Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:14

meen je dat?
vind je de teen niet beetje te lang?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:21

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:24

Ik vond de teen ook al langer na afloop.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:33

figuurlijk gezien heeft ze in ieder geval lange tenen :P
Wat bedoel je met de waterlijn hestejente?

Er had dus meer van de teen afgemoeten? De hoefsmid mag toch maar raspen tot de witte lijn weer zuiver zit? Of is er te veel van de hielen afgehaald?
Vroeger (lees: anderhalf jaar geleden) stond ze hoger op de hielen, echter had ze toen steeds hoefzweren. Op aanraden van de DA is ze toen korter gezet en ze heeft nooit meer een zweer gehad.

Ik kan natuurlijk niet garanderen dat ik de foto vanuit dezelfde hoek genomen heb... dus vertekenen is altijd mogelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:37

De waterlijn is het ongepigmenteerde midden van de hoefwand. Dus het is die witte halvemaan halverwege de hoefwand.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:54

nombrado schreef:
meen je dat?
vind je de teen niet beetje te lang?

misschien vertekenen de foto's? op de foto's van de onderkant lijkt de teen lang. op de foto van het hele paard lijkt het weer mee te vallen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:59

Ik heb helaas geen foto's van de zijkant van de hoef. Die ben ik vergeten. Als er interesse voor is kan ik ze zaterdag nemen?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:06

Ik denk dat de foto's vertekenen,vind het er op de foto waar het paard in zijn geheel opstaat nogal meevallen . Voor zover dat op een foto te zien is. Ik had voor het mooie qua stand liever iets meer verzenen
gezien. Ik snap echter wel wat bekapper heeft willen doen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:36

@Nombrado

Als het echt tot bijna in het leven zit begin ik ook niet met een rotstraal middel om die reden maar meestal met een betadine badje of biotex groen en dan niet te sterk.
Het is idd meuk,maar ik kijk naar het resultaat. Ik wil snel resultaat omdat de meeste mensen het na 14 dagen behandelen anders wel voor gezien houden :')
Zoals gezegd ik ben met 4 paarden met vier verschillende middlen begonnen met allemaal ongeveer in de zelfde mate rotstraal in de middelste straalgroeve in de zelfde week begonnen.
De paarden werden allemaal buiten gehouden,waarvan 3 op hetzelfde adres.
Het paard met trushremedy was er in 1.5 maand helemaal vanaf,alleen nog een te diepe straalgroeve.
Met de NT-dry ongeveer 2 maanden,het leek in het begin sneller te gaan .maar dat was schijn bedriegt.
Het spul bouwt op,als in een laag,net als teer dat doet,eigenlijk moet je dat er weer afborstelen.
Ik heb dit tijdens die droge periode nu ongeveer 2 maanden terug gedaan,heb dus geen idee hoe het zich gedraagt onder natte omstandigheden.
De hyposin leek goed maar droogt zo sterk uit dat de rotstraal weer terug kwam in de splet die weer groter werd door het uitdrogen. project gestaakt en over gegaan op trushremedy.
De hipposol werkt eigenlijk het best preventief maar gaf weinig resultaat met de behandeling,van de rotstraal in de diepe straalgroeve ontstaan hierdoor.

Die propolis ,blijft dat lang genoeg op zijn plek om zijn werk te doen? Word de werking hiervan niet ernstig minder door vervuiling met zand en dergelijke?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:09

Ik denk dat de voortenen lang lijken doordat de punt van de straal ietsjes verder naar voren had gemogen. Maar het paard staat er goed op (jmho)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:38

