[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:32

Hallo,

Mijn Haflinger merrie is al best wel lang stoplicht hoefbevangen zeg maar. Een tijdje geleden had ze het nu is het over maar haar rechter voor hoef blijft kreupel lopen. nu is gisteren de hoefsmid geweest en hij zei dat het hoefbeen is gekanteld. hij is de hoefzool nog niet doorboort. Nu gaan we heel rustig met haar doen.

Mijn zus zei dat als het mag van onze ouders een weiland omploegen en nat maken als modderpoel maken omdat modder de druk en eiwitten wegneemt. als wij dit doen gaat zei als enige in de modder en onze shetlander in een graslandje ernaast ivm eventuele mok krijgen. zijn er dingen waar ik op moet letten? moet ze een droge plek hebben om op te liggen? neemt modder echt de druk af?

nu las ik vanochtend een topic dat het tegenwoordig verboden is, maar als het medisch helpt is het dan wel toegestaan?

ik zat zelf te denken aan hoefschoenen en daar modder in doen en dan de hoef erin. loopt ze telkens in de modder maar op gras zeg maar. is dit haalbaar, doen meer bokkers dit? en is er hier een speciale hoefschoen voor?

het gaat dus puur om de modder.

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:58

Je hoeft toch niet je hele weiland om te ploegen, een plek met modder is al genoeg. Dan kan ze zelf kiezen wat het fijnst is. Ik maakte altijd gewoon een plas naast de drinkbak, maar ze stond liever niet in de modder.

Je hebt ook hoefschoenen met een zooltje. Nado en ik hebben beide de softrides gebruikt voor onze pony's. Die doe ik bij Grietje nog steeds aan als ze eens gevoelig loopt door een steentje. Tegenwoordig kun je die ook gewoon in Nederland kopen. Ik doe er geen modder in overigens.

Hebben jullie ook foto's laten maken? Of heeft de smid een indicatie gegeven door enkel naar de hoef te kijken? Heb je ook al kritisch naar je voerbeleid gekeken? Mijn shet ging ook op en neer, maar dat kwam doordat ik haar toch te veel voerde. Nu ze op goed gewicht is gaat het al jaren prima.

Vandaag wel even geschrokken. Amber had koliek, vet apatisch. Ze reageerde nergens op en wilde alleen maar liggen. Toen ze van de dierenarts een injectie had gekregen ging het meteen alweer een stuk beter. Meteen afgesproken dat we een vervolgafspraak maken als ze over een week of twee niet dikker is geworden. Volgens de dierenarts moet ze toch voldoende binnen krijgen, zeker met hoe ons gras erbij staat. Ze staat nu 4 uur op het gras en blijft dun. Heb haar onlangs nog een keer extra op aanraden van mijn da ontwormt. Dus dan bloed afnemen en eventueel het gebit laten nakijken.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:05

geen foto's laten maken. voerbeleid is nu het land op met muilkorf ze krijgen hooi en sinds eergisteren muesli erbij voor vitaminen. zou het wel passn de modder erin doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:10

Als je toch wil omploegen kan je dan niet een paddock maken? Als hij steeds terugvallen blijft houden zou ik hem liever helemaal van het gras afhalen en lekker met (graszaad)hooi op de paddock zetten. Eerst zorgen dat hij een hele poos stabiel is, dan kun je voorzichtig het grazen opbouwen. Wat voor een muesli heb je? In de meeste muesli's zit veel suiker en zetmeel en dat is juist niet goed voor hoefbevangen paarden (eiwitten als dader van hb is achterhaald namelijk.) Als het puur voor de vitamines is dan zou ik kiezen voor een vitamine korrel. Zelf voer ik Marstall Force bij.

Modder is geen wondermiddel. Het verzacht de pijn, maar dat doen die speciale zooltjes ook. Krijgt je paard ook medicijnen?

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:26

heeft ze een hele tijd gehad, laatste tijd niet meer vanwege dat de hoefbevangenheid over is

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:16

Voor een paddock kan je wel een stukje omploegen, maar een hele weide lijkt me extreem!
Op het gras met muilkorf leek bij die van mij ook niet voldoende te helpen, hij kreeg nog teveel gras binnen...

Momenteel gaat het goed met mijn ruin :) gisteren al een paar lange zijdes laten draven, ging best goed, niet gevoelig, dus ik denk dat we echt kunnen beginnen met het opbouwen van het werk.
Ik vroeg me wel af hoe jullie het doen/gedaan hebben om de weidegang terug op te bouwen? Ik werk overdag dus kan niet zo makkelijk langsgaan om hem na 4 uur ofzo van het gras te halen (en de stalbazin wil/kan dit ook niet). Ik zou hem wel weer met zijn graasmasker op het land zetten, ik dacht om eind van deze week te beginnen met 1 uur, dan 2, dan 3 (telkens 's avonds) en als dat goed gaat misschien meteen een hele dag (van 7u tot 19u zou dat zijn). Is dat haalbaar/verstandig?
Waarop baseren jullie je om te weten of jullie je paard op het gras kunnen laten? (Stijve hals? Warme voeten? Hoeveelheid werk?)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:22

