Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:09

Ik geloof niet dat de trilling zover in het been doordringen, het hoefmechanisme werkt tenslotte toch als schokdemper?

Mijn dierenarts vind een lichtverende egale bodem het meest ideaal. Nu hebben wij op stal best een redelijke bak maar geen eb/vloed of Agterberg :D Alternatief is dan op het harde omdat die bodem in ieder geval stabiel en vlak is.

yarrah

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:24

Gisteren na teruggekomen te zijn van 3 weken vakantie trof ik mijn Paard aan met een dik been en uiteraard het been met de peesblessure ik heb even heel kwaad geweest. Na naarder onderzoek bleek dat hij aan dat been enorme mok te hebben. Geen wonder dat het been dik is. Nu weer aan de slag met betadine scrub en sudocreme. Hopelijk is het volgende week al een stuk beter.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:07

oefff yarrah dat is wel even enorm schrikken. hopelijk is het gewoon de mok en is het goed te behandelen

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:21

Dat is schrikken!!

Hier 6 oktober de volgende en hopelijk laatste scan. Ik merk nu al dat ik langzaam dingen aan het loslaten ben naarmate we stapjes erbij mogen doen. We zijn ook alweer aan het galopperen en in de loop van deze week/volgende week wil ik ook starten met voltes. Hij gaat echt heel fijn en ook zijn spieren zie ik heel mooi groeien. Soms kijk ik zo <3 naar mn paard :))

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:25

yarrah
dat is zeker schrikken....en mok is ook geen pretje,sterkte ermee.
PartoutZ
super zeg!!!
enne ik kijk altijd zo naar mijn paard hahaha

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:30

Hahahah ja ik ook, maar dan extra <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 :))

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:49

@partoutz heeerlijk dat je steeds meer kan loslaten. en heerlijk is dat he dat je gewoon keer op keer verliefd kan worden op je paard :D

pff hier weer een dillema. rechtsom loopt hij in draf goed. linksom loopt hij voor nog kort. maar als ik hem nou in draf vraag begint hij te hupsen en in langzaam handgalopje te galoperen.
heeeel vroeger heeft hij die hupsjes ook gedaan omdat hij toen te zwak achter was. maar twijfel nou toch wel even wat ik hiermee aanmoet. (op straat blijft hij wel redelijk normaal draven)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:01

Pff kan mij voorstellen dat het verre van leuk is om je paard met een dik been aan te treffen na je vakantie, vakantiegevoel is dan meteen weg. De mok is wel een hele aannemelijke oorzaak :j Hopelijk knapt dat nu snel op!

Lastig Ikke, wat zegt je er over? Het klinkt in mijn ogen alsof hij toch nog wat last heeft en daarom niet graag wil draven?

Partout aan het aftellen naar de scan! Zou erg fijn zijn als het de laatste is.

Ik ben ook aan het aftellen tot 1 oktober, hoop zo dat het dan de laatste scan wordt. Ga er al een beetje vanuit maar zekerheid is er pas na die scan Been ziet er van buiten erg goed uit en blijft mooi dun.
We draven inmiddels 4 minuten en rijden in totaal 50 minuten. Draaf zowel op het ruiterpad als de verharde weg en wissel af, ene dag 4 minuten achter elkaar en dag erna 2 minuten dan weer stappen en later weer 2 minuten. Vandaag pakte ze weer stiekem de galop mee, maar weer snel terug genomen :D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:32

O yarrah wat naar om hem zo na je vakantie aan te treffen. Het klinkt wel logisch dat het van de mok komt. Ff afwachten dus.

@ikke: dat had mijn paard ook, dat hupje in het aandraven. Was ook goed op dat filmpje te zien wat ik laatst gepost had. Bij mij was dat echt uit slappigheid. Dit had hij toen ik hem net kocht ook. Bij Toran was het dan wel rechtsom erger, hoewel hij het wel op beide handen liet zien. Buiten deed hij dit dan weer niet. Dan was hij toch meer voorwaarts en in dat voorwaartse kon hij makkelijker een ritme vinden.

