[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:20

Dit zijn de foto's van zomer 2005 met de gekantelde hoefbenen.

Afbeelding

Kymalin gaat de foto's van vandaag plaatsen.
Bedankt Kymalin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:23

dan wacht ik nog even....lichtelijke kanteling trouwens,ik heb wel eens erger gezien.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:24

Afbeelding
Afbeelding

Foto's van Indiana, hoop dat ze te zien zijn, mijn computer begint te kreunen namelijk! Zo niet dan plaats ik ze morgenochtend vanaf de computer van m'n werk!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:28

Hartelijk dank Kymalin!

Geerke: de ene voet had een kanteling van 5%, de andere 10%. Kan inderdaad nog veel erger.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit zijn de foto's van June! Graag gedaan Romeorowan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:46

bij de eerste foto zie ik een mensenhand!of ben ik gek?
die moest het been vasthouden zeker.
ik zie mooie botten bij june,ik zie eerlijk gezegt niet zoveel artrose(nou heb ik er ook geen verstand van natuurlijk)
Wat mij opvalt is het bot onder het straalbeen is bij foto rf heel,en bij foto lf gebroken...of is het geen bot?
Ik weet niet wat daar zit(daar boven heet toch het straalbeen?)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:54

hahaha ik zag ook al een mensenhand Nagelbijten / Gniffelen Of het paard moet spontaan vingers hebben gekweekt Knipoog

Wel apart om te zien zo die rotgen Lachen Op de foto's van indiana zie je inderdaad die kanteling.

Bij ons is vandaag de dierenarts rekening binnengekomen... mama was not amused Nagelbijten / Gniffelen 322 euro. in het voorjaar heeft die tumor ons ook al ruim 500 euro gekost. Duur jaar dit keer...

Vinden jullie hoefijzers nodig voor een pony die nu absoluut niet gevoelig loopt op harde ondergrond? Want ik heb ergens het gevoel dat de hoefsmid mij gewoon die ijzers wil aansmeren (hij wou mijn pony al eerder op ijzers hebben om zijn beenstand te corrigeren Verward Iets waar hij nu mee komt, nadat gwyn al 10 jaar zonder ijzers prima loopt. Dus dat vond ik onzin.) maar is het altijd nodig bij hoefbevangen paarden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:26

Op de foto's van June is wel wat artrose te zien, maar niet heel veel. Ik zie op de foto's van Indiana niet echt ontstekingen/kneuzingen onder de hoefbeen punt. Bij Image kon je dat heel goed zien. Ben zelf geen deskundige in het beoordelen van rontgenfoto's, maar de foto's van Image heb ik onder leiding van Visdonk en Van Nassau uitgebreid bestudeerd.

Mooie uitvinding die rontgenfoto's digitaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:47

welshcobfan....voor een paard wat al 10 jaar goed loopt zonder ijzers geldt hetzelfde verhaal als een paard wat altijd goed loopt met ijzers....waarom iets veranderen als het goed gaat?
er zijn genoeg paarden die zich prima redden en zelfs gewoon goed lopen zonder ijzers.
Hangt van de ernst van de hoefbevangenheid af,de mate van kanteling en ik denk ook een beetje de pijngrens van het paard.
Ik zou hem in jouw geval geen ijzers onder doen....niet altijd streven dat "goed" nog beter kan....gewoon tevreden zijn...vertel dat je hoefsmid maar!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:51

Mooie duidelijke foto's. De kanteling was inderdaad niet zo extreem, maar toch wel prachtig om te zien dat alles nu weer zit zoals het hoort! De foto's van June zijn ook mooi duidelijk, al heb ik geen ervaring met het interpreteren.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:07

Geerke: ik heb er ook geen verstand van, de dierenarts vond het mooie voeten, dus ik ben blij.

Janouk: Je haalt de paarden door elkaar Haha! . Hij zag bij June niets op de foto, maar aangezien ze rechtsvoor toch op de stenen iets gevoelig is, zei hij: zou er mogenlijk een lichte reactie kunnen zijn bij de punt van het hoefbeen.

Indiana zag er gewoon goed uit, maar die loopt dan ook prima.
De kanteling van Indiana was niet zo extreem maar ze knapte maar niet op. De fase voor de bevangenheid heeft het gesluimerd, maar de acute fase ook, terwijl ze toch flink op de medicijnen stond. Daardoor heeft het allemaal toch vrij lang geduurd.

Welshcobfan: ik zou je ook geen ijzers laten 'aansmeren' als het niet nodig is.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:35

Hopelijk vergeven jullie me dat ik niet alle 222 pagina's heb doorgelezen... Haha!

Wel heb ik de eerste 50 pagina's gelezen en de laatste paar.

