Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:17

De mijne heeft ook al verschillende slidings gemaakt en toch was de scan heel goed en mooi.
Ik zou me er als ik jou was niet te druk om maken. Je hebt goed gehandeld en dit kan gewoon gebeuren :j

ilonatessa.. met een peesblessure hoeven ze niet kreupel te lopen. Als de bult weg trekt zou ik me er niet al te druk om maken. Wel zou ik geen bandages meer omdoen, omdat het onder bandages zo warm kan worden dat het een peesblessure veroorzaakt. En verder alles gewoon goed in de gaten blijven houden.

Jury, VIP is Tout z'n grote voorbeeld :P

Tout gaat lekker. We zijn alweer aan het trainen in de bak. Wel met de stopwatch en we kunnen het opbouwschema niet eens bijhouden, want soms is het te zwaar om langer door te draven. Dus ik probeer hem hierin te volgen en dan maar eerder te stoppen. Inprincipe mogen we alweer 2x 10 minuten draven en deze week ook beginnen met de galop. Twee weken terug was de fysio er. Zij was heel positief! Ze vond hem er erg goed uitzien voor een paard wat bijna niets mag. (Ik heb hem tijdens het buitenrijden ook aan het werk gezet) Begin oktober de volgende en hopelijk laatste scan. Ben zó benieuwd!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:03

helaas is zijn been wel dikker geworden |(
hij loopt goed en zijn been is na de nacht gewoon koud,ik hoop maar dat er niks kapot gegaan is
ik koel nu extra en hij staat in de ochtend binnen totdat ik we gaat
was vanmorgen 11.15 u
hij staat nu op een ander weitje waar hij ze allemaal kan zien,maar hij kan niet mee rennen
hij stond rustig appte stalhoudster net
er staat ook meer gras ,dus dat houd hem wel bezig.
hij gaat iig als allereerste naar binnen en iedereen houd hem in de gaten.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:39

Ik heb gisteren besloten om Dup nog een half jaar vrij te geven en weidegang te bieden, ik vind dat die nog niet is zoals die was en mijn gevoel zegt dat ik niet goed bezig ben. Dus heb besloten om hem lekker op de wei te zetten en daarom ook besloten om hem dichter bij huis te zetten Moeilijke keuze want heb het heel goed naar mijn zin op die stal maar denk nu even aan de gezondheid van m`n paardje.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:13

wendyke schreef:
Ik heb gisteren besloten om Dup nog een half jaar vrij te geven en weidegang te bieden, ik vind dat die nog niet is zoals die was en mijn gevoel zegt dat ik niet goed bezig ben. Dus heb besloten om hem lekker op de wei te zetten en daarom ook besloten om hem dichter bij huis te zetten Moeilijke keuze want heb het heel goed naar mijn zin op die stal maar denk nu even aan de gezondheid van m`n paardje.

goed besluit!!
ik wil ook niet te snel weer beginnen.
liever langer dan te kort en straks weer bij af!

kom net van stal en zijn been was koel en weinig vocht rond de bult
dit weitje is beter voor hem
morgenochtend laat ze hem binnen staan, ik ben er om 8.30u en zet hem pas weer tegen de middag op de wei, dan eet hij gras en is hij rustig.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:04

Wendyke, wat merk je aan hem? Ik dacht aan je laatste berichtjes te lezen dat het juist de goede kang op ging?

Hier nog steeds weinig te vertellen, msar de scan komt er al snel weer aan..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:21

Oh spannende momenten Mirgino.. Mijn paard heeft in he begin van haar blessure ook dat soort capriolen uitgehaald, hield mijn hart vast. Uiteindelijk heeft het niet of nauwelijks effect gehad op de genezing maar dat wist ik toen nog niet.
Andere weidje met meer gras is dus een betere plek!

Wendyke, je moet altijd bij je gevoel blijven :j Wat maakt het dat je gevoel zegt het anders te doen?

Hier weinig nieuws gewoon verder met opbouwen vanaf woensdag 50 minuten rijden met daarvan 4 minuten draf.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:25

4 minuten draf Fransje, dat gaat ook al mooi de goede kant op.

Ja, dat gek doen op de wei, mirgino, daar ben ik zelf ook beetje bang voor zodirect.. Maar blij te horeb dat het bij jou geen invloed had dan Fransje!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:08

@Mirgino: Jeetje baal momentje. Fijn dat hij nu wat minder lang naar buiten kan maar wel in een wat vollere wei, dus meer afleiding heeft van het rennen.

@Wendyke: goede beslissing om hem wat langer te laten staan als hij nog niet helemaal goed aanvoelt. Jammer dat je dan wel weer een gezellige stal achter laat. Maarja, je kan altijd nog terug als hij weer beter is.

@Partout: Fijn dat het weer de juiste kant op aan het gaan is en alles lekker loopt.

