Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:46

Jammer dat het kinderachtige gedrag van een bepaald persoon de sfeer doet dalen.

CherokeeChum, hoe lang duurde het gemiddeld met de TrushRemedy voor de rotstraal over was?
En onder welke omstandigheden werden de paarden gehouden?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:46

hestejente schreef:
Hmm die propoliszalf is ook nog wel een idee, eerst maar eens kijken hoe dit werkt. Kan ik dan het beste -met de wind mee- van verschillende kanten op de straal spuiten? En gewoon in het flesje knijpen lijkt me?

Toen ik dit bericht las moest ik ineens aan Propolis-tinctuur denken. Zou je dat ook kunnen gebruiken hier voor? Is wel op basis van alcohol, weet niet wat dat doet op een 'straal'? Het is i.i.g. vloeibaar en als je het druppelt komt het overal goed in/bij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:52

CherokeeChum schreef:
Heb trouwens 4 rotstraal producten tegen elkaar getest. Te weten trushremedy,no trush en hyposyn en hipposol
1Trushremedy kwam veruit als beste uit de bus qua werkzaamheid,gemak van aanbrengen en ok het gemak waarbij je met dit spul ook in diepe rotstraal in de middelste straalgroeve komt .
2 NT dry,werkt goed, maar lastig in het gebruik buiten als het waait en lastig aanbrengen in diepe spleten
door het systeem van puffen bereik je niet alle gaatjes etc. Moet op een brandschone hoef anders werkt het niet.
3 Hyposyn, werkt nauwelijks, droogt erg uit waardoor de rotstraal zo weer terug is. ik ken huismiddeltjes die beter werken.
4 Hipposol, werkt niet bij rotstraal in de middelste straalgroeve,wel goed ter preventie van .

de laastste 2 vind ik zelf agressieve goedjes,
maar wat zit er precies in Trushremedy? voor stoffen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:55

Als ik er aan denk kan ik daar later vandaag wel even naar kijken als ik op stal ben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:54

Citaat:
Active Ingredients trush remedy
Chloroxylenol 5.0%; Aluminum Chlorhydroxy Allantoinate 0.25%.
Distributed by: W.F. Young, Inc., E. Longmeadow, MA 01028 U.S.A.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:01

DubbelDun schreef:
Citaat:
Active Ingredients trush remedy
5.0%; Aluminum Chlorhydroxy Allantoinate 0.25%.
Distributed by: W.F. Young, Inc., E. Longmeadow, MA 01028 U.S.A.

oeps..dat dacht ik al
chloor
dat kan dus ook met dettol
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h02035.pdf

vind ik persoonlijk een te agressief spul, om in een diepe straalgroef te gebruiken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:07

Wat zou jij dan gebruiken?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:15

Needje schreef:
Wat zou jij dan gebruiken?

kheb tot nu toe goede ervaring met propolis zalf (van de imker)
en ook NT trush (ondanks het misspuiten hahahahah) omdat het het wel mooi droog houd.
ik maak wel dan regelmatig de hoef goed schoon, in een voetenbadje met keltisch zeezout en biotex.
goed drogen (ook tussen de diepe stralen, met een gaasje)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:20

Wat zijn de ingrediënten van de NTdry?
Is propoliszalf niet lastig om goed/diep aan te brengen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:34

Needje schreef:
Wat zijn de ingrediënten van de NTdry?
Is propoliszalf niet lastig om goed/diep aan te brengen?

propolis zalf doe ik erin brengen met een wattenstaafje, in de diepe straalgroef...en verder op de aangedane plekken smeren.

Volgens mij is NT dry iets van klei en mineralen?
ff lezen
http://www.hoefschoenenwinkel.nl/index.php/nt-dry.html
De natuurlijke niet schadelijke mineraal zouten vallen de bacteriën aan terwijl de speciale mix van klei soorten het vocht absorberen en de rotstraal naar buiten duwen, het gebied droog en onaantastbaar voor de rotstraal bacteriën houden. De toegevoegde kruiden dragen ondertussen bij aan het herstel.

volgens mij zit er niets chemisch in.

wel is het denk ik van belang, te kijken waar de rotstraal vandaan komt
in mijn geval had het alles met de verkeerde hoefstand te maken (en kom ik wel meer tegen)
bij paarden met een natuurlijke stijle stand, waarvan de hielen laag gezet worden, is mijn ervaring dat ze rotstraal kunnen oplopen.
maar het kan natuurlijk ook een inwendig probleem zijn.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:33

Ik kom even binnenvallen, lees al even mee, uit interesse.
Ik zou graag mijn paardje de overstap laten maken van traditioneel bekappen (zonder ijzers, weliswaar) naar natuurlijk bekappen.
Ik weet echter niet of dit in haar geval zoveel verschil zou maken. Ik zou dan ook graag gauw foto's maken en deze hier plaatsen voor jullie meningen: of het veel aanpassing nodig zou hebben, of dat het mee zou vallen.