Fijn partout, je laatste scan hopelijk.
Ik had ook zo een verliefd momentje vandaag met mijn paard, helemaal happy!

@fransje: moet jij echt nog zoveel stappen met je draven erbij? Ik moest dan 10-15 minuten instappen, dan mijn draf doen, was begin 2x 5 minuten en dan deed ik 5 minuten stappen, dan 10 minuten uitstappen, daarmee zat ik dan op de helft van wat jij stapt. Het is natuurlijk wel zo dat iedere blessure anders is, vroeg het mij gewoon af.

Hier weer allemaal nieuwe dingen gedaan. Vrijdag en zaterdag buitenritjes gemaakt. Ondanks dat we vrijdag wat communicatie stoornisjes hadden over wie het tempo bepaalde enzo heeft hij zich uitstekend gedragen. Zaterdag lag ik er bijna naast. Ik nam hem terug vanuit galop en hij staat ineens stil met een slidingstops. Draait 180 graden en begint te bokken er lag namelijk een bergje zand. Heeeel eng. Ik natuurlijk in de stress, gelijk zijn been gekoeld en zondagochtend in een stuk door gelopen naar zijn been. Gelukkig nergens last van.
Vanavond les gehad en wat loopt mijn paard weer fijn. Helemaal verliefd op hem.
Ondanks dat hij het echt lastig vind, blijft hij dan zo fijn lopen. Liep er midden in mijn les nog een paard los over het terrein. Was een manegepaard ontsnapt die een paar keer voorbij kwam galoperen. Heerlijk dier, kijkt een keer en loopt weer net zo geconcentreerd weer verder.
Haha een beetje een ego verhaal. Ben gewoon zo blij dat hij het weer doet!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:02

Ja ik moet echt zoveel stappen en dan staat ze ook nog eens 24/7 buiten :)

Ben begonnen in maart met 10 minuten stap. iedere 3 weken kwamen er 5 minuten bij en vanaf 45 minuten zijn we begonnen met 1 minuut draf en dat per week uitbreider met 1 minuut. Alles rechtuit en op een redelijk vlakke bodem oftewel alleen maar buitenrijden.

Ze had een blessure aan het oppervlakkige buigpees en is daarbij ook nog eens 22. In de eerste instantie was de dierenarts ook sceptisch met de kans op herstel. Eerste prognose misschien in 2015 weer wat rustige buitenritjes maar ook kans dat het letsel zou verergeren en de pees zou afscheuren. Laatste zou dan komen door een soort van "materiaalmoeheid" leeftijd icm heel veel kilometers in de benen.
Maar tot nu toe gaat het dus boven verwachting van de dierenarts, ik had er zelf meer vertrouwen, heel erg goed.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:24

O oke, op die manier. Mijn blessure was aan de tussenpees en paard is 8.

Gelukkig gaat het dan boven verwachting goed toch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:35

Denk dat er sowieso al een verschil in behandeling is tussen blessures aan het checkligament en de buigpezen. Daarbij dan ook nog eens de voorkeur van je dierenarts en het is totaal anders ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:08

@fransje dat leek mij ook. maar als ik hem op straat laat draven of naast de fiets of hij draaft zelf door de wei doet hij het niet.
en owww nog even geduld voor het 1 okt is. spannend :D gaaf dat het zo boven verwachting gaat en de leeftijd zegt niet altijd alles hoor.

@liedjuh nou hij heeft het buiten idd niet. of iniedergeval minder.
oww wat hebben jullie allemaal alweer leuke dingen gedaan :d en whaa zie heel dat beeld al voor me met het losrennend paard. lekker hoor.

wij zitten nou op 50-65 min stappen en dan 2 x 4 min draf. hij loopt lekker met zn hoofd in de lucht op zn eigen benen. vraag verder niks van hem kwa nageven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:40

Dan komt het misschien toch door slapheid, gebrek aan bespiering etc dat hij in de bak aan galoppeert? Ik probeer haar buiten wel al een beetje bij elkaar te rijden om haar spieren weer wat meer aan het werk te zetten.

