[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable_Chica

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:28

Ben ik het helemaal mee eens Buitenzinnig, ik lees hier ook altijd mee (van de week veel bij moeten lezen omdat ik een paar dagen geen tijd had).... Maar ik heb hier al heel veel geleerd, en leer steeds weer dingen bij! Dat is echt heel fijn... :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:09

Foto van maandag...Pablo aan de longe.Voor het eerst in drie jaar :o
Afbeelding

Deze foto is van maart 2008,drie jaar geleden dus.Toen was ik al twee weken bezig.
Zijn tumor op de binnenkant van zijn rechter achterbeen is wel gegroeit,vergeleken met de foto van maandag.
Afbeelding

En er op...ook maandag.(lekker scherp ook ;) )
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:11

ik wil toch even inhaken op het alleen hooi en water dieet voor korte periode.
Bij mijn HB pony heeft dit dus wel in korte tijd een groot vitamine E tekort veroorzaakt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:54

Buitenzinnig schreef:
We hebben de Fjord zeker niet te snel laten afvallen en gelukkig lijkt alles nu achter de rug. Hij huppelt weer blij rond (te blij en te huppelig af en toe :P ) maar ik blijf het hier volgen zodat ik stomme fouten en dus en terugval kan proberen te voorkomen.

Als die dat maar niet overbrengt op die bolle van mij, want die is nu al te actief. Het lijkt wel alsof hij een inhaalslag is begonnen (of de voordroog is van te goede kwaliteit := ).

Hier is eerst lichtte spierbevangen ontstaan door teveel (3 kilo) pavo sportbrok en te lang op een vette voorjaars wei (weinig tot geen of slechtte voordroog). Ben toen ook verandert van stal. En uiteindelijk lichtte hoef-/spierbevangenheid door vette voorjaars wei en baas die de hele winter royaal aan het voeren is geweest van de super kwaliteit voordroog. In combinatie met te weinig doen. :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:57

Er is toch ook helemaal niets op tegen om een bevangenpaard naast het hooi en water dieet een vitaminesupplement te geven? Ik heb dat altijd gedaan, in de vorm van pavo vital, dan geef je 50gram per dag, aan een pony, qua voedingswaarde volledig te verwaarlozen, maar wel de vitaminebehoefte min of meer dekkend.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:34

Ben al een tijdje een meelezer, maar nu toch even een postje.

Het is fijn dat er een speciaal topic is over hoefbevangenheid. Hier heb ik veel aan!

Mijn pony is toen hij 2 was hoefbevangen geweest, niet heel erg, ik kon hem nog hard aan het werk zetten en sindsdien hou ik hem goed in de gaten.

Helaas is hij nu deze winter (hij is nu 9jaar) weer hoefbevangen en wel heel erg. Eerst stijvigheid, maar al snel het naar achterhangen en niet meer willen/kunnen lopen.

Ik heb ervoor gekozen om de hoefsmid te bellen en zij heeft hem speciale (cytek) hoefijzertjes gegeven. Verder geef ik hem magnesium-chelaat. Langzaam maar zeker merk ik verbetering :D

Oja en voeding, voor mijn pony was dit de enige reden die ik kon bedenken voor zijn hoefbevangenheid (en te weinig conditie, maar daar kan ik nu nog even niks aan veranderen), vandaar dat ik hem op dieet heb gezet. Geen kuil meer, alleen hooi en ipv biks krijgt hij een stukje pavokoek en heb ik een mineralenblok in zijn stal gehangen.

Ook heb ik hier gelezen dat wilgentakjes licht pijnstillend werken en hier is hij dol op, zo probeer ik hem aan te moedigen een paar pasjes te lopen.

