[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:55

Kan ze niet gewoon iets te fanatiek in de wei hebben gerend dat ze daarom wat stijf is? en dat er dus in de loop van de dag eraf heeft gelopen?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:00

nee, het is echt bevangen, ik herken het meteen ondertussen...ze heeft trouwens op stal gestaan zo gauw ik zag dat ze niet goed was en alleen hooi gehad en toen savonds er weer uit gehaald en ze liep al beter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:03

Zou best kunnen dat als ze heel licht bevangen was en doodat je direct maatregelen nam het weg is gezakt. ik hoop het voor je!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:04

ja, ik hoop het ook, maar vroeg me dus af of dat echt kan, dat het zo snel weer wat afzakt. haar hoeven waren trouwens ook niet opvallend warm ofzo, dus echt ontsteking zit er niet? mss een tikje warmer dan normaal, maar het zal niet veel zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:04

heeft ze geen diarree gekregen van het gras?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:08

nee, geen diarree.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:16

ik heb de laatste pagina's een beetje bijgelezen, kan ik weer volgen wie hier allemaal meepraat:)

welshcobfan : super dat je weer kan gaan rijden!

Heb mijn pony vandaag in de piste gezet met wat hooi. Voorlopig lossen we het dan zo maar op met af en toe een sandclearkuurtje, mijn pony is ook zo'n vreetzak en gaat dus ook zand eten als er niets meer is. En onbeperkt hooi geven is geen optie, want ze blijft eten Nagelbijten / Gniffelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:42

Ik heb ook eens gehad dat een acute fase bijna net zo snel wegging, als hij ontstond, door de simpele reden om de oorzaak (te mals gras in dat geval) direct weg te nemen. Binnen 2 dagen liep ze weer normaal.
Maar als de oorzaak vager is, of een en/en verhaal, dan gaat het niet zomaar weg; of lijken oplossingen soms zelfs averechts te werken.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:48

Ik herken dat ook Ja Als je de oorzaak weet kan het ook redelijk snel weer overgaan. Mijn pony had pas een reactie op een beetje krachtvoer wat ik wilde proberen, maar door dat weg te nemen, zette de bevangenheid niet door. Hopelijk is dat bij jouw pony ook zo Zinn!

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:53

Hoi

Dank voor de tips rond het voeren van bietenpulp. Waar kan ik zoiets krijgen en hoeveel moet je dan voeren?

Alvast bedankt voor jullie tips!

groeten Nicolet

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:02

fijn om te horen dat het dus wel kan, ze loopt vandaag weeral beter dan gisteren, mijn ouders denken dat het wat anders is, maar ik ben er zeker van hoe ze gisteren liep, dat was (het begin van) bevangenheid. wat een opluchting, ik heb zo slecht geslapen, was heel blij toen ik haar koppie boven de staldeur uit zag komen vanmorgen Lachen En zo te zien heeft ze het best naar haar zin in de piste met wat hooi en de minigrassprietjes die ze kan plukken, dus dat valt ook weeral mee.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:38

Wehlscobfan: fijn dat het zo goed gaat.

Ik heb vanmiddag weer magnesium besteld bij Paard Natuurlijk. Daarna nog even rondgekeken op het net naar meer informatie over magnesium. Zo kom ik uit bij een site van Hans Arendse, met een link naar een (volgens mij) engels onderzoek over magnesium. De link doet het overigens niet, maar er stond op de site ook dat een tekort aan magnesium o.a. gevoelige zolen tot gevolg kan hebben.

Nou moeten mijn paarden om op stal te komen ongeveer 10 meter over de stenen (zonder steentjes, gewoon betonklinkers) en om en om lopen ze gevoelig. Afgelopen weekend Indiana weer, terwijl ze met hoefschoenen een buitenrit maakt en super loopt. Hele weekend heb ik me zorgen gemaakt.
June loopt nog steeds af en aan gevoelig op de stenen. Vorige week Romeo ineens ook.
Alleen de 2 jongsten (Miami 3,5 jaar en Utah 5 maanden) stappen, draven gewoon makkelijk over de stenen.
Ik dacht eerst nog dat de hoefjes iets te kort waren geworden omdat ik na de zandkoliek op de stenen ben gaan voeren. Maar daar ben ik dus 2 of 3 weken geleden weer mee gestopt en nu krijgen ze gewoon weer eten in de bak.
Ze lopen 2x per dag van de stal naar de bak en weer terug, ca. 40 meter. Daar slijten de hoeven toch niet zo erg van dat ze gevoelig zijn. Dat hebben ze in ieder geval voorheen nooit gehad.

Allemaal maar aan de magnesium.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:48

Romeorowan; Wat jij nu gevonden hebt klinkt voor mij heel logisch, toen Shinouk weer hoefbevangen was geweest, waren de warme hoeven enz al vrij snel weer verdwenen. Maar ze bleef maar gevoelig lopen over de stenen. Ik ben toen idd magnesium gaan voeren, en binnen week liep ze bijna helemaal goed!!
Weet jij (of misschien iemand anders) toevallig ook of je magnesium gewoon kan blijven voeren, zonder dat het problemen geeft? want op de site van paard natuurlijk staat dat het gewoon door de nieren wordt uit gescheiden, maar ik heb ook wel eens gelezen dat dat helemaal niet waar is....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:46

Amable_Chica: Ik heb het Indiana in 2006 volgens mij wel een jaar gegeven. In ieder geval vrij lang. Zoals ik het bij Indiana kon bekijken had het geven van magnesium veel meer voordelen dan nadelen.
Ik moet er wel bijzeggen dat er uit diverse bloedonderzoeken nooit is gebleken dat ze last van haar nieren zou hebben. In het begin heb ik de dosis gegeven zoals wordt geadviseerd, later heb ik het afgebouwd naar een onderhoudsdosis. Een teveel (maar ja wat is te veel) zal nooit goed zijn .

