Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CherokeeChum schreef:@Nombrado
Als het echt tot bijna in het leven zit begin ik ook niet met een rotstraal middel om die reden maar meestal met een betadine badje of biotex groen en dan niet te sterk.
Het is idd meuk,maar ik kijk naar het resultaat. Ik wil snel resultaat omdat de meeste mensen het na 14 dagen behandelen anders wel voor gezien houden![]()
Zoals gezegd ik ben met 4 paarden met vier verschillende middlen begonnen met allemaal ongeveer in de zelfde mate rotstraal in de middelste straalgroeve in de zelfde week begonnen.
De paarden werden allemaal buiten gehouden,waarvan 3 op hetzelfde adres.
Het paard met trushremedy was er in 1.5 maand helemaal vanaf,alleen nog een te diepe straalgroeve.
Met de NT-dry ongeveer 2 maanden,het leek in het begin sneller te gaan .maar dat was schijn bedriegt.
Het spul bouwt op,als in een laag,net als teer dat doet,eigenlijk moet je dat er weer afborstelen.
Ik heb dit tijdens die droge periode nu ongeveer 2 maanden terug gedaan,heb dus geen idee hoe het zich gedraagt onder natte omstandigheden.
De hyposin leek goed maar droogt zo sterk uit dat de rotstraal weer terug kwam in de splet die weer groter werd door het uitdrogen. project gestaakt en over gegaan op trushremedy.
De hipposol werkt eigenlijk het best preventief maar gaf weinig resultaat met de behandeling,van de rotstraal in de diepe straalgroeve ontstaan hierdoor.
Die propolis ,blijft dat lang genoeg op zijn plek om zijn werk te doen? Word de werking hiervan niet ernstig minder door vervuiling met zand en dergelijke?
SpikyBlue schreef:NB gaat ervan uit dat de zool aangeeft hoe de hoef bekapt moet worden. Dat is dus een iets ander uitgangspunt, al klopt het wel bij veel paarden, de zool vertelt heel veel.
Nu wordt er bij TB op school geleerd dat je, als je wand af gaat nemen, begint met de toon. Als de toon op maat is ga je de verzenen bijwerken.
Zo kan je het paard niet te week/plat bekappen omdat je jezelf tussendoor goed kunt controleren.
Waar het m.i. met NB soms wel eens 'mis'gaat is dat zelfbekappers de achter én voorkant van de hoef even kort gaan vijlen; dan komt het paard dus te week te staan. Dat wordt 'opgelost' door de toonwand aan de voorkant in te korten (mustangroll).
oregano schreef:Medicinaal.
Als geneeskruid gebruikt men het in de bloeitijd verzamelde kruid.
Wilde marjolein
Het gehalte aan etherische olie met een overeenkomstige samenstelling als tijm bepaalt ook een zelfde gebruik als hoestmiddel met ontslijmende en prikkelverzachtende werking. Uitwendig eveneens voor baden en omslagen met antiseptische werking bij slecht genezende wonden.
Een aftreksel van de bloesemtop van oregano kunt u als thee gebruiken bij hoesten, maag- en galblaasstoornissen, spanningshoofdpijnen en geprikkeldheid, algehele uitputting en menstruatiepijn. U kunt het ook drinken als kalmerend middel om zeeziekte te voorkomen. Pas het kruid uitwendig toe als antiseptisch papje om zwellingen, reuma en een stijve nek te verlichten.
Echte marjolein.
De toepassing en werkwijze is overeenkomend met die van wilde marjolein, namelijk bij krampen en hoest. Bovendien werkt het bevorderend op de vertering en zwak urinedrijvend.
U kunt een aftreksel van de bloesemtoppen als thee gebruiken bij kou, hoofdpijn, eenvoudige maagdarmkwalen en zenuwstoornissen. Voeg een afkooksel of wat etherische olie toe aan badwater, zalven of kompressen voor verlichting bij reumatische pijnen en spanning. Sprenkel een paar druppels etherische olie op een kussen om de slaap te bevorderen.
Toepassingen met etherische olie.