Nou, dat wilde ik even kwijt. Verder blijf ik gewoon meelezen voor verdere tips! Zijn er hier nog meer mensen die hun HB pony/paard op cytekhoefijzers hebben gezet? Hoe zijn jullie ervaringen ermee?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:22

Ik niet, wel regelmatig gezien bij verschillende gewone paarden..... is echt helemaal niets voor mij (nou ja, voor mijn paard dan).
Heb ook tijdelijk voor een paardje gezorgd die cytek had... die konden er gelijk onderuit en het heeft een hele tijd geduurd voordat de hoeven er weer "normaal" uitzagen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:22

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:36

Er zijn ook maar 10 cytekhoefsmeden in Nederland... 2 jaar terug waren dat er 8.
En dat in 14 jaar dat cytek in Nederland bestaat.... dat vind ik niet zo'n hele grote groei.
Ik ben heel benieuwd waaraan dat zou liggen.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:51

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:51

Ik heb een vraagje ... mag je een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid een glucosaminesupplement geven?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:29

Even snel gelezen en daar schrik ik best wel van...

Hij staat sinds eind december op deze ijzers (hiervoor nooit ijzers gehad). Ik merkte wel meteen verbetering en het gaat nu ook steeds beter. Ik zal vanmiddag even een uitgebreidere reactie geven!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:38

timokyana schreef:
ik wil toch even inhaken op het alleen hooi en water dieet voor korte periode.
Bij mijn HB pony heeft dit dus wel in korte tijd een groot vitamine E tekort veroorzaakt.

Dat is dus ook mijn idee van tekort geven
tegenwoordig zit er in hooi niet meer de nodige vit en min. helaas, door alle eenzijdige grassen en kunstmest of drijfmest bemesting.
En die vitaminen E hebben ze nu juist hard nodig om hun lichaam weer op kracht te laten komen.
zeker ook voor de hoeven van belang.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:53

nombrado schreef:
timokyana schreef:

Dat is dus ook mijn idee van tekort geven
tegenwoordig zit er in hooi niet meer de nodige vit en min. helaas, door alle eenzijdige grassen en kunstmest of drijfmest bemesting.
En die vitaminen E hebben ze nu juist hard nodig om hun lichaam weer op kracht te laten komen.
zeker ook voor de hoeven van belang.

@timokyana: De vraag is wel: hoe zeker weet je dat je pony dat tekort niet al had vóór hij HB werd en op dieet is gezet?

@Mandyke, welkom hier, heb je ook een HB paard? Heb je voor je je vraag hier postte de zoekfunctie gebruikt? Dat scheelt veel herhalen van zetten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:07

paars schreef:
@timokyana: De vraag is wel: hoe zeker weet je dat je pony dat tekort niet al had vóór hij HB werd en op dieet is gezet?

daarom is het denk ik van groot belang, om eerst eens te onderzoeken waar de hoefbevangenheid vandaan komt. en een bloedonderzoek voor evt. tekorten
bij mij werd er al uitgegaan van voeding, werd een bloedonderzoek gedaan voor IR o.a.
da was overtuigd van HB door IR vanwege speknek (hij is pre hengst)
dit was echter niet het geval.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:09

Mandyke schreef:
Ik heb een vraagje ... mag je een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid een glucosaminesupplement geven?

lijkt mij van wel, mits last van onderstaande klachten:
Glucosamine Complex

Poeder ter verbetering van gewrichtsklachten en gewrichtsontsteking, bij artrose.
Geschikt voor: Mens, Kat, Hond, Knaagdier, Paard, Pony, Vogel
Samenstelling: Glucosaminesulfaat, calciumcitraat, ascorbinezuur (Vitamine C), magnesiumcitraat, chondroitinesulfaat (90%), methyl sulfonyl methaan (MSM).

Indicatie(s):
Bij artrose, startproblemen en stijfheid. Bij verzwakt bindweefsel (banden, kapsel, spieren, huid, luchtwegen, darmen, bloedvaten), bij paarden met zwakke hoeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:20

ik zie niets in die samenstelling wat bijdraagt aan betere hoeven?

Bij 'zieke' paarden...want zo noem ik hoefbevangen paarden,ex-bevangers,IR,cushing...noem maar op....is het heel belangrijk dat ze voldoende vitamine binnen krijgen,maar nog belangrijker is de mineraalbalans.