Ik mag mij hier ook afmelden. Eigenlijk in Juli al, maar door alle gedoe rondom zijn achterhand, heb ik natuurlijk nog dik 6 weken langer gestapt.
Na het inspuiten loopt hij nu echt heerlijk. Donderdag de veearts gebeld, ik mag nu uitbouwen naar begin oktober 3 kwartier werken. Stap, draf en galop. Nog wel basis, dus voornamelijk rechtuit, en zo nu en dan een grote volte. Met zijn voorbeen hoef ik kwa hoeveelheid enzo geen rekening meer te houden in de zin dat ik daardoor niet voorzichtiger moet zijn in training. En hij dit schema wel aan moet kunnen. Het feit dat ik dus heel voorzichtig ben gaan rijden, is wrss ook de oorzaak van zijn slapheid. Dat hij groot en uitelkaar liep.
Wel blijf ik meelezen en af en toe reageren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:17

liedjuh2 schreef:
Ik mag mij hier ook afmelden. Eigenlijk in Juli al, maar door alle gedoe rondom zijn achterhand, heb ik natuurlijk nog dik 6 weken langer gestapt.
Na het inspuiten loopt hij nu echt heerlijk. Donderdag de veearts gebeld, ik mag nu uitbouwen naar begin oktober 3 kwartier werken. Stap, draf en galop. Nog wel basis, dus voornamelijk rechtuit, en zo nu en dan een grote volte. Met zijn voorbeen hoef ik kwa hoeveelheid enzo geen rekening meer te houden in de zin dat ik daardoor niet voorzichtiger moet zijn in training. En hij dit schema wel aan moet kunnen. Het feit dat ik dus heel voorzichtig ben gaan rijden, is wrss ook de oorzaak van zijn slapheid. Dat hij groot en uitelkaar liep.
Wel blijf ik meelezen en af en toe reageren.

*\o/*

Succes met de verdere opbouw!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:21

dankje :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:45

liedjuh2

+:)+ Super zeg!!!!

wel fijn om te lezen hier dat het weer goed komt met de paarden :j

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:10

Liedjuh, wat goed :D !!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:53

Fijn nieuws liedjuh! Succes met de opbouw!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:58

Tnx!!
Ik merk ook wel dat ik een stuk relaxter ben geworden sinds ze gezegd heeft dat ik mij over dat voorbeen geen zorgen hoef te maken.....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:07

@liedjuh gaaaaaaaaf echt top zeg. nou lekker gaan genieten he :D

hier nog steeds aan het stappen. af en toe pak ik paar min draf erbij maar had nou al op kwartier draf moeten zitten maar durf het nog niet. been wisselt ook nog wel eens en hij wilt ook niet echt draven.heb ik het idee. (is op de wei wel knettergek en loopt te springen en te racen).
vraag me ook een beetje af of ik hem wat meer door moet pakken of maar laten sukkelen en zelf bepalen wanneer hij genoeg heeft gedraaft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:21

hebben jullie dat ook met je paard,dat de ene ochtend zijn been lekker koel is en dan ineens weer op een ochtend erg warm?
gisteren had hij een lekker koel beentje maar vanmorgen was [ eigenlijk beide voorbenen ] zijn been op de pees erg warm.
hij staat nu korter op de wei, ik zet hem om 11.15 erop en dan koel ik hem nog een keer en cooling gel
ik koel nu 3x p/d
been ziet er rustig en strak uit, weinig zwelling van vocht
de bult is goed te zien.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:44

Herkenbaar :j
Maar warmte is slecht te vergelijken per dag. Het weer en de warmte van je eigen lichaam spelen ook mee.
Daarnaast, als links en rechts hetzelfde zijn zou ik me niet druk maken.

De mijne heeft in de ochtend dikkere benen, maar dan wel al z'n benen. Dit komt door de warmere dagen.

Als het blessure been heel erg afwijkt van de andere benen, dan zou ik is contact met je veearts opnemen en/of wat rustiger aan doen. Een stapje terug in het opbouwen.

ikke20.. het opbouwen rustiger aan doen voor je eigen gemoedsrust moet je niet doen. Ook het langzamer opbouwen zorgt voor een slechter herstel. Geeft je paard aan dat het te snel gaat, dan zou ik wel een stapje terug doen. Jij kent je paard het beste. Neemt hij "misbruik" van jouw voorzichtigheid? Of is het nog te vroeg om de draf te vragen?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:04

Herkenbaar mirgino, bij Toran wisselt zijn been nu ook nog. Heb het nu losgelaten. Ik ken hem goed genoeg om te weten of er wat is.
Sowieso blijft zijn blessurebeen dikker dan zijn andere been.

Kwa opbouwen, ik heb mij heel strak aan het schema gehouden. Niet meer maar absoluut ook niet minder. Verder zou ik niet te voorzichtig zijn. Ook gelijk "technisch" oppakken. Dat is dus waar ik de fout mee in gegaan ben. Daardoor bleef hij slap achter en kon hij mij niet dragen. Als ik direct meer op de achterhand gezet had, dan had ik vanaf juli gewoon door kunnen gaan.