Bij paard werd een maand geleden hb. Afgelopen zondag liep hij weer redelijk goed. De paddock wat groter gemaakt en toen gaf hij een paar knappe bokken weg. Nu is hij rechtsachter stokkreupel. Wie heeft daar ook ervaring mee?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:39

Ik heb de weidegang bij mijn paard weer opgebouwd met ondersteuning van Hippo-ex-laminitis.
Een duur poedertje, wat je in de acute fase dagelijks geeft en daarna een onderhoudsdosis om te blijven ondersteunen. Mijn paard lijkt er erg veel baat bij te hebben en staat nu zonder korf op het (wel enigszins schrale) land, hele dag en nacht. Heeft na de start van het geven van het poedertje nog anderhalve week gevoelig gelopen maar daarna niet meer. Het is een investering maar het lijkt duidelijk te helpen!
Het ondersteunt de lever bij het afbreken van de afvalstoffen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:53

Fijn dat het bij jou wel iets deed, ik heb 3 potten voor die van mij gehaald en het deed niet veel alleen mijn portemonnee leger maken :')

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:22

@ gurde, ik zou voorlopig stoppen met gras en muesli, zeker als ze nog niet (constant) in orde lijkt voorlopig niet doen. Als je vitamine bij wilt geven zijn er veel andere opties zonder al die suikers en zetmelen.

@Nickas, het heeft voor mij ook nooit iets gedaan helaas. En moet zeggen dat ik het heel bijzonder vind dat je paard dag en nacht op het gras kan! Hoelang geleden is de HB?

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:01

mijn shetlander staat voorlopig in mijn tuin, met hooi want het gras is op.
De ene dag loopt ze goed,andere dag weer slecht..Weet nog altijd niet hoe het verder moet..

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:19

Mijn shetlander staat nadat hij weer hellemaal goed loopt max 3uurtjes op de wei, soms mag hij na 16.00 nog een uurtje op de wei
Ik hou wel de fructaatindex in de gaten
En hij krijg speciaal dieetvoer via mijn DA
Ik hou hem ook goed in beweging

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:29

Wow ja, die Hippo-ex-laminitis is wel duur! Maar de ervaringen op het eerste zicht wel goed, enja 60 euro ter preventie is nog steeds minder duur dan 90 euro veearts + medicatie + heel de organisatie om hem weer goed te krijgen... Heb wel mn vragen bij de samenstelling, vooral dan over welk stofje net zo goed zou zijn, want een 'peptide' is wel wat vaag. De uitleg erbij klinkt wel goed.

Fructaanindex zal ik inderdaad ook mee moeten leren werken vrees ik.

Wat een pech Piecon dat je paard nu rechtsachter kreupel is! Was hij op de vier benen bevangen?
Een paard hier op stal die ook HB was had na een week of twee ijzers gekregen en mocht daarna terug op de weide, deze is nu ook stokkreupel, maar dan door een hoefzweer (wellicht door het nagelen in de ontstoken hoef)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:05

ik weet niet of jullie het filmpje kunnen zien, maar ik plaats een fb link, waarin een merrie te zien is, broodmager en beweegt als een zwaar hoefbevangen paard
zo zie je dat het niet altijd voeding of teveel hoeft te zijn, maar ook andere oorzaken kan hebben.
https://www.facebook.com/equuspes?fref=nf
in de hoeven is alles ontstoken.
ze wordt nu door een hs behandeld en die weet niet of het nu goedkomt.
Dit is overigens in midden america.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:24

nombrado schreef:
ik weet niet of jullie het filmpje kunnen zien, maar ik plaats een fb link, waarin een merrie te zien is, broodmager en beweegt als een zwaar hoefbevangen paard
zo zie je dat het niet altijd voeding of teveel hoeft te zijn, maar ook andere oorzaken kan hebben.

zo...die is een ontschoeing nabij..arm beest |(
Het is een stofwisselingziekte,kan ook bij magere dieren dus.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:38

geerke schreef:
nombrado schreef:

ik schrok ook behoorlijk idd. Maar om dit dier dan maar geen eten meer te geven lijkt me niet verstandig.....(vreselijk wat mager) Zou eerder een tekort kunnen zijn? in dit geval?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:25

@ireika hoelang geleden is het nu voor jouw paardje? Mijn pony is in de winter hb geworden en pas eind van het weideseizoen kon hij de hele dag op het land (van 8 tot 20u). Wel heel geleidelijk met af en toe een stap terug.