En omdat er in veel gevallen niet normaal gevoerd kan worden,in pablo's geval ook weinig hooi,geef ik dagelijks een vitamine en mineralen supplement.(en dan heeft hij nog bloedarmoede)

Vitamine E is vooral belangrijk voor huid en spieren,voor de hoeven hebben we de B vitamines.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:36

De DA van Vash was ook bang voor IR. Hij was duidelijk te dik. Hij vond hem met zijn 7 jaar te jong voor een gewone HB 8-) (en ik was toen nog niet zo ingelezen in de materie als nu....). Dus eerst op dieet en toen de test gedaan. Niets aan het handje. Misschien wás hij het wel even geweest toen hij zo vet was. Heb de test niet direct gedaan omdat de DA dat zonde van mijn geld vond. Hij zei: laat 'm eerst maar eens afvallen, qua behandeling is dat, ook bij IR, toch het eerste wat je doet. Dus wat dat betreft had het geen consequenties. En aangezien ik mijn Euro ook maar 1 x kan uitgeven vond ik dat een slim plan.

@Nombrado, hoe zie je dat dan? Een halfjaarlijks preventief bloedonderzoek? Jaarlijks? Ik denk dat als je gewoon goed hooi voert (arm of rijker hooi) en een goed supplement, dan dat in verreweg de meeste gevallen geen tekorten geeft. Het zou mooi zijn als paardeneigenaren (of die van kat/hond en noem het maar op) zich zouden verdiepen in wat hun dier (of hun eigen lichaam for that matter ;-) ) nódig heeft vóór dingen scheef gaan lopen. Wil niet iedereen over één kam scheren hoor, maar denk dat we allemaal wel mensen kennen die geen notie hebben. Ken iemand die staat op een andere volpension stal, die weet niet eens wat voor en hoeveel krachtvoer haar paarden krijgen. Dat gaat mijn pet te boven :o .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:14

paars schreef:
@Nombrado, hoe zie je dat dan? Een halfjaarlijks preventief bloedonderzoek? Jaarlijks? Ik denk dat als je gewoon goed hooi voert (arm of rijker hooi) en een goed supplement, dan dat in verreweg de meeste gevallen geen tekorten geeft. Het zou mooi zijn als paardeneigenaren (of die van kat/hond en noem het maar op) zich zouden verdiepen in wat hun dier (of hun eigen lichaam for that matter ;-) ) nódig heeft vóór dingen scheef gaan lopen. Wil niet iedereen over één kam scheren hoor, maar denk dat we allemaal wel mensen kennen die geen notie hebben. Ken iemand die staat op een andere volpension stal, die weet niet eens wat voor en hoeveel krachtvoer haar paarden krijgen. Dat gaat mijn pet te boven :o .

nee, ik bedoel in geval van de bevangenheid
zelf ben ik geen voorstander van supplementen, want een scheve verhouding kan mee fout dan goed doen en sommige vitaminen (overdosis) kunnen ook wel degelijk klachten geven.
Zelf heb ik goede ervaring met gewoon een basis brok blijven geven.
alleen wel afgestemd op hetgeen het paard doet... dan weet je zeker dat het paard de nodige vitamines binnenkrijgt.
ik voer master onderhoudsbrok /basisbrok, al 10 jaar..., daarin zit zowiezo extra vitamine E en Biotine in verhouding met de andere voeders.
Ik ben geen muesli fan, (hou er zelf ook niet van :+ ) Ik geef wel granenmix erbij, 2 handjes per dag..(hele granen)
wb de pensionstal? als je een goede stal hebt, kunnen ze heel goed inschatten wat je paard nodig heeft, door de ervaring die ze met paarden hebben.
ze kijken nl naar het paard. En dat is belangrijk.
Ben geen voorstander van liflafjes tussendoor, als wortelen, snoepjes (gister zag ik echt een gifgroene, vol kleurstoffen, dat kan toch niet goed zijn?) Als ik beloon tijdens het werk, doe ik het met een bixbrokje.
Nadeel is, als je paard pijn heeft en dus weinig beweegt, heeft hij wel voeding nodig de ziekte aan te pakken, en zijn kracht te behouden, maar de beweging is minder, dus de verbranding gaat alleen naar het bestrijden van de ziekte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:10

