Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:24

Maaike_Indy schreef:
Ik zit nog niet heel erg lang in de hoefmaterie, dus vergeef mij als ik een onzinnige opmerking maak.

Als je flares aan de buitenkant gaat wegvijlen, haal je dan niet de stevige buitenste hoefwand weg waardoor je dus ook de stevigheid van de hoef wegneemt?

Uiteraard, als je de wand dunner vijlt maak je 'm zwakker.

Edit: ik zie je edit. Het nut van kwartierboogjes ontgaat mij. Maar ik denk dat als het ontbreken ervan flaren in de hand werkt de meerderheid van de paarden (= paarden zonder kwartierboogjes) flares zou moeten hebben.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:32

Het wegkrijgen van flares wordt doorgaans ook niet gedaan door de wand vanaf de zijkant dunner te vijlen, maar door 'lucht te leggen' (TB) oftewel een kwartierboogje te maken (NB). Dus vanaf de onderkant wat van de gewenste plek weg te vijlen zodat de druk van dat gedeelte wand af is. Die 'druk' werkt namelijk door naar boven, naar de kroonrand. Als de druk weg is dmv een kwartierboogje dan kan de wand vanaf de kroonrand naar beneden weer strak afgroeien.
Er zijn gelukkig meer paarden zonder als met flares, die paarden krijgen dus geen kwartierboogje. Al heb ik pas geleden eens op een site van een NB-er gelezen dat hij alle paarden voorzag van kwartierboogjes. Waarom weet ik niet. Als een hoefwand gewoon compact en strak is, kan hij gewoon overal meedragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:39

SpikyBlue schreef:
Al heb ik pas geleden eens op een site van een NB-er gelezen dat hij alle paarden voorzag van kwartierboogjes. Waarom weet ik niet. Als een hoefwand gewoon compact en strak is, kan hij gewoon overal meedragen.

Dit bedoel ik dus. Wat ik heb begrepen is dat (bij NB) je de vorm van de zool volgt, en dat naarmate die zool concaver wordt je dus die vorm volgt wanneer je bekapt -> voila je hebt een klein kwartierboogje. Valt mij ook op dat veel NBers schrijven dat ze kwartierboogjes áánbrengen. In gezonde hoeven zonder flares. En ik begrijp niet waarom.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:40

Ik begreep uit het verhaal van Ashkerlon dat de smid de flares wegvijlde, vandaar mijn opmerking.

Het is niet erg eenduidig of een kwartierboogje nu wel of niet toegepast moet worden. Als ik het op hoefnatuurlijk lees, klikt het mij vrij logisch in de oren. Zij hebben het over het volgen van de zool en dat je dan vaak wel een kwartierboogje zou moeten maken. Maar er is verder ook zat te vinden waarin er niet gesproken wordt over een kwartierboogje...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:42

Als de zool niet concaaf genoeg is krijg je toch ook geen kwartierboogje? Je moet toch kijken naar de hoef die je vast hebt en niet naar wat hoefnatuurlijk schrijft?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:46

tgoh... dan weet ik eigenlijk niet waarom mijn hoefsmid de zijkant dunner maakt? Misschien om aantikken te voorkomen? Hij maakt ook altijd een ronde beweging naar onder toe, dus eerst de zijkant rechter maken en dan op het eind afronden naar onderen, naar de zool. Dan zit er waarschijnlijk toch iets van een kwartierboogje in? Morgen toch maar eens op letten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:48

Rondt hij de wand niet gewoon af aan de onderkant Ashkerlon?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:48

Ik moet toch ergens mijn informatie vandaan halen? Niet dat ik alleen op hoefnatuurlijk rondkijk, maar goed, daar hebben ze het in ieder geval over de kwartierboogjes.
Als de hoef niet concaaf genoeg is dan maak je geen kwartierboogjes. Het gaat er om dat je de zool volgt en vermijd dat er uitstekende hoefwand is.
Ik ben lerende en probeer van verschillende kanten mijn kennis weg te halen. Dit forum is daar onderdeel van. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:54

Maaike_Indy schreef:
Ik moet toch ergens mijn informatie vandaan halen? Niet dat ik alleen op hoefnatuurlijk rondkijk, maar goed, daar hebben ze het in ieder geval over de kwartierboogjes.
Als de hoef niet concaaf genoeg is dan maak je geen kwartierboogjes. Het gaat er om dat je de zool volgt en vermijd dat er uitstekende hoefwand is.
Ik ben lerende en probeer van verschillende kanten mijn kennis weg te halen. Dit forum is daar onderdeel van. ;)

Sorry! Tuurlijk wil je zo veel mogelijk informatie verzamelen :)

Als je kijkt naar de "voorbeeldhoef" dan zie je inderdaad dat die kleine kwartierboogjes heeft. Heel miniem, maar ze zitten er wel. Bedenk wel dat dat paard waar die hoeven van waren in een heel ander omgeving leefde, het Nederlandse paard zal moerasvoeten willen kweken. Maar misschien dat er iemand bedacht heeft dat je in plaats van de vorm van de hoef ook wel een plaatje kan volgen? :Y) En dat dus toen bedacht is om kwartierboogjes aan te brengen ondanks dat daar geen noodzaak voor bestaat en de hoef daar niet "geschikt" voor is qua vorm.

