[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:05

Jannepauli schreef:
Eh... mag informatieuitwisseling & discussie over genetica naar een ander (eigen) topic please ?

:D je hebt gelijk...

Leuk filmpje van je paardjes trouwens!
jij hebt alle ingredienten om er weer op te stappen... ;)
Een gezond paard en een bak!....nu nog een beetje goed weer?

Ik heb eergisteren weer op pablo gezeten.Wakkere Harry.
Maar oma is erop blijven zitten :o
Zal volgende keer toch mijn helm maar opzetten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:28

Jannepauli schreef:
Eh... mag informatieuitwisseling & discussie over genetica naar een ander (eigen) topic please ?

Waarom als dit misschien wel een rol heeft gespeeld m.b.t. bevangenheid? Net zoiets als thrifty gen dat waarschijnlijk ook een rol speelt bij IR. de discussie gaat dus niet over genetica maar of inteelt een rol zou kunnen spelen een andere invalshoek dus.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:30

Hier ook een Fjord die nog nooit zo wakker is geweest... ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:52

EstherHegt schreef:
Jannepauli schreef:

Waarom als dit misschien wel een rol heeft gespeeld m.b.t. bevangenheid? Net zoiets als thrifty gen dat waarschijnlijk ook een rol speelt bij IR. de discussie gaat dus niet over genetica maar of inteelt een rol zou kunnen spelen een andere invalshoek dus.

Uiteraard - als jij - wetenschappelijk - kunt aantonen dat de conversatie over kleurengenetica (chimera enzo) e|o inteeltfactoren iets te maken heeft met HB, dan hoor je me niet meer hoor! De vraagt blijft natuurlijk wel hoe relevant de discussies omtrent inteeltpercentages etc. voor dit topic zijn ( het paard is er al tenslotte en gedane zaken nemen geen keer - de inteelt laat zich niet terugdraaien c.q. is niet 'behandelbaar'). Ik zeg daarmee niet dat een dergelijke discussie niet interessant zou zijn, en als alle andere topiclezers|schrijvers er graag op voortborduren, mijn zegen heb je. :D

ponyzotje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:57

Inteelt veroorzaakt veel, maar denk niet dit hoor :D Zijn gewoon sobere rassen. Er zijn veel rassen waar zo ontzettend veel inteelt in voorkomt dat je zou verwachten dat het percentage HB hoger ligt dan bij sobere pony's, en voorzover ik weet is dat niet zo ;-)

nombrado: volgens mij is het meestal een waarschijnlijkheidsdiagnose, iig niet met de kanteling want dat gebeurt niet bij elke HB.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:01

Jannepauli schreef:
Uiteraard - als jij - wetenschappelijk - kunt aantonen dat de conversatie over kleurengenetica (chimera enzo) e|o inteeltfactoren iets te maken heeft met HB, dan hoor je me niet meer hoor!

Er zijn meerdere theorieen over oorzaken van HB. Waaronder ook genetics. Het gaat dus niet om kleuren.
Dit is een interessant wetenschappelijk artikel door o.a. Chris Pollitt, zoek het kopje genetics ook even op dan zie je wat ik bedoel.

http://www.ker.com/library/proceedings/ ... is_p57.pdf

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:03

Genetisch wel zeker, maar ik vermoed dat het meer verband houdt met de gevoeligheid al dan niet voor suikers ed, en minder met inteelt alleen; hoewel inteelt binnen een gevoelige populatie de zaken misschien inderdaad erger maakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:03

ponyzotje schreef:
nombrado: volgens mij is het meestal een waarschijnlijkheidsdiagnose, iig niet met de kanteling want dat gebeurt niet bij elke HB.

oké
ik vind het zo jammer,dat meteen elk paard , die verschijnselen hoefbevangeheid heeft maar op rantsoen gezet wordt. Geen krachtvoer, alleen droog hooi?
terwijl de oorzaak van die betreffende bevangenheid niet altijd iets met voeding van doen heeft.

De dikke nek, is eigenlijk wel logisch
als het paard pijn in zijn voeten heeft, gaat hij de bovenlijn aanspannen, waardoor je dikkere nek(spier) en hard aan voelt. (of zie ik dit nu verkeerd)
in feite is een dikke harde hals dus meer het ontlasten van de voorhoeven, dan een symtoom dat bij bevangenheid hoort?

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:19

Ben ik mee eens hoor, HB is niet altijd veroorzaakt door te veel of verkeerde voeding.
Ik heb een shetje die netjes op dieet is en aan de dunne kant en toch weer HB is.
Of het in het verleden wel is mis gegaan door voeding kan maar deze keer denk ik eerder de koude en vorst dan voeding.

