven harder maakt, maar meer dat het de prikkelgeleiding naar de zenuwenuiteinden beinvloedt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:25

Amable_Chica schreef:
Romeorowan; Wat jij nu gevonden hebt klinkt voor mij heel logisch, toen Shinouk weer hoefbevangen was geweest, waren de warme hoeven enz al vrij snel weer verdwenen. Maar ze bleef maar gevoelig lopen over de stenen. Ik ben toen idd magnesium gaan voeren, en binnen week liep ze bijna helemaal goed!!
Weet jij (of misschien iemand anders) toevallig ook of je magnesium gewoon kan blijven voeren, zonder dat het problemen geeft? want op de site van paard natuurlijk staat dat het gewoon door de nieren wordt uit gescheiden, maar ik heb ook wel eens gelezen dat dat helemaal niet waar is....

Mijn paarden staan al een paar jaar dag in dag uit op magnesium.
Alleen dan niet de magnesium van Paard natuurlijk maar gewoon Magnesiumoxide.
Bevalt prima, geen problemen.
Hoeven houden zich prima, geen gevoeligheid op bep. bodems en ook de zomereczeem is al een paar jaar finito maar daar zal wel niet alleen de magnesium debet aan zijn Knipoog
Op de site van de paardendrogist staat bij Biomag een mooie uitleg over het verschil tussen Magnesiumchelaat en Magnesiumoxide.
Beide kan prima alleen is de oxide vele malen goedkoper.

Een Shet van een vriendin van mij was chronisch hoefbevangen.
Mijn vriendin heeft hem getest met een biotensor en toen bleek hij een mega tekort aan oa. Magnesium te hebben maar ook aan andere belangrijke mineralen en spoorelementen.
Dat hebben we in eerste instantie heel hoog ingezet bij hem.
Hij krijgt nu al ruim een jaar magnesiumoxide bij en de hoefbevangenheid is opgelost.
Tuurlijk rantsoeneert ze hem wel met gras e.d. maar oke het paardje loopt weer als een tierelier.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:47

Dat was het rare toen ik Isabella vorig jaar liet testen met de biosensor ... want de diergeneeskundige dacht dat er wel een magnesium tekort zou zijn, maar niet dus.
Vreemd genoeg kwam er wel een fosfor te kort uit. Komt zelden voor.

@Gemske: Isabella gaat lekker, ook zonder schoenen Haha!
Wendy ging helemaal niet goed. Ze hebben haar ca. 3 weken geleden laten inslapen. Hersenverkalking bleek (na 'inwendig' onderzoek) uiteindelijk de oorzaak van alle verschijnselen.

@Geerke: ja shetlanders zijn leuk, maar kunnen soms echt wel net zo 'gevaarlijk' zijn als een fries hahaha.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:52

Fijn dat het goed gaat met Isabella, en wat jammer van Wendy Ach gut maar hersenverkalking klinkt niet goed

Volgens mij wordt elk (nou ja de meeste dan) paard zo gevaarlijk als je het zelf maakt. Haha! Hoewel met een shet kleine foutjes meestal wat minder gevaarlijk zijn Lachen

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:17

Isapaardje; Ik denk ook niet dat ze gelijk harder worden... en ik geloofde er ook niet direct in, maar ik heb het met eigen ogen gezien binnen een week liep ze zo veel beter!! Dus ik geloof er nu zeker in. Het zal misschien niet bij alle paarden helpen, maar bij shinouk iig wel.
Daarna zijn ze bij mij op stal ook magnesium gaan geven aan een shetlander, en die zag je na 2 weken al vele malen beter lopen... (was ook bevangen)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:25

gemske schreef:
Hoewel met een shet kleine foutjes meestal wat minder gevaarlijk zijn Lachen

Nadeel van een shet is wel dat ze zo verdomd slim zijn en ze jouw foutje vaak eerder ontdekken dan jijzelf ... dat dan al helemaal hebben uitgebuit voordat je er zelf erg in hebt Clown