Mevrouw Strasser heeft als voorbeeldhoef eentje van een brumby, als je die hoef recht voor je neus zet kun je onder de hoef door zien wat voor weer het is :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-12-11 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:55

Des te langer ik naar de fotoos kijk, des te meer krijg ik het idee dat het niet dezelfde hoeven zijn.

Kijk bijv. eens naar het laatste stuk achteraan de straal
Afbeelding
Links zit er een kompleet 'rondje' en rechts is het linkerstuk je uit de O.
Dat is niet iets wat een smid er af snijdt toch ??
De hoefballen zien er heel anders uit, links is de hoefwand bij de teen in het midden dunner als na het bekappen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:55

Even voor ogen halen hoe hij het aanpakt hoor!
De voet wordt naar voor geplaatst op het bokje. Dan de rasp in dezelfde lijn van het been en zo die flare uitdunnen. De laatste paar halen maakt hij een draai met zijn rasp naar de zool toe. En op het eind maakt hij de rand van de volledige hoef rond door de rand te volgen.
(jahaaa, ik hou mijn smid goed in de gaten :P)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:02

Dan zie je maar weer dat foto's kunnen vertekenen :P
Als je goed kijkt zie je bij beide foto's het andere voorbeen bovenaan de foto ;)
Paardje loopt op dit ogenblik wel te verstralen en alle losse stukjes zijn weggehaald. Dus misschien dat het rondje daardoor nu open is?
De foto is wel uit een iets andere hoek genomen. Ik zie dat ik bij de na foto de hoef op mijn been gelegd heb, wat ik enkel doe met de voorhoeven. Op de voorfoto is te zien dat het om een gekleurd voetje gaat. Het achtervoetje aan die kant is wit.
Jammer dat ze op de kiezels stond. Zodra die hoef de grond raakt is alles weer zwart ;( Je kan dus niet meer goed zien wat pas geraspt is en wat niet.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:03

DubbelDun schreef:
Des te langer ik naar de fotoos kijk, des te meer krijg ik het idee dat het niet dezelfde hoeven zijn.

Kijk bijv. eens naar het laatste stuk achteraan de straal
Afbeelding
Links zit er een kompleet 'rondje' en rechts is het linkerstuk je uit de O.
Dat is niet iets wat een smid er af snijdt toch ??
De hoefballen zien er heel anders uit, links is de hoefwand bij de teen in het midden dunner als na het bekappen.

Ja echt hè? Dat had ik ook.
Toch zie je aan het andere beentje op de foto dat het hetzelfde hoefje is :P

Wat wel zo is, is dat een foto wat kan vertekenen als 'ie uit een nèt iets andere hoek gemaakt is; daar moeten we wel rekening mee houden.

Als ik kijk naar de vóórfoto, had ik het liefst alleen de wand mooi rondgevijld en zo min mogelijk veranderd. En dan gezegd, ik kom weer voor niks :+
Maar zoals al aangegeven werd, ging de bekapbeurt ook meer om de scheef afgesleten achtervoet. Goed dat je dat zo op tijd bij laat houden, Ashkerlon!

Edit: tegelijk gepost :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:12

DubbelDun schreef:

Ik denk nog steeds dat het optisch bedrog is. Zoals Ashkerlon zegt is de hoef daar nog onbemodderd, je ziet 't zoals het vers bekapt is. En daarom zie je de waterlijn als wittig. Doordat de hoefwand op de nafoto lichter is lijkt hij breder.

Dat de hoek anders is kun je ook zien aan wat je van de hoefballen ziet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:13

haha, dat zegt mijn hoefsmid ook altijd: "ik kan hier niks doen!" :D Maar ja, die ene scheve rotpoot wil niet recht slijten op het asfalt :+ Anders had ik al geen smid meer nodig haha
Maar nu was het toch al weer een 12-tal weken geleden dat hij gekomen was...

Wel toevallig dat het net haar witte voetje is die zo scheef gaat. Als je haar stand bekijkt, staat ze vaker gedraaid met die andere achterhoef. Maar die blijft redelijk recht. Hoornkwaliteit is toch niet afhankelijk van de kleur? Dat is een toch een fabel dat witte voetjes zwakker zijn?

Ik ben wel van plan om binnenkort een cursus te volgen om het bekappen zelf te kunnen doen. Dan kan ik die scheve voet zelf recht houden en de smid laten komen voor het grovere werk. Binnenkort richten ze weer een cursus is, een les of acht en zou je zelfstandig moeten kunnen bekappen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:18

Nee, ligt aan de beenstand hoe de hoef afslijt.
Goed dat je het zelf gaat leren, kan je het scheefpoot tussendoor bijhouden en de hoefwand tussendoor rondvijlen en laat je je smid gewoon eens per halfjaar komen voor controle ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:18

waarom moet je het scheve voetje elke keer recht bijwerken?
is de beenstand niet gewoon zo?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:19

Ashkerlon schreef:
Dan de rasp in dezelfde lijn van het been en zo die flare uitdunnen.

