[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:13

Nog even een foto’tje:
Hoefsmid wist goed wat hij deed. Hij gaf ook aan dat ik de vorige keer de verkeerde siliconen heb gekregen en dat het dan zijn functie niet heeft. Dat liep er ook meteen weer uit. Dus nu de goede en een schokdempende pad er tussen. (Leer denk ik)

Afbeelding

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:18

Dat ziet er goed uit @Story

Mijn Artrosehaf krijgt dit volgende week onder Heeft nu al breakover ijzers met gelzooltje er tussen.
Volgende week komt daar dan ook nog Siliconen tussen.

Story

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:25

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat bevallen Westerntrail.
Werkt het huidige beslag niet voldoende meer?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:38

Story schreef:
Ben benieuwd hoe het bij jou gaat bevallen Westerntrail.
Werkt het huidige beslag niet voldoende meer?

Ja dat begint nu eindelijk zijn werk te doen, maar de vorige keer dat de smid kwam wisten we nog niet dat mijn haf artrose had, maar omdat ze toen al een tijd niet goed liep alwel besloten om er een zooltje tussen te doen.
En nu de Da is geweest besloten dan ook siliconen er tussen te doen.
Mijn hoefsmid haar paard heeft ook artrose en doet het daar super op.
Dus gaan we het bij die van mij ook doen.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:07

Ik heb mij al eens eerder gemeld in dit topic. En lees geregeld wat bij.
Ik meld mij weer eens om jullie ervaringen en eventuele tips te horen.

2 jaar geleden is bij mijn merrie artrose vastgesteld in het linker achterbeen in de sprong. De afgelopen 2 jaar gingen met wat ups en downs.
Tot en met half januari dit jaar hadden we eigenlijk een hele goede periode.
We waren zelf rustig aan wat aan het rijden.

Toen heeft ze zich half januari verdraaid of iets, en was de linkersprong ontzettend dik.
Dieren arts heeft toen een prik gegeven tegen de zwelling, metacam gegeven en advies de eerste dagen de sprong af te spuiten.
Deze werd weer wat dunner en ook het stappen ging weer iets beter.
Wat ze wel bleef houden is dat ze ontzettend aan het kramp trekken was met der linkerbeen om dat af te wisselen met het rechterachterbeen.

Afgelopen zondag was ik op stal en toen ging mevrouw rollen in het zand. Wij wouden hooibalen gaan verplaatsen dus ze moest aan de kant.
Ze kon niet opstaan. Dus de dierenarts gebeld en die gaf advies om haar op de "goede" kant te rollen en op die manier te kijken of ze dan wel op kon staan. Dit lukte gelukkig.
Daarna was ze wel erg aan het kramp trekken maar na een paar rondjes voorzichtig stappen ging het redelijk.

Gisteren werd ik op mijn werk gebeld dat ze weer lag en niet overeind kwam. Gelukkig kregen ze haar weer overeind door haar eerst op de rechterkant te rollen.

Ik heb meteen weer de dierenarts gebeld en konden meteen 's middags terecht.
Buigproeven had weinig zin, hier reageert ze heel heftig op, been ontzettend hoog optrekken.
Uit de foto's bleek dat in de linkersprong de artrose wat verslechterd is en het rechterbeen hebben we ook op de foto gezet, aangezien ik deze ook niet vertrouwde. Ook hier is artrose in de sprong.

Dierenarts heeft haar ingespoten en ik heb metacam mee, deze moet ze een paar dagen. Na het weekend moet er verbetering zijn.

Vanwaar mijn hele verhaal, 2 redenen, het even kwijt zijn en om tips te vragen.

Ik voer haar momenteel vitalbix muesli en brokjes. Hier krijgt ze de naf superflex overheen en wat vitalbix lijnzaadolie.

Ben op het moment vooral zo ongerust over het niet kunnen opstaan. In mijn hoofd moet een paard wel kunnen liggen/ rollen en zelf weer opstaan zonder gesjor van een mens.
Als ze staat en wat loopt is er eigenlijk niets bijzonders te zien behalve dat ze wat stram en kort loopt.
Is hier iemand die hier ervaring mee heeft? En misschien nog goede tips heeft voor ons?

(btw ze is 18 en in der koppie nog een jonge godin)

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:46

ElCamino schreef:
Mijn paard is 15 jaar geleden ingespoten in de linkerkogel aan het voorbeen omdat hij kreupel was door artrose. Ieder dier reageert anders, hij is nu bijna 30 en heeft dus al 15 jaar ruim flinke artrose aan de kogels en kan niet meer goed afrollen. Hij had al ijzers met een wigzool voor een peesblessure en door op een bepaalde wijze bekappen en ijzer onderslaan helpen we hem.
Rij ook dagelijks op straat dus moet wel ijzers....

