[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:37

Het heet geen suikerziekte maar insuline resistentie. Een aantal paarden uit dit topic hebben dat ook. Wel sneu dat je pony overleden is zeg.

ElineGC

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:57

sneu dat je paard overleden is.

Speciale hoefijzers kosten hier 150 euro per hoefijzer bij mijn hoefsmid, word een duur grapje. 300 euro per keer. en dan heb je alleen voorbenen.

:( :( :(

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:55

Wow Gurde, wat overdreven duur!
Hier voorlopig geen hoefijzers, DA had het wel aangeraden, hoefsmid vond het echter ook niet nodig (en advies van een andere hoefsmid was ook om het zeker niet te doen). Hoefsmid heeft bij mijn ruin de teen een beetje afgerond (echt niet veel naar mijn gevoel, maar hij wou hem niet korter zetten) en achteraan de hielen iets lager + straal een beetje bijgesneden. Maar veel verschil zie ik eigenlijk niet.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:59

Hier meer slecht nieuws. Vandaag Let's Go in laten slapen. Hoefbeen was gekanteld en gedraaid en bijna de de zool heen. En hij leek beter te gaan, maar door de bokkensprong wsl toch verergerd.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:00

gecondoleert! hij heeft nu tenminste geen pijn meer

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:12

Gecondoleerd Piecon

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:16

De laatste 2 pagina's gelezen, piecon jeetje wat is het snel gegaan met jouw paard zeg |( Heel veel sterkte!

Ik mag me hier ook melden, mijn pony is sinds eind april hoefbevangen, toen 2 weken aan de bute, het ging toen 2 weken erna goed en toen weer slecht, toen een maand aan de bute en erna 2 weken goed. Nu vandaag liep ze weer slecht nadat ik haar 3 dagen pavo nature's best heb gevoerd naast hooi. Die zak vliegt er dus meteen uit. Wat voeren jullie waar geen suiker in zit?

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:48

Niks, alleen water & hooi. Tis niet anders, maar wil eerst dat ze een paar weken goed is!

Piecon heel veel sterkte! Gecondoleerd!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 05:19

piecon schreef:
Hier meer slecht nieuws. Vandaag Let's Go in laten slapen. Hoefbeen was gekanteld en gedraaid en bijna de de zool heen. En hij leek beter te gaan, maar door de bokkensprong wsl toch verergerd.

:(:) heel veel sterkte.
wat is het toch een ongelooflijke (*&$&^&)*( ziekte

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 05:22

Dusja1 schreef:
Ik mag me hier ook melden, mijn pony is sinds eind april hoefbevangen, toen 2 weken aan de bute, het ging toen 2 weken erna goed en toen weer slecht, toen een maand aan de bute en erna 2 weken goed. Nu vandaag liep ze weer slecht nadat ik haar 3 dagen pavo nature's best heb gevoerd naast hooi. Die zak vliegt er dus meteen uit. Wat voeren jullie waar geen suiker in zit?

Balen zeg dat de aanval niet gestopt krijgt. Waarom wil je krachtvoer bijvoeren?
Als je pony niet werkt, komt het met goed hooi en water niets tekort. Eerst de aanval zien te stoppen.
Beterschap :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:10

nombrado schreef:
ik weet niet of jullie het filmpje kunnen zien, maar ik plaats een fb link, waarin een merrie te zien is, broodmager en beweegt als een zwaar hoefbevangen paard
zo zie je dat het niet altijd voeding of teveel hoeft te zijn, maar ook andere oorzaken kan hebben.
https://www.facebook.com/equuspes?fref=nf
in de hoeven is alles ontstoken.
ze wordt nu door een hs behandeld en die weet niet of het nu goedkomt.
Dit is overigens in midden america.

Ik ben een beetje het verloop aan het volgen van dit paard.
Het ziet er allemaal gruwelijk uit, maar je ziet wel al een verbetering. (en vooral de groei van de hoef vind ik snel gaan)
https://www.facebook.com/equuspes?fref=nf

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:12

Dusja1 schreef:
De laatste 2 pagina's gelezen, piecon jeetje wat is het snel gegaan met jouw paard zeg |( Heel veel sterkte!