Erg off-topic maar wel leuk voorbeeld.
Ik heb Isa eens geleerd om een baksteen met de neus om te duwen. Ik zet dat ding rechtop, zij duwt hem op commando om. ...
Nu zette ik van de week oranje pionnetjes neer. Steeds met zoveel meter tussenruimte omdat ik aan de lange lijnen wat wilde gaan slalommen. Ik had vergeten Isabella vast te zetten. Je voelt hem al aankomen, toen ik het zesde pionnetje had staan en me omdraaide, stond Isabella achter me, wachtend tot ze ook bij dat laatste pionnetje kon, want de rest had ze allemaal al 'keurig' op zijn kant liggen Dromen
En dan smoelwerk toen ik boos werd ... *huh? niet goed dan vrouwtje* ... plop zesde ook nog even op zijn kant. *zo wel goed?* Haha! Haha! Da's dus typisch shet.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:41

Ik weet niet of dat typisch shet is eigenlijk... meer een gevolg van zelf leren nadenken, en uitproberen, wat je stimuleert door (o.a.) VD te doen.
In jouw geval had Isabella dus nog niet geleerd het alleen op commando te doen Lachen wat ook vaak het lastigste gedeelte is van VD.

Ik denk dat het idee dat dit soort gedrag vaker bij shetjes wordt gemeld misschien meer een gevolg is dat er vaker dit soort dingen mee gedaan wordt (bij gebrek aan rij-mogelijkheden) dan dat een shet echt anders of eigenwijzer is dan een groot paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:40

Ik had even een vraagje:
Hoe begin je eigenlijk weer een training na de hoefbevangeheid? Ik heb nu 2 keer erop gereden, maar gewoon even gestapt.
Maar hoe ziet een trainingschema er ongeveer uit? Eerste week alleen maar stappen 15 minuten?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:58

Isapaardje: bij mij zou Romeo dat soort dingen doen.
Voorbeeldjes: de stroom moet op de draden staan, want meneer pakt de handvaten vast en doet ze gewoon los.
Hij maakt zijn eigen boxdeur los. Er zit een degelijk paardenslot op met een lipje waardoor het niet open zou moeten kunnen, maar je kijkt ernaar en hij staat buiten, dus bij hem moet altijd de onderste schuif er ook op.
Hij loopt met stokken te spelen, met pionnen, met ballen, met de honden.
Met rijden van een trail parcours met hek, ramt hij zelf het hek wel even open en kijkt er dan vreselijk tevreden bij.
Hij doet het zo grappig dat je er gewoon om moet lachen, maar soms is het heel irritant.
Mijn merries hebben dat soort dingen helemaal niet.

Welshcobfan: ik zou het heel langzaam opbouwen, vooral rechte stukken, en goed naar de pony 'luisteren'. Volgens mij is er niet echt een schema voor.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:43

Wat is het af en toe een rothobby! Ik was vanmiddag stront aan het ruimen en toen hoorde/zag ik dat Indiana een enorme scheet liet. Even later loopt ze bij het hooi vandaan en gaat staan flemen.
De schrik sloeg mij al om het hart. Even later ging ze liggen.

De dierenarts is net weg en vermoed een gaskoliek. Ze mest wel en laat winden. Haar pols en ademhaling en de kleur van het tandvlees is goed.
Ze heeft pijnstilling intraveneus gekregen, dat zou tot morgenochtend moeten werken.

Hoe kan dit nu weer? Ze hebben precies een uur en een kwartier op het land gestaan. Ze heeft ook wat eikeblaadjes opgegeten (daar ontkom je niet aan als je in een bosrijke omgeving woont en het waait).

Het is wel heel erg off topic maar ik moest dit even kwijt.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:49

Romeorowan; Het zit je niet mee zeg!! Wat balen nu weer.. Helaas (eigenlijk gelukkig) heb ik totaal geen ervaring met koliek, dus zou niet weten hoe het komt...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:34

romeorowan schreef:
Hoe kan dit nu weer? Ze hebben precies een uur en een kwartier op het land gestaan. Ze heeft ook wat eikeblaadjes opgegeten (daar ontkom je niet aan als je in een bosrijke omgeving woont en het waait).

