Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Raamzicht schreef:Dank!!
Dat paranoia gevoel waar jullie het over hebben dat kan ik me heel goed voorstellen. Dat zal ook wel weer opduiken als ik haar thuis heb.
Luisteren jullie dan naar je twijfels en doen rustiger aan of toch het schema aanhouden? Want te langzaam is ook weer niet goed haha zo is het nooit gied he, wel stressvol dit.
Fransje: heb je de afspraak al? Spannend!
Raamzicht schreef:En wat is dan het risico van te langzaam opbouwen?
fransje23 schreef:Raamzicht schreef:En wat is dan het risico van te langzaam opbouwen?
Om de kwaliteit, rek- en belastbaarheid, van de pees weer zo goed mogelijk te krijgen moet deze "opgerekt " worden. Risico van te langzaam is stugger peesweefsel waardoor er een grotere kans is op herhaling, vaak op de randen van de oude blessure.
Heb nog niets staan maar ga vandaag of morgen bellen voor een afspraak.
mirgino schreef:maar de pees heeft een klein gaatje en is verder erg overrekt zijn vezels staan nog goed
fransje23 schreef:mirgino schreef:maar de pees heeft een klein gaatje en is verder erg overrekt zijn vezels staan nog goed
Volgens mij is het zo dat op de plek waar je op de echo een gaatje ziet de vezels niet niet liggen.
Maar een checkligament is een soort tussenpees, verbinding, en de mijne heeft een blessure aan de oppervlakkige buigpees, weet niet of daar veel verschil tussen zit.
Op de wei van ruim 2 hectare loopt de mijne ook redelijk wat maar vooral van gras naar verder stukje gras naar water etc. Dat is niet te vergelijken met 50 minuten non-stop bewegen.
mirgino schreef:nee het gaatje was een zwart plekje, en vlakbij zijn oude blessure van voor mijn tijd was mooi te zien aan de wittere structuur
fransje23 schreef:mirgino schreef:nee het gaatje was een zwart plekje, en vlakbij zijn oude blessure van voor mijn tijd was mooi te zien aan de wittere structuur
Een gaatje is op de echo een zwart plekje maar waar komt dat zwarte plekje door? Dat is een stukje waar de peesvezels verdwenen zijn en vocht zit. Die vezels kunnen wel weer terugkomen maar liggen dan in de eerste instantie kris kras door elkaar heen en moet door rekken weer goed op de plek komen te liggen.
Zover mijn miet in medische termen boerenklompen-uitleg
fransje23 schreef:mirgino schreef:daarom is op de harde weg stappen nodig om die vezels te prikkelen....
Beter dan de harde weg is een licht verende bodem a la Agterberg maar dat is niet altijd voorhanden. Belangrijk is dat de ondergrong vlak is om onverwachte bewegingen te voorkomen.