[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:07

Misschien dan eerst eens voortaan alleen rijden op gelijke, goedbegaanbare paden en dan eens kijken hoe het gaat ?
Struikelen zegt misschien ook wel wat over de plaats waar de artose zit ?
Staat hij op ijzers ?

Christadk

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:30

Hmm het struikelen komt mij erg bekend voor. Mijn paard is ook gevallen met mij erop. En idd op ondergrond met veel boomstronken etc kan zij niet fijn lopen.

Nadat zij echt stokkreupel begon te lopen naar de dierenarts gegaan voor onderzoek en foto's. Mijn paard bleek artrose in hoefgewricht en kroongewricht te hebben. En ook een flinke ontsteking in het hoefgewricht. Zij is toen ingespoten in het hoefgewricht en er kwam ook waterdunne zooi uit toen de naald erin ging en dat hoort eigenlijk stroperig te zijn. Uiteindelijk is ze na het inspuiten niet opgeknapt dus weer terug naar de kliniek. 3 weken geleden nogmaals ingespoten en ditmaal op 2 plekken en met een ander middel en nu loopt ze weer goed. Oohja ze staat wel sinds het eerste bezoek aan de dierenarts op break over ijzers. Hierdoor kan ze makkelijker afrollen en struikelt ze ook niet meer. Verder geef ik haar ook glucosamine/msm bij.

Ik raad je dus aan om toch onderzoek te laten doen. Wellicht dat je paard flink opknapt na inspuiten en ander beslag.

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:30

Christadk schreef:
Hmm het struikelen komt mij erg bekend voor. Mijn paard is ook gevallen met mij erop. En idd op ondergrond met veel boomstronken etc kan zij niet fijn lopen.

Nadat zij echt stokkreupel begon te lopen naar de dierenarts gegaan voor onderzoek en foto's. Mijn paard bleek artrose in hoefgewricht en kroongewricht te hebben. En ook een flinke ontsteking in het hoefgewricht. Zij is toen ingespoten in het hoefgewricht en er kwam ook waterdunne zooi uit toen de naald erin ging en dat hoort eigenlijk stroperig te zijn. Uiteindelijk is ze na het inspuiten niet opgeknapt dus weer terug naar de kliniek. 3 weken geleden nogmaals ingespoten en ditmaal op 2 plekken en met een ander middel en nu loopt ze weer goed. Oohja ze staat wel sinds het eerste bezoek aan de dierenarts op break over ijzers. Hierdoor kan ze makkelijker afrollen en struikelt ze ook niet meer. Verder geef ik haar ook glucosamine/msm bij.

Ik raad je dus aan om toch onderzoek te laten doen. Wellicht dat je paard flink opknapt na inspuiten en ander beslag.

christal, hoe oud is jouw paard en is bij jou het struikelen helemaal over gegaan?

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:32

Maris schreef:
Misschien dan eerst eens voortaan alleen rijden op gelijke, goedbegaanbare paden en dan eens kijken hoe het gaat ?
Struikelen zegt misschien ook wel wat over de plaats waar de artose zit ?
Staat hij op ijzers ?

Op goed begaanbare paden gaat het eigenlijk best wel heel goed! net als over het asphalt (soms moet ik een stukje fietspad meepakken) gaat het prima. Het vervelende is met ons bos dat je niet ontkomt aan soms rottige paden.

ja, hij staat voor op ijzers.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:56

Op speciaal beslag ? Voor artrose werkt soms breakover beslag heel goed. Maar er zijn ook net zoveel paarden die het eigenlijk veel beter doen op blote voeten ( betere doorbloeding = beter mbt artrose ).

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:16

nee, geen speciaal beslag, ik kan dat natuurlijk eens met mijn smit bespreken.

Zonder ijzer is wel een dingetje. Ik heb ze ooit eronder uit gehad omdat ik eigenlijk niet zo van de ijzers ben, maar hij werd daar steeds slechter van! Na een half jaar en een paard wat neit meer liep (zeer gevoelig, liep op eieren) maar weer een ijzer eronder. In dat half jaar ook nog hoefschoenen geprobeerd, maar dat was ook neits. Het ene merk verloor ik steeds onderweg, van het andere merk kreeg hij wonden. Plus naar de wei lopen moest toch zonder de hoefschoenen en daar liep hij ook niet geweldig..

Ik ga het toch eens met mijn smid bespreken, die breakover ijzers..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:21

Ja goed idee. Zooltjes en siliconen kan ook nog ( ook in combi met break over)= soort nike air voor paarden ;) :+

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:26

Maris schreef:
Op speciaal beslag ? Voor artrose werkt soms breakover beslag heel goed. Maar er zijn ook net zoveel paarden die het eigenlijk veel beter doen op blote voeten ( betere doorbloeding = beter mbt artrose ).

