[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:45

@ fancylover
ik neem altijd 1 theekopje lijnzaad in een emmer en dan gooi ik er KOKEND water op. Dat laten AFKOELEN en dan krijg je een slijmig laag en verdampt het giftige bestanddeel.
Dan meng ik het door het voer en dan smullen maar, want mijn paarden vinden het zalig.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:55

romeorowan schreef:
Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe veel de paarden toch nog van een kale wei halen. Even uitleggen: normaal gesproken krijgen ze hier bijna onbeperkt voordroog, geschat op ca. 6 plakken hooi. Zet ik ze in de wei dan kunnen ze daar toch de hele dag mee zoet zijn, zonder dat ze uitgehongerd weer naar de paddock komen waar voordroog ligt.
Daar komt nog bij dat het in september heel erg groeizaam weer is geweest.
Sabrina85: dat zal voor jouw paard net de druppel geweest zijn.

Dat hij hoefbevangen werd was het in juni/juli, toen was het gras oo nog enorm vers, dus dachtt eigenlijk da het daaraan lag en omdat hij te snel en te lang op het land stond.
Nu gaat het met z'n hoeven gelukkig de goede kant op en ga me nou even geen zorgen maken over het voorjaar.
Wel weet ik wanneer het voorjaar komt dat ik hem in ieder geval dan wel in de paddock zet, wanneer het land bijna of deels kaal is dan kijk ik wel of ik hem dan in ieder geval een paar uurtjes bij de andere paarden op het land zet.
Het is gewoon moeilijk om zo'n drastische keuze voor zijn hele leven te maken, natuurlijk blijf ik als eerste naar zijn gezondheid kijken en gaat dat voor alles!
Eerst maar eens kijken hoe het met hem gaat tegen die tijd, wanneer het weer voorjaar is zijn we ook weer een tijd verder natuurlijk.
In ieder geval erg bedankt voor jullie tips/adviezen en ik zal zeker deze topic blijven volgen, voor nog meer ervaringen!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:35

janouk schreef:
@ fancylover
ik neem altijd 1 theekopje lijnzaad in een emmer en dan gooi ik er KOKEND water op. Dat laten AFKOELEN en dan krijg je een slijmig laag en verdampt het giftige bestanddeel.
Dan meng ik het door het voer en dan smullen maar, want mijn paarden vinden het zalig.

en je gebruikt gewoon hele of gebroken lijnzaad?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:40

Fancylover: ik doe het anders als Janouk. Ik doe een 2kopjes (hele) lijnzaad in een redelijke pan. Daar gaat flink wat water bij en dan laat ik het ongeveer een half uur koken. Heel goed uitkijken dat het niet overkookt, want opruimen is een ramp.
Dan heb je een flinke pan 'snot'. Ik zet de pan met snot dan ca. 1 uurtje in de gootsteen in koud water en als het dan lauw is dan voer ik het.
Gewoon de zaadjes en het snot voeren. Die van mij vinden het heerlijk.
Dit is de hoeveelheid die ik voor 4 paarden gebruik, ongeveer 2 x per week in het winterseizoen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:10

zo doe ik het ook....het overkoken gaat bij mij ook hetzelfde,m'n hele gasfornuis vol met kleverige snot....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:21

romeorowan schreef:
Hij zag bij June niets op de foto, maar aangezien ze rechtsvoor toch op de stenen iets gevoelig is, zei hij: zou er mogenlijk een lichte reactie kunnen zijn bij de punt van het hoefbeen.

Ik was ook even 'out of town' en ben aan het bijlezen Tong uitsteken
Op de foto van June (RF, dus neem aan de rechtervoet), lijkt mij of er iets van een braam aan het hoefbeen zit (puntje wijkt wat naar voren). Dat zou inderdaad kunnen betekenen dat dat hoefbeen wat meer druk op de zool uitoefent dan de andere kant (het ontstaat bij chronisch bevangen paarden, maar ook als een paard langdurig te hoog op de hielen staat en dus op de punt van het hoefbeen loopt).

