[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 15:35

Easyboot cloud heb ik ook bij veel pony's en paarden het verschil zien maken.
Ik heb maar 1 bevangen klant op cavallos, omdat die er voor die tijd al veel km over de weg op maakte en dat wat je heb staan dan 1e keus is natuurlijk. Opbouw van de cavallos is best stug, die moeten echt goed ingelopen zijn en zelfs dan niet ideaal voor 24/7.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:36

hwn schreef:
@Eilandje, wie is die Belgische passer? (mag ook in pb). Ik ken wel wat namen, kan je mss laten weten of die me betrouwbaar lijkt.

Ik had blijkbaar niet goed gekeken, want bij “contact” staat wel een adres in Moerbeke-Waas maar blijkbaar werken ze met een aantal zelfstandige bekappers / smeden samen die je kan contacteren voor een passessie. https://www.equischoen.com/hoefbevangen-hoefschoenen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:05

Eilandje schreef:
Dat is idd een beeld om blij van te worden Marjo89 :)

Heeft iemand van jullie (medische) hoefschoenen ter ondersteuning van zijn hoefbevangen paard die de hele dag aanblijven? En zoja, welke?
Hoefschoenen zoeken is hier mijn volgende stap. In de lokale ruitersportzaak (waar ze een kennis met een hoefbevangen pony goed geholpen hebben) raden ze Cavallo met inlegzooltjes aan. Via Google een Belgische passer gevonden (wel van de andere kant van het land dus die ga ik niet laten komen) die deze eveneens aanraadt. Op https://www.hoofwear.com/ lees ik echter dat Cavallo in deze situatie totaal ongeschikt is.

Gisteren is het gipsverband godzijdank verwijderd (na een week eraan te hebben gezeten). Blijkbaar had ze drukwonden hiervan, moet heel veel pijn gedaan hebben. Achteraf gezien was het dus een heel slecht idee om hierin mee te gaan.
RX’en zijn gemaakt, kanteling aan beide voeten, maar de dierenarts gaf aan dat het nog goed meeviel.
Dierenarts heeft ze daarna op frog supports gezet. Ben benieuwd hoe ze zich daar vandaag mee voelt.

Wat goed dat je deze stappen hebt gezet! Helaas is het vaak trial and error om erachter te komen wat werkt.
Was dit dezelfde dierenarts als die je er eerst bij hebt gehad?
Goed dat je foto’s hebt laten maken, want dat geeft een verklaring waarom de pijn blijft. Ik liet elke 4 weken bekappen, waarbij de stand zo aangepast werd dat het hoefbeen minder kan drukken.

Die van mij droeg de cavallo simpel of trek overdag en ‘s nachts zonder. Ik had daar zolen ingemaakt om het hoefbeen te verlichten.
Als ik die 24 uur aan zou doen (tijdelijk), zou ik wat vet wrap om de hoefballen doen en minimaal 1 uur luchten per 24 uur en dan een schoon paar aan zodat de schoenen ook kunnen droog.

Frog support ga ik eens googlen, ken ik niet.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:50

@Slmt9 Niet de dierenarts die het gipsverband geplaatst heeft (want heeft geen mobiel RX toestel) maar wel een dierenarts die er al bij geweest is. Op de stalling waar ze hoefbevangen geraakt is (en waar we dus na 12 jaar weg moesten omdat ze van de stalhouder terug op het gras moest) mochten we sinds een aantal jaren niet meer kiezen welke DA we lieten komen. Het is de vaste DA van daar die er sinds ze hoefbevangen is de eerste twee keer bij geweest is, die nu terug geweest is. De andere keren is de DA die ervoor kwam geweest, o.a. omdat die dichter bij de nieuwe stal zit. Langs de ene kant vind ik dat gewissel tussen twee DA’s erg vervelend, langs de andere kant zijn hun adviezen in dezelfde lijn wat me ook wel wat geruststelt.

Frog supports waren geen succes, ik heb ze er gisterenavond onderuit gehaald. Voorlopig staat ze weer blootvoets, bekapper komt asap en dan schoenen lijkt me.

Het gaat momenteel zeer slecht. De pijn zit nu vooral in de rechtervoorvoet en het is eigenlijk niet te doen hoe ze er bij staat.

