[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:54

Als ik straks tijd heb, ga ik dat eens even opzoeken. Wat soms zit ik (en bijna iedereen die ik ken met paarden) zoo moeilijk te doen over hoeveel hooi, welk hooi, ... dat een testerding bij de hand wel heel erg gemakkelijk kan zijn.

edit: Nombrado, dit was niet de eerste keer dat mijn paard ab kreeg. Dit was wel de eerste keer dat hij een volledige dag met onbeperkte toegang aan een vat krachtvoer kan, terwijl ik weet dat hij gevoelig is aan eiwitten. Voor de rest kan ik hier niet over oordelen. Maar ik heb al vaker aan jou gevraagd, wat dan het verschil tussen Hb door ab is en gewoon hb door te veel te eten ? En of hier andere behandelswijzen voor zijn ? Want of het nu voer of ab is, hij staat nu wel hoefbevangen ;)
Je antwoordde niet echt op mijn vraag voor je, zou fijn zijn moest je mij hier over info kunnen geven ;) Bedankt!

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:10

tadaa, [VS] Hooi testen: Hoe en kan je het zelf ?
Ik heb het even daargezet, dan kunnen bokkers die dit topic niet volgen maar er toch iets over weten het beter vinden, en omdat het hier dan een beetje offtopic is ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:13

Daarvoor zul je toch een laboratorium en dure apparatuur voor moeten hebben, het lijkt mij niet echt haalbaar om een DIY-test te ontwikkelen.
De vraag is natuurlijk ook of dat nu echt allemaal wel nodig is. Als kleine paardenhouder met beperkte hooi-opslagruimte waardoor het niet zinvol is hooi te laten testen, zijn er natuurlijk wel andere mogelijkheden om de algemene gezondheid van je paard in de gaten te houden.

Er wordt tenslotte gezegd "een paard voer je met je ogen" - met andere woorden, je kunt zélf al een zeer algemeen beeld vormen van de gezondheid van je paard. Ik ga er toch vanuit dat iedereen wel in staat is om te zien of een paard vrolijk en vief door de wei hobbelt, of dat hij sloom, kortademig, stijf , buiten conditie, te dik, te mager is, geen werklust, doffe vacht, neus- of ooguitvloeiing of slechte haarwisseling enzovoorts heeft. Dat is het startpunt. Voldoet een paard in alle opzichten aan een gezond beeld, dan zit het vast wel goed met de vits en mins. Is er echter aanleiding tot zorg, dan kun je bij je DA een bloedonderzoek aanvragen waarmee het totale spectrum onder de loep genomen wordt: dus ook of je paard voldoende vit|min binnenkrijgt.
Topsportpaarden worden ook minimaal 2 x per jaar doorgelicht. De gewone paardenrecreant zou dat net zo goed kunnen doen en het lijkt me eerlijk gezegd nog effectiever dan een hooitestje.

Wat betreft het op dieet zetten bij ziekte: zeker in het geval van aan voeroverdosis of gras gerelateerde HB, is het advies altijd: alleen hooi. En dat kan voor de korte termijn geen kwaad - een paard valt heus niet flauw als hij een paar dagen geen krachtvoer (cq extra vits|mins) krijgt. Als het lichaam 'in crisis' is ( zoals bij acute HB) dan moet er eerst rust in de tent komen en dat doe je het best door het paard te voeren volgens zijn natuuurlijke behoeftes. Net zoals wij zelf geen zware stampot aardappelen en bonen zullen eten als ons darmstelsel van slag is, maar liever een beschuitje met thee zullen nemen totdat de zaak weer tot rust gekomen is. Op de langere termijn is het een ander verhaal: het lijf heeft natuurlijk bouwstoffen nodig, ook om te herstellen en weerstand op te bouwen.

Persoonlijk ben ik er een voorstander van om bij het eerste optreden van HB ( of om het even welke andere aandoening) meteen uit te pluizen wat die mogelijk ziekte veroorzaakt.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:16

Jannepauli, je hebt gelijk hoor. Maar mijn bedenking bij het 'paard voer je met je ogen' gezegde, is wel dat je het voer dan al hebt gegeven. Het is al binnen, en als het dan iets schadelijk is (dus niet als het gaat om een beetje te veel van die of die vitamine :D ) ben je er eigenlijk te laat bij ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:19

Liene schreef:
tadaa, [VS] Hooi testen: Hoe en kan je het zelf ?
Ik heb het even daargezet, dan kunnen bokkers die dit topic niet volgen maar er toch iets over weten het beter vinden, en omdat het hier dan een beetje offtopic is ;)

ik proef meestal zelf het hooi
maal het tussen mijn tanden, als het wat meer suiker bevat, dan proef je dat duidelijk :+
kdoe het ook wel eens in de koffie :D grapje!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:26