Ik denk dat het voor jouw paard nu nog niet haalbaar is. Niet te snel willen gaan... Nu 3 jaar later blijft het nog steeds puzzelen hoe lang mijn pony op t land kan... Heel goed dat jij je paard weer op gras wilt, maar echt niet te snel. Ik heb ook de regel, niet werken is geen gras. Zodra er maar iets anders is, halve dag. Je moet je paard echt goed in de gaten houden, elk paard is anders.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:12

Op 18 juni was hij licht gevoelig, twee dagen later duidelijk mank linksvoor en dan na twee dagen weer gevoelig op beide voorbenen, de diagnose beginnende hb is dus op 25 juni gesteld. Hij heeft dan een week buut gehad + op de wei dag en nacht met masker. Hij liep dan meteen ook weer rad en vrolijk. Na 2 dagen van de buut af begon hij echter weer gevoelig te lopen, en sinds zaterdag staat hij dus op stal.
Hij is dus niet zo acuut hb geweest, vandaar dat ik twijfel wat ik moet doen. Vandaag heeft hij ook zonder enig probleem een paar rondjes draf aan de longe gedaan, sinds zondag zijn zijn voeten echt goed. Hij was overigens een beetje te dik, maar is nu ook al flink wat afgevallen.

Flavlip: geef jij dan iets van supplementen/vitamines ook?

Heeft iemand trouwens ervaring met bloedonderzoek bij hb? Welke waardes zijn interessant om na te laten kijken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:15

spierwaardes ,vaak zijn ze namelijk ook spierbevangen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:53

chantal heeft muilkorf om dus geen gras of enkel sprietje, muesli dus beter niet? wat is dan 'goedkoop' vitamine spul? ze hebben geen hele grote weide hoor, tis echt geen hectare meer paddock, rijbak grootte. binnenkort krijgen we weer andere weide, 5x zo groot dus zit er misschien over te denken om dan 1/5e deel paddock te maken en dat afzetten.

ze is eergisteren bekapt en staat nu even op stal ivm gevoelig lopen en regen. morgen gaat ze weer met muilkorf naar buiten wil dr niet 24/7 binnen hebben staan en paddock hebben we niet.

is wit zand goed voor paddock?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:34

Let je wel op dat ze niet te weinig binnen krijgt? Haar darmen moeten wel aan de gang blijven. Dan idd liever op de paddock met arm hooi.

Marstall force is niet zo duur. Je doet er ook lang mee omdat je maar weinig voert.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:05

geerke schreef:
nombrado schreef:

Het paard in het betreffende filmpje heeft gruwelijk veel pijn zoals ik het kan zien alles is ontstoken in die voet en het dier is broodmager wat ook kan komen door al het leed en pijn.
Een paard kan hier gruwelijk hard door afvallen.
Dus het dier kan een normaal gewicht gehad hebben toen de hb begon.
Ook omdat ze niet weten of het nog wel gaat herstellen, zou ik dit paard in laten slapen.
Maar goed, ze doen er wel veel aan maar die pijn die het dier heeft is volgens mij niet heel mild.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 07:54

ireika schreef:
Heeft iemand trouwens ervaring met bloedonderzoek bij hb? Welke waardes zijn interessant om na te laten kijken?

Bloedonderzoek bij HB heeft geen enkele zin, tenzij er reden is om aan te nemen dat het paard Insuline Resistent is, of Cushing heeft. Zolang de HB nog aan de gang is, zijn die onderzoeken ook niet betrouwbaar. Door de pijn/stress kunnen de cijfers hoger uitvallen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:18

Klinkt wel goed als je een paddock kan maken Gurde! Zelf heb ik geen ervaring met zand..

Bedankt voor de antwoorden van het bloedonderzoek, ik vroeg het me af naar aanleiding van de supplementen/vitaminen die sommigen geven en blijkbaar goed resultaat geven. Ik vraag me namelijk nog steeds af of de hb bij mijn paard niet komt door een probleem in de lever en spijsvertering. Er staat namelijk veel onkruid op de weide en hij krijgt in de zomer niets bij van krachtvoer. In de winter kregen ze op deze pensionstal soms wel een meusli met wat lucerne.
De stalbazin neemt het hier niet zo nauw op bemesting en onderhoud van de weide, vandaar dat ik me dus afvraag of er geen tekort/teveel is aan een bepaald stofje/vitamine in zijn lichaam.

Deze ochtend was hij de eerste pasjes uit zijn stal op het harde wel gevoelig/stijfjes... Na een paar passen liep hij weer vlot, en in het natte zand in de piste was hij ook gewoon goed. Wat me de laatste weken (al van voor de diagnose) is opgevallen, is dat zijn gewrichten in zijn voorbeen wat kunt voelen kraken/wringen (zoals wanneer je stapt op verse sneeuw). Straks toch maar nog eens naar de DA bellen om te horen of het niet nuttig zou zijn om verder onderzoek te doen, foto's misschien...

Ringo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:27

HoiHoi,

Dit is even voor alle mensen die niet weten waarom hun paard hoefbevangen word en al vanalles hebben gedaan (op een kale weide zetten ,geen snoep of brood geven enz.). Mijn pony was héél erg mager én was hoefbevangen maar ze had het héél erg en als het gedaan was had ze het een paar maanden later weer. Bleek dat ze suikerziekte had. Er is niets aan te doen maar als je pony dat heeft en hoefbevangen is dan raad ik Metacam aan dat is een héél erg goed medicijn tegen hoefbevangenheid en speciale hoefijzers zijn ook heel effectief! Mijn pony is vorig jaar wel gestorven maar niet aan de suikerziekte aan kanker.

Groetjes,
Ringo4ever