Wat ik me afvraag is of een sober dieet idd na elke HB ondanks dat je de oorzaak niet weet wenselijk is.
Hoewel ik vind dat Krachtvoer in de meeste gevallen overbodig is en er veel meer ruwvoer gegeven zou moeten worden.
Maar is fructaan ook bij dit soort paarden toch een trigger?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:23

Diepgaande diskussies over inteelt en kleuren etc. horen hier idd niet thuis (al blijven ze in teressant). Maar moedertje natuur houdt er soms vreemde eigenaardigheden op na, waardoor het kán gebeuren dat dingen die je los wilt zien toch verband kunnen houden.
Als ik even het OLWS (frame Overo Lethal White Syndrom) mag aanhalen.
frame x frame kán 25% kan op een LW geven. Ondanks dat het witte van het veulen niets te maken heeft met de reden dat het zal overlijden indien er niet op tijd ge-euthaniseerd wordt.
Het dier mist nl een stukje verbinding in de darm, waardoor het de melk niet kan 'afvoeren' en na ong 48 uur aan koliek zal overlijden.
Dit stukje DNA zit dus op hetzelfde stukje genetisch materiaal waar ook de kleur op zit.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:57

nombrado schreef:
Geen krachtvoer, alleen droog hooi?
terwijl de oorzaak van die betreffende bevangenheid niet altijd iets met voeding van doen heeft.
Er is voor paarden helemaal niets sneu aan een dieet (dieet als in "voerbeleid") van hooi en water. Het gros van de NL paarden zou het daar prima mee kunnen redden. Dat halfuurtje "dressuren" wat de gemiddelde recreatieruiter doet redden ze daar mákkelijk op (uitzonderingen daargelaten). Maar zeker als ze HB hebben en dus weinig tot geen arbeid meer kunnen verrichten gedurende soms langere tijd is het verstandig het krachtvoer te laten staan. Paarden worden over het algemeen veel te rijk gevoerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:07

paars schreef:
nombrado schreef:
Geen krachtvoer, alleen droog hooi?
Er is voor paarden helemaal niets sneu aan een dieet (dieet als in "voerbeleid") van hooi en water. Het gros van de NL paarden zou het daar prima mee kunnen redden. Dat halfuurtje "dressuren" wat de gemiddelde recreatieruiter doet redden ze daar mákkelijk op (uitzonderingen daargelaten). Maar zeker als ze HB hebben en dus weinig tot geen arbeid meer kunnen verrichten gedurende soms langere tijd is het verstandig het krachtvoer te laten staan. Paarden worden over het algemeen veel te rijk gevoerd.

prima
mits er in het hooi de belangrijke vitaminen en mineralen zitten die een paard nodig heeft.
en dat is nu juist het probleem....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:13

Hmm. een paard kan best een tijdje op hooi en water, zoals paars ook al schrijft. En hij krijgt daarmee ook nog steeds de belangrijke voedingsstoffen binnen. Natuurlijk is het zo dat als er bepaald is dat een paard 'levenslang' op dieet moet ( dus bv géén of weinig gras, géén brokjes..) dat het dan zaak is dat er vitamines en mineralen bijgegeven worden. Maar gaandeweg dit topic kom je dat ook telkens tegen: Formula4Feet wordt veel gebruikt en is niet alleen voor de hoeven maar een compleet én goed supplement.

Maar gedurende een korte periode kan een paard heel best functioneren op alleen hooi. Net zoals jij : jij zult ook niet qua gezondheid over de kop gaan als je 's een keer een frietje mét eet. ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:52

Haha ja inderdaad, ik noem hooi en water niet rantsoeneren, in de natuur zijn ook geen brokjes. In de natuur is wel een grotere variëteit aan diverse grassen en struikjes die een paard eet. Aangezien wij hier een nogal eenzijdig grasland hebben, is het soms (maar niet altijd) aangewezen om een vitaminen/mineralensuppl te geven, maar let op met overdoseren.
Echter, met een rijk grasland, rijk in de zin van een arm grasland met veel variatie, is het bijna zeker overbodig, maar je weet nooit he... ;-)

Ik heb blijkbaar ook verkeerdelijk de indruk gewekt dat HB alleen ontstaat bij sobere rassen door voeding maar ik denk dat het logisch is dat er verschillende redenen zijn voor het ontstaan van HB zoals endotoxines, operatie/ziekte, cortico's of gewoon drukoverbelasting door een contralateraal probleem.
Ik zie deze laatsten echter als incidentele HB's en het gros van de HB (zeker niet alle) lijkt mij wel voor te komen bij sobere rassen op een te rijk dieet.

DD het innervatieprobleem bij OLWS is inderdaad fascinerend en slechts een van de talrijke voorbeelden van gekoppelde problemen! (vaak met witte kleuren ook, trouwens :D ).