Over het natuurlijk bekappen bij hoefbevangenheid ... ja het kan wel, maar ik wil er zelf een heel groot uitroepteken bij zetten ... NIET in de acute fase.
Ik weet dat natuurlijk bekappers anders roepen, maar ik heb er vorig jaar hele nare ervaringen mee gehad (bekapper was toen overigens ook Marco Krul, maar ik wil niet zeggen dat hij slecht is, dat wil ik even duidelijk melden ... alleen de theorie pakte bij mij in de praktijk verkeerd uit).
Ook nu is een soortgelijke bekapping uitgevoerd .. hielen naar beneden om hoefbeen parallel te zetten en ook dat leek weer even fout te gaan (gelukkig was ik er nu zelf op tijd bij om met hoefschoenen en zolen de gedane correctie weer ongedaan te maken en in verloop van weken geleidelijk aan te doen).

Ga dus niet te veel aan de hoefjes veranderen en dat geldt inderdaad beide kanten uit. Goed op ijzers, dan zo laten, goed op blote voeten, dan ook zo laten.
Pas als er verslechtering is, dan moet je wel wat anders bedenken uiteraard.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:19

Over lijnzaad: je kunt het ook droog voeren. Let er in dat geval op dat ze alles wel meteen opeten. Als het langer dan een kwartier/20 min. staat, komt er vocht bij en komt er blauwzuur vrij. Als je gewoon een handje droog voert en ze eten het meteen op, is het helemaal veilig. Schijnen ze in Utrecht ook te doen, hoorde ik van een d.a.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:02

Ik mocht geen lijnzaad geven vorig jaar van de homeopaat. Bij de alternatief diergeneeskundige testte het lijnzaad zelfs als giftig bij Isabella. Het schijnt leverbelastend te zijn. Sinds die tijd geef ik dus geen lijnzaad meer, maar puur psyllium husk zaad (soort zandwegkuur maar dan in de pure vorm). Deze zaadjes worden ook slijmerig en helpen zeker goed tegen zanduitdrijven.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:39

maar mijn probleem is dat hij de zaadjes zelf niet mag hebben! dus dan wordt het al een stuk lastiger lijkt me!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:48

Waarom mag hij de zaadjes niet hebben? Je zou ook gewoon lijnzaadolie kunnen kopen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:50

nee dat mag niet omdat hij problemen heeft met zijn darmen
en lijnzaadolie heeft niet de werking van de lijnzaad Knipoog

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:23

Wat denken jullie hiervan: oude pony van m'n buren (eind twintig) is nu bevangen, beest was broodmager toen ze haar kregen, nu ietsje gevulder maar nog vrij mager. Kan geen gras en hooi eten, dus krijgt Seniores en hooibrok. D.a. snapt het ook niet, maar gaat testen op Cushing, hoewel ze geen enkel symptoom van Cushing vertoont (behalve dan die bevangenheid) 't Gaat trouwens nu met bute al een stuk beter.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:15

Bevangenheid kan nog meerdere oorzaken hebben dan alleen voeding. Oa overbelasting, verkeerde bekapping/stand van de voeten (icm belasting/gebruik), inwendige ziekten als darminfectie, leveraandoening (is met bloedonderzoek aan te tonen).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:14

Is in haar geval allemaal niet van toepassing, voorzover we weten. Denk dat de Cushing miss. toch de meest voor de handliggende mogelijkheid is. Oh, en Es loopt sinds een week of zo gevoelig op steentjes en grindpad. Zit al angstvallig voetjes te voelen, maar nix. Ook geen problemen in de wendingen en op asfalt, maar dus wel de berm opzoeken op paden met steentjes.

Lin_de

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:06

aan de mensen die mijn vorige post gelezen hebben vorige week, hoefsmid is vandaag langs geweest, ze mankt nog steeds, hij verzekerde dat het niet alarmerend was, op linker voorbeen enkel wat pulsing nog nu. Bleek dat ze is enkel heel lichtjes hoefbevangen is geweest en het manken zou komen van de ijzers er af te laten en de hoeven die nog wat week en gevoelig zijn.
Nu eventjes afwachten of de hoeven sterker worden, zoniet terug ijzertjes onder en alles komt in orde.
Voorlopig gerust gesteld dus.. Clown

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:33

Hoi

Ik heb een vraag.Mijn tinker is bevangen geweest in de zomer en het gaat gelukkig nu erg goed. Hij krijgt alleen hooi en wat vitaminebrokjes. Hij wordt nu alleen wat schraal en ik durf hem niks extra´s te geven. Hebben jullie iets wat helpt. Op stal adviseren ze maiskorrels omdat ze daar dik van worden maar volgens mij is dat voor de bevangenheid juist heel slecht toch?

