[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:01

Nee, dan is de HB niet over. Hier was weinig te voelen, pony zwaar HB. En eigenlijk gaat die HB nooit echt over, je zult er altijd rekening mee moeten houden.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:06

Dat dacht ik al! Wou het even zeker weten.. wil baar echt niet meer het gras op hebben, ben zo bang dat het dan weer fout gaat..

Ze wou vandaag al weer naar stal draven. Maar dat vond ik niet zn goed plan :')

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:17

Hier blijven we hangen ... gaat eigenlijk zelfs nog slechter vandaag, ze vergaat bijna niets en staat voortdurend haar hoeven te ontlasten ... Arme schat
Morgen komt da terug

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:47

Awhh, vervelend! Hopelijk knapt ze snel op!

Mijne begint nu al aardig snel op te knappen, hoefjes kloppen nog een klein beetje, maar voor de rest gaat t steeds beter! Ze is ook weer lekker vrolijk en druk, dus gaat echt weer de goede kant op. Medicijnen zijn ook bijna op, dus ben benieuwd hoe ze het doet zonder medicijnen. Ga haar sws nog wel even een maand rust geven, en daarna kijken hoe het is, en dan misschien weer rustig opbouwen met stapritjes.

Maar het belangrijkste we doen rustig aan. Als ze langer dan een maand nodig heeft krijgt ze die. Misschien is ze over 2weken al weer beter, toch krijgt ze nog een maand vrij :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:41

Ik heb mijn paard vorige week woensdag ontwormd met praziquantel. Op vrijdag ben ik gaan rijden maar dat ging heel slecht, met name de rechter galop. Zijn rechter voorvoet is het meest gevoelig voor bevangenheid, dus ik denk dat het daar aan ligt.
Ik sla mezelf voor mijn kop dat ik dit niet tijdens het rijden heb bedacht. Dat arme beest sprong spontaan aan in de linker galop op de rechter hand. Doet ie anders nooit. Het moet echt wel pijnlijk zijn geweest.

Is er iets van te zeggen hoe lang hij last blijft houden van de ontworming met praziquantel? Of zou dat inmiddels (maandag) wel over moeten zijn?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:18

Ik wil graag even jullie mening horen. Ik heb de opening diagonaal doorgelezen en de laatste paginas snel doorgenomen.

Mij ruin, 9 jaar, sinds 4 jaar dag en nacht buiten op de wei zonder krachtvoer of extra's, heeft vandaag de diagnose beginnende hoefbevangenheid gekregen.
Twee maand geleden had hij een hoefzweer rechtvoor die steeds terugkwam, meer dan een maand hiermee gesukkeld. Toen het beter was ben ik 10 dagen op reis geweest, vorige week bij mijn terugkomst liep hij iets gevoelig, maar ik dacht dat ik misschien spoken zag. De randjes van zijn voorhoeven een beetje bijgevijld omdat er hier en daar scheurtjes waren, en dan nog 15 min licht gelongeerd met hoefschoenen aan. Hij was die dag en de dag erna erg zenuwachtig omdat er nieuwe paarden op de pensionweide stonden. Donderdag was hij mank linksvoor in draf op de weide. Ontworming gegeven die dag.
De nieuwe paarden verhuisden gelukkig alweer op vrijdag waardoor hij zijn rust terugvond. Vrijdag iets meer mank en zaterdag ontlastte hij linksvoor erg veel, ik dacht dus dat hij weer een zweer had. Veearts gebeld omdat ik het vreemd vond dat hij alweer sukkelde, deze kon pas vandaag komen.
Maandag liep hij vreemd genoeg wat beter, en dinsdag zelfs nog beter. Wel merkte ik een nieuw schieffeltje op links aan de onderkant en binnenkant van zijn been.
Vandaag was hij weer iets meer mank, en minder duidelijk enkel op links. Op het harde leek hij eerst de ballen van zijn hoef neer te zetten. De dierenarts voelde eennlichte pulsatie op de 4 benen, heeft zijn hoeven nagevoeld met de visiteertang (reageerde hier nergens echt op) en me dan gevraagd om zijn deken uit te doen (hij heeft vrij zware zomerexceem). Hij concludeerde toen meteen dat het HB was, gaf hem een spuit buut, zakjes om 2 maal daags te geven en het advies om er omgekeerde ijzers onder te laten slaan en om hem op een kale paddock te houdenr,of eventueelmet graasmasker op de weide.