Ik denk niet dat een sober dieet wenselijk is bij elke vorm van HB, maar ik vermoed dat de gevoeligheid wel versterkt is na een eerste episode waardoor dan bijvoorbeeld die al sobere pony's, die om een andere reden bevangen zijn geworden, toch sneller bevangen zullen worden van fructaan ea suikers... Maar dat weet ik absoluut niet zeker.

Mijn HB'ertje wordt ook niet standaard hoefbevangen van een voerverandering, maar gewoon uit het niets. Al zou het wel kunnen dat dat toevallig is wanneer mensen op stal komen en hem wortels geven, wat zeer goed mogelijk is maar wat ik helaas niet kan controleren ;-) Ik weet echt niet of ze dan gevoeliger worden voor andere oorzaken ook, het lijkt me wel.

Wbt die harde manenkam, dat is zeker geen spiermassa die je voelt, want IR pony's hebben het bvb kenmerkend ook, ook op momenten dat ze niet bevangen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:02

Mag ik eens de boel omdraaien (for the sake of thediscussion) en stellen dat er ook HB kan ontstaan doordat paarden járen alleen maar hooi hebben gehad wat idd een bepaald vit/mineraal mist ??

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:10

DubbelDun schreef:
Mag ik eens de boel omdraaien (for the sake of thediscussion) en stellen dat er ook HB kan ontstaan doordat paarden járen alleen maar hooi hebben gehad wat idd een bepaald vit/mineraal mist ??
Nope, want de meeste (niet allemaal inderdaad) worden bevangen omdat ze al te lang vol in 't gras hebben gestaan. Dat komt veel meer voor dan HB bij paarden die alleen hooi krijgen.
Bovendien zou het dan nog steeds niet meer de sobere pony's treffen, omdat alle paarden even gevoelig zijn aan een vitamine/mineralentekort (dat zie je aan de andere aandoeningen die ze daardoor ontwikkelen en waarvan de ernst gecorreleerd is met de grootte van het tekort).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:14

Om te beginnen zou je dan moeten kunnen vaststellen welke vitamine of mineraal een zodanige invloed kan hebben dat het een aandoening als HB zou kunnen veroorzaken. Een gebrek kán natuurlijk een ziekte veroorzaken, da's duidelijk. Maar bij de bekende Hb oorzaken wordt eigenlijk nooit een vorm van ondervoeding vermeld. Met andere woorden: het lijkt mij onwaarschijnlijk ( temeer daar een paard een aantal essentiële vitaminen zélf kan aanmaken) maar zeg nooit "nooit"..
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 12-01-11 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:15

Fijn dat jullie toch vinden dat er vooruitgang is! Ik merk in al zijn doen (hoe hij mij aankijkt, naar mij komt, zijn blik, bijten op het halsterkoord, etc.) dat hij zich veel beter voelt, maar het stappen blijft toch nog redelijk stijf. Dat valt mij zeker op omdat hij normaal een hele ruime stap heeft.

Als ik de verhalen hier lees, ben ik toch blij dat ik direct de oorzaak van die HB wist ;)

Ponyzotje, weet je dan hoe die manekam wel komt ? Ben ik beetje benieuwd naar, aangezien mij dat bij hem echt opviel.

Unesco krijgt nu ook enkel hooi, maar wel goede kwaliteit, 3de snede en van een betrouwbaar adresje. Maar of alle vitaminen en zo er echt inzitten, weet ik niet 100%. Misschien kan ik straks zijn zoutblok eens aan de paddock hangen, of doe ik dat beter niet ? (hij heeft hem al niet mogen lekken sinds de HB)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:24

Meestal wordt de harde manenkam verklaard als abnormale vetopstapeling. Je ziet het ook heel vaak bij pony's met IR (ik heb het gevoel, meer dan bij een "gewone" HB). En een abnormale vetverdeling is wel iets dat je kan verklaren - het ontstaat ook bij Cushing bij de mens, en Cushing bij het paard. En IR heeft verdacht veel mee van Cushing (vroeger werd het zelfs daaronder geschaard). En een van de symptomen van Cushing kan ook HB zijn.
Kortom, het is 1 pot nat en die harde manenkam past wel in dat plaatje.