Ik wil haar niet kwijt, ik zie dat paard zo graag. En ondanks de pijn ziet ze er nog zo goed uit vind ik. Maar hoe lang kan ik haar dit blijven aandoen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:30

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou kijken of je terecht kunt bij een kliniek die veel ervaring heeft met hoefbevangenheid.

Ik kan zelf visdonk in Roosendaal aanraden. De Van Nassau's hebben al veel bevangen paarden weer op de been gekregen. En zo zullen er vast nog meer smeden zijn die de lastigere gevallen doorverwezen krijgen.

Verder heeft het helaas ook wel tijd nodig. Maar hoe lang is het paardwaardig idd. Dat vond ik erg lastig. Daarom is het belangrijk om je te omringen door mensen die er verstand van hebben en die je vertrouwt. Ik heb veel gespart met mijn dierenartsen, smeden en pa om te kijken of het nog paardwaardig was.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:18

capopjekop schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar ik zou kijken of je terecht kunt bij een kliniek die veel ervaring heeft met hoefbevangenheid.

Ik kan zelf visdonk in Roosendaal aanraden. De Van Nassau's hebben al veel bevangen paarden weer op de been gekregen. En zo zullen er vast nog meer smeden zijn die de lastigere gevallen doorverwezen krijgen.

Verder heeft het helaas ook wel tijd nodig. Maar hoe lang is het paardwaardig idd. Dat vond ik erg lastig. Daarom is het belangrijk om je te omringen door mensen die er verstand van hebben en die je vertrouwt. Ik heb veel gespart met mijn dierenartsen, smeden en pa om te kijken of het nog paardwaardig was.

Hier ben ik het volledig mee eens, heel veel sterkte en wijsheid!!!!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:20

@eilandje: :(:) wat ontzettend naar om te lezen. Ik zou denk ik nu hetzelfde doen als jij, bekappen en stand wat aanpassen + hoefschoenen met zolen (en stukje eruit snijden voor hoefbeen ontzien).
Verder foto’s misschien alvast bespreken met Van Nassau?

Welke medicatie geef je nu? Ik zou in elk geval bute en ascal geven.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:04

Equipalazone – momenteel 2 zakjes / dag (bijna op en daarna gaan we over naar Danilon wat beter zou zijn voor de maag)
Aspirine (merk weet ik niet vanbuiten en zak staat op stal) – 1 soeplepel / dag
Prascend – 1 pilletje / dag

Bedankt voor alle adviezen ivm naar een dierenkliniek gaan, maar naar Van Nassau in Nederland ga ik haar zeker niet meer verplaatsen (wij wonen in België).
Even heel eerlijk. Mijn leven is nogal veranderd tov 17 jaar geleden. Ik heb ondertussen ook nog twee kinderen, een drukke job, een man die militair is en vanaf september gedurende 10 maanden geen enkele dag vrijaf kan nemen (is bij ons ook de trailerchauffeur), en last but not least een frozen shoulder die me beperkt in wat ik fysiek kan. Ik ben bijv. deze zomer niet mee geweest op onze gezinsvakantie om voor mijn ziek paard te zorgen, dat kan ik niet nog jaren blijven maken tov mijn kinderen. Wat betekent dat ik als ik realistisch ben moet toegeven dat ik niet alles kan proberen dat er te proberen valt. Ik probeer er daarom te geraken met de ondersteuning van dierenartsen en bekappers / smeden die ter plekke komen, of misschien dat een lokale kliniek ook nog zou kunnen. Ik heb vorige week bijv. iemand gesproken die elke 4 weken 750 € kwijt is aan speciaal beslag, wel dat wil ik tijdelijk betalen maar jaren aan een stuk is voor ons niet haalbaar. Dus ik klink nu wsch als een erg slechte paardeneigenaar maar ik geef eerlijk toe dat er grenzen zijn aan mijn draagkracht. Maar binnen de grenzen van mijn praktische mogelijkheden wil ik er wel echt voor gaan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:17

Je klinkt absoluut niet als een slechte eigenaar. Juist als iemand die op alle mogelijke manieren de zorg geeft aan je dier die die nodig heeft. Wat niet kan, kan niet. Let goed op jezelf :(:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:54

Eilandje schreef:
Equipalazone – momenteel 2 zakjes / dag (bijna op en daarna gaan we over naar Danilon wat beter zou zijn voor de maag)
Aspirine (merk weet ik niet vanbuiten en zak staat op stal) – 1 soeplepel / dag
Prascend – 1 pilletje / dag

