[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:23

Vitamine E haal ik altijd bij De Tuinen, daar is het vaak in de aanbieding. De capsules kun je meeweken met de bietenpulp. Dan lossen ze op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 12:29

ireika schreef:
De fourage handelaar is er stellig van overtuigd dat er enkel bruine lijnzaad bestaat -O- de Speedibeet is wel binnen, nu nog ergens de vitamines vinden en een fijnmazig hooinet.

Nou.. geel of blond lijnzaad bestaat echt wel hoor. Zoek maar eens op Google.
Je kunt zakken van 1, 5 en 25 kg krijgen bij Homeovet. ( zie website)
Ik heb het ooit gekocht bij een hoefsmid maar weet niet meer hoe die man heet - hij heeft ooit geadverteerd op de Bokt Markt, maar dat was nog toen de markt in de oude versie gangbaar was. Op de nieuwe markt kom ik die advertentie niet meer tegen. Bij hem was het erg goedkoop.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:43

LindyH schreef:
Vitamine E haal ik altijd bij De Tuinen, daar is het vaak in de aanbieding. De capsules kun je meeweken met de bietenpulp. Dan lossen ze op.

Hoeveel geef je dan per paard/per keer en hoe vaak???

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:11

BioRon heeft een tijd blond lijnzaad gehad. Dat is helaas uit het assortiment. Waar kan ik dat nog krijgen? Aub niet alleen een naam, maar ook adres en/of websie :D .

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:30

Margee schreef:
LindyH schreef:

Hoeveel geef je dan per paard/per keer en hoe vaak???

Ik geef heel veel, ca 3000 IU per dag. Dat zijn 7 à 8 capsules van 400 IU. Maar mijn paard heeft dat voorgeschreven gekregen omdat hij EMND heeft (zie onderschrift, in dat topic staat ook meer over Vit E). Als je het voor HB gebruikt kan het wel met minder neem ik aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:31

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:20

Ik kan mn stipje hier weer weg halen!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:15

Ik ga vandaag nog eens gaan zien bij Aveve of ze daar geen geel lijnzaad hebben, anders wordt het inderdaad via internet bestellen.

Ik ga ook moeten kijken voor een ander graasmasker, nu heeft hij een een nylon met rubber, maar hij bijt het nylon aan de onderkant kapot, waardoor zijn kin nu een beetje geschaafd is... Bovendien is hij er al twee maal in geslaagd om hem uit te krijgen terwijl ik wel altijd zijn halster er over doe.
De Greenguard's leken me interessant, maar beperken die voldoende de grasopname? Die spleten lijken me namelijk meer gras door te laten dan dat gaatje in het rubber?

Zijn hoeven zijn in de ochtend nu wel steeds weer koel, s'avonds een beetje warm, niet veel pulsatie, dus ik denk dat hij aan het beteren is :) morgen komt de hoefsmid en woensdag laatste portie medicatie, duimen dat hij pijnvrij blijft daarna!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:42

Hee

ik heb een paar vraagjes..

Mn pony is nu een paar dagen van de medicijnen af, maar haar hoeven kloppen nog steeds een beetje. Moet dat zelf stoppen of moet ik haar nog even aan de medicijnen zetten? want die heb ik thuis nog staan voor noodgevallen.

Haar hals is ook nog stijf en hard, trekt dit vanzelf bij?

Ze is heel vrolijk kwa gedrag enzo, is ook vrolijk aan het rennen, dus aardig druk. Kan ik met haar gaan wandelen, dat heel rustig opbouwen, of moeten haar benen eerst stoppen met kloppen?

Als jullie mijn vragen zouden willen beantwoorden zou ik dat heel fijn vinden :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 06:46

Je kan het beste met de veearts overleggen, Ilikex.
Hij/zij heeft je paard gezien en de medicijnen voorgeschreven.

Over het algemeen kan je zeggen dat als de aders nog kan voelen kloppen: is er nog steeds een ontsteking in de hoeven aan de gang.

Net als je zelf een zwerende vinger heb; zolang de ontsteking actief is, is het warm/blijft het kloppen.

Ook is de hals nog stijf en hard: ontstoken.

Allemaal symptomen dat de aanval nog niet voorbij is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:37

Ilikex, denk dat je pony op de goede weg is, maar dat je idd nog voorzichtig moet zijn.
Wandelen kan wel mits de pony op een zachte ondergrond kan lopen en mits ze niet gedwongen word en niet te ver of te lang.
Maar misschien dat je beter nog even kunt wachten want dikke kans dat je pony buiten al dat gras zo lekker vind dat ie stiekem gaat bietsen en dat moet je nu niet hebben.