Ik merk dat hij op straat prima stapt, draaft en galoppeert.
In de rijbaan struikelt hij wel eens, vooral als de ijzers er wat langer onder zitten.

Periode ben ik gestopt met glucosamine en Devils Relief en toen ging hij toch ook meer struikelen.
Dus geef hem dat gewoon weer dagelijks.

Met deze kou is hij iets stijver en heeft hij meer "opwarm" tijd nodig maar ik weet wel dat gewoon iedere dag beweging hebben de beste remedie is voor artrose.

mijn 22 jarige precies zo, hij krijgt sinds 3 weken glucosamine en duivelsklauw (vloeibaar) en het struikelen is als sneeuw voor de zon verdwenen! hij deed het voorheen in het bos nauwelijks, zo'n 1x in de maand, maar heeft wel al 2x op zijn knietjes gelegen en in de rijbak was het wel bijna elke keer als ik erop zat. Nu met de supplementen dus helemaal niet meer. Blij mee (ook al begrijp ik dat het symptoombestrijding is)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:53

Bonnielau, krijgt je paard glucosamine of een ander supplement ?
edit; ooh ja ik lees superflex. Geef je dat al lang ?

En bij verdraaiiing denk ik gelijk aan traumeel druppels... Maar dat werkt het beste als je dat gelijk gaat geven.
En bij kramp = vaak magnesium tekort. Maar is bij jouw paard natuurlijk ook gerelateerd aan de blessure.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:57

@Maris ik zat zelf ook al aan magnesium te denken om dat er extra bij te gaan geven. Vooral ook omdat ze daarna over het hele lijf alle spieren strak zet.
De superflex geef ik nu 2 jaar denk ik, ben een keer overgestapt op de glucosamine van Phytonics omdat ik erg tevreden ben over hun glucobalans (die geef ik in de zomer wel eens bij omdat ze wat moeite ook heeft met suikers) maar die deed minder voor haar. Ik geef nu in deze slechte periode 6 schepjes door het voer, in de zomer geef ik er 3 of 4 net hoe het gaat.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:15

@bonnielau, is het mogelijk om een ander merk te gaan proberen? Misschien doet de superflex het voor jouw paard niet goed genoeg meer en krijgt ze daarom meer last van haar been.
Ik kan me goed voorstellen dat je bezorgd bent, zou ik ook zijn als m'n merrie niet goed meer zelf op kon staan.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:00

@Nadia, ja daar zat ik zelf ook al een beetje aan te denken, ik ga morgen maar eens neuzen bij de paardenvoederzaak welke glucosamine ze nog meer hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:12

Misschien moet je op zoek naar een supplement met hyaluronzuur erin of zit dat als in de superflex ? Alhoewel ik wel denk dat de problemen nu door de blessure komen en niet zozeer door de artrose zelf. Of denk je zelf anders ?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:28

Superflex bevat wel hyaluronzuur, maar in een lage dosering.
En persoonlijk zou ik ook even op internet speuren, daar is het makkelijker om producten qua samenstelling te vergelijken. Er zijn zoveel meer merken dan bij de paardenvoerzaak, daar is toch vaak een beperkt assortiment.

Je kan ook kijken naar middelen met collageen, die zorgen ook voor een goede gewrichtsmering.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:05

Ik heb mijn paard helaas moeten laten inslapen. Hij bleek naast zware halsartrose ook nog eens kissing spines te hebben en ondanks alle behandelingen verslechterde hij heel snel ;(

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:51

Wat verdrietig, sterkte met je verlies :(:)

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 08:54

@horseware ..
Wat verschrikkelijk naar om te lezen , heel veel sterkte Y;(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:44

Sterkte horseware .

Mijn merrie blijft af en aan niet zuiver in draf .
Of het de kogel is betwijfel ik .
Maandag een andere arts eens laten kijken
Is tevens chiropractor .
Heb meer t idee flink vast in schift en schouder
Waardoor passen niet afmaken
Ook echt teenlanden aan die kant .

Inspuiten van ook die kogel is een optie die loopt
Maar eerst mijn twijfel uit de weg helpen .
Dat inspuiten is wel een laatste optie voor ons .
Paard heeft al zoveel gemankeerd .
T is haast niet te doen alle kosten .
Mocht ik haar niet zuiver krijgen en de pijn is er weinig tot niet
Dan wellicht vervroegd pensioen
Hoe wel ik recreatief dressuur rijdt en buiten ritten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:10

Horseware schreef:
Ik heb mijn paard helaas moeten laten inslapen. Hij bleek naast zware halsartrose ook nog eens kissing spines te hebben en ondanks alle behandelingen verslechterde hij heel snel ;(

veel sterkte!