Als het gerelateerd is aan auto immuun, dan is alle verandering van voer lastig.
Je kan beter het immuun systeem een boost geven (bv op een natuurlijke manier) en dan pas wisselingen in voer maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:06

Al jaren loop ik te sukkelen met de voeten/hoeven/ bevangenheid(?)geen pulsatie in de kootholten, maar wel de symptomen van bevangenheid (van Nombrado)
Ik ben inmiddels enorm veel geld kwijt aan reguliere dierenartsen en hoefsmeden.
Nombrado had al zeker 4 jaar elke keer een terugval.
Was getest op oa IR via bloedonderzoeken waar niets uitkwam.
Hij hoestte soms, maar is verder nooit in zijn leven echt ziek geweest.
Ik heb echt soms hem enorm pijn zien hebben, heb 1 keer echt naar pijnstillers gepakt, maar wilde het lijf niet te veel belasten (en helemaal als het gerelateerd is aan darmen/maag) Ik ken zijn hele historie, vanaf zijn 3 e maand oud. Hij is inmiddels 14 jaar.
Enige wat ik weet is dat hij na de opfok een enorme rode bloedworm besmetting had opgelopen toen ik hem met 1 jaar naar huis haalde vanwege te mager zijn in juli (logisch) Daarna merkte ik wel, dat hij sterk kon reageren op bv droogkuil , niet op alle, maar vooral die pakken die wat zurig kunnen ruiken. Daar kreeg hij "natte"winden van.
Verder nooit enig diarree of andere gekke dingen.
4 jaar geleden, merkte ik met rijden, dat hij iets verdikte klieren had en een beetje hoestte , geen koorts. Dat is eigenlijk vanzelf weer over gegaan. Maar daarna zijn eigenlijk de problemen met de hoeven begonnen.

Het begon met een scheurtje vanuit de kroonrand in de hoef. Hoefsmid erbij maar volgens hem kon dit geen kwaad.
Daarna is midden in de winter de bevangenheid begonnen. Hij knapte snel weer op, maar de kroonranden waren opgezet en de diepe straal was open en kwam prut uit. Diagnose hoef/straal kanker door 1 hoefsmid. Het prutten vanuit de diepe straal was wel aan 4 voeten?? Weer dierenarts erbij, die wist het niet.
Andere hoefsmid: ernstige rotstraal. Dus allerlei middeltjes daartegen gebruikt. Die dus de boel uitdrogen. Helaas had dit altijd maar even resultaat. De diepe straal ging altijd weer open en begon te prutten. Ik ben toen begonnen met de hoeven in schoenen en biotex weken en daarna de stralen droogmaken , tea tree erin.
Nog steeds kon geen da of smid mij antwoorden geven die overeenkwamen met het beeld van Nombrado.
Gelukkig heb ik ze thuis staan, woon zowat in stal :D , dus ik zit er bovenop en zie alle veranderingen.
Ik ben wel in die tijd overgestapt op droog hooi. Wat resulteerde in af en toe hoesten.
Omdat de gevoeligheid in de hoeven heel erg gerelateerd was in verandering van weer, moest het naar mijn mening toch wel iets met immuunsysteem zijn.
Uiteindelijk heb ik contact gezocht met Den Hoek. Ik kon en wilde Nombrado niet vervoeren, dus hebben alles via de mest en voeding doorgemeten. Het voer wat hij kreeg was eigenlijk prima, maar zijn immuunsysteem was overbelast. Het eerste wat er uit kwam was een overbelasting dmv een herpes virus die hij ooit gehad heeft (en dat was dus die 4 jaar geleden, dikke klieren iets hoesten) we zijn het lichaam gaan reinigen detoxen , immunoboost en all sept. verder de Llysine compositum. Toen ik net gestart was, belde de arts mij nog op, om te vragen hoe het ging. ( de hoeveelheid in het begin is best even testen) Ik zag in het begin een enorme verbetering. Hij werd weer levendiger, zag hem rondrennen in de bak en de hoeven, prutten werd wat rustiger. Ik moest wel de diepe stralen open houden, dus niet volstoppen met uitdrogende spullen. Ik heb toen een middeltje gemaakt van 70% medicinale alcohol, 3 % waterstofperioxide en azijn. Ontsmettend, schimmel werend en bacterie dodend. (middeltje uit de duikwereld, wat men in de oren gebruikt na het duiken in grotten of stilstaand water) Daarmee maakte ik (met een spuitje) de diepe stralen mee schoon. En kon het prut er goed uitbruisen.
Toen even een terugval . (mede door verandering van weer) Den Hoek gebeld. Dosis iets verhoogt. en na 2 weken weer mest opgestuurd. Ik zag wel een enorme verandering bij de hoefballen. (die vaak ook aangedaan waren) Het gevoelig lopen werd minder en ik zag hem vaak weer met de bal spelen in de bak :+
https://www.youtube.com/watch?v=ABbH0wR-MXM
Na 2 maanden mocht ik stoppen met de Llysine. De weerstand en immuunsysteem was zeker beter, maar er kwam ook toch wel een insuline resistentie naar boven. (waar hij al zeker 2 keer op getest was op de reguliere manier) Ik heb het daar nog over gehad, maar vermoedelijk is dit nog niet regulier in zijn bloedbeeld waar te nemen.
En begonnen met de Gluco Balance van Phytonics. Sinds ik dat gebruik zie ik een enorme verbetering bij hem. Zijn hoeven, diepe stralen en kroonranden worden weer rustiger. En hij rent als vanouds. Wat een verbetering, in iets waar ik al jaren mee loop te zeuren.