CherokeeChum schreef:
@Nombrado

Als het echt tot bijna in het leven zit begin ik ook niet met een rotstraal middel om die reden maar meestal met een betadine badje of biotex groen en dan niet te sterk.
Het is idd meuk,maar ik kijk naar het resultaat. Ik wil snel resultaat omdat de meeste mensen het na 14 dagen behandelen anders wel voor gezien houden :')
Zoals gezegd ik ben met 4 paarden met vier verschillende middlen begonnen met allemaal ongeveer in de zelfde mate rotstraal in de middelste straalgroeve in de zelfde week begonnen.
De paarden werden allemaal buiten gehouden,waarvan 3 op hetzelfde adres.
Het paard met trushremedy was er in 1.5 maand helemaal vanaf,alleen nog een te diepe straalgroeve.
Met de NT-dry ongeveer 2 maanden,het leek in het begin sneller te gaan .maar dat was schijn bedriegt.
Het spul bouwt op,als in een laag,net als teer dat doet,eigenlijk moet je dat er weer afborstelen.
Ik heb dit tijdens die droge periode nu ongeveer 2 maanden terug gedaan,heb dus geen idee hoe het zich gedraagt onder natte omstandigheden.
De hyposin leek goed maar droogt zo sterk uit dat de rotstraal weer terug kwam in de splet die weer groter werd door het uitdrogen. project gestaakt en over gegaan op trushremedy.
De hipposol werkt eigenlijk het best preventief maar gaf weinig resultaat met de behandeling,van de rotstraal in de diepe straalgroeve ontstaan hierdoor.

Die propolis ,blijft dat lang genoeg op zijn plek om zijn werk te doen? Word de werking hiervan niet ernstig minder door vervuiling met zand en dergelijke?

als een paard die diepe stralen heeft en daar de bacterie of schimmel zit te wroeten, doe ik de propolis erin met een wattenstaafje. Ik zie er altijd resultaat door, doordat het er veel rustiger uit komt te zien en niet zo extreem uitdroogt. Het duurt ook wel lang, net als de andere middelen die je omschrijft.
ik heb het alleen uitgeprobeerd bij paarden die op stal staan en 1/2 dag buiten.
als het echt diep is, is de propolis zalf wat zachter en niet zo agressief.
ik hoorde van de imker, dat er wel meer hoefsmeden mee werken.

maar als die trushremedie zo goed helpt? kan je dan niet de paarden met de voeten in een badje dettol zetten? daar zit in feite hetzelfde in?
Volgens mij pakt dettol bacterien aan....ik weet niet wat dettol met schimmels doet.
omdat die rotstraal soms beide bevatten kan? bacterien en/of schimmels, werk ik vaak dus ook met propolis (dat is voor én bacterien maar ook de schimmels worden aangepakt)
Vooral als er iets "open" is? dus bv een wondje, is propolis een fijn middel om mee te werken.

Als je te vaak Betadine gebruikt, kan dit ook bij langdurig gebruikde schildklier werking verstoren.
daar ben ik dus altijd voorzichtig mee.

Hoe NT dry werkt, ben ik nog niet helemaal achter, volgens mij duurt het idd ook lang, maar weet niet of het ook schimmels aanpakt....en schimmels is nu eenmaal een enorm hardnekkige aandoening..

Misschien moet ik de paarden af en toe een boterham met honing geven :D , dan pakt het het ook inwendig aan ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:07

Dat laatste vinden ze ook vast niet erg. :+

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:09

Ik heb ook nog wat foto's ter beoordeling. ;)

Wat info: pony heeft een tijdje prednison gekregen voor 'leveraandoening', heeft een eigenaresse die lijdt aan Munchausen by proxy (persoonlijk oordeel, sorry, mag niet roddelen :') ) maar feit was dat het beestje na ieder bezoek van welke smid dan ook 'n week lang niet kon lopen.
Ik haal er zo af en toe een vijl langs, sindsdien geen last meer van scheuren in de wand en de pony loopt iedere dag, eigenaresse dolblij natuurlijk, maar het beestje krijgt echter NIET genoeg vrije beweging en loopt vrijwel alleen op zand en af en toe beton.
Op zich 3 redelijke hoeven, weliswaar wat rommelige zolen en lange tenen, maar nette stralen en een stevige wand, achtervoeten zijn prima.
RV is de straal echter compleet gedegenereerd (wat 'n woord), er was sprake van rotstraal maar dat is 't nu eigenlijk niet meer te noemen.
Feit is dat de straal geen grondcontact maakt en ze zodoende niet uit die viceuze cirkel komt, straal wordt nog om de dag behandeld met egyptische zalf en hij krijgt af en toe een betadine-badje, maar ieder beetje straal dat erbij lijkt te groeien brokkelt ook weer af.
De hielen waren dit keer als een malle gegroeid, pony heeft dus behoefte aan steun aan de achterkant van de voet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bovenstaand is geen bedoeld kwartierboogje, maar daar mist 'n stuk gepigmenteerde hoefwand waar ik met de vijl langsging.