Verder alvast deze vraag: als ik mijn bekapper vraag om bvb. de hoefwand gelijk te maken met de zool, en niet aan de straal te raken (wat mij toch de belangrijkste zaken van natuurlijk bekappen lijken), zou hij dit dan 'kunnen'? Of komt er meer bij kijken?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:03

Wendy_Chewie schreef:
Ik zou graag mijn paardje de overstap laten maken van traditioneel bekappen (zonder ijzers, weliswaar) naar natuurlijk bekappen.
Ik weet echter niet of dit in haar geval zoveel verschil zou maken. Ik zou dan ook graag gauw foto's maken en deze hier plaatsen voor jullie meningen: of het veel aanpassing nodig zou hebben, of dat het mee zou vallen.

Verder alvast deze vraag: als ik mijn bekapper vraag om bvb. de hoefwand gelijk te maken met de zool, en niet aan de straal te raken (wat mij toch de belangrijkste zaken van natuurlijk bekappen lijken), zou hij dit dan 'kunnen'? Of komt er meer bij kijken?

Of het veel verschil maakt is afhankelijk van hoe je huidige smid bekapt, hoe je paard zich daarbij voelt en of jij er tevreden over bent.
Foto's plaatsen is natuurlijk altijd interessant. :j
Ik heb mijn laatste traditioneel smid ook gevraagd niet in de zool en stralen te snijden, verder maakte hij altijd al (uit zichzelf) de wand gelijk aan de zool en rondde goed af.
Het grote verschil (en in het geval van mijn paard ook voordeel) zat 'm in het 2wekelijks bijhouden en 24/7 beweging over verschillende ondergrond.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:01

Ja, enkel nog slagen in het maken van foto's :)
Dus met jouw smid lukt het wel, ga ik zeker eens bespreken met die van mij dan.
Hou jij het zelf bij? En heb je hiervoor cursus oid gevolgd? (Mij leek het lespakket van Natuurlijk Bekappen interessant.)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:55

Wendy_Chewie schreef:
Ja, enkel nog slagen in het maken van foto's :)
Dus met jouw smid lukt het wel, ga ik zeker eens bespreken met die van mij dan.
Hou jij het zelf bij? En heb je hiervoor cursus oid gevolgd? (Mij leek het lespakket van Natuurlijk Bekappen interessant.)

Ik doe het nu ruim een jaar zelf, iedere paar maanden laat ik mijn werk nakijken.
Er komen 2 verschillende NB'ers en 3 verschillende traditioneel smeden bij ons, dus net wie er is laat ik kijken.
De smid die ik toen had vond het geen probleem, heb wel wat moeten aandringen maargoed, de klant is koning.
Bovendien kon mijn paard 2 weken niet lopen als je in z'n zolen ging snijden, dus dat had ik die smid snel afgeleerd. :D

Ik heb idd de cursus van PN gevolgd, maar daarnaast raad ik je écht aan om verder te kijken, méér vooral.
Lezen, video's kijken, noem maar op. Ik heb bergen DVD's en leesmateriaal van Pete Ramey, dat is zó onwijs interessant en je leert er heel veel van.
Ik heb dit alles gedaan voordat ik de cursus ging doen, en geloof me, dan is het 10x makkelijker omdat je al zoveel begrijpt. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:22

@nombrado : wat denk je dat er in Biotex zit...ik heb menig verbrand beentje gezien omdat de eigenaar het paard 'in de biotex' gezet had.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:32

DubbelDun schreef:
@nombrado : wat denk je dat er in Biotex zit...ik heb menig verbrand beentje gezien omdat de eigenaar het paard 'in de biotex' gezet had.

ligt eraan welke je gebruikt en hoeveel en hoelang
hier nog nooit verbrande beentjes of voetjes.
overigens wordt dit door de huisartsen aangeraden ook voor ontstekingen, ipv soda
soda bijt, biotex niet
het is natuurlijk wel belangrijk hoeveel biotex op hoeveel water je gebruikt
biotex maakt schoon...bruist schoon...
vroeguh werd er ook wel eens waterstofperoxide voor gebruikt....sooo...dat bijt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:46

Nou ja, er zal best wel teveel in gedaan zijn. Ik bedoel maar dat ook Biotex niet zulk onschuldig goedje is.
Plus dat er nergens op de verpakking staat hoeveel je moet gebruiken om paardenbenen erin te zetten :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:49

DubbelDun schreef:
Nou ja, er zal best wel teveel in gedaan zijn. Ik bedoel maar dat ook Biotex niet zulk onschuldig goedje is.
Plus dat er nergens op de verpakking staat hoeveel je moet gebruiken om paardenbenen erin te zetten :D

nee klopt ;)
maar ik probeer altijd alles eerst zelf uit, voordat mijn dieren het krijgen :D
Bovendien heb ik van die slimpies..., als ik ergens mee aankom voor de voeten , wat ze niks vinden....krijg ik het er echt niet onder of in.. *D
je moet eens kijken, als ik met een pot teer kom aanlopen :o
ik krijg het er echt niét onder

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:50

Dat ruiken ze hè :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:41

nombrado schreef:
keltisch zeezout

:?