Jee; beterschap en sterkte ook, want ik weet hoe je je nu voelt Ach gut

Ik zit hier ongeveer met hetzelfde ...
Er vallen niet veel, maar wel wat eikels op de wei, evenals veel blad. Of dat het is weet ik niet, maar Isabella is sinds een paar dagen aan de schijterij ...
Nu ben ik ook sinds een paar dagen over op gedeeltelijk Vito (handje ochtend), als nieuw, maar wel erg grof stengelig hooi. Ook heeft ze een wormkuur gehad omdat ze aarsmaden had. Kan een combinatie zijn van alles wat haar darmen overhoop heeft gegooid, maar zo begon vorig jaar dus haar bevangenheid ... met een darminfectie ...
Ik zit hier dus ook te denken ; hoe kan dit nu weer?!
Zal voor Indiana duimen dat het meevalt; duim jij dan voor Isabella dat het mee gaat vallen? Bloos

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:15

Isapaardje: Indiana heeft gisterochtend een wormspuit gehad met ivermectine. Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan omdat ze daar normaal gesproken nooit op reageert.
Miami is aan de diarree, maar lijkt hier geen last van te hebben. Die heb ik gisterochtend ook ontwormd. Ik heb Indiana en Miami alletwee maar weer preventief sand-ex gegeven.

Indiana staat nu lekker te eten (mocht van de dierenarts) op stal met een fleecedekentje op. Ze laat steeds winden en heeft flink darmgeluid.

Wat vreselijk vervelend dat Isapaardje ook niet fit is. Ik ga heel hard duimen voor beide paardjes.
Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:30

he,bah...romeorowan en isapaardje....beterschap!

Hier even een korte beschrijving van mijn paarden week:

*10 dagen terug geerke ziek,volgende dag weer beter.
*Vrijdag da geholpen oog dicht te naaien(tijdelijk,als lichaamseigen pleister) van het paard van een vriend van mij...was geen feest,zelfs met roesje

*Vandaag te horen gekregen dat mijn geredde adoptie paard weg moet bij mijn nu ex-vriendin...ze kan er toch nooit op rijden.

*gelukkig heb ik een echte vriendin,die werkt bij rijke mensen die heel veel geld steken in het opvangen van verwaarloosde dieren...prachtige stallen,vijf sterren verzorging,daar mag hij heen.

*Vandaag even langs mijn belgische vriendin...zij was net terug uit nederland haar paard weer opgehaald,die zou de topspringsport in gaan,maar wegens hoefbevangenheid vorig jaar en artrose daardoor afgekeurd.
Kom ik daar ,heeft hij een wondje opgelopen aan de binnenkant van z'n achterbeen,op een bloedvat,bloeden als een rund.

Ik weer naar huis spullen halen om een druk verband aan te leggen.
Het bloeden was gestopt,mooie stolling op het piepkleine wondje,dus we lieten het zo.

Belt ze net,weer begonnen met bloeden....dus nu wel drukverband aangelegd.

*morgen is ook leuk...hechtingen uit oog halen...

En ook nog een onbelangrijk iets...m'n huis moet schoon,ik krijg logees vrijdag...

Pablo gaat goed...dat moest er ook nog bijkomen...ik heb het even gehad...moest het even kwijt ,sorry

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:34

Eigenlijk is dammen veel veiliger, minder stress, goedkoper en toch ook leuk? of niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:38

ik geloof het ook...nu heb jij ook weer een slechte nacht vanwege de gaskoliek...laten ze dan alleen maar scheten?
Daar moet ik mij ook eens in verdiepen...in gaskoliek bedoel ik...

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:39

Dammen?? Lijkt me een beetje saai!!

Sterkte met jullie pony's en paarden!!!!