Groeten Nicolet

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:22

Mais is inderdaad niet echt aan te raden. Veel zetmeel en dus niet geschikt voor 'ons soort' paardjes.
Misschien is Subli Seniores Priores ook iets voor jouw tinker?
Het zit laag in zetmeel en omdat er oa bietenpulp in zit en eigenlijk bedoeld is voor bejaarde paarden die minder goed kunnen kauwen (dus compleet voer), zet het ook aan (dikker worden). Het moet wel geweekt worden voordat je het voert (minimaal 6 uur).

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:27

Een positief berichtje vanaf hier, Dawny gaat langzaam maar zeker vooruit Haha!. We hebben nog een lange weg te gaan, maar we zijn op de goede weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:38

Solsikke schreef:
Hoi

Ik heb een vraag.Mijn tinker is bevangen geweest in de zomer en het gaat gelukkig nu erg goed. Hij krijgt alleen hooi en wat vitaminebrokjes. Hij wordt nu alleen wat schraal en ik durf hem niks extra´s te geven. Hebben jullie iets wat helpt. Op stal adviseren ze maiskorrels omdat ze daar dik van worden maar volgens mij is dat voor de bevangenheid juist heel slecht toch?

Groeten Nicolet

granen zijn niet echt goed voor ex-bevangers,daar valt mais ook onder.
Een goede dikmaker is inderdaad suikerbiet pulp,geweekt(er loopt ergens een topic over,met veel nuttige tips).
Veel mensen (niet hier...)denken dat het barstens vol suiker zit,dat is niet waar.
Mijn ex-bevanger ,insuline resistente paard doet het er al jaren heel goed op....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:27

Waarschijnlijk vanwege de naam 'suiker'biet.
Is het trouwens wel suikerbiet waar het van gemaakt wordt, of is het van voederbieten?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:38

Bietenpulp wordt gemaakt van suikerbieten. De suiker wordt hieruit gehaald, de pulp blijft over. Het bevat vooral veel ruwe celstof, o.a. pectines, die hebben een gunstig effect op de darmen.

Ik ben sinds een klein weekje begonnen met Seniores Priores. Wes krijgt nu 2 keer per dag iets van 50 gram (geweekt is dat dan wel meer natuurlijk). Het lijkt er op dat ie hier wel tegen kan Haha! Pony is helemaal blij dat ie 2 keer per dag een emmertje voor zn neus krijgt Tong uitsteken

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:46

meldt zich weer....heel stom...onze paarden hebben vannacht noodgedwongen op het land gestaan omdat de stallen opnieuw geverfd zijn en boem...manke pony...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:29

O balen zeg! Stonden ze op een te groot stuk dan?

Ik heb gelukkig wel goed nieuws! Haha!
Zaterdag voor het eerst sinds een maand weer op gwyn geklommen en hij liep goed! 15 minuten rustig gestapt in de wei en wonderbaarlijk was hij wel blij, maar het was geen bom die op ontploffen stond Tong uitsteken Dus het was echt een lekker rustig stapritje Lachen
Vandaag even met hem aan de lijn gewandeld en daarna voor het eerst even gereden (stappen, stukje draf) zonder zadel en alleen een halstertje om! Zalig! Haha!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:44

euh, ja de wei is best wel groot...maar k denk dat het weer er ook mee te maken heeft, regen gehad, koude nachten+ zon is dodelijk blijkt maar weer...

ben er vanavond nog even geweest en het lijkt op zich mee te vallen, ze stapt rond, heeeeeel erg stijf dat wel, maar ze stapt tenminste. ze ging ook gewoon rollen en grazen (voor zover er grasjes tussen het zand groeien in de piste), eet goed en heeft de hele dag rechtgestaan, dus ik heb goede hoop dat het niet heel ernstig is deze keer!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:53

ik had trouwens nog een vraagje, omdat die nu zo 'accuut' is dus, echt van 1 nacht op die wei te staan, kan het dan zijn dat het even snel weer 'verdwijnt'? de symptomen dan zeg maar? want vanmorgen mankte ze heel erg in stap en wou niet vooruit en om 5u savonds mankte ze al bijna niet meer, alleen erg stijf en wou ze uit zichzelf wel stappen en het ging ook heel vlot.