Heb vandaag 5 minuten gedraafd en dan ook meteen maar achter elkaar. Vond ze toch echt best lekker maar gelukkig wordt ze wel wat minder heet nu het draven wat langer wordt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:49

ja dat hoop ik wel. reed eergister ook buiten en waren aan het draven ene moment ging hij behoorlijk hard ander moment moest ik hem weer aansporen. hem meer aan elkaar rijden is behoorlijk lastig meneer is zo sterk en heeft nog steeds het thema buitenrijhoofdstel is voor de fun ik hoef niet te werken.

zal hem zo eens proberen op de wei te rijden die is wat ruimer dat de buitenbak misschien dat hij dan wat minder moeite heeft.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:18

@ikke: ik heb Toran de 1e 8 weken ook zo gereden daardoor heb ik zoveel last gehad van achter kreupel enzo. Doordat ik hem niet aan het werk zette, hij dus geen kans kreeg om spieren op te bouwen, maar wel meer moest gaan draven... Dus ik zou er wel iets mee oppassen. Ik werk ong. 4 dagen. Daarnaast dan nu 1 buitenritjesdag en 2 dagen echt vrij.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:52

Hmmmm dus toch maar voor gaan kiezen hem meer aant werk te gaan zetten. Hij staat nou ook al ruim 1.5jaar stil dus zit ook nog amper spier op.

Had k me voorgenomen in de wei te gaan rijden zijn ze bij de buren met van die modelheli en vliegtuigjes aan het vliegen tegen de haag aan die tussen ons inzit. Paarden waren goed gek aant doen(ze vliegen daar al een aantal maanden paar x per weel) maar dat word eigenlijk niet echt een optie denk ik.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:05

Gisteravond hem toch maar even in de bak aan het werk gezet. Zweepje erbij om zn billen bij te kunne tikken. En hij liep nou wel redelijk. Ook minder moeilijk en minder hupsjes. En hij pakte zelfs rondjr galop erbij. Kreeg em niet meer terug. Been was vanochtend toch nog dun

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:26

Top ikke!!!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:26

Fijn!!!

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:24

Wij hebben 4 oktober de 2de controle na de tenoscopie. We zijn nu bijna 3 maand verder. Heb het gevoel dat er een klein beetje beterschap is... Tic is de laatste tijd ook rustiger, ik kon er de afgelopen weken amper mee aan de hand stappen. Alles wat bewoog was een reden om gek te doen |o

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:42

Het been van mijn paard blijft dik....... Ook nu de mok weg is.
Eind oktober gaan we naar de kliniek dan heeft hij 6 maanden rust gehad. Ik vrees het ergste, ik heb besloten dat het dan ook het einde is. Hij heeft vele kansen gehad, maar ik moet een grens trekken. Het is zo jammer dat hij ook eczeem heeft anders ging hij naar een kennis die een opfokbedrijf heeft en kan hij daar veulens opvoeden :-), maar ;( helaas dat is niet mogelijk, hij kan niet zonder een deken.
Al mel al wordt ik er niet vrolijk van, terwijl het een maand geleden zo goed ging en ik nog heel positief was.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:55

-O- yarrah , jeetje wat een verhaal
ik ken jouw verloop nog niet, heb nog niet het topic goed doorgelezen
maar ik hoop met je mee dat het goed gaat komen :j

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:43

Oh wat naar zeg dat het niet minder wordt. Ik duim voor je dat het nog gebeurt en dat er eind oktober goed nieuws uit de scan komt.. Sterkte!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:14

@nathiee oww spannend.
@yarrah nee he gadsie zeg hopelijk trekt zn been nog bij.