Bedankt voor alle adviezen ivm naar een dierenkliniek gaan, maar naar Van Nassau in Nederland ga ik haar zeker niet meer verplaatsen (wij wonen in België).
Even heel eerlijk. Mijn leven is nogal veranderd tov 17 jaar geleden. Ik heb ondertussen ook nog twee kinderen, een drukke job, een man die militair is en vanaf september gedurende 10 maanden geen enkele dag vrijaf kan nemen (is bij ons ook de trailerchauffeur), en last but not least een frozen shoulder die me beperkt in wat ik fysiek kan. Ik ben bijv. deze zomer niet mee geweest op onze gezinsvakantie om voor mijn ziek paard te zorgen, dat kan ik niet nog jaren blijven maken tov mijn kinderen. Wat betekent dat ik als ik realistisch ben moet toegeven dat ik niet alles kan proberen dat er te proberen valt. Ik probeer er daarom te geraken met de ondersteuning van dierenartsen en bekappers / smeden die ter plekke komen, of misschien dat een lokale kliniek ook nog zou kunnen. Ik heb vorige week bijv. iemand gesproken die elke 4 weken 750 € kwijt is aan speciaal beslag, wel dat wil ik tijdelijk betalen maar jaren aan een stuk is voor ons niet haalbaar. Dus ik klink nu wsch als een erg slechte paardeneigenaar maar ik geef eerlijk toe dat er grenzen zijn aan mijn draagkracht. Maar binnen de grenzen van mijn praktische mogelijkheden wil ik er wel echt voor gaan.

Slecht is het echt niet.
Slecht zou zijn het niet proberen te zoeken van een oplossing.
Wel wil ik je de tip ivm bloedzuigers echt nog een x geven er zijn meerdere in heet topic geweest bij wie het toch verlichting heeft gebracht

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:01

Een slechte baas ben je zeker niet hoor! Zoals ik al vaker gezegd heb er leiden meerdere wegen naar Rome. Als jij vertrouwen hebt in je huidige behandelaars dan moet je die lijn gewoon volgen. Je moet een behandeling ook tijd gunnen. Zolang je kritisch blijft kijken naar je paard of het nog dierwaardig is dan kan niemand je wat verwijten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:16

Je bent zeker geen slechte baas, ze heeft ook 17 jaar een goed leven bij je gehad, dat is meer dan veel paarden hebben. En je moet ook realistisch zijn. Beterschap voor je paard en sterkte met alles!!!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:47

hagelslag schreef:
Wel wil ik je de tip ivm bloedzuigers echt nog een x geven er zijn meerdere in heet topic geweest bij wie het toch verlichting heeft gebracht

Waarvoor dank. Ik heb er al wat over gelezen hoor en sta er zeker voor open (mijn man daarentegen is w.b. geneeskunde sterk tegen alles wat "alternatief" is maar ach, met zijn mening moet niet altijd rekening gehouden worden ;) ). Is echter niet te combineren met pijnstilling dus voorlopig niet echt een optie, maar ik houd het in het achterhoofd.
Laatst bijgewerkt door Eilandje op 23-08-21 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:52

Eilandje schreef:
hagelslag schreef:

Waarvoor dank. Ik heb er al wat over gelezen hoor en sta er zeker voor open (mijn man daarentegen is w.b. geneeskunde sterk tegen alles wat wat "alternatief" is maar ach, met zijn mening moet niet altijd rekening gehouden worden ;) ). Is echter niet te combineren met pijnstilling dus voorlopig niet echt een optie, maar ik houd het in het achterhoofd.

Pijnstilling hoef je niet extreem lang niet te geven.
Wij hadden donderdag middag laatste portie pijnstilling en vrijdag middag, 24 uur later de bloedzuigers.

Daarna heeft ze van zaterdag tm dinsdag 1/4dde portie gehad van wat ze kreeg enn daarna niks meer.

Ik ben normaal ook Absoluut niet van het alternatieve gezeur. Maar dit was toch best handig

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:53

Ah serieus? Ik had een filmpje gevonden waarin een dierenarts sprak over 8 dagen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:58

Ja serieus. Niet iedereen die bloedzuigers aanzet wil dit aangezien er mensen zijn die ze ooit nog een x willen gebruiken.

