Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:40

Raamzicht, wanneer is de controlescan?

Ik denk dat ik morgen ga bellen voor een afspraak voor volgende week woensdag. Kijk nog even hoe het been is morgenavond maar sinds april is hij dun en ook niet meer dik of warm geweest.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:02

Ik snap jullie gevoel ook heel erg inderdaad.. Kijk uit naar het moment dat ik hem gewoon uit de wei/stal haal en dan niet direct naar zijn been kijk of eraan moet voelen ;-)

Wel nog een aardige bult inderdaad mirgino, maar die zal ook wel (deels) blijven.. Mijn paard heeft zijn been echt mooi dun nu (door de behandeling met ontstekingsremmer ook ivm het botuitsteekseltje), maar hij heeft ook niet echt een bult gehad, zijn hele been was gewoon dik aan de binnenkant..

Fijn dat het zo goed gaat fransje! Spannend weer een scan :)

Raamzicht

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:42

Hoi! Laatste stukje niet bijgelezen, ga ik zo doen. Wilde even laten weten dat vandaag de 2e scan was en die was echt boven verwachting goed. Bij de kogelringband was niks meer te zien, de oppervlakkige buiger was al flink hersteld, bijna heel. Ze blijft nog tot einde maand zwemmen en dan ga ik haar ophalen en mogen we in 2 maanden opbouwen (zoals het er nu naar uitziet). Dus ben super blij en kan niet wachten tot ze weer terug is. Sta ook nog steeds achter mijn keuze van het zwemmen, ze ziet er goed uit, is haar spieren en conditie niet kwijt (alleen maar sterker geworden denk ik) en ze had wat om haar energie kwijt te raken tijdens de boxrust..

Poeh! Nou nu ga ik even bijlezen. # einde ego post

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:43

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Goed nieuws Raamzicht!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:03

Superfijn raamzicht!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:08

@fransje spannend :d
@muriel dat zou idd een geweldig moment zijn.
@raamzicht whaaaaaaa wat geweldig nieuws zeg :d

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:11

Raamzicht

heerlijk!
fijn hoor paard weer thuis straks! :j

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:08

Dank!!
Dat paranoia gevoel waar jullie het over hebben dat kan ik me heel goed voorstellen. Dat zal ook wel weer opduiken als ik haar thuis heb.
Luisteren jullie dan naar je twijfels en doen rustiger aan of toch het schema aanhouden? Want te langzaam is ook weer niet goed haha zo is het nooit gied he, wel stressvol dit.
Fransje: heb je de afspraak al? Spannend!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:16

Raamzicht schreef:
Dank!!
Dat paranoia gevoel waar jullie het over hebben dat kan ik me heel goed voorstellen. Dat zal ook wel weer opduiken als ik haar thuis heb.
Luisteren jullie dan naar je twijfels en doen rustiger aan of toch het schema aanhouden? Want te langzaam is ook weer niet goed haha zo is het nooit gied he, wel stressvol dit.
Fransje: heb je de afspraak al? Spannend!

ik luister naar mijn eigen gevoel en doe een stap terug
jij kent je paard het beste

na Gringo`s operatie in 2011 mocht ik na 6weken boxrust weer langzaamaan gaan opbouwen, ik vond dat veel te snel
en heb er 6 mnd van gemaakt, ben wel gaan wandelen in stap en nooit spijt van gehad :D

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:29

En wat is dan het risico van te langzaam opbouwen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:33

Raamzicht schreef:

Om de kwaliteit, rek- en belastbaarheid, van de pees weer zo goed mogelijk te krijgen moet deze "opgerekt " worden. Risico van te langzaam is stugger peesweefsel waardoor er een grotere kans is op herhaling, vaak op de randen van de oude blessure.

Heb nog niets staan maar ga vandaag of morgen bellen voor een afspraak.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:37

fransje23 schreef:
Raamzicht schreef:

Om de kwaliteit, rek- en belastbaarheid, van de pees weer zo goed mogelijk te krijgen moet deze "opgerekt " worden. Risico van te langzaam is stugger peesweefsel waardoor er een grotere kans is op herhaling, vaak op de randen van de oude blessure.

Heb nog niets staan maar ga vandaag of morgen bellen voor een afspraak.

is dat echt zo bij een pees blessure?
zal het eens navragen ,maar ik lees vaak dat mensen hun paard 1 jr het land ingooien en daarna pas oppakken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:37

Mijn paard staat vanaf het begin al op het weiland en ik heb destijds aan mijn dierenarts gevraagd of gewoon op het weiland laten lopen voldoende was. Zij raadde dit af omdat je paard niet snel 10, 20 of 30 minuten achter elkaar door het weiland gaat lopen tenzij het een neuroot is :+
Juist door het stappen komen de peesvezels weer recht op de juiste plaats.