Hiermee wil ik toch wel het merendeel een hart onder de riem steken betreffende hoefbevangenheid. (of iets wat er op lijkt) en dat het ook getriggerd kan worden door een ziekte die onderliggend was/is.
Het enige wat ik bij Nombrado in de voeding veranderd heb is het hooi (was eerst kuil)
Verder voer ik nog steeds de brok, waar hij op is grootgebracht. (wel minder als hij niets deed)
Wil eigenlijk (en volgens den hoek hoeft dat ook niet) niet zomaar alles veranderen als het niet hoeft.

Wat ik wel altijd gedaan heb, is als hij goed was/ en fijner liep, toch even met hem onder het zadel of zonder zadel rijden, bewegen en soepeltjes houden. Hij staat nog steeds een uurtje op mijn postzegellandjes, dat hij nog steeds lekker buiten kan grazen. (maar wel zeker 4x per week lekker bewegen)
Volgens mij huidige smid is het geen "bevangenheid" van gras, wat hij wel vaker ziet. Maar loopt het paard omdat het zo gevoelig is op zijn stralen en kroonranden zo gevoelig, dat het lijkt op bevangenheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:00

een paard met insuline resistentie brok en voorheen kuil geven is niet echt slim....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:38

geerke schreef:
een paard met insuline resistentie brok en voorheen kuil geven is niet echt slim....

Daar worden ze toch niet mee geboren?
In het bloed is dus nog geen IR te vinden...
Wb brok? als je traint met paarden, is het toch wel handig ze krachtvoer bij te geven
Is mijn ervaring. ik train ze gemiddeld 5 keer per week. Dat gaat echt niet op alleen hooi!
Heb je een shetje op het land? tja, dan natuurlijk niet.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:45

Hier een succes verhaal. Mij mini shetlandpony is in februari ernstig hoefbevangen geraakt. Uiteindelijk zelfs 3x daags buut moeten geven. Ze blijkt insulineresistent en in beide voeten is het hoefbeen iets gekanteld. Maar vorige week weer op wedstrijd geweest. Een 2e prijs en onze eerste winstpunt in de Z dressuur. (Ze staat voor de kar). Ze is er weer helemaal bovenop en voelt zich top. Als extra ondersteuning heeft cranio sacraal therapie goed geholpen (naast het standaard verhaal: buut, steng dieet, in nat zand, testen op insulineresistentie en cushing, röntgenfoto's, homeopathische ondersteuning, bloedverdunner , geen gras meer , enzovoort)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:16

nombrado schreef:
geerke schreef:

Daar worden ze toch niet mee geboren?
In het bloed is dus nog geen IR te vinden...
Wb brok? als je traint met paarden, is het toch wel handig ze krachtvoer bij te geven
Is mijn ervaring. ik train ze gemiddeld 5 keer per week. Dat gaat echt niet op alleen hooi!
Heb je een shetje op het land? tja, dan natuurlijk niet.

Kan echt wel hoor ! Hier ook 5x per week training...flink aan de bak...enkel beperkt hooi, strookbegrazing, een handvol mineralenbrok en een liksteen. Ze zijn nooit beter geweest dan de laatste jaren op dit dieet.
En nee, het zijn geen shetjes....ééntje kwpn en een PRE ... <<)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:28

Pandora2 schreef:
Kan echt wel hoor ! Hier ook 5x per week training...flink aan de bak...enkel beperkt hooi, strookbegrazing, een handvol mineralenbrok en een liksteen. Ze zijn nooit beter geweest dan de laatste jaren op dit dieet.
En nee, het zijn geen shetjes....ééntje kwpn en een PRE ... <<)

oké.
welke mineralen brok geef je dan? en weet je dan zeker dat ze de juiste vitaminen krijgen?
(want het huidige hooi wat je tegenwoordig hebt, geeft toch wel heel wat tekorten aan)
Heb je een foto van je PRE? hoe die er nu uitziet?