Liene schreef:
edit: Nombrado, dit was niet de eerste keer dat mijn paard ab kreeg. Dit was wel de eerste keer dat hij een volledige dag met onbeperkte toegang aan een vat krachtvoer kan, terwijl ik weet dat hij gevoelig is aan eiwitten. Voor de rest kan ik hier niet over oordelen. Maar ik heb al vaker aan jou gevraagd, wat dan het verschil tussen Hb door ab is en gewoon hb door te veel te eten ? En of hier andere behandelswijzen voor zijn ? Want of het nu voer of ab is, hij staat nu wel hoefbevangen ;)
Je antwoordde niet echt op mijn vraag voor je, zou fijn zijn moest je mij hier over info kunnen geven ;) Bedankt!

maar er is toch niet maar 1 soort ab? er zijn verschillende soorten en misschien had jou paard net een gevoeligheid voor die ab die hij de eerste keer toegediend kreeg. Zie het als een allergische reactie/
daar kan een paard net zo goed bevangen van raken lijkt mij.

wb je vraag?
als HB is ontstaan door overvoeren? dan is het belangrijk dit te minderen, door idd met voer rekening te houden. Is het door toedoen van ab, dan zou ik een drainage middel toedienen (en gewoon laten eten) om de betreffende ab zo snel mogelijk uit zijn systeem te krijgen.
HB kunnen heel veel oorzaken hebben, zelfs door verkeerd bekappen kan het.
stel, je paard is door verkeerd bekappen bevangen geraakt, waarom zou je dan minder gaan voeren?
Ik kan me niet voorstellen, dat een paard van 1 keer in de voerton teveel eten, bevangen kan raken.
wel buikpijn of verstopping

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 14:03

Liene schreef:
Jannepauli, je hebt gelijk hoor. Maar mijn bedenking bij het 'paard voer je met je ogen' gezegde, is wel dat je het voer dan al hebt gegeven. Het is al binnen, en als het dan iets schadelijk is (dus niet als het gaat om een beetje te veel van die of die vitamine :D ) ben je er eigenlijk te laat bij ;)

Tja.. maar het punt is natuurlijk dat in alle gevallen het toch vaak wel een beetje op trial & error uitkomt. Dat geldt ook voor onszelf. Nu kunnen wij best beredeneren dat we ongezond worden als we alle dagen snacks & frietjes gaan eten, en het paard is van ons afhankelijk. Maar in z'n algemeenheid geldt dat de voeding die het paard tot zich neemt of opgediend krijg, in een aantal basisbehoeften voorziet. De factor dat er mogelijk iets in het lijft niet goed functioneert en daardoor bepaalde stoffen niet goed opgenomen worden (en uiteindelijk klachten kunnen geven) is niet in alle gevallen te voorzien.

Nombrado: helaas kan een paard wél bevangen raken van het leegeten van de voerton. Dat is helaas al vaak genoeg voorgekomen. Als een dergelijke overload een massale sterfte van bacterieën in de darm veroorzaakt en daardoor toxinen in de bloedbaan komen dan kun je erop wachten dat je paard HB wordt. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is helaas meer regel dan wat anders.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:26

er zijn pas drie oorzaken geheel bewezen als oorzaak voor HB, heel veel andere ontbreken nog wat stukjes of is de techniek nog niet toereikend genoeg. de drie zijn zwarte walnoot, zetmeel en fructaan. bij de laatste twee gaat het vooral om de hoeveelheid die in korte tijd binnen komt.

gemiddeld samengesteld krachtvoer bevat tussen de 30 en 40 % zetmeel en meestal nog suikers, graan zit nog flink hoger en mais is de grootste zetmeelbron.

het leeg eten van de voerton is gelijk aan het geven van teveel zetmeelhoudend voer per voerbeurt, daar is uit onderzoek dus van gebleken dat een paard tot 2,5 kg krachtvoer(eigenlijk het zetmeel erin) per voerbeurt kan verwerken, de hoeveelheid zetmeel daarin kan dus via de dunne darm verteerd en opgenomen worden. als werkregel kun je globaal uitgaan van niet meer dan 500 gram per 100 kg paard per voerbeurt.