Ik ken ook mensen die ze gewoon op het land doen en afwachten soms gaat dat ook goed.
Bij de gevallen die ik van dichtbij heb meegemaakt ging het als volgt:na al een periode van stappen, koelen, smeren en weinig herstel, die was na dat jaar wel weer goed. De andere had een blessure aan het checkligament waarbij ze uiteindelijk bijna anderhalf jaar zoet geweest is maar uiteindelijk wel goed gekomen. Naar mijn idee was dat met gericht stappen vanaf het begin sneller gegaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:14

ik ga s`ochtends 10 min stappen op de weg, dan koelen en blijft hij binnen tot 11.15 en om 11u nog een keer koelen en dan de wei op tot 1815 en ik ben er om 1845 koelen
lopen doe ik dan niet meer omdat hij in de wei genoeg heen en weer loopt.
en tot nu toe ziet het er beter uit
maar de pees heeft een klein gaatje en is verder erg overrekt zijn vezels staan nog goed

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:33

mirgino schreef:
maar de pees heeft een klein gaatje en is verder erg overrekt zijn vezels staan nog goed

Volgens mij is het zo dat op de plek waar je op de echo een gaatje ziet de vezels niet niet liggen.
Maar een checkligament is een soort tussenpees, verbinding, en de mijne heeft een blessure aan de oppervlakkige buigpees, weet niet of daar veel verschil tussen zit.

Op de wei van ruim 2 hectare loopt de mijne ook redelijk wat maar vooral van gras naar verder stukje gras naar water etc. Dat is niet te vergelijken met 50 minuten non-stop bewegen. :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:42

fransje23 schreef:
mirgino schreef:

Volgens mij is het zo dat op de plek waar je op de echo een gaatje ziet de vezels niet niet liggen.
Maar een checkligament is een soort tussenpees, verbinding, en de mijne heeft een blessure aan de oppervlakkige buigpees, weet niet of daar veel verschil tussen zit.

Op de wei van ruim 2 hectare loopt de mijne ook redelijk wat maar vooral van gras naar verder stukje gras naar water etc. Dat is niet te vergelijken met 50 minuten non-stop bewegen. :D

50 min rijden is ook al een hele tijd :j
daar zijn die 5 tot 10 min sta niks bij, maar hij loopt verder op de wei, alleen.

ik heb veel gehoord over de pezen tijdens de scan, iig geneest een check ligament meestal erg goed maar het duurt lang.
nee het gaatje was een zwart plekje, en vlakbij zijn oude blessure van voor mijn tijd was mooi te zien aan de wittere structuur

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:23

mirgino schreef:
nee het gaatje was een zwart plekje, en vlakbij zijn oude blessure van voor mijn tijd was mooi te zien aan de wittere structuur

Een gaatje is op de echo een zwart plekje maar waar komt dat zwarte plekje door? Dat is een stukje waar de peesvezels verdwenen zijn en vocht zit. Die vezels kunnen wel weer terugkomen maar liggen dan in de eerste instantie kris kras door elkaar heen en moet door rekken weer goed op de plek komen te liggen.
Zover mijn miet in medische termen boerenklompen-uitleg :7

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:29

fransje23 schreef:
mirgino schreef:

Een gaatje is op de echo een zwart plekje maar waar komt dat zwarte plekje door? Dat is een stukje waar de peesvezels verdwenen zijn en vocht zit. Die vezels kunnen wel weer terugkomen maar liggen dan in de eerste instantie kris kras door elkaar heen en moet door rekken weer goed op de plek komen te liggen.
Zover mijn miet in medische termen boerenklompen-uitleg :7

klopt ! zo is het mij ook verteld :j
daarom is op de harde weg stappen nodig om die vezels te prikkelen....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:12

mirgino schreef:

Beter dan de harde weg is een licht verende bodem a la Agterberg maar dat is niet altijd voorhanden. Belangrijk is dat de ondergrong vlak is om onverwachte bewegingen te voorkomen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:48

Maar geldt dat stappen om het rechtzetten van de vezels alleen in de eerste fase tot se pees weer geheeld is van binnen zeg maar?
Of is het voor de rek ook belangrijk om de opbouw na het herstel niet te sloom te doen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:12

fransje23 schreef:
mirgino schreef:

Beter dan de harde weg is een licht verende bodem a la Agterberg maar dat is niet altijd voorhanden. Belangrijk is dat de ondergrong vlak is om onverwachte bewegingen te voorkomen.

ik moet echt op de weg stappen....juist vanwege de harde ondergrond

zo zie je maar weer dat iedereen iets anders zegt,daarom hou ik me maar aan wat mijn DA me zegt te doen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:36

Heb thuis ook maar klein buitenbakje maar trek em nou niet veel los zodat de grond wat harder is.
Helaas geen centjuhs om aghterberg aan te leggen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:03

Wat zou het voordeel zijn voor de pezen van de harde ondergrond naast stabiliteit? :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:16

fransje23 schreef:
Wat zou het voordeel zijn voor de pezen van de harde ondergrond naast stabiliteit? :)

wat ik ervan begrepen heb is de trilling de trigger om de peesvezels recht te krijgen?
en de weg is meestal vlak :j

ze zeiden vroeger al dat veel stappen op weg de pezen sterk maakt.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:13

Ja dat van die trilling en het rechtzetten van de vezels had ik ook gehoord mirgino. Bij googlen lees je ook altijd: stappen op het harde. Maar jouw DA heeft specifiek iets anders aangeraden Fransje?