[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bonnielau

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:49

@ ElCamino nee bij haar is het dat niet. Tot ze een jaar of 8 was lag ze elke dag, soms meerdere keren. Sindsdien ligt ze al minder. Ze ligt eigenlijk alleen graag wanneer het wat mooier weer is.

Van de week toen het mooi zonnig was lag ze lekker te zonnen en heb ik haar nu ook met eigen ogen zien opstaan, dit ging gewoon soepel en makkelijk. Wat voor mij aangeeft dat alles wat we tot nu toe gedaan hebben een positief effect heeft!
Ik heb haar al 16 jaar en durf dan ook wel te zeggen dat ik haar goed ken.
Op het moment staat ze er weer gewoon hartstikke happy bij.
En ja ik ben wel zo realistisch dat ik weet dat dit sowieso gaat veranderen op een moment en dat ik dan de beste keuze moet maken...maar nu nog niet, zo lang zij blij is ben ik blij.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:34

Nou ja, ms geeft dat toch aan dat ze het minder prettig vindt om te gaan liggen als het steeds minder wordt. Maar als je zegt dat ze nu goed opstaat dan is dat in ieder geval een pluspunt!
Terwijl je eerdere posts aangeven dat het liggen en opstaan niet goed gaat dan baart me dat toch zorgen....

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:00

ElCamino schreef:
Nou ja, ms geeft dat toch aan dat ze het minder prettig vindt om te gaan liggen als het steeds minder wordt. Maar als je zegt dat ze nu goed opstaat dan is dat in ieder geval een pluspunt!
Terwijl je eerdere posts aangeven dat het liggen en opstaan niet goed gaat dan baart me dat toch zorgen....

Ok, ik begin mij nu toch af te vragen wat jij precies wil zeggen?

Volgens mij gaf ik duidelijk aan dat ik ook zorgen had.
Daar heb ik wat aan gedaan door naar de dierenarts te gaan en ook naar andere mogelijkheden te kijken hoe ik haar kan ondersteunen. Dit heeft haar gelukkig geholpen waardoor de zorgen nu een stuk minder zijn.

Jij geeft mij nu het gevoel dat jij op afstand zonder mijn paard gezien te hebben te weten dat deze heel veel pijn heeft omdat ze niet elke dag ligt (wat ze dus al zo'n 10 jaar van der leven niet elke dag doet, en nee ze heeft niet al 10 jaar artrose)
Ook krijg ik het gevoel dat jij mij heel graag wat wil vertellen maar het op een of andere manier niet concreet wil zeggen. In plaats daarvan blijf je een beetje hints geven.
Zeg het dan concreet, dan bepaal ik zelf wel wat ik daarmee doe.

Zoals ik aangaf heb ik mijn verhaal geplaatst om eventueel tips mee te krijgen van lotgenoten. En dat betekend niet dat ik alleen maar positieve verhalen hoef te horen.

Zoals ik ook al in mijn eerdere post aangaf ik heb haar al 16 jaar en weet heel goed wanneer zij happy is en wanneer niet. Hier ben ik dan ook realistisch in.
Op het moment zie ik aan haar dat het nu goed gaat, ze loopt goed. Het opstaan gaat weer goed. Ze is relaxed en happy.
En ja ik weet ook dat dit weer kan veranderen, en dan moeten we weer naar andere zaken kijken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:23

Nee joh, hoe kom je daar nu bij, alleen als je zegt dat ze vroeger wel veel lag en nu steeds minder kan het toch zijn dat ze ergens last van heeft ?
En je post van 8 maart zeg je dat ze niet overeind kon op zondag en de dag erna weer niet.....
hierboven zeg je dat het wel ging omdat ze gerold had, dus dat verwart me dan.

En ik wil je graag iets vertellen ?? wat een kul! ik heb al eerder gewoon gezegd dat ik persoonlijk vindt dat een paard goed moet kunnen liggen en opstaan, daar heb jij gewoon op gereageerd in een post erna. Dus wat bedoel je nou ? Ik geef alleen aan hoe ik erover denk, dat mag gewoon hier.