zetmeel wat niet verteerd kan worden in de dunne darm komt in de blinde darm terecht, daar vindt vertering plaats door darmbacterieen en een aantal soorten reageerd extreem verheugd bij zetmeel en ook suikers, er ontstaat een enorme toename en hun eindproduct geeft dat de darminhoud sterk verzuurd, te zuur voor andere nuttige bacterieen die in grote aantallen afsterven. daarbij ontstaan toxinen die op zichzelf niet in staat zijn om HB te veroorzaken, dus wat altijd gedacht werd bleek niet zo te werken, daar zit nog steeds een hiaat in kennis, of het dus een extra vrijkomend stofje is(amine theorie) of wat geopperd wordt het ontregelen van bepaalde schakelstofjes is(MMP) nog niet volledig bekend, maar uiteindelijk geeft teveel zetmeel dus een HB.

de hoeveelheid speelt zeker mee en soms blijft het bij buikpijn(koliek) of verstopping(koliek) of diaree.niet bij ieder paard hoeft het in ieder geval tot HB te komen, dan ben je als het ware nog op tijd geweest, maar ook de buikpijn geeft al aan dat daar onzichtbaar voor ons een probleem bezig is wat wel weer als bijeffect HB op kan leveren. HB is geen ziekte of aandoening op zich maar een gevolg van een andere oorzaak en daardoor vaak lastig om die oorzaak echt helder te maken. maar de voerton leeg eten is een aanleiding die al eeuwen bekend is, alleen weten we nu pas een beetje hoe dat verloopt.

in dit geval is de keus voor een AB trouwens niet heel vreemd, zeker als er gekozen is voor een soort die niet direct bacteriedodend werkt, maar de bacteriegroei afremd, zou dat via de bloedbaan de enige weg zijn om het nog redelijk snel op de plek te krijgen, orale toepassing werkt niet voldoende, kijk naar de werking en het onderzoek van bijvoorbeeld FOUNDERGARD, dat werkt ook alleen als het er al is.

wat je dus kan merken aan symptomen bij leegvreten van de voerton, hangt heel sterk met het paard zelf samen, eigenlijk wat is de zwakste schakel en hoeveel is er werkelijk opgegeten, maar ook op welk moment kun je ingrijpen, er zijn ook paarden die uitzichzelf stoppen met nog meer eten. plus dat er in hun persoonlijke chemische fabriek toch ook wel wat verschillen zitten. ook waar het paard begint, heeft een paard al IR dan zal de hoeveelheid suikers en zetmeel die uit de eerste vertering in de dunne darm al genoeg zijn om ze over de grens te drukken(andere manier om HB te worden), die zullen dus waarschijnlijk al eerder de gevolgen(HB) merken, hun zwakke schakel zit eerder, ontbreekt IR dan zul je pas iets later via de blinde en dikke darm het grootste risico zien.dan is er nog een veel te kleine restgroep, die vreet zich bijna te barsten,houdt de baas wakker en staat de volgende morgen gezond weer op en daar kun je er niet genoeg van op stal hebben.

allergieen op AB vinden met andere bijkomende symptomen plaats, dat merk je redelijk vlot, andere gevolgen van AB kunnen wel een rol spelen, verkeerde keuze, waardoor het middel niet de ontsteking aanpakt als die de oorzaak van de HB is, AB die teveel afbraak van de darmflora geeft, maar ook daar zou je dan ook andere gevolgen eerst verwachten, het gebeurd vaker dat een ontsteking gemist wordt en AB niet ingezet wordt, bij mijn paard was dat de aanloop tot een boel ellende en een fikse HB.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:40

@JP: natuurlijk kun je al eigenaar veel zien aan je paard, maar als je iets bemerkt wat niet goed is ben je dus al te laat én dan ben je er nog niet achter wát het dan is wat er niet goed is.
En ook zie je het niet altijd...voorbeeldje: een dun (wildkleur) is van zichzelf al moeilijk glimmend te krijgen. Mijn paarden glimmen eigenlijk alleen als ze een nylongevoerde deken op hebben. Dragen ze die niet dan zijn ze binnen een dag 'dof'.

Overigens is vandaag het graasmasker voor Boon binnen gekomen. Die gaat vast niet blij worden, al was het alleen maar van de kleur

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:00

geerke schreef:
Jannepauli schreef:
Cytek..? Hmm... lees even dit op de site van Rob van Nassau

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Frame%20pagina%20hoefbeslag.htm

jee...dat klinkt goed allemaal.. :( (ik moet aan chinese voetjes denken)

Flavlip...hoe lang staat je paard al op dit beslag?

Ik vind het een best verontrustend bericht, maar zoals met veel dingen bij HB zijn er veel tegenstrijdigheden : wel/geen ijzers, wel/geen pijnstillers, wel/geen dieet...enz.