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:31

wat verdrietig, veel sterkte!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:20

Sterkte horseware

Wij maken nu zo 2/3x per week een stap buitenritje, dit gaat vooralsnog goed! Hopelijk blijft het zo gaan.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:32

Jeetje wat een naar nieuws horseware, heel veel sterkte.

Ik voer nu magnesium van Puur bij. Het kramp trekken is wel wat minder geworden (zie het bijna niet meer). Maak me nog wel een beetje druk om het opstaan, vorige week ging ze weer liggen rollen dat we toevallig net op stal waren. Toen stond ze niet helemaal uit zich zelf op. Moesten even aanmoedigen, maar toen stond ze wel zelf op zonder dat we der op de goede (betere) kant hadden gerold. Trok toen wel even kramp maar na een paar passen was dat over.
Dus de zorgen zijn nog niet helemaal weg hier.....

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:35

bonnielau schreef:
Jeetje wat een naar nieuws horseware, heel veel sterkte.

Ik voer nu magnesium van Puur bij. Het kramp trekken is wel wat minder geworden (zie het bijna niet meer). Maak me nog wel een beetje druk om het opstaan, vorige week ging ze weer liggen rollen dat we toevallig net op stal waren. Toen stond ze niet helemaal uit zich zelf op. Moesten even aanmoedigen, maar toen stond ze wel zelf op zonder dat we der op de goede (betere) kant hadden gerold. Trok toen wel even kramp maar na een paar passen was dat over.
Dus de zorgen zijn nog niet helemaal weg hier.....

Wat zegt de dierenarts hierover

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:27

Horseware, heel veel sterkte !!!

Persoonlijk vind ik dat een paard wel zelf moet kunnen gaan liggen en weer opstaan, buiten dat het niet goed is om lang te liggen voor het lijf, lijkt het me als "prooidier" zijnde heel eng om niet te kunnen opstaan en vluchten. In hun koppie dan....
En wat als ze gaan liggen en je komt een paar uur niet.... of een halve dag... dan kunnen ze zal die tijd niet opstaan.

Maar op bv De Paardenkamp in Soest zijn er ook oudjes die geholpen worden met opstaan. Maar die staan met pensioen en voor die mensen is het hun werk... ( al sta ik er nog niet achter)

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:44

@plutolover niet echt veel bijzonders, hij zei tja ze is ook wel een meut he...;-) En dat klopt, wanneer ze maar iets voelt is het eerst ojee help paniek. Aan de ene kant fijn dat ze wat "kleinzerig" is, ze gaat iig niet te ver.
@ElCamino: ik heb dat dus ook, in mijn hoofd moet een paard gewoon kunnen liggen en gewoon kunnen opstaan. Wat het allemaal moeilijk maakt is dat wanneer ze gewoon staat en loopt het eigenlijk best goed gaat...en voor die hoogstens ene keer in de week dat ze wel ligt moet ik dan een andere beslissing maken...

Maar dan nu ook nog goed nieuws, gisteren kwam stalgenootje op stal en die trof haar staand onder het zand aan, ze heeft dus lekker in de paddock gerold en is weer gaan staan zonder mensenhulp!
Ook liep ze prima, zelfs wat minder stijf dan een week geleden.

Ik voer nu naast de superflex magnesium bij. Ook heb ik (weer) een back on track beschermer aangeschaft en deze heeft ze nu een paar uurtje per dag om. Vorig jaar heb ik deze ook een tijd om gehad en toen had ik het idee dat dat wel een positief effect gaf.

Het lijkt dus weer wat de betere kant op te gaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:57

maar nu wat anders : gaat ze soms NIET liggen omdat ze wéét dat ze niet overeind kan komen...dat kan natuurlijk ook nog. Dat ze niet durft te gaan liggen en het alleen doet als ze echt moe is.
Mijn paard ligt normaal echt elke nacht en ik vraag me altijd direct af of er iets aan de hand is wanneer hij dat niet doet.

Net zoals rollen, hij rolt elke dag in de paddock, en hij rolt nog steeds om, doet hij dat niet dan is er iets.... nu alleen bij bevroren paddocks niet gerold....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:15

ElCamino schreef:
maar nu wat anders : gaat ze soms NIET liggen omdat ze wéét dat ze niet overeind kan komen...dat kan natuurlijk ook nog. Dat ze niet durft te gaan liggen en het alleen doet als ze echt moe is.
Mijn paard ligt normaal echt elke nacht en ik vraag me altijd direct af of er iets aan de hand is wanneer hij dat niet doet.

Net zoals rollen, hij rolt elke dag in de paddock, en hij rolt nog steeds om, doet hij dat niet dan is er iets.... nu alleen bij bevroren paddocks niet gerold....

daar let ik idd ook altijd op... :D