Ik heb ook nog steeds moeite met het gezegde dat een paard alles uit zijn hooi moet kunnen halen, want zoals eerder al opgemerkt hooi is niet meer wat het geweest is; vaak té eenzijdig.
Verder zou ik dus graag mijn hooi laten testen op wat nu de werkelijke voedingswaarde is, maar gezien mijn wisselende kleine partijen is dat gewoon geen doen (te duur). Wat ook geldt voor een jaarlijkse uitgebreide bloedtest.
Aan de andere kant hoop ik dan maar juist door die wisselende partijen krijgen ze ook een wisselende samenstellingen binnen.
Maar misschien is de hoop hier wel de vader van de gedachte ???

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:11

nombrado, en hoe los jij het dan op als een paard HB is, en dus best geen brok eet ?
Unesco is duidelijk al vermagerd sinds hij op hooi-water dieetje staat :) Maar niet alarmerend, ik merk gewoon dat zijn buik wat minder rond is. Misschien moet ik hem straks toch wat lekjes aan een mineraalblok laten doen (maar niet te veel, anders is hij op.. :) )

Vandaag heb ik nog eens goed aan de hoeven gevoeld, het is dag 8. Wat mij heel erg hard opviel is dat de achterhoeven eigenlijk niet meer warm zijn, ze voelen echt gewoon normaal aan. Ook linksvoor is een heel pak minder warm, maar als ik mijn handen op beide voorhoeven leg, merk ik echt wel dat rechtsvoor warmer is dan links :?

Dubbeldun, bestaat er eigenlijk geen DIY test voor hooi of zo ? Ik was daar gisteren ook over aan het nadenken :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:15

Liene schreef:
nombrado, en hoe los jij het dan op als een paard HB is, en dus best geen brok eet ?
Unesco is duidelijk al vermagerd sinds hij op hooi-water dieetje staat :) Maar niet alarmerend, ik merk gewoon dat zijn buik wat minder rond is. Misschien moet ik hem straks toch wat lekjes aan een mineraalblok laten doen (maar niet te veel, anders is hij op.. :) )

Vandaag heb ik nog eens goed aan de hoeven gevoeld, het is dag 8. Wat mij heel erg hard opviel is dat de achterhoeven eigenlijk niet meer warm zijn, ze voelen echt gewoon normaal aan. Ook linksvoor is een heel pak minder warm, maar als ik mijn handen op beide voorhoeven leg, merk ik echt wel dat rechtsvoor warmer is dan links :?

Dubbeldun, bestaat er eigenlijk geen DIY test voor hooi of zo ? Ik was daar gisteren ook over aan het nadenken :D

ik denk in jou geval serieus aan een reactie op de ab die hij gekregen heeft

laatst een paard gezien, die een verdoving kreeg en daardoor een epileptische aanval kreeg
hij kon dus niet tegen dit goedje
er zijn heel veel paarden die overgevoelig zijn voor ab....vandaar dat het zo belangrijk is om de juiste diagnose eerst te achterhalen.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 13-01-11 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:16

@Liene : ik wilde dat die er was. Dan zou je zelfs voor je een partij ging kopen even kunnen testen of dat wel is wat je zoekt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:23

nombrado schreef:
wb de pensionstal? als je een goede stal hebt, kunnen ze heel goed inschatten wat je paard nodig heeft, door de ervaring die ze met paarden hebben. Ze kijken nl naar het paard.

mmm ben ik toch niet mee eens hoor ;-). Ze weten vaak echt niet wat je met je paard doet qua arbeid, en kijken naar het paard wordt in dat geval al lastig; alle paarden daar staan onder een deken.... De hele stal zit vaak op hetzelfde voer, terwijl de voerbehoeftes toch vaak verschillend zijn. Er staan pony's, paarden, wedstrijdruiters, koudbloeden. Misschien is het niet overal zo hoor (laten we 't hopen); ik kom tenslotte ook niet óveral O:) .

@Liene, dát zou het ei van Columbus zijn denk ik. Gat in de markt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:27

Ik heb geen idee hoe een hooitest wordt uitgevoerd.. kan iemand mij dat vertellen ??