Je weet donders goed wat je moet met een paard wat niet meer zelfstandig op kan staan, de keus is aan jou wat je ermee doet, als het opeens wél goed gaat prima toch ! Ik zie echt niet wat ik verkeerd zeg in mijn posts...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:54

Laten we blij zijn samen met Bonnielau dat het opstaan nu weer goed gaat en het daar verder bij houden. Is dat een idee ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:58

Ja dat vind ik uiteraard ook, maar ik mag toch wel reageren op de insinuatie die ze geeft , of niet ? ik vind het een misplaatste opmerking namelijk

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:16

Ajb ...... Zo zonde verder van dit topic.
Laten we het weer over paarden hebben en hoe we ze blij en gezond kunnen houden.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:37

ElCamino schreef:
Nee joh, hoe kom je daar nu bij, alleen als je zegt dat ze vroeger wel veel lag en nu steeds minder kan het toch zijn dat ze ergens last van heeft ?
En je post van 8 maart zeg je dat ze niet overeind kon op zondag en de dag erna weer niet.....
hierboven zeg je dat het wel ging omdat ze gerold had, dus dat verwart me dan.

En ik wil je graag iets vertellen ?? wat een kul! ik heb al eerder gewoon gezegd dat ik persoonlijk vindt dat een paard goed moet kunnen liggen en opstaan, daar heb jij gewoon op gereageerd in een post erna. Dus wat bedoel je nou ? Ik geef alleen aan hoe ik erover denk, dat mag gewoon hier.

Je weet donders goed wat je moet met een paard wat niet meer zelfstandig op kan staan, de keus is aan jou wat je ermee doet, als het opeens wél goed gaat prima toch ! Ik zie echt niet wat ik verkeerd zeg in mijn posts...

Met je eerste regel geef je al antwoord op mijn gevoel "Nee joh, hoe kom je daar nu bij".
Blijkbaar was dit dus niet jouw bedoeling.

Mijn gevoel kwam er vandaan dat jij in jouw posts naar mijn gevoel telkens terug kwam op ja een paard moet zelf kunnen staan, wat ik beaam. Doordat je hier telkens op terug kwam kreeg ik het gevoel dat jij bedoelde van joh in laten slapen en wel nu want je paard is heel ongelukkig.

Ik kreeg daarbij het gevoel dat je mijn posts niet goed las, omdat ik al aangegeven heb dat na het inspuiten zij weer goed zelfstandig omhoog komt na het liggen. En dat zij er gewoon weer goed bij staat (op wat stijfheid na wat nou eenmaal bij artrose hoort)
Het is dus 2x gebeurt dat we haar hebben moeten helpen met opstaan, het helpen bestond uit haar omrollen zodat het betere been onderlag waardoor ze toen wel zelfstandig op kon staan. Dit was voordat we naar de kliniek zijn geweest. Daarna is het al weer meerdere keren gebeurt dat zij gewoon zelfstandig is gaan staan na liggen. Misschien is dit wat duidelijker?

Jij maakte de aanname dat mijn paard vroeger vaak lag en dat ze dat nu minder doet zie jij als een teken dat er dan iets mis is. Hier de verduidelijking dat zij vanaf haar 8ste (dus al 10 jaar) juist helemaal niet zo vaak ligt. Hierdoor maak ik mij geen zorgen als ze niet vaak ligt.

Mijn bedoeling was niet iets insinueren, daarom vroeg ik juist verduidelijking bij jou. Daarom heb ik ook aangegeven in mijn post dat je "mij het gevoel gaf" en heb ik daar juist over gevraagd wat je precies bedoelde.

En laten we het inderdaad gezellig houden zoals Maris zegt en vooral over hebben hoe we onze artrose paarden het beste kunnen ondersteunen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:45

ok top ! even goede vrienden, soms lees je gewoon verkeerd en lezen we wat anders dan iemand bedoelt, dat is de ellende met internet, ik bedoelde het zeker niet zo. dus uitgesproken bij deze...

