Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dusja1 schreef:Ik mag me hier ook melden, mijn pony is sinds eind april hoefbevangen, toen 2 weken aan de bute, het ging toen 2 weken erna goed en toen weer slecht, toen een maand aan de bute en erna 2 weken goed. Nu vandaag liep ze weer slecht nadat ik haar 3 dagen pavo nature's best heb gevoerd naast hooi. Die zak vliegt er dus meteen uit. Wat voeren jullie waar geen suiker in zit?
nombrado schreef:ik weet niet of jullie het filmpje kunnen zien, maar ik plaats een fb link, waarin een merrie te zien is, broodmager en beweegt als een zwaar hoefbevangen paard
zo zie je dat het niet altijd voeding of teveel hoeft te zijn, maar ook andere oorzaken kan hebben.
https://www.facebook.com/equuspes?fref=nf
in de hoeven is alles ontstoken.
ze wordt nu door een hs behandeld en die weet niet of het nu goedkomt.
Dit is overigens in midden america.
Dusja1 schreef:De laatste 2 pagina's gelezen, piecon jeetje wat is het snel gegaan met jouw paard zegHeel veel sterkte!
Ik mag me hier ook melden, mijn pony is sinds eind april hoefbevangen, toen 2 weken aan de bute, het ging toen 2 weken erna goed en toen weer slecht, toen een maand aan de bute en erna 2 weken goed. Nu vandaag liep ze weer slecht nadat ik haar 3 dagen pavo nature's best heb gevoerd naast hooi. Die zak vliegt er dus meteen uit. Wat voeren jullie waar geen suiker in zit?
geerke schreef:een paard met insuline resistentie brok en voorheen kuil geven is niet echt slim....
nombrado schreef:geerke schreef:een paard met insuline resistentie brok en voorheen kuil geven is niet echt slim....
Daar worden ze toch niet mee geboren?
In het bloed is dus nog geen IR te vinden...
Wb brok? als je traint met paarden, is het toch wel handig ze krachtvoer bij te geven
Is mijn ervaring. ik train ze gemiddeld 5 keer per week. Dat gaat echt niet op alleen hooi!
Heb je een shetje op het land? tja, dan natuurlijk niet.
Pandora2 schreef:Kan echt wel hoor ! Hier ook 5x per week training...flink aan de bak...enkel beperkt hooi, strookbegrazing, een handvol mineralenbrok en een liksteen. Ze zijn nooit beter geweest dan de laatste jaren op dit dieet.
En nee, het zijn geen shetjes....ééntje kwpn en een PRE ...
nombrado schreef:kheb ooit paarden op puur natuur voer gehad. Maar waren echt niet meer vooruit te branden.
Snel weer mee gestopt.
Overigens hebben de andere 4 nergens last van, en die krijgen hetzelfde.
cissie schreef:Kan me helaas ook aanmelden in dit topic, mijn haflinger is onlangs ook bevangen geraakt.
Ze staat momenteel op een hoge dosis pro dynam en krijgt daarnaast een natuurlijk middel om de stofwisseling te verbeteren en wat magnesium.
Het is een pony die normaliter 24/7 buiten staat op een grote weide binnen een vaste kudde.
Het apart staan valt haar zwaar, ik weet dat het beter is voor de gezondheid maar uitleggen gaat helaas niet.
Momenteel ben ik nog op zoek naar een goede smid om te bekijken of aangepaste ijzers nog wat verlichting kan geven.
Iedereen veel sterkte met zijn / haar bevangen paardje, wat een intensief proces ondervind ik momenteel om haar zo goed als mogelijk te verzorgen in de stille hoop dat het verbetert.