Mijn trekpaard heeft eerst ook break-over beslag gehad, zeker wel verschil. Sinds anderhalf jaar staat hij blootvoets en dat gaat super. Hij heeft geen mooie, 'gelijke' voetjes als met ijzers, maar hij loopt nu wel zo fijn dat ik sinds een paar maanden weer iedere week dressuurles heb en echt fanatiek kan rijden dan.
Laatste keer dat ik gelest had was dus 4 jaar geleden, toen ik te horen kreeg dat 'ie artrose heeft... :oo

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:27

Mandy mijn paard is 19 jaar. En ze struikelt idd niet meer. Met deze ijzers moet ze wel iedere 7 weken naar de smid om te voorkomen dat ze weer gaat struikelen. Ik zou het zeker eens bespreken met je hoefsmid.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:11

Ook mij paard heeft artrose in het hoef- en kroongewricht.
Ik heb hem laten inspuiten en hij krijgt glucosamine en duivelsklauw.
Hij heeft in eerste instantie novacam gekregen tegen de pijn, maar stopte toen van het een op het andere moment met eten. Ik ben toen gestopt met de novacam.
Hij weigerde hooi ( goed Duits kruidenhooi van Louis venhorst ...een baal waar hij eerder goed van at)
Ik heb hem toen luzerne en seniores priores gegeven om te zorgen dat hij nog wat binnen kreeg.
Dit heeft zo’n twee weken geduurd.
Hij ging toen zo langzamerhand weer wat hooi eten.
Hij had duidelijk pijn aan zowel zijn artrosebeen als aan zijn maag.
We zijn nu een aantal weken verder en ondertussen staat bij ook al op ijzers en zooltjes. Helaas..., maar hij loopt nu wel beter.
Nu is hij enorm stijf door zijn hele lijf.
Dit was hij nooit !
Hebben meerdere mensen hier deze ervaring?
Ik denk dat het stijve komt vanwege het moeten omzetten van voer, hij heeft door eigen toedoen vrij plotseling een heel ander dieeet gekregen voor een week of twee. Hij heeft ook met een dikke koker gestaan en heeft nu nog last van een stalbeen. Zijn urine stinkt enorm . Dus ergens is er wat met het afvoeren van afvalstoffen ook niet oke.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:24

Stijve kan ook komen door een andere lichaamshouding ( door de ijzers ??) als vroeger. Of door anders afrollen b.v.
Is het alleen begin stijfheid ( dus alleen de eerste 10 minuten ofzo ) of langer ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:17

Enkel het begin.
Mijn paard heeft enorm veel last van veranderingen. En we zijn net verhuisd van de ene kant van het land naar de andere kant. Daarnaast staat hij veel meer buiten en op het land in plaats van in de paddock en op stal. Hij heeft een nieuwe vriend en de pony’s waar bij voorheen bij stond staan op een ander stuk land.
Toen ik hem net had heeft hij ook allerlei vage klachten gehad, ook stijf , stalbenen en duf.
Dit heeft een paar maanden geduurd.
Dus alles werkt een beetje tegen voor hem op dit moment.
Ook de verharing helpt niet mee. De steeds wisselende temperaturen ook niet.
Ik weet dat ik me niet echt druk hoef te maken, maar ik zie hem zo graag weer sprankelend en blij.

Ik heb hem op ijzers gekocht, acht jaar geleden.
Hij had al wat artrose , nihil.
Ik heb de ijzers afgehaald en hij stond tot een paar weken terug blootsvoets.
Hij liep direct met ijzers beter als zonder. Omdat de smid geen zooltjes had die zo groot waren dat ze pasten heeft hij een paar dagen met alleen ijzers gelopen. Daarna zooltjes eronder met siliconen ertussen.
Ik denk niet dat het door de ijzers komt.