De etherische olie wordt gewonnen door stoomdistillatie van het bloeiende kruid, is lichtgeel van kleur, met een warme, kruidige, kamferachtige geur. De olie wordt bij het ouder worden bruin en bevat een hoog gehalte, 80-90%, fenolen (cavaciol en thymol). Hierdoor is het één van de meest antiseptische oliën en doodt vele bacteriën, schimmels en virussen. Wordt daarom veel gebruikt bij allerlei infecties. Het is bovendien een immunostimulant en een goede expectorand (slijmoplosser). Door de goede pijnstillende werking heilzaam bij zenuwpijnen en reumatische pijnen, stimuleert bovendien de doorbloeding.
Gebruik Oregano o.a. bij; zenuwpijnen, spierpijn, spierreuma, artritis, griep, verkoudheid, bronchitis, gordelroos, vastzittende hoest, astma, hik, trage spijsvertering, slechte eetlust, menstruatieproblemen, lage bloeddruk, worminfecties, krampen, schimmelinfecties, bacteriële- en virusinfecties.
Hier volgen enkele toepassingen van de etherische olie van Oregano.
Bij spierpijn.
Maak een papje van groene leem en voeg daar 3 druppels Oregano aan toe. Bedek met dit mengsel de pijnlijke plaatsen en laat dit 15 tot 20 minuten inwerken.
Bij spierreuma, artritis (1).
15 druppels Oregano mengen met een beetje melk, room of een lepeltje honing. Dit toevoegen aan een warm bad en 20 minuten baden.
Bij spierpijn, artritis (2).
20 druppels Oregano mengen met 50 ml St. Janskruid-olie. Met dit mengsel dagelijks of naar behoefte de pijnlijke plekken masseren.
Bij zenuwpijnen (neuralgieën), gordelroos.
10 druppels Oregano mengen met 50 ml Amandel olie en hiermee dagelijks of naar behoefte insmeren.
Verdampen.
8 tot 10 druppels Oregano in de aromalamp werken stimulerend bij lichamelijke en geestelijke vermoeidheid en bij een te lage bloeddruk.
Gimli_ schreef:Ik heb ook nog wat foto's ter beoordeling.
Op de foto's ziet het er veel minder ernstig uit, maar de straal is écht miniem en zweeft ergens boven de grond.
Wat vinden jullie?
SpikyBlue schreef:Over de foto's van Ashkerlon; de toon lijkt idd lang maar dat komt omdat de verzenen ingekort zijn, kijk maar naar de foto's. Ik had ze persoonlijk niet zo kort gezet. Je kan zo te zien de toon niet méér inkorten als dit, dan wordt ie weer te kort. Een tijdje terug schreef ik dit toevallig nog:SpikyBlue schreef:NB gaat ervan uit dat de zool aangeeft hoe de hoef bekapt moet worden. Dat is dus een iets ander uitgangspunt, al klopt het wel bij veel paarden, de zool vertelt heel veel.
Nu wordt er bij TB op school geleerd dat je, als je wand af gaat nemen, begint met de toon. Als de toon op maat is ga je de verzenen bijwerken.
Zo kan je het paard niet te week/plat bekappen omdat je jezelf tussendoor goed kunt controleren.
Waar het m.i. met NB soms wel eens 'mis'gaat is dat zelfbekappers de achter én voorkant van de hoef even kort gaan vijlen; dan komt het paard dus te week te staan. Dat wordt 'opgelost' door de toonwand aan de voorkant in te korten (mustangroll).
Eigenlijk vergroot je het hoefoppervlak met het weghalen van de verzenen tot aan de straal, maar je verlegt ook het afwikkelpunt naar voren. Vind héél eerlijk gezegd de voorfoto's beter![]()
@CC; super dat je aan het testen bent geweest!
Wat mij altijd een beetje opvalt is dat niet alle middeltjes bij alle paarden hetzelfde effect hebben. Bij het ene paard werkt bijv. Egyptische zalf super, en bij het andere paard voor geen meter. Ik behandel paarden in eerste instantie altijd met CTC, als dit niet het gewenste resultaat geeft (in 99% van de gevallen werkt het wel goed) dan gaan we over op een ander soort middel.