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:40

Nou het leek na de inspuiting en het speciale beslag de goede kant op te gaan maar het voelt een beetje dubbel.
Na de 3 weken stappen mochten we opbouwen met extra 5 min draf. De eerste keer ging het goed. Vervolgens was hij ontsnapt en heeft hij behoorlijk met zijn vriend gespeeld en liep hij dus niet rad meer. Daarbij is hij sinds een paar weken toch zijn been weer aan het ontlasten. Hij loopt wel op het been en er zijn momenten dat hij ook met evenveel gewicht op beide voorbenen staat maar zijn voorkeur heeft toch om zijn knie wat gebogen te houden en niet zijn hele gewicht erop te zetten.
Na dit met de DA besproken te hebben moesten we weer een week stappen. Die week is nu bijna voorbij en ik zie hem goed lopen in stap en draf zowel op het harde als zachte. Maar dat been blijft hij toch ontlasten.
Ik kijk me er iedere dag helemaal suf op. Heeft hij pijn of geen pijn? Hij is verder super vrolijk en heeft wel zin om te wandelen. Als hij de kans krijgt speelt hij ook graag met zijn vriend. Staat goed op na het rollen. Pfff lastig dit zeg!

Hebben jullie ervaring met het zere been blijven ontlasten? Ondanks dat ze er wel alles mee doen?

Die van mij is ook zo’n blij ei met een sterk karakter en loopt zichzelf ook wel eens voorbij.
Vind het lastig om te bepalen of hij pijn heeft.

Dinsdag maar weer overleg met de DA wat te doen.

Wordt vervolgd

Edit; nog 2 foto’s toegevoegd
Foto 1 hoe hij het liefste staat en foto 2 dat hij soms toch wel op het been staat. (Het is rechts voor)

Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:06

Lastig story. Je ziet Ind dat hij t niet helemaal wil belasten.

Ik heb die ervaring niet, jammer dat hij ontsnapt was. Stanley speelt ook nog steeds heel erg en druk..

Paar weken geleden liep hij ook kreupel.

Misschien Devil reliëf geven? Als soort natuurlijke pijnstillers

Lastig is dit altijd.. vooral als ze zo vrolijk en happy zijn

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:30

Devils relief heeft hij al gehad en reageerd hij helaas niet meer op.

Ik lees wel hele goede ervaringen over Arti Gold van Global Medics.
Duur product maar misschien wil ik wel eens een pot proberen.
Maatje sowieso ff overleggen met de DA wat we nu nog kunnen doen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:38

Story schreef:
Devils relief heeft hij al gehad en reageerd hij helaas niet meer op.

Ik lees wel hele goede ervaringen over Arti Gold van Global Medics.
Duur product maar misschien wil ik wel eens een pot proberen.
Maatje sowieso ff overleggen met de DA wat we nu nog kunnen doen.

Dat is Ind verstandig met dierenarts over hebben.

De arti gold ken ik niet. Ik ga er eens op Google

Stal genoot haar paard gaf Devil reliëf geen reactie, nu geeft ze poeder duivels klauw van horsefitshop en dat werkt wel bij har paard met zware atrose

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:03

Nou dierenarts heeft toch groen licht gegeven om weer verder op te bouwen. Het is waarschijnlijk gewoon een voorkeurshouding voor hem want hij loopt dus wel rad.

Op advies van de dierenarts ga ik nu Synovium Motion JMT voeren.
Deze schijnt aan de wetenschappelijk bewezen dosering glucosamine te voldoen en daardoor goed te werken.

Heeft er iemand nog interesse hier in een bijna volle pot Joint comp van phytonics?
Zijn net 5 schepjes uit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:35

Synovium Motion JMT Is best prijzig. Hoeveel moet je er van geven? Op internet staat pony 25/35 gram en paard 50 gram.

Ik vind haflingers zo tussen maat.. dus geef je dan de pony dosering of paard

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:51

Inderdaad prijzig maar dat is voor nu even bijzaak. Wil gewoon dat Story weer fijn loopt en als dit hem voldoende ondersteund dan vind ik het prima. Denk dat ik met de 1,5kg pot 1,5e maand doe en heb er nu 72 euro voor betaald. Ik kan de 35 gram per dag aanhouden zei de dierenarts.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:55

Groenlipmossel schijnt ook heel goed te kunnen werken tegen pijn ( in ieder geval bij mensen).