wb brok...ik geef absoluut geen kilo en enorm laag in suikerwaardes (maar dat deed ik al)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:14

Ik geef Formula4Feet van Equilife aan alle 3 ...ermee begonnen toen de oudste HB had en heel tevreden over, dus iedereen mag er nu van meegenieten :D
Tekorten in vitamientjes maak ik mij trouwens echt geen zorgen over, daarvan zit in gras meer dan voldoende. Integendeel, overschot van in vet oplosbare vitaminen geeft op termijn allemaal '' onverklaarbare '' klachten waar het beestje echt niet beter van wordt...
Ik heb door schade en schande geleerd dat teveel gewoon veel grotere problemen geeft dan iets te weinig bij een paard...dus zolang ze er fris en fruitig uitzien en gewoon goed presteren, ga ik ervan uit dat het wel snor zit met de noodzakelijke voedingsstoffen :j
Ik denk zelfs dat je met nog geen kilo brok ook niet aan mineralenbehoefte van een paard kan voldoen, maar goed, da's een andere discussie... ;)

Foto kan ik je geven via mail, want ik kan hier nog steeds geen foto's plaatsen....beetje computerleek :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:23

Equilin basic met lijnzonolie voer ik bij, verder niets dan hooi

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:41

Kan me helaas ook aanmelden in dit topic, mijn haflinger is onlangs ook bevangen geraakt.
Ze staat momenteel op een hoge dosis pro dynam en krijgt daarnaast een natuurlijk middel om de stofwisseling te verbeteren en wat magnesium.

Het is een pony die normaliter 24/7 buiten staat op een grote weide binnen een vaste kudde.
Het apart staan valt haar zwaar, ik weet dat het beter is voor de gezondheid maar uitleggen gaat helaas niet.

Momenteel ben ik nog op zoek naar een goede smid om te bekijken of aangepaste ijzers nog wat verlichting kan geven.

Iedereen veel sterkte met zijn / haar bevangen paardje, wat een intensief proces ondervind ik momenteel om haar zo goed als mogelijk te verzorgen in de stille hoop dat het verbetert.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:44

kheb ooit paarden op puur natuur voer gehad. Maar waren echt niet meer vooruit te branden.
Snel weer mee gestopt.
Overigens hebben de andere 4 nergens last van, en die krijgen hetzelfde.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:14

Ik voer mijn shet obesitas voer wat ik bij de DA koopt daarbij mag hij 2kilo droog kuilgras ,en omdat hij nu weer hellemaal goed loopt 3uurtjes weidegang.
En veel beweging, maar hij heeft HB gekregen door een aantal maanden weinig beweging en heel de dag op de wei waardoor hij te dik werd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:18

nombrado schreef:
kheb ooit paarden op puur natuur voer gehad. Maar waren echt niet meer vooruit te branden.
Snel weer mee gestopt.
Overigens hebben de andere 4 nergens last van, en die krijgen hetzelfde.

Ja, dat is dus het principe van elk vogeltje zingt zoals het gebekt is... :P Wat de ene probleemloos kan verdragen, is voor de andere al een not-done...zelfde bij mensen...ik word al dik van naar een reep chocolade te kijken, mijn buuf vreet er 3 per dag en weegt een ons :+

Wat betreft het voer, moet ik wel zeggen dat ze bij mij geen piekinspanningen hoeven te leveren...ik rij enkel dressuur of een lange buitenrit, dus de langzaam vrijkomende energie uit ruwvoer volstaat hiervoor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:20

cissie schreef:
Kan me helaas ook aanmelden in dit topic, mijn haflinger is onlangs ook bevangen geraakt.
Ze staat momenteel op een hoge dosis pro dynam en krijgt daarnaast een natuurlijk middel om de stofwisseling te verbeteren en wat magnesium.

Het is een pony die normaliter 24/7 buiten staat op een grote weide binnen een vaste kudde.
Het apart staan valt haar zwaar, ik weet dat het beter is voor de gezondheid maar uitleggen gaat helaas niet.

Momenteel ben ik nog op zoek naar een goede smid om te bekijken of aangepaste ijzers nog wat verlichting kan geven.

Iedereen veel sterkte met zijn / haar bevangen paardje, wat een intensief proces ondervind ik momenteel om haar zo goed als mogelijk te verzorgen in de stille hoop dat het verbetert.

Het is inderdaad een intensief proces, Cissie....maar met veel geduld, medicatie en de juiste voeding krijg je meestal alles wel terug onder controle. Dus de moed niet opgeven !