Op de foto's ziet het er veel minder ernstig uit, maar de straal is écht miniem en zweeft ergens boven de grond.
Wat vinden jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:35

De straal is idd flink beknepen, maar heeft ie niet behóórlijk ovegroeide steunsels ??
Rechts zie ik ook een brede witte lijn en een hoefwand die best wel een stukje minder mag.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:07

Over de foto's van Ashkerlon; de toon lijkt idd lang maar dat komt omdat de verzenen ingekort zijn, kijk maar naar de foto's. Ik had ze persoonlijk niet zo kort gezet. Je kan zo te zien de toon niet méér inkorten als dit, dan wordt ie weer te kort. Een tijdje terug schreef ik dit toevallig nog:
SpikyBlue schreef:
NB gaat ervan uit dat de zool aangeeft hoe de hoef bekapt moet worden. Dat is dus een iets ander uitgangspunt, al klopt het wel bij veel paarden, de zool vertelt heel veel.

Nu wordt er bij TB op school geleerd dat je, als je wand af gaat nemen, begint met de toon. Als de toon op maat is ga je de verzenen bijwerken.
Zo kan je het paard niet te week/plat bekappen omdat je jezelf tussendoor goed kunt controleren.
Waar het m.i. met NB soms wel eens 'mis'gaat is dat zelfbekappers de achter én voorkant van de hoef even kort gaan vijlen; dan komt het paard dus te week te staan. Dat wordt 'opgelost' door de toonwand aan de voorkant in te korten (mustangroll).

Eigenlijk vergroot je het hoefoppervlak met het weghalen van de verzenen tot aan de straal, maar je verlegt ook het afwikkelpunt naar voren. Vind héél eerlijk gezegd de voorfoto's beter :o

@CC; super dat je aan het testen bent geweest!
Wat mij altijd een beetje opvalt is dat niet alle middeltjes bij alle paarden hetzelfde effect hebben. Bij het ene paard werkt bijv. Egyptische zalf super, en bij het andere paard voor geen meter. Ik behandel paarden in eerste instantie altijd met CTC, als dit niet het gewenste resultaat geeft (in 99% van de gevallen werkt het wel goed) dan gaan we over op een ander soort middel.

@hestejente; is dat puf-spul wat jij nu hebt met oregano?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:26

Ja, er zit oregano in. Klinkt culinair, het is mij niet helemaal duidelijk wat de oregano doet. Weet jij dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:39

oregano schreef:
Medicinaal.
Als geneeskruid gebruikt men het in de bloeitijd verzamelde kruid.

Wilde marjolein
Het gehalte aan etherische olie met een overeenkomstige samenstelling als tijm bepaalt ook een zelfde gebruik als hoestmiddel met ontslijmende en prikkelverzachtende werking. Uitwendig eveneens voor baden en omslagen met antiseptische werking bij slecht genezende wonden.
Een aftreksel van de bloesemtop van oregano kunt u als thee gebruiken bij hoesten, maag- en galblaasstoornissen, spanningshoofdpijnen en geprikkeldheid, algehele uitputting en menstruatiepijn. U kunt het ook drinken als kalmerend middel om zeeziekte te voorkomen. Pas het kruid uitwendig toe als antiseptisch papje om zwellingen, reuma en een stijve nek te verlichten.

Echte marjolein.
De toepassing en werkwijze is overeenkomend met die van wilde marjolein, namelijk bij krampen en hoest. Bovendien werkt het bevorderend op de vertering en zwak urinedrijvend.
U kunt een aftreksel van de bloesemtoppen als thee gebruiken bij kou, hoofdpijn, eenvoudige maagdarmkwalen en zenuwstoornissen. Voeg een afkooksel of wat etherische olie toe aan badwater, zalven of kompressen voor verlichting bij reumatische pijnen en spanning. Sprenkel een paar druppels etherische olie op een kussen om de slaap te bevorderen.

Toepassingen met etherische olie.

De etherische olie wordt gewonnen door stoomdistillatie van het bloeiende kruid, is lichtgeel van kleur, met een warme, kruidige, kamferachtige geur. De olie wordt bij het ouder worden bruin en bevat een hoog gehalte, 80-90%, fenolen (cavaciol en thymol). Hierdoor is het één van de meest antiseptische oliën en doodt vele bacteriën, schimmels en virussen. Wordt daarom veel gebruikt bij allerlei infecties. Het is bovendien een immunostimulant en een goede expectorand (slijmoplosser). Door de goede pijnstillende werking heilzaam bij zenuwpijnen en reumatische pijnen, stimuleert bovendien de doorbloeding.