Maar wij hadden bloedzuigers via de dierenarts, die hadden dus nog geen "medische" maaltijd genuttigd.

Deze zijn ook direct erna ingevroren en en vernietigd.
De eerste werking is dan misschien net iets minder omdat ze licht verdoofd raken door de pijnstilling.
Maar als je ze een 2de x laat aanzetten 1-2 week verder heb je sws een goede basis als het helpt.
Wij hadden toen gewoon 1 bloedzuiger per voet/been en bij die, waar ze meer pijn bleek te hebben kwam 1 extra erop

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:30

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:02

Ze zijn er idd iets minder happig op.
Hier had de dierenarts een beetje bloed uit de ader gehaald en dat als lokmiddel gebruikt.
Soms scheren ze ook een stukje "rauw" met een goedkoop scheermesje.

Sws houden bloedzuigers van een babybillengladdehuis

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:35

@Hagelslag, nog een vraagje over die bloedzuigers. Had jouw paard ook gekantelde hoefbeentjes?

Nu ik dit topic toch aan het gebruiken ben als dagboek ;) ik heb het idee van de hoefschoenen even aan de kant geschoven. Heb vandaag contact gehad met een Equine Podiatrist, RX’en en filmpje al doorgestuurd, en hij komt morgen of overmorgen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:36

Ja, hoeveel het nu precies was weet ik niet. Dan zou ik terug moeten lezen naar vorige jaar juni/juli

Geloof dat 't rond de 6% Was ofzo

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:07

Hey even een vraagje, wat denken jullie van deze hooi resultaten voor mijn pony met PPID. Komt van onbemest land:

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 05:57

@Lotte, welke waardes staan er bij suikergehalte en bij eiwitgehalte? Is te klein om te lezen, en bij uitvergroten wordt het wazig.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:08

Ik kan dat idd ook niet lezen.

Hier een klein lichtpuntje.
Gisterenavond laat is de equine podiatrist (geen idee hoe je dat naar het NL vertaalt, paardenpodoloog?) nog bij mijn paard geweest. Is ook de hoefsmid van een hele goede paardenkliniek hier in België. Eerlijk gezegd zagen wij dit een beetje als laatste optie voor inslapen, want het ging zo verschrikkelijk slecht de laatste dagen, ze kon haar rechtervoorvoet niet meer belasten, lag veel in de stal en wou haar stal niet meer uit, het was niet om aan te zien, echt niet meer paardwaardig.
Ik had zaterdag nog tegen de dierenarts gezegd dat ik dacht dat ze een blein (zo wordt een abces hier in België vaak genoemd) had, maar die kon dat niet zien??? En ja hoor, effectief een groot niet-rijp abces in haar rechtervoorvoet. En ik maar de dosis pijnstilling (en dus ook ontstekingsremmer) verhogen op advies van de dierenarts. Hoe stom kan je zijn.
Abces opengemaakt, een heel stuk van de teen gehaald van haar rechtervoet en een pad onder het achterste gedeelte van de voet geplaatst, en het was heel duidelijk dat paard zich meteen veel beter voelde. Ook nog pad onder de linkervoet en halleluja, ze wou weer uit de stal en stapte beter dan op eender welk moment de afgelopen 6 weken. Hopelijk is dat vandaag ook nog zo want die pijnstilling moet afgebouwd worden, zodat het abces kan rijpen.
We zijn er nog lang niet, maar we zien het wel weer zitten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:36

Fijne opsteker en fijn dat je een goede smid hebt die het wel zag. En wat je zegt goed bekappen kan zoveel verschil maken. Daarom gebruik ik de dierenarts voor medicatie bij bevangenheid en ga ik voor de rest veel af op mijn smid bij hoef problemen.

Ga je nu op zoek naar een andere dierenarts? Deze heeft toch wel een paar aparte dingen gezegd/gedaan als ik het zo lees

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:57

@eilandje: jeetje, wat een opluchting zal dat voor jullie beide zijn geweest. Mijn paard had bij elke keer hb vaak ook hoefzweren. Helemaal niet aan gedacht om bij jou te noemen!
Wat super dat je nu een fijne smid hebt!
Ook ik ‘gebruik’ de DA voor medicatie/foto’s en verder vaar ik grotendeels op het advies vd smid.