Bij mijn paardje Indy is gisteren hoefbevangenheid geconstateerd. Ze werden gisteren verplaatst naar een nieuwe wei en eigenlijk niets aan de hand, tot we op de harde weg liepen. Toen ging ze kort lopen op haar hielen.

Veearts heeft haar een injectie gegeven en we hebben nu zakjes Equipalazone voor de komende dagen.

Ik heb een stuk wei afgezet (15x5m) voor haar waar geen gras groeit. Het is wel nat, maar niet modderig. Ze krijgt een klein beetje hooi, voor de rest niets. Op deze manier is ze in ieder geval nog bij de kudde.

Madammeke heeft het waarschijnlijk gekregen doordat ze
a) te dik was
b) ze eergisteren 2 bakken voer heeft opgegeten (1 bak gejat... Boos! )
c) ik geheel onwetend ieder paardje een maiskolfje heb gegeven (land ernaast is net geoogst) en zij er dus 2 ophad...

Zelf denk ik niet dat het nu van het gras is, de dagen/nachten waren niet dermate, dat het fructaan gehalte enorm hoog kon zijn.

Nu toch maar de paarden apart gaan voeren. Ik heb dus 2 paardjes die ontzettend sober zijn. En 3 paardjes die gewoon meer nodig hebben.

Hebben jullie nog tips of opmerkingen?
Ik hoor het graag Pling

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:55

Welkom (helaas) Rietveld.
Ik ken je probleem. Ik heb paarden in verschillende leeftijden en de jongsten mogen dus meer voer hebben als de volgroeide paarden. Erg lastig. Bij mij komen ze op stal voor hun 'krachtvoer' en dan krijgen ze dus verschillende soorten en verschillende hoeveelheden.
Voordroog/hooi krijgen ze wel met elkaar en ja het zijn altijd de diksten die het langst staan te eten.

Ik zou je paard wel voldoende (overjarig) hooi geven. De stofwisseling is al in de war en je wilt de darmen niet stilleggen. Als je geen oud hooi hebt, dan kun je het hooi nog een aantal uren in water laten weken, dan is het meeste fructaan eruit.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:55

Sinds gisteren stond dynamiek weer te polsen, gelukkig was er vannochtend niks meer aan de hand, gho wat heb ik slecht geslapen en dacht daar gaan we weer!

Heb nu besloten dynamiek komt nu ook geen 1 uur meer op het gras das gewoon over voor dit jaar.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:04

romeorowan schreef:
Ik zou je paard wel voldoende (overjarig) hooi geven. De stofwisseling is al in de war en je wilt de darmen niet stilleggen. Als je geen oud hooi hebt, dan kun je het hooi nog een aantal uren in water laten weken, dan is het meeste fructaan eruit.

Ze krijgt wel voldoende, alleen niet meer onbeperkt. Wat ze dus normaal wel krijgt. Overjarig hooi heb ik niet liggen, kan je daar gewoon bij een boer om vragen?

Ik heb dus 3 jaarlingen staan en 2 volwassen merries. Indy en nog een jaarling (haflinger) zijn dus sober. De andere 2 jaarlingen en 1 volwassen merrie hebben gewoon hun krachtvoer nodig aan onbeperkt ruwvoer hebben ze niet voldoende.

Wat nog vervelender is, is dat de sobere volwassen merrie de alpha is, dus ook altijd de beste plekjes claimt. Van de jaarlingen is de haflinger de dominantste, dus daar gebeurt hetzelfde.

Ik ga nu standaard een stukje wei afbakenen, waar de merrie en de haflingerjaarling hun krachtvoer krijgen (kan ik dus gewoon een handje voeren).

Kan de rest gewoon hun portie opeten zonder gestoord te worden of dat er weer een kans is dat er bakken worden afgepikt....

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:40

@Romeorowan, duidelijke foto's! Fijn dat het bij beide paarden allemaal meevalt. Lijkt me toch een lekker gevoel Knipoog

@Welshcobfan, ik zou er ook geen ijzers onder laten slaan, ze is nu goed, dat moet je zo houden!

@Rietveld, herkenbaar verhaal. Sobere paarden geef je snel teveel, en het zijn vaak ook nog ontzettende vreetzakken. Hopelijk knapt je paardje snel weer op!
Erg offtopic, maar wat heb jij geweldige honden! Vingers aflikken

Ik ga vandaag beginnen met Seniores Priores bij te voeren aan Wes. Hij krijgt maar een klein beetje, alleen om 'm ook wat te kunnen geven als mn paard eten krijgt. Hopelijk lust ie het!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:41

Rietveld: Leuk, ik zie in je profiel dat je western rijdt en dat je quarters hebt. Mijn paardenfamilie bestaat ook uit quarters en ik rij ook western (vanzelfsprekend).