Mijn pony heeft altijd al hoeven gehad die alle kanten opgroeien en eigenlijk moest hij elke 4 weken naar de hoefsmid. Nu sinds denk ongeveer een jaar of 2 deze hoefsmid en ze heeft echt voor mij bijna wonderen verricht met mijn pony z'n hoeven! Nu wordt hij eens in de 7-8 weken bekapt. Soms vindt de hoefsmid ze er al 'slecht' uitzien terwijl ik alleen maar denk ik heb ze weleens slechter gezien en dat 3 weken na een bekapping. Het is niet dat de hoefsmid de hoeven voor het oog mooi bekapt, sinds zij hem doet staat/loopt hij beter en is niet meer kreupel geweest. Ook is mijn pony bij haar minder panisch dan bij andere hoefsmeden in het verleden.

Wat ik hiermee aan wil geven is dat ik vertrouwen heb in deze hoefsmid. Daarom heb ik ook haar gebeld.

En wat al eerder op dit topic werd genoemd is dat je naar je paard moet kijken, voor elk paard is weer wat anders beter.

Ik zal wel weer even met haar praten voor nog extra uitleg en het is niet de bedoeling dat hij voor altijd op deze ijzers staat, is voor nu, om de pijn te verlichten en te zorgen dat de hoef kan genezen en groeien.

Die ochtend voor de ijzers eronder zijn gegaan wilde hij alleen zijn linkervoorvoetje geven, rechts niet (links was het ergst). Toen hij eenmaal een ijzer onder z'n ene voetje had gaf hij zonder problemen zijn andere, wat voor mij een goed teken was. Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar zag duidelijk aan mijn pony dat deze ijzers de pijn verlichten.

Natuurlijk moest hij er even aan wennen en de onsteking weggaan, maar nu gaat hij echt met stapjes vooruit. Voor mijn gevoel en naar mijn pony kijkend ben ik er nog steeds van overtuigd de juiste keuze gemaakt te hebben. Misschien ook een idee om even op http://www.paardenbenen.nl te kijken, hier staat wel een duidelijk uitleg.

En ik vind zijn hoefjes er niet als chinese voetjes uitzien ;) Voor mij lijkt het dat het hoefijzer gewoon niet tot helemaal naar voren loopt, om die gevoelige hoefwand rust te geven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:13

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:14

Ik vind deze verontrustender:
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:21

Brainless schreef:
Ik vind deze verontrustender:
Afbeelding

kan gewoon niet goed zijn dit.
Normaal draagt de wand,zool en de straal...nu is het draagpunt in het midden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 16:22

Tja.. als jij vertrouwen hebt in je hoefsmid en de resultaten zijn goed.. wie zijn wij dan om dat te bekritiseren. Maar eerlijk gezegd rijzen de haren me te berge als ik die teksten op paardenbenen lees en de foto's daar zie.. brrrrr.....
Ik hou het dan toch maar liever bij Van Nassau en mijn eigen smidje..:)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:27

Heb ook nog nooit iets goeds gehoord van Cytek. Ze doen eigenlijk het omgekeerde van wat ik ervaren heb, ze belasten het hoefbeen met extra druk ipv het te ontlasten door de achterkant te belasten en de teen vrij te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:34

Cytek is idd altijd al omstreden geweest. Maar er zijn zowel horror-verhalen als verhalen waar het paar er daadwerkelijk beter door is gaan lopen.
Voor HB lijkt me dat je de toon wilt onlasten, maar zeker niet het midden (vlak voor de punt van de straal) wilt gaan bélasten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:42

Hebben jullie de HB paarden op ijzers staan?

Ik heb het destijds bewust niet gedaan, omdat ik net 2 jaar ervoor van de ijzers af was .
wel regelmatig een smid erbij om bij te werken, maar gewoon de stand aanhouden die hoort bij de voetas van het betreffende paard
niet in 1 keer de stand veranderen, misschien de teen iets meer ontlasten.

Met die kou heb ik hem wel zijn schoentjes aangedaan buiten, met een lekker zacht kussentje erin *D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:45

Ik had haar ook net van de ijzers af, en zowel smid als d.a. vonden de hoeven te kort, sleet enorm opeens. Ook genoemd als mogelijke oorzaak voor de h.b. Mijn smid heeft tijdens de ziekte een mooi ijzer ontworpen, met ruimte tussen teen en grond/ijzer. Nu haal ik haar alleen 's winters van de ijzers af, als ik bijna niet rijd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:49

@ Tug, je moet wel vier oorzaken noemen dan he? ;) (baarmoederontsteking)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:50

Liene schreef:
Vandaag heb ik nog eens goed aan de hoeven gevoeld, het is dag 8. Wat mij heel erg hard opviel is dat de achterhoeven eigenlijk niet meer warm zijn, ze voelen echt gewoon normaal aan. Ook linksvoor is een heel pak minder warm, maar als ik mijn handen op beide voorhoeven leg, merk ik echt wel dat rechtsvoor warmer is dan links :?