Wat heeft Keltisch zeezout boven gewoon zout??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:47

Wendy_Chewie schreef:

Ik ben erg benieuwd naar fotos :)

Mijn paard wordt sinds maart of april vorig jaar natuurlijk bekapt, kende de bekapper toen al wel een tijd maar omdat ik een gangenpaard heb vond ik het nodig om met 'm naar een gangenpaardsmid te gaan 8)7 Ik merk weinig verschil qua bekappen. Hij heeft hoge hielen "voor een IJslander", ik heb helaas geen hoeffotos van begin vorig jaar maar als ik naar de fotos van voor die tijd kijk waar zijn hoeven op staan zie ik niet veel verschil aan de buitenkant van de hoef. Aan de onderkant is het verschil dat er niet meer in de zool wordt gesneden, ook niet aan de straal. De straal wordt alleen gelijk gevijld aan de hoefwand. Ook vijlt mijn huidige bekapper de wand mooi rond, 't is net een kunstwerkje om te zien. Smid van voorheen deed dat minder. Plus dat de smid er ook weleens ijzertjes onder getimmerd heeft.
Een ander groot verschil vind ik dat hij nu regelmatig wordt bekapt, en daardoor steeds nettere hoeven heeft. Maar dat heeft natuurlijk weinig met de methode te maken en alles met hoe je bekapper/smid ermee omgaat. Ik doe zelf niets aan de hoeven (alleen uitkrabben en zo af en toe eens een loshangend, doelloos flapje wegsnijden), mijn paard wordt regelmatig bekapt.
Maar het belangrijkste verschil vind ik dat ik nu ook commentaar :D krijg op voer, huisvesting enz. In september is mijn paard verhuisd en het eerste wat mijn bekapper zei is dat hij nu op een plek staat die veel beter voor 'm is (léúke vriendjes van z'n eigen formaat en er is veel meer afwisseling qua activiteiten en hij is veel meer in beweging. Paard viel ook zowaar af) Met de bekapper heb ik eigenlijk iedere keer wel een leuke discussie, of ik krijg een lezing, over allerlei onderwerpen maar opvallend vaak over gras. De smid die er daarvoor was zei eigenlijk nooit zo veel...

O ja, ook verschil aan mijn paard. De bekapper vindt hij leuk (krijgt 'ie worteltjes van) en de smid vond hij niet leuk (smijt-met-de-smid }> ) 't Is een beetje een zeikerd qua wie er wel en niet aan z'n lijf mag zitten of zelfs het halstertouwtje mag vasthouden :o Mijn bekapper heeft overigens niet het flauwste benul van extra gangen, heb al wat vooroordelen uit de weg kunnen ruimen maar ik hoef niet te proberen om te vragen of 'ie de voorvoeten wat langer wil laten (diagonaal paard). Is ook niet nodig, hij loopt lekkerder dan ooit. Ik merk dat mijn paard tegenwoordig zelden sloft of struikelt maar dat kan natuurlijk ook te maken hebben met dat begin vorig jaar de behandeling voor zijn spierproblemen gestart is.

Nombrado, bedoel jij dat rotstralen met verschillende oorzaken ook op verschillende manieren moeten worden aangepakt? Daar zou ik graag meer over willen weten :)

Biotex vind ik superspul, je kunt met een biotexsopje ook heull goed behang losweken :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-12-11 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:03

Het gaat hier weer een beetje offtopic. Ik zou het prettig vinden als het gewoon weer over foto's gaat van paardenhoeven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:09

Arabesk schreef:
nombrado schreef:
keltisch zeezout

:?

Wat heeft Keltisch zeezout boven gewoon zout??

gewoon zout is behandeld en door de behandeling mist het bepaalde belangrijke mineralen.
( ik kook er ook mee, poets zelfs mijn tanden er soms mee)
hier kan je er meer over lezen
http://www.levendenatuur.nl/index.php/keltisch-zeezout

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:02

Valt er iets bijzonders te zeggen over de hoeven van mijn merrie (15 jaar/warmbloed/1m60)
Vandaag is ze een klein beetje bijgewerkt. De vorige kapbeurt is zo'n 12 à 13 weken geleden. Echter ik rij vaak over de baan waardoor de boel goed slijt, dus erg veel kon er niet af.
Wat vooral is bijgewerkt is haar witte voetje links achter. Doordat ze wat frans+bodemnauw staat achteraan slijt deze altijd scheef af. Deze moet dus wat vaker recht gezet worden omdat ze anders strijkt.
De stralen zijn ook een tikkeltje opgeschoont, van de zool is niets afgehaald.
Ik merk dat er hier en daar ook gaatjes ontstaan waren in de zool. Ze krijgt echter geen voordroog?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beste standfoto die ik kon maken in mijn eentje:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:06

@Ashkerlon : hoeven om jaloers op te worden hoor :D