Ik heb wel gister mijn eerste les afgesproken. Gelijk vanaf het instappen. Mag eind volgende week op een half uur trainen zitten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:09

o gelukkig, mijn stalhoudster was van het weekend beetje panish geweest , want zij vond het been erg heet....had de andere niet gevoeld
maar toen ik [ ik was er niet om 8.30 ] 10.30u kwam stond hij buiten en zijn been was gewoon koel
en zondag ochtend ook koel gister ook maar vanmorgen dus niet
ben eerst het stukje van ong 8a 10 min gaan lopen en toen coolpack 2x 15 min en gel erop
en om 11.00u weer coolpack en gel en daarna op weitje zijn been voelde goed en vocht is een eind weg.

maar door anderen ga je soms ineens twijfelen of het wel goed gaat :j -O- of jij het wel goed doet.

de bult is fors maar nu echt een bult en niet meer zo`n lange dikke pees.
zal morgen weer foto maken voor vergelijk.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:57

Ook herkenbaar :j
Het is zo jammer dat je zelf niet ff binnen kan kijken hè?

Ik mag in de bak alweer 2x 10 min draven en wij lessen ook alweer. Ik wil zijn spieren zo goed mogelijk opbouwen, hem recht houden en zo goed mogelijk over de rug. Zijn nog saaie lessen, maar toch hard werken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:24

jaaa dat gaat snel achteruit zeg!!

hij heeft al eens 6 mnd op de wei gestaan en de eerste 6 weken stalrust na zijn operatie aan een 8mm chip in kootgewricht zelfde been
hij was zo slap als een vaatdoek
na 6weken binnen mocht hij de wei op [ filmpje in profiel ] hij zwabberde alle kanten op ...echt slap
hij was nu weer lekker in proportie maar helaas....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:36

@partouz was vanochtend in het bos. bepaald stukje kon ik hem amper in draf houden ander paadje ingereden toen ging hij vanzelf hard draven. drm twijfel ik of hij me voor de gek houd of dat hij gewoon nog niet genoeg conditie heeft. (doe op straat 3 min draven, in de bak 2x2 min en vandaag in het bos ook 3 min gedaan). hij loopt wel behoorlijk te springen en gek te doen op de wei.
ben nou al sinds april aan het stappen en nou al 4 weken die paar min draf erbij aan het doen.

hier tref ik hem idd ook regelmatig aan met een warme pees. wel meestal aan 1 been van de week was hij ook behoorlijk warm maar dan uurtje later voelt hij weer normaal aan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:14

ikke20 schreef:
@partouz was vanochtend in het bos. bepaald stukje kon ik hem amper in draf houden ander paadje ingereden toen ging hij vanzelf hard draven. drm twijfel ik of hij me voor de gek houd of dat hij gewoon nog niet genoeg conditie heeft. (doe op straat 3 min draven, in de bak 2x2 min en vandaag in het bos ook 3 min gedaan). hij loopt wel behoorlijk te springen en gek te doen op de wei.
ben nou al sinds april aan het stappen en nou al 4 weken die paar min draf erbij aan het doen.

hier tref ik hem idd ook regelmatig aan met een warme pees. wel meestal aan 1 been van de week was hij ook behoorlijk warm maar dan uurtje later voelt hij weer normaal aan.

je kan kan jezelf helemaal gek maken he :j ,heb ik ook hoor
we zijn nu zo aan het kijken en voelen en zien en voelen alles :j

Gringo zijn pootje op de foto gezet en vergeleken met vorige week ziet het er weer beter uit.
het vocht is zowat verdwenen, de bult is goed te zien.
zijn goede been zijn geblesseerde been
AfbeeldingAfbeelding
bult buitenkant bult binnenkant
AfbeeldingAfbeelding

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:11

Jup dat klopt k word onderhand ook beetje gek van em :p
Dan zijn we aan het draven en elke pas voel k van alles/denk van alles te voelen. Nou is het ook zo dak em op alleen dikke trens rij en voorheen betekende bit hoofdstel lantefantere en buitenritte en met s&t begon hij altijd meteen te werken. Miss die toch weer eems tevoorschijn halen.

Die bult zie je nog wel heel goed zitten. Maar been is verder wel heel mooi droog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:37

Benen wisselen wel vaker van temperatuur gedurende de dag. Is van meerdere factoren afhankelijk maar als beide benen hetzelfde voelen moet je je daar niet heel veel zorgen om maken. Mijne heeft zelfs weleens 3 warme benen en 1 koude gehad :=

Opbouwen blijft lastig teveel en te snel is niet goed maar te langzaam en te weinig ook weer niet. Ik heb vandaag voor het eerst 4 minuten gedraafd, Wel meteen in 1 keer achter elkaar maar doe morgen maar 2 keer 2 minuten. Ze wilde wel dol graag en op een gegeven moment pakte ze uit zichzelf galop mee. Dat is nog niet de bedoeling maar wel fijn dat ze graag wil.
Kan mij voorstellen dat je gaat twijfelen als hij niet graag blijft draven Ikke , dat zou ik ook hebben.

Gebied rond de blessure is zeker nog behoorlijk dik zeg, Mirgino! Wel fijn dat het er om heen mooi dun is.