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:05

WesseLady schreef:
@Rietveld, herkenbaar verhaal. Sobere paarden geef je snel teveel, en het zijn vaak ook nog ontzettende vreetzakken. Hopelijk knapt je paardje snel weer op!
Erg offtopic, maar wat heb jij geweldige honden! Vingers aflikken

Dank u Bloos Zijn echt geweldige beesten. Gaat tot nu toe goed met Indy naar omstandigheden. Ze is rustig, loopt af en toe wat, eet af en toe wat, drinkt af en toe wat... Haha!

romeorowan schreef:
Rietveld: Leuk, ik zie in je profiel dat je western rijdt en dat je quarters hebt. Mijn paardenfamilie bestaat ook uit quarters en ik rij ook western (vanzelfsprekend).

Leuk! Ik ben nu bijna 10 jaar geleden overgestapt op western en zou nooit meer terugwillen (alleen al om de zadels Haha!)
Is teleurgesteld na een spiek in jouw profiel Huilen Clown Knipoog

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:32

Rietveld, welkom helaas.
Heeft iemand ervaring met het geven van podocomplex/drainage compositum?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:32

Rietveld: inderdaad geweldige honden en geweldige paarden.
Ik ben 13 jaar geleden overgestapt naar western rijden en 12 jaar geleden mijn eerste quarter gekocht Indiana oftewel Pocos Charming Miss (ze komt uit Indiana), de rest zijn allemaal kinderen en kleinkind van haar.
Indiana is ook het paard waarom ik in dit topic zit. Alpha merrie en vreetmonster, maar zo verschrikkelijk lief.

Overjarig hooi: sommige boeren hebben nog hooi liggen van bijv. vorig jaar of nog ouder. Het moet natuurlijk niet schimmelig of stoffig zijn, maar daar zit minder voedingswaarde in, dus kun je meer voeren.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:34

Renate1970: sorry geen ervaring mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:27

Sja welkom dan maar rietveld, klinkt als een zeer bekend probleem Nagelbijten / Gniffelen Mijn pony was ook veel te dik en daarom hoefbevangen. Ik moet mijn gevoel nog leren te veranderen en telkens zeggen: het is een sobere pony, hij hoeft bijna niets! Want hij lijkt altijd zo hongerig en vreet gewoon 24/7 (oke, behalve als hij slaapt Nagelbijten / Gniffelen). In de winter voer ik ook maar 4 plakken hooi per dag en dan ziet hij er goed uit.
Met gras hoeft hij dus blijkbaar ook erg weinig. Viel mij inderdaad op dat hij van een kaal land vrij veel kon halen nog!
Maar zijn zielige blik en hongerig gedrag sja... ging ik toch altijd overstag en verzette hem op het mooie gras Nagelbijten / Gniffelen

Maar dat is nu verleden tijd!

Bedankt iedereen voor het meedenken over de ijzers Lachen Ik zal alleen vragen of hij gwyn kan bekappen want op die manier kan hij de stand van de hoef ook iets beinvloeden. Al heb ik zelf sterk het gevoel dat zijn hoef altijd zo stond, maar goed Clown

Ik zal binnenkort gewoon eens een staprit over een hard pad maken, kijken hoe het zit met zijn gevoeligheid. Even over wat kleine steentjes laten lopen en als hij daar niet anders op loopt dan normaal zijn ijzers dus niet nodig.
Hij kan nu ook makkelijk een uur op tegels staan zonder dat hij het als vervelend ervaart.... Hij beweegt dan ook volop, dus dat deed hij niet als hij er last van had.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:15

Het is niet zo dat ik haar meer wil voeren, door de gemengde kudde krijgt ze gewoon meer dan ze nodig heeft. Alleen met voeren ben ik zo stom geweest om haar de mogelijkheid te geven om het van andere af te pakken, waardoor ze echt teveel heeft binnengekregen..Ik voel me dan ook best schuldig tegenover haar Verdrietig

Nu dus inderdaad altijd een stukje wei afschermen, zodat ik de andere rustig hun portie krachtvoer kan laten opeten...

Kijk met angst en beven de toekomst tegemoet, hopelijk komt het allemaal weer goed...

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:24

Welshcobfan, klinkt bekend Knipoog. Ik vind het ook nog steeds heel moeilijk om minder te voeren, dan trekt ze zo'n zielig bekkie als de rest wel eten krijgt Bloos.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:42

ik heb weer een vraagje en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
over lijnzaad. ik moest lijnzaad weken in gewoon koud water en na een dag moet er een brei bovenop liggen.
nu ligt er na meer dan 24 uur nog nix, de brei zit namelijk onderop met alle lijnzaadjes er nog tussen en die mag hij niet hebben... iemand enig idee wat ik fout gedaan heb?
Ik gebruik hele lijnzaad of moet ik juist gebroken lijnzaad gebruiken?