Gebruik Oregano o.a. bij; zenuwpijnen, spierpijn, spierreuma, artritis, griep, verkoudheid, bronchitis, gordelroos, vastzittende hoest, astma, hik, trage spijsvertering, slechte eetlust, menstruatieproblemen, lage bloeddruk, worminfecties, krampen, schimmelinfecties, bacteriële- en virusinfecties.

Hier volgen enkele toepassingen van de etherische olie van Oregano.

Bij spierpijn.
Maak een papje van groene leem en voeg daar 3 druppels Oregano aan toe. Bedek met dit mengsel de pijnlijke plaatsen en laat dit 15 tot 20 minuten inwerken.

Bij spierreuma, artritis (1).
15 druppels Oregano mengen met een beetje melk, room of een lepeltje honing. Dit toevoegen aan een warm bad en 20 minuten baden.

Bij spierpijn, artritis (2).
20 druppels Oregano mengen met 50 ml St. Janskruid-olie. Met dit mengsel dagelijks of naar behoefte de pijnlijke plekken masseren.

Bij zenuwpijnen (neuralgieën), gordelroos.
10 druppels Oregano mengen met 50 ml Amandel olie en hiermee dagelijks of naar behoefte insmeren.

Verdampen.
8 tot 10 druppels Oregano in de aromalamp werken stimulerend bij lichamelijke en geestelijke vermoeidheid en bij een te lage bloeddruk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:50

Ik zie staan: schimmelinfecties, bacteriële en virusinfecties. En dat is ook het enige dat ik kan linken aan rottende voeten, zou dat nou de reden zijn dat er oregano in zit? Heel veel zit er niet van in lijkt me? Dopje krijg ik er niet met de hand af, wel met m'n tanden en dan proef ik vooral klei eigenlijk.

:)* Zouden paarden oregano lusten? Ik wist niet dat het al deze nuttige eigenschappen heeft.

Dank je wel voor de uitgebreide info DD :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-12-11 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:54

Gimli_ schreef:
Ik heb ook nog wat foto's ter beoordeling. ;)

Op de foto's ziet het er veel minder ernstig uit, maar de straal is écht miniem en zweeft ergens boven de grond.
Wat vinden jullie?

Ik vind persoonlijk de stand niet goed
niet iets wat je in 1 bekapbeurtje weer goed krijgt, maar de teen moet er meer af, als die elke keer bijgewerkt zou worden, krijgt de straal meer "lucht" ook de reden waarom die achter ook zo snel groeit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:56

SpikyBlue schreef:
Over de foto's van Ashkerlon; de toon lijkt idd lang maar dat komt omdat de verzenen ingekort zijn, kijk maar naar de foto's. Ik had ze persoonlijk niet zo kort gezet. Je kan zo te zien de toon niet méér inkorten als dit, dan wordt ie weer te kort. Een tijdje terug schreef ik dit toevallig nog:
SpikyBlue schreef:
NB gaat ervan uit dat de zool aangeeft hoe de hoef bekapt moet worden. Dat is dus een iets ander uitgangspunt, al klopt het wel bij veel paarden, de zool vertelt heel veel.

Nu wordt er bij TB op school geleerd dat je, als je wand af gaat nemen, begint met de toon. Als de toon op maat is ga je de verzenen bijwerken.
Zo kan je het paard niet te week/plat bekappen omdat je jezelf tussendoor goed kunt controleren.
Waar het m.i. met NB soms wel eens 'mis'gaat is dat zelfbekappers de achter én voorkant van de hoef even kort gaan vijlen; dan komt het paard dus te week te staan. Dat wordt 'opgelost' door de toonwand aan de voorkant in te korten (mustangroll).

Eigenlijk vergroot je het hoefoppervlak met het weghalen van de verzenen tot aan de straal, maar je verlegt ook het afwikkelpunt naar voren. Vind héél eerlijk gezegd de voorfoto's beter :o

@CC; super dat je aan het testen bent geweest!
Wat mij altijd een beetje opvalt is dat niet alle middeltjes bij alle paarden hetzelfde effect hebben. Bij het ene paard werkt bijv. Egyptische zalf super, en bij het andere paard voor geen meter. Ik behandel paarden in eerste instantie altijd met CTC, als dit niet het gewenste resultaat geeft (in 99% van de gevallen werkt het wel goed) dan gaan we over op een ander soort middel.