Christadk

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:49

Hmm dat stijve herken ik niet eigenlijk. Maar zo te horen zit je paard niet helemaal lekker in zijn vel. Lastig..ik zou echt niet weten wat je daarmee kan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:16

Beginstijfheid kan ook heel erg bij artrose horen. Alleen wel heel toevallig dat ze dat pas is gaan doen na de ijzers eronder.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:17

Nee, ik denk niet dat het door de ijzers komt.
Zo’n standverandering is het niet, hij is door de ijzers niet anders bekapt en de ijzers zijn rondom even dik.
Ik denk eigenlijk dat het meer met zijn hele gestel te maken heeft.
Ik ben niet vóór ijzers , maar ook niet tegen. Hij loopt sinds zijn ijzers beter op zijn voeten.
Nu kan hij ook weer gewoon , zonder pijn op het land lopen en dat vind ik alles waard . Nu hopen dat hij helemaal lekkerder in zijn vel gaat zitten.
Dank jullie wel voor het meedenken in ieder geval.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:20

Je hebt gelijk hoor, zonder ijzers is super fijn, maar soms kan het niet anders. Kan het niet te maken hebben met minder doorbloeding door de ijzers en daarom een stijver gevoel ?
Ik heb zelf hele goede ervaring met het homeopatisch middel rhus tox ivm beginstijfheid, maar niet iedereen staat open voor homeopathie ....

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:30

Ik sta zeker open voor homeopathische middelen.
Ik houd het in gedachte. Dank je wel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:51

ik sta ook open voor homeopathie. alleen op moment vind ik dat me hafje genoeg suplimenten krijgt.. Na mijn mening te veel. Maar weet even niet zo goed wat ik weg moet laten.

op moment krijgt hij naast 500 gram dieetmix (net het werk om zn poeders te mengen)en 200 gram sporbrok (vanuit de hitactiefstal 4x per dag verdeeld, de 200 gram wordt dus over 4x verdeeld. hij krijgt niet elke keer 200gram)

* vitamine/miniralen poeder (na bloeduitslag bleek hij vitamine D te kort te hebben) Als deze emmertje op is ga ik over op een vitamine korrel.
* joint comp van pythonics voor zn atrose
* gluco balance (voor het gras, alleen weideseizoen)
* efi pain (ga ik mee stoppen denk ik, kijken of ik verschil merk)
* 1 schepje kruidenmix voor hoesten (hij hoest soms met aandraven tijdens rijden)

hier doet hij het op moment goed op. merk zeer weinig van zn atrose. Laatst heb ik hem op speciale kussens laten staan. En hij belast zn linkerbeentje ook gewoon prima.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:30

De rhus deed voor mijn paard echt wonderen. Van super stijf/ onregelmatig de stal uit komen naar helemaal rad en vrolijk vanaf de eerste pas.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:29

Dat heb ik nu met de Efipain. Die van mij was na het zetten op de ijzers met siliconen en een zooltje ook enorm stijf met opstarten. Nu ik de Efipain er weer bij geef loopt hij als een zonnetje.
Hij is wel gevoelig voor overbelasting. Dus we maken regelmatige stapritjes en doen af en toe een drafje.
Hij is ingespoten, heeft de ijzers en loopt wel iets beter. Ontlast nog wel steeds zijn artrose been maar heb meerdere mensen gevonden die dat bij hun paarden met kogelartrose hebben. Zolang hij rad loopt is er niets aan de hand en is het meer een voorkeurshouding.

Ik heb nu wel van de paardendrogist de devils support extra besteld. M'n efipain is bijna op en wil eens zien of dit wat voor hem betekend en iets meer de scherpe randjes eraf haalt.

Maar hij is vrolijk, speelt veel met zijn vriendje en we maken rustige ritjes. Op een gegeven moment moet je daar met een ouder wordend paard ook maar blij mee zijn en niet te veel meer verwachten denk ik zo :)

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:39

Ik heb nog een bijna volle pot (1kg) glucosamine complex van de epplejeck te koop. Merkte wel verschil, maar paard heeft helaas niet lang geleefd na aankoop van de pot, misschien 2,5 week gebruikt en je hoeft maar 5 gram per dag te geven.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:48

Bamii schreef:
Ik heb nog een bijna volle pot (1kg) glucosamine complex van de epplejeck te koop. Merkte wel verschil, maar paard heeft helaas niet lang geleefd na aankoop van de pot, misschien 2,5 week gebruikt en je hoeft maar 5 gram per dag te geven.

Sterkte met het verlies van je paard :(
Ik heb je een pb gestuurd.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:43

Even een vraagje.

Heb eergisteren nogal een eind gereden, en zag gister dus dat haar artrose been was gezwollen was niet warm maar leek wel vocht in te zitten.
Dus heb ik een rondje bos gewandeld met haar.
Na deze wandeling was het been duidelijk afgezakt.

Is dit normaal bij artrose?

ze leek er trouwens geen last van te hebben, zal vandaag even opnieuw bekijken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:50

oei, nooit meegemaakt bij mijn artrose paardje :/ ook nog niet echt gehoord zoiets

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:56

Hmmm ik geloof dat dat wel kan hoor, door (iets) te overbelasten.