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:09

Story schreef:
Inderdaad prijzig maar dat is voor nu even bijzaak. Wil gewoon dat Story weer fijn loopt en als dit hem voldoende ondersteund dan vind ik het prima. Denk dat ik met de 1,5kg pot 1,5e maand doe en heb er nu 72 euro voor betaald. Ik kan de 35 gram per dag aanhouden zei de dierenarts.

Daar heb je ook zeker gelijk in. Belangrijkste is dat hij weer fijn gaat lopdn

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:20

Maris schreef:
Groenlipmossel schijnt ook heel goed te kunnen werken tegen pijn ( in ieder geval bij mensen).

Daar heb ik ook over gelezen inderdaad. Ik houd hem nog even in me achterhoofd mocht dit supplement niet voldoende ondersteunen :)

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:53

Ik kom even binnen vallen..

Zijn er hier mensen, die helaas, “ervaring” hebben met een paard met atrose in de rug?
Ik zou graag wat vragen willen stellen..

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:05

Groenlipmossel heb ik hier ook staan , maar paard lust het écht niet ..

Sharon .. welke vragen wilde je stellen ?

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:27

Zijn er hier bokkers die hun paard op de foto hebben gezet n.a.v. een artrose vermoeden?

Ik zit zo te dubben of ik mijn paard naar de DA wil brengen of niet. Ik heb hem zelf de diagnose artrose gegeven, maar ik heb er geen DA bij gehad, dus ik weet eigenlijk niets. Dilema is als volgt:

Hij is 22, struikelt het laatste jaar steeds meer, voornamelijk op ongelijke ondergrond (bospaden met stronken etc) en hebben het laatste jaar al 2 keer op de knietjes gelegen. Ik geef hem nu glucosamine en duivelsklauw en gaat wel iets beter.
Hij loopt niet kreupel, wel stijf in het begin. Voornamelijk met de achterhand.

Aan de ene kant denk ik, hij is 22, geheid dat hij artrose heeft, het lijkt mij gezien de leeftijd en grootte van het paard (1.75) gek als hij het niet heeft. Wat voegt het toe om op de foto te zetten.

aan de andere kant, misschien is het iets anders, misschien is er iets aan te doen? DA had het over inspuiten. (ik heb net even gebeld om dilemma voor te leggen) maar, wil je dat nog met een paard van die leeftijd.

Ik zit ook met het dilemma wanneer ik hem naar een mooi pensioenplekje breng en wellicht kan een onderzoek daarbij helpen.

ben benieuwd naar ervaringen omtrent wel niet op de foto.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:33

Ja foto en inspuiten idd.
Als je wilt laten inspuiten dan heeft de da foto's nodig om te kijken waar hij moet inspuiten. Of je moet gewoon vooraf zeggen dat je alles wilt laten inspuiten. Achteraf denk ik dat ik dat misschien liever had gedaan ( wist niet dat dat mogelijk was ).

Want idd een 22 jarige heeft zeer grote kans op artrose. En een foto geeft je de plaats aan, maar zegt verder 0,0. Dit omdat sommige paarden gewoon 100% rad zijn op een 4 en andere paarden kreupel/onregelmatig op een 1 qua artrose.

Waarom zou je een 22 jarige niet laten inspuiten ? En geef je al glucosamine of iets anders ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:34

edit : ik lees net dat je half februari ofzo begonnen bent met glucosamine en dat het struikelen over was. Is het nu toch weer terug ?

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:40

klopt, hij krijgt sinds februari 1 schep glucosamine en 25 ml duivelsklauw. Het leek beter te gaan en gaat ook wel beter, maar de afgelopen week toch weer wat struikeltjes, zeker op bospaden met veel kronkels.

Het is lasting te zeggen, want rijd ik een week lang routes met goede paden, dan lijkt het weg, maar gisteren had ik een bospad met een wat ongelijke bodem en toch weer struikelen.

Dus of het echt weg was sinds de glucosamine weet ik niet, ik heb in die tijd veel goed begaanbare paden gereden. De laatste tijd echter weer wat stukken berm moeten pakken en daardoor merk ik dat hij toch nog/weer struikelt.