Wbt mineralen en vitaminen is het wel echt zo dat een paard de opname kan aanpassen naar de behoefte voor het merendeel van de elementen. Ik zou er niet blind op voortgaan, maar de marge is wel vrij ruim. Ik ben niet zo snel bang voor een tekort, maar ik hang wel een liksteen voor het geval dat, en omdat dat een kleine moeite is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:11

@Liene : ik heb sinds ik Boon verdenk van HB geen zoutblok meer gegeven. Ze vroten met zijn 2én een blok van 3 kilo in één week op ;(
Als het straks weer erg warm gaat worden dan strooi ik wel een schepje zout over het voer. Volgens mij krijgen ze dan meer dan genoeg binnen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:06

Ik hoor meer mensen met paarden die in 1 keer een zoutblok naar binnen werken... (maar heeft weer niets met HB te maken)
Ik wil graag even met de "for sake of discussion" van DD meegaan.
Het lijkt me dat de stofwisseling dan zo ingericht raakt dat alles langzaam maar zeker "afbrokkelt" en het risico op problemen groter wordt? Een ondervoed mens krijgt ook bepaalde afwijkingen en kan niet zonder risico omgeschakeld worden naar normaal gezond voer. Iemand die heel streng aan de lijn doet gaat alles wat er extra binnenkomt opslaan voor wanneer er weer slechte tijden komen. Kortom, een crashdieet is niet goed en kan tot problemen leiden....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:24

Een crashdieet werkt zeker, ik ken iemand die dat gedaan heeft. Alleen mag dat niet te lang duren (bij die persoon ongeveer een maand, 10kg kwijt ongeveer). Persoon had meer energie dan ervoor en ging vrolijk sporten in die maand. Maar het mag gewoon niet te lang. Vetopslag was er helemaal niet, integendeel :-) .

Wbt de tekorten zal je eerder iets anders dan HB zien en om hetgeen ik hierboven al heb gepost geloof ik er weinig van (paard vs pony en de andere symptomen). Die magnesium zou toch ook al lang opgehelderd zijn.
En wat dan met pony's die heel goed gevoederd zijn maw voldoende krachtvoer, goede weide, en toch HB worden? Van tekorten geen sprake. Nee, echt, het lijkt me eerder omgekeerd :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:44

De moeder van mijn Fjord is bijna dood gegaan aan een crashdieet... merrie met veulen aan de voet bij hengst brengen, merrie eet niet van frustratie, laat zich ook niet dekken...veulen lurkt vrolijk door...enfin ruim 100 kilo lichter na die 3 weken en vet in het bloed. Hele spul naar Utrecht (je krijgt er wel hele makke paarden van hoor, als ze als piepklein veulen al zo veel in handen zijn)

Ik snap de gedachtengang van DD wel... iets ontregelt het systeem en dat kan tot bepaalde ziektes leiden... ben het wel met je eens dat HB over het algemeen onstaat na te veel eten. Hier is de Fjord te dik geworden door eerst een jaartje jojo'en wegens iemand die normaal eten niet nodig vond, dus hij is elke hap gaan opslaan, te dik geworden en toen verhuizing + te goed hooi + strenge winter er overheen... Fjord heeft altijd alleen ruwvoer gekregen en enkel supplementen (niet te veel) dus het dik zie je wel, maar je verwacht geen problemen omdat je altijd netjes matig hebt gevoerd. Maar zijn systeem heeft door alles bij elkaar een klap gekregen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:56

BZ ik had het uiteraard over mensen!!! :D (omdat ik de vergelijking in de vorige post niet vond opgaan!) ik dacht dat in dit topic ook al genoeg was gepost over hyperlipemie en leververvetting en negatieve energiebalans... Katten en paarden mogen absoluut niet op een streng dieet worden gezet om af te vallen, zeker niet als ze zo dik zijn.
Een paard kan wel tien dagen uitgevast worden (dat gebeurt voor sommige operaties), maar om af te vallen... Denk het niet ;-) .

En inderdaad van die ontregeling, dat klopt wel anders wordt een dier uiteraard niet ziek dat is een feit, maar "omwille van een tekort" zou ik zeker niet durven beweren gezien te algemeen goede tot te goede voedindstoestand van een HB'er. Waren het enkel de héél dikke pony's die HB deden, dan kon je over bepaalde complicaties discussiëren maar ook "relatief" magere pony's kunnen door een overmaat aan fructaan bvb, HB ontwikkelen (uiteraard daarover gaat het topic ook wel een beetje). En die zijn doorgaans 'gewoon goed' gevoerd, suppl of niet. Dus ik zou niet durven zeggen dat HB ontstaat door tekorten (alé niet dat ik wil zeggen dat je je pony een tekort moet aanpraten om HB te voorkomen he :D ).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:05

Ik ben pas ergens halverwege in dit topic "ingehaakt" en heb niet alles terug gelezen.. herhalingen zijn op dit soort fora onvermijdelijk, vrees ik (net zoals ik iedere 3 maanden dezelfde uitleg post bij vragen over boomloze zadels ;) )
Ik ben blij dat er hier zoveel aspecten worden behandeld en er worden ook leerzame links geplaatst. Al doende leert men :j

We hebben de Fjord zeker niet te snel laten afvallen en gelukkig lijkt alles nu achter de rug. Hij huppelt weer blij rond (te blij en te huppelig af en toe :P ) maar ik blijf het hier volgen zodat ik stomme fouten en dus en terugval kan proberen te voorkomen.