Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Buitenzinnig schreef:We hebben de Fjord zeker niet te snel laten afvallen en gelukkig lijkt alles nu achter de rug. Hij huppelt weer blij rond (te blij en te huppelig af en toe :P ) maar ik blijf het hier volgen zodat ik stomme fouten en dus en terugval kan proberen te voorkomen.
Jannepauli schreef:Cytek..? Hmm... lees even dit op de site van Rob van Nassau
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Frame%20pagina%20hoefbeslag.htm
timokyana schreef:ik wil toch even inhaken op het alleen hooi en water dieet voor korte periode.
Bij mijn HB pony heeft dit dus wel in korte tijd een groot vitamine E tekort veroorzaakt.
nombrado schreef:timokyana schreef:Bij mijn HB pony heeft dit dus wel in korte tijd een groot vitamine E tekort veroorzaakt.
Dat is dus ook mijn idee van tekort geven
tegenwoordig zit er in hooi niet meer de nodige vit en min. helaas, door alle eenzijdige grassen en kunstmest of drijfmest bemesting.
En die vitaminen E hebben ze nu juist hard nodig om hun lichaam weer op kracht te laten komen.
zeker ook voor de hoeven van belang.
paars schreef:@timokyana: De vraag is wel: hoe zeker weet je dat je pony dat tekort niet al had vóór hij HB werd en op dieet is gezet?
Mandyke schreef:Ik heb een vraagje ... mag je een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid een glucosaminesupplement geven?
paars schreef:@Nombrado, hoe zie je dat dan? Een halfjaarlijks preventief bloedonderzoek? Jaarlijks? Ik denk dat als je gewoon goed hooi voert (arm of rijker hooi) en een goed supplement, dan dat in verreweg de meeste gevallen geen tekorten geeft. Het zou mooi zijn als paardeneigenaren (of die van kat/hond en noem het maar op) zich zouden verdiepen in wat hun dier (of hun eigen lichaam for that matter) nódig heeft vóór dingen scheef gaan lopen. Wil niet iedereen over één kam scheren hoor, maar denk dat we allemaal wel mensen kennen die geen notie hebben. Ken iemand die staat op een andere volpension stal, die weet niet eens wat voor en hoeveel krachtvoer haar paarden krijgen. Dat gaat mijn pet te boven
.
Liene schreef:nombrado, en hoe los jij het dan op als een paard HB is, en dus best geen brok eet ?
Unesco is duidelijk al vermagerd sinds hij op hooi-water dieetje staatMaar niet alarmerend, ik merk gewoon dat zijn buik wat minder rond is. Misschien moet ik hem straks toch wat lekjes aan een mineraalblok laten doen (maar niet te veel, anders is hij op..
)
Vandaag heb ik nog eens goed aan de hoeven gevoeld, het is dag 8. Wat mij heel erg hard opviel is dat de achterhoeven eigenlijk niet meer warm zijn, ze voelen echt gewoon normaal aan. Ook linksvoor is een heel pak minder warm, maar als ik mijn handen op beide voorhoeven leg, merk ik echt wel dat rechtsvoor warmer is dan links
Dubbeldun, bestaat er eigenlijk geen DIY test voor hooi of zo ? Ik was daar gisteren ook over aan het nadenken
nombrado schreef:wb de pensionstal? als je een goede stal hebt, kunnen ze heel goed inschatten wat je paard nodig heeft, door de ervaring die ze met paarden hebben. Ze kijken nl naar het paard.