Heeft er iemand een idee over dit ? Van verschillen tussen beide hoeven ?

Unes staat nu op gewone ijzers, staat al zijn hele leven op ijzers. Als de HB blijft aanhouden laat ik de smid eens kijken of er iets van andere bekapping nodig is ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:18

@ mysa

heel veel oorzaken weten we uit de praktijk, maar toch zijn die dan wetenschappelijk gezien nooit goed aangetoond in hoe en waarom, dus onomstotelijk staat het dan niet vast. de drie fructaan, zetmeel en zwarte walnoot lukt namelijk ook prima in een lab, bij de andere is dat lastiger.

ben je iets minder kritisch dan wordt de lijst ook langer, ik ga zelf dan ook al langer uit van ieder ontstekingsproces maakt HB mogelijk, het gebeurd veel minder standaard dan de drie hierboven. en wie superkritisch is kan nog zeggen dat fructaan slechts gelukt is in het lab, niet in de praktijk, klopt ook best er zijn nog geen onderzoeken die beter definieren hoeveel fructaan er nodig is om in de praktijk HB op te leveren. de hoeveelheden bij het onderzoek zijn dan ook extreem hoog.

dingen als ontstekingen zijn lastiger na te bootsen in een onderzoek, je veroorzaakt dat niet zomaar even. ik heb zelf redelijk ervaring met baarmoederontsteking, vooral door aan de nageboorte staan en heb er twee gekend die ook daadwerkelijk HB werden, ook hier is het punt dat je in kunt grijpen iets wat meespeeld.

bij ster was het bijvoorbeeld een uierontsteking, dat is ook getest op bacterieen in de melk, maar daar speelde wat pas veel later duidelijk werd de cushing/PPID ook een flinke rol in, deels als oorzaak voor de ontsteking, door de cushing gaf ze continu wat melk, maar ook omdat het immuunsysteem dan wat minder actief is. of cortisol ook nog een directe aanleiding erbij was is nu nog niet duidelijk, ook daar moet meer onderzoek gedaan worden. zulke stukjes blijven vaak nog lang giswerk.

heel veel oorzaken missen nog stukjes dus is het wachten op meer en roeioen met de riemen die we nu hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:44

@liene: ik heb bij beide paarden regelmatig dat de voeten onderling erg verschillen en dat kan met 5 minuten weer anders zijn.

Ik heb ze ook niet op ijzers staan. Als ze op steentjes gevoelig loopt doe ik ook schoenen aan.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:45

Ah ok, dan zal ik straks nog eens voelen :D Viel mij gisteren ook al op, dat hij met het rechtse been veel minder goed stapte ;)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:30

@ liene

Bij mijn pony was ook eerst zijn linkerhoef warm, dit was ook het been waar hij het meest last van had. Daarna ook rechtsvoor iets warm en nu alle hoeven weer normaal. En wat jij zegt, als een bepaalde hoef warm was liep hij ook slechter met dat been.

Ik dacht dat dit een teken was van de ontsteking en dat het goed is als de hoeven niet meer warm aanvoelen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:32

ponyzotje schreef:
Haha ja inderdaad, ik noem hooi en water niet rantsoeneren, in de natuur zijn ook geen brokjes. In de natuur is wel een grotere variëteit aan diverse grassen en struikjes die een paard eet. Aangezien wij hier een nogal eenzijdig grasland hebben, is het soms (maar niet altijd) aangewezen om een vitaminen/mineralensuppl te geven, maar let op met overdoseren.
Echter, met een rijk grasland, rijk in de zin van een arm grasland met veel variatie, is het bijna zeker overbodig, maar je weet nooit he... ;-)

Daarom ben ik zo blij met mijn wei in het bos. Er groeit echt van alles en de grond is heel arm (moet daarom wel uitkijken na droge periodes) De DA was er ook erg over te spreken. Ik voer beide pony's geen krachtvoer bij. Wel wil ik dit voorjaar een bloedtest doen om naar de waardes te kijken en dan met de DA overleggen of ik eventueel iets bij moet geven.