Kijk, je stukje over het bekappen en de teen in de TB manier, spreekt mij erg aan.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:39

Heb even de foto van Ashkerlon gebruikt om te laten zien wat ik bedoel, hoop dat je dat niet erg vindt?

Afbeelding

Hierop wat lijnen getrokken in paint ( :P ) om te laten zien dat de hoef eigenlijk 'beter' was voor het bekappen.
Ik heb geleerd om te kijken naar de balans van de hoef. De hoef voor het bekappen is zoals je ziet bijna mooi vierkant of rond, het middenpunt ligt precies onder het midden van de punt van de straal (zoals zowel TB als de natural balance methode redeneert). Het uiterste punt van de steunsels en de zijkanten van de toon, waar de witte lijn aan de scherpste bocht begint, zijn de punten van waaruit ik de lijntjes heb getrokken zoals je ziet. Dat is vaak ook het punt waar de opzet begint in een ijzer.
Dezelfde hoef ná het bekappen is veel langwerpiger geworden door het inkorten van de steunsels. Het lijkt een hele andere hoef.

Hiermee wil ik natuurlijk niemands werk afkraken, het is alleen anders dan hoe ik het geleerd heb en zou doen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:45

Dus wat zou er anders moeten bij de volgende kapbeurt?
De teen kan niet korter gekapt worden dan hij nu is... Er kon nu al amper iets af. Het kapmes en de kniptang hebben de hoefwand niet aangeraakt. Enkel de rasp tot de witte lijn weer zuiver was.
De verzenen hebben (voor zover ik kon oordelen, hoefsmid wordt er ook niet blij van als ik in zijn nek loop te hijgen) evenveel rasp gevoeld als de teen. Met uitzondering van die scheve voet achteraan. Dus ik durf niet zeggen dat ze lager is komen te staan dan ze liep. De wanden aan de zijkant zijn wel goed onder handen genomen. Vooral bij de achtervoeten omdat ze daar flairs kweekt aan de binnenkant. Ik heb nog wel ergens een oude foto waar dit heel goed op te zien was...

Afbeelding

Misschien is dat ook een reden dat de teen langer lijkt? Je verliest toch wat materiaal aan de zijkanten en krijgt een ovaler voetje...

Ik heb ook nog een foto van in september, zij-aanzicht van de hoef, ook vlak na het bekappen:
Afbeelding
Niet letten op de voetas... paard staat amper tot nooit vierkant en dus ook niet op deze foto. Ondergrond is ook niet vlak te noemen en de achterbenen stonden iets lager en in het gras.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:48

Ik vind dat foto met die lijnen erin erg interessant en duidelijk! Ik ben leerling hoefsmid en lees veel in dit topic. Komen zeker interessante dingen voorbij :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:15

SB, als ik op mijn eigen fotos van die lijntjes zet krijg ik hetzelfde als op de tweede foto. Alleen dan niet met te lange teen maar wel dat die kruisende lijntjes elkaar niet snijden ter hoogte van de lijn door de straal. Kan dat omdat de hoef scheef van vorm is? Op de fotos waar jij de lijntjes hebt gezet lijkt de hoef op de nafoto ook schever te zijn.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:21

Ik zit nog niet heel erg lang in de hoefmaterie, dus vergeef mij als ik een onzinnige opmerking maak.

Als je flares aan de buitenkant gaat wegvijlen, haal je dan niet de stevige buitenste hoefwand weg waardoor je dus ook de stevigheid van de hoef wegneemt? Er staat druk op de hoefwand, dit heeft geresulteerd in de flare. Nu het stevige buitenste deel van de hoefwand (gedeeltelijk) is weggevijld heeft de hoef minder "kracht" en zal de flare uiteindelijk misschien nog erger worden?
Is het niet beter om de flare er gewoon uit te laten groeien en niet te knoeien met de vijl aan de hoefwand? Buiten het normale onderhoud aan de onderkant en het afwerken met een mustangroll?

Overigens, zijn die flares (of is het flairs?) aan de achterkant niet veroorzaakt door het niet toepassen van een kwartierboogje of te lange steunsels?