JANOUK. PROFICIAT en een fijne dag *\o/* :#

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:08

Wat is bietsen?

Ik denk dat ik haar nu gewoon nog even een tijdje in de bak houd, dan kan ze zelf bepalen of ze gaat lopen of niet. Wil haar ook niet dwingen!

Ik ben uiteraad super voorzichtig!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 09:10

bietsen = bedelen :)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:07

bietsen = stieken snel pakken terwijl dat eigenlijk niet mag. Ten minste hier in Zeeland is dat zo.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:51

update van mijn ruin: woensdag had hij zijn laatste portie medicatie. Tot dan liep hij weer gewoon. 's avonds telkens wel een beetje pulsatie op de voorbenen. Donderdag ging het ook wel nog, hij bleef met zijn masker op het land en 2 maal daags een portie geweekt hooi. Vrijdag leek hij weer iets gevoeliger te lopen en zaterdag was hij een klein beetje mank linksvoor in stap. Rechtsvoor uitkrabben ging ook niet meer omdat hij niet zoveel op links wou steunen...
Hij staat nu dus op stal, eerst een dag met masker op zodat hij niet al zijn stro zou opeten. Vandaag is zijn masker af en laat ik hem wat grofstengelig hooi eten + 2 maal daags speedybeet. Deze ochtend 20 minuten aan de hand gestapt in de piste, helemaal rad in stap, zowel op het harde als het zachte :) Ik denk dus dat ik hem nog een paar dagen op stal hou met stappen aan de hand, en daarna de weidegang terug ga opbouwen, wel met graasmasker + werken terug opbouwen.

Hoe is het nog met jouw pony ilikex?

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:42

Met mijne gaat het echt goed! De hals word steeds minder stijf, die is al bijna weer helemaal soepel! Ook zijn de hoeven niet warm meer!

Vandaag had ze weer zin om te rennen, dus heb ik haar een stuk van de bak erbij gegeven! En ze ging helemaal los! Dus ik ben er blij mee!

Ze krijgt geen medicijnen, alleen hooi en water!. En dat wil ik eerst ook nog even zo houden!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:10

Ik heb even jullie raad nodig. Die van mij is een maand geleden hb geraakt. Draaien was 2 weken geleden nog moeilijk. Hij staat wel buiten in een kleine paddock. Nu is hij helemaal rad en loopt veel in de paddock. Zou ik hem in een buitenbak 1 x per dag los mogen laten zodat hij meer kan bewegen als hij wil of rennen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 21:17

Is draaien ( korte bocht, zowel inks als rechts) nu geen probleem meer? Dan kun je het er op wagen maar hou het goed in de gaten en laat het paard z'n eigen gang gaan. Dus niet opjagen of zo en niet te lang laten uitrazen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:35

Nog een klein beetje maar het mag geen naam hebben. Hij stapt voor weer kruislings over. Kan hij niets beschadigen in de hoef als hij een keer bokt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 21:38

Dan dus niet doen. Het draaien is juist een test - als het paard dat helemaal zonder pijn of onzekerheid kan doen dan wel. En kruislings overstappen is geen draaien. Maar anders nog gewoon geduld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 07:28

Ik heb een vraagje.. mijn merrie staat nu op ijzers met zooltjes. Maar elke keer blijft er modder in haar voeten zitten waardoor er een ronding onder de hoef komt en dan helt ze maar achter waardoor ze teveel druk op die pezen krijgt die juist herstellende zijn. Daardoor word ze weer stijf in de voorbenen. Iemand de tip om de voeten leeg te houden??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:46

Vet erin, zoals vaseline, uierzalf, wat je hebt

In sneeuwtijd maak ik van dunne placemats rondjes die ik in het ijzer schuif, dan popt het weer teruge n zand eruit
Of sok of panty eromheen. Het is even uitproberen wat werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:16

Maar zou het met vet niet juist gaan plakken?

Ik heb ze voor de zooltjes dichtgetaped met ducktape maar dat is niet handig elke dag

ik had gehoopt dat zooltjes voldoende zou zijn maar niet dus

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:47

bij helpen vet in combinatie met stukje placemat super. Maar het is uitzoeken wat bij welke weersomstandigheid het beste helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:58

En hoe de je die placemat er dan in? En dan placemat met vet?

Ik zal vanavond uierzalf erin smeren kijken of dat wil

bedankt voor de tip ;)