En is dat dan zodat de hoef er weer netjes uitziet? Ik ben benieuwd wat zijn reden is om dit zo te doen.

Over hoornkwaliteit en kleur: ik heb geleerd dat een witte hoef zwakker lijkt doordat je er bijvoorbeeld kneuzingen makkelijker in ziet dan in een donkere hoef.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-12-11 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Waarschijnlijk zodat het niet steeds erger wordt, nombrado.

nombrado

en waarom ontstaan er flares?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:21

SpikyBlue schreef:

je zal toch de beenstand, kogel in ere moeten houden?
overigens vind ik de beenstand niet helemaal goed, zo aan de onderkant van de hoef te zien
ik zou juist af en toe de teen bijhouden en de hiel een tijdje laten voor wat het is

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:23

Ashkerlon schreef:
Dus wat zou er anders moeten bij de volgende kapbeurt?
De teen kan niet korter gekapt worden dan hij nu is... Er kon nu al amper iets af. Het kapmes en de kniptang hebben de hoefwand niet aangeraakt. Enkel de rasp tot de witte lijn weer zuiver was.
De verzenen hebben (voor zover ik kon oordelen, hoefsmid wordt er ook niet blij van als ik in zijn nek loop te hijgen) evenveel rasp gevoeld als de teen. Met uitzondering van die scheve voet achteraan. Dus ik durf niet zeggen dat ze lager is komen te staan dan ze liep. De wanden aan de zijkant zijn wel goed onder handen genomen. Vooral bij de achtervoeten omdat ze daar flairs kweekt aan de binnenkant. Ik heb nog wel ergens een oude foto waar dit heel goed op te zien was...

Afbeelding

Misschien is dat ook een reden dat de teen langer lijkt? Je verliest toch wat materiaal aan de zijkanten en krijgt een ovaler voetje...

Ik heb ook nog een foto van in september, zij-aanzicht van de hoef, ook vlak na het bekappen:
Afbeelding
Niet letten op de voetas... paard staat amper tot nooit vierkant en dus ook niet op deze foto. Ondergrond is ook niet vlak te noemen en de achterbenen stonden iets lager en in het gras.

oef, geen mooie hoefstand om te zien.
Als een paard nauwelijks vierkant wil staan is ook al een teken dat de stand niet helemaal is zoals het been graag wil.
verder moet je kwa vorm de kroonrand ronding aanhouden
dat is bij deze plaatjes ook niet echt het geval
dit ga je echt niet leren met een cursusje, ik zou het overlaten aan een goed hoefsmid

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:27

nombrado schreef:
en waarom ontstaan er flares?

Door een verkeerde drukverdeling, een trauma aan de kroonrand of te lange wand.

nombrado schreef:
SpikyBlue schreef:

je zal toch de beenstand, kogel in ere moeten houden?
overigens vind ik de beenstand niet helemaal goed, zo aan de onderkant van de hoef te zien
ik zou juist af en toe de teen bijhouden en de hiel een tijdje laten voor wat het is

Natuurlijk moet de beenstand in ere gehouden worden; een correctie is eigenlijk het niet laten verergeren van de scheefheid.
Hoe kan je aan de onderkant van de hoef zien wat de beenstand is?

Wat betreft je laatste post: paard staat op gebroken puin? En de foto is scheef genomen... Daar kan je niets van zeggen...
Hoeven bijhouden (dus niet echt bekappen m.i., maar tussentijds vijlen) kun je best leren met een cursus vind ik.
Zo, ik vind het mooi geweest, zoek mijn mandje op :z

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:33

Het voetje wordt recht gezet omdat ze dan terug iets breder staat in de achterbenen. Als je die hoef gewoon zijn gang laat gaan en scheef laat groeien + flaren, dan tikt ze zichzelf aan. En dat is niet fijn voor haar.
Als je het voetje recht zet, is het probleem (bij dit paard) opgelost.

Haar beenstand is inderdaad niet 100%
Ze staat onderstandig met de voorbenen, en veel te nauw van achteren. Of dit aangeboren is, of een andere reden heeft, weet ik niet. Ze is 16 jaar oud en ik heb haar nog maar 2 jaar.
In het begin was ze zo scheef als een hoepel en was ik als manegeruiter meer bezig om in leven te blijven en de rodeo's uit te zitten. DA, osteopaat, tandarts en hoefsmid hebben niets op te merken, behalve dat ik beter geen vosse merrie had kunnen kopen :+

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:15

Hoi Bokkers, hier de foto's waar ik het over had op p. 223. Excuus voor de slechte kwaliteit, ik had niet de mogelijkheid de hoeven te wassen, stal is 's avonds ook behoorlijk donker.

rechtsvoor http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DXND8ZJD.jpg
rechtsachter heb ik geen geschikte foto van (bewogen).
linksachter http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPNPQXLC.jpg
linksvoor http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TDXALQKD.jpg

voorhoeven http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TYNSFJ4J.jpg
achterhoeven http://www.mijnalbum.nl/Album=K6KCUHUY en http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FORSKDRX.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!