Misschien is het ook wel verstandig om bijvoorbeeld 2x per jaar een kuur van een maand te geven.
Heeft iemand hier nog ideeen over?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:53

Behandeling van een (vermoed) magnesium tekort brengt geen risico's met zich mee wanneer je met beleid te werk gaat. Magnesium is niet giftig en een teveel wordt simpelweg door de nieren uitgescheiden. Bij erg hoge doseringen verandert magnesium de pH in de darmen. Bij langdurig gebruik kan een overschot aan magnesium osteoporosis veroorzaken. Het beste kun je magnesium dan ook aanbieden gedurende een "uitprobeerperiode" van enkele weken om te zien of het enig effect heeft.
(dit heb ik van paard natuurlijk gehaald..)
Dus dan zou je het idd een tijdje moeten gebruiken, maar daarna er weer mee stoppen... Er staat daar ook op de site dit stukje: Stel nu een dieet op waarbij alle mineralen in normale verhouding en hoeveelheid voorkomen. Je hebt als het goed is nu een idee hoe het tekort aan magnesium kon ontstaan, pas het dieet zodanig aan dat dit tekort niet meer zal optreden. Maar ik persoonlijk zou echt niet weten hoe ik dat zou moeten doen, aangezien ze op alleen hooi leeft....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:07

Ja dat stukje van paardnatuurlijk ken ik.
Ik vind het ook moeilijk om een dieet samen te stellen waarin alles in de juiste hoeveelheid aanwezig is.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:15

dus dan zou idd 2 keer in het jaar een magnesiumkuur misschien wel een goed idee zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:18

Grasmasker was trouwens geen succes, binnen 5 minuten was het rubber stuk Verward
Dus ik ga een klacht indienen, want dat zou niet moeten kunnen want peerd heeft er niets raars mee gedaan..

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:47

dat is idd niet echt goed! maar als je naar de winkel terug gaat, kan je dan geen nieuwe krijgen? Of heb je m via internet besteld??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:52

internet...
maar ik wil mijn geld terug vragen, want dit was echt geen succes. Hij ging alleen maar rond rennen Nagelbijten / Gniffelen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:21

Amable_Chica schreef:
dus dan zou idd 2 keer in het jaar een magnesiumkuur misschien wel een goed idee zijn.

kan geen kwaad denk ik,als de nieren maar goed functioneren,anders kan het wel kwaad
(ik weet niet meer hoe ik daar nou weer bij kom....ergens gelezen ooit??)

Welshcobfan....dat schiet ook niet op,z'on graasmasker.
Jammer dat je het niet gefilmd hebt(voor ons)maar ook voor de verkoper!
succes met je geld terug te krijgen,ik hoop dat het lukt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:25

Dank je! ik zal mijn best doen Lachen
Want binnen 5 minuten stuk terwijl paard alleen maar gras probeerde te eten van een zeer zachte kleigrond hoort het niet te knappen het rubber Verward

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:52

Amable_Chica schreef:
Maar ze bleef maar gevoelig lopen over de stenen. Ik ben toen idd magnesium gaan voeren, en binnen week liep ze bijna helemaal goed!!

Kan me bijna niet indenken dat zolen binnen een week harder worden door het voeren van magnesium.

En ja magnesium kun je beter niet geven bij een nierprobleem.
Verder schijnt er nog wat te zijn met een verhoogd fosfor gehalte, maar ben het ook een beetje kwijt geraakt allemaal door al het gelees Clown

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:30

Hoi allemaal,

ben hier een tijdje niet geweest (gelukkig om goede redenen), maar ik hou jullie wel in de gaten Tong uitsteken

Welshcobfan schreef:
Grasmasker was trouwens geen succes, binnen 5 minuten was het rubber stuk Verward
Dus ik ga een klacht indienen, want dat zou niet moeten kunnen want peerd heeft er niets raars mee gedaan..

Wat voor een heb je? Ik heb van de zomer Aurora's tweede besteld, eerste heeft het een jaar uitgehouden.
Die tweede was binnen een paar weken kapot, stiksels losgeschoten. Ik heb toen zonder problemen een nieuwe gekregen.
Was bij de paardendrogist.

Over het magnesium: ik heb het sinds vorig jaar aug/sept aan Aurora gegeven, hielp toen super. Heb na een paar maanden de dosis afgebouwd, en nu krijgt ze het niet meer. Gaat nu goed, ze blijft mooi op gewicht. Maar ik heb het wel nog liggen thuis voor de zekerheid Lachen

We gaan trouwens volgende week meedoen aan een echte wedstrijd: Lange Teugel op de Shetlandponydag. Had ik vorig jaar om deze tijd niet durven dromen Haha! Hopelijk kan ik jullie volgende week een mooi filmpje laten zien!

Aurora vindt het leuk!
Afbeelding

Ziet ze er niet prachtig uit?
Afbeelding

En vorige week zijn we zelfs op vakantie geweest, 2.5 uur enkele reis met de trailer, ging super.
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:34

Zo zeg! Haha! Mevrouw ziet er goed uit!

Graasmasker kwam bij de huppa weg, maar ik wil sowieso geen graasmasker weer... want hij kreeg geen gras binnen (gat te klein Verward) Lukte mij ook niet toch ik met masker over het gras heen ging zeg maar Clown kreeg er in 10 keer proberen, 2 sprietjes door.
Hij ging er ook alleen maar van rennen uit frustratie...