De hoefsmid was op dat moment ook ter plekke voor andere paarden, en zei me dat hij er nu zeker geen ijzers onder zou slaan omdat zijn hoeven nu te pijnlijk zijn, en dat hij op een paddock zand zou eten.
Ik ben dus meteen een grasmasker gaan halen. Daar staat hij nu mee op de weide. Ik durf hem niet op stal te houden omdat ik schrik heb dat hij koliek gaat krijgen van te weinig bewegen, en de hele tijd met zijn hoeven tegen de staldeur zal slaan.
De stalbazin gaf tot nu toe ook veel (droge) voordroog bij, dit heb ik allemaal verwijderd en ik heb gevraagd om hooi, ze heeft er staan, maar ik zou er geen mogen gebruiken voor mijn paard omdat dit duurder zou zijn dan voordroog, en omdat zij vindt dat het voordroog droog genoeg is.

Ik weet dus niet goed wat ik nu moet doen... (al ben ik wel actief op zoek naar een nieuwe stalling)

Ook vroeg ik me af of paarden HB kunnen krijgen door onkruid? Er staat namelijk erg veel onkruid op de weide, waaronder een paar distels, veel herderstasjes, heiebree, een beetje klaver, en een vreemd onkruid met stengelige, gele bloemetjes waarvan ik niet kan vinden wat het is (het is geen st jacobs kk)
Iemand hier ervaringen mee? Of andere tips?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 00:48

Onkruid bevat zeker suikers maar of die nou zo specifiek een bijdrage leveren aan het ontstaan van HB.. dat denk ik niet. Op dit moment is het gewone gras meer de boosdoener hoewel er ook een aantal ziektes zijn zoals EMS, Cushing en Insuline resistentie die HB als gevolg kunnen hebben.
Vooralsnog zou ik het paard zoveel als mogelijk van het gras afhouden. Dat 'zand eten' in een paddock wordt vaak zwaarder ingeschat dan nodig. Als je ervoor kunt zorgen dat het paard in de paddock voldoende hooi krijgt ( het liefst in een hooinet) dan valt het wel mee.
Paard verder op dieet zetten: maximaal 2% van het lichaamsgewicht. Geef voldoende Vitamine E en Omega 3, geen krachtvoer.
Je smid is verstandig dat hij niet wil beslaan ( omgekeerde ijzers is bovendien hopeloos ouderwets - beter zijn ijzers met een goede break-over) op dit moment.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:31

Bedankt voor je snelle reactie! Voor vitamine en omega 3 zal ik kijken waar ik dit hier kan halen.
Paddock is er hier wel, maar daar mag enkel het paard de kleindochter van de stalbazin op... dus voorlopig is het weide met graasmasker en twee keer per dag even op stal met een plukje hooi, ik denk dat ik ga proberen om hem een paar uur op stal te houden, hooinet is een goede tip!

Verder zei de hoefsmid me om zijn medicatie met een handje haver te geven. Deze ochtend geprobeerd, maar hij eet het niet, uiteindelijk alles in zijn mond geduwd in de hoop dat de medicatie zo toch een beetje opgenomen wordt, zal deze avond creatiever moeten zijn...

Van de ijzers leek me ook nogal ouderwets, het was ook een oudere dierenarts, maar op stal zeiden ze dat hij zeer goed is voor mankende paarden. ( ik woon hier pas een jaar en ken geen enkele dierenarts, heel vervelend om te moeten vertrouwen op anderen..)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:05

ireika, vervelend zeg.
Ik zou je paard nu ook niet ineens op stal zetten als hij al jaren dag en nacht buiten staat.
Gras zou ik nu een beetje beperken/ vermijden en liever even kiezen voor een paddock maar wel met wat hooi, hiermee voorkom je zand eten.
Lastig altijd om op stallingen dit soort dingen.
Is het een idee om een heel pak hooi te kopen van de pensioneigenaresse (prijs moet wel acceptabel zijn)
Dan laat je het pak neerzetten en is het alleen voor jouw paard.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:13

Probeer toch goed hooi te voeren. Mijn pony ging de eerste dagen op stal en was zo boos dat ze nauwelijks at, ze wilde gras. Gevolg was een koliekaanval midden in de nacht, doodeng. Daarna heb ik haar naast haar beste vriendin gezet met prikpaaltjes en in de bagger met hooi. Dat ging goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:28

Toch overleggen dat hij voorlopig op de paddock gaat. Nu drastische maatregelen nemen om erger te voorkomen.
Medicijnen kan je in een beetje appelmoes doen en via medicijn spuit zoals wormenkuur in de mond te spuiten,
Beterschap

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:20

Het lijkt me inderdaad ook beter dat hij op de paddock blijft, maar mijn stalbazin is echt een moeilijk mens. Voor goed hooi ga ik inderdaad moeten onderhandelen, desnoods koop ik er zelf, zal eens rondkijken of er in de buurt graszaadhooi verkocht wordt.
Voor koliek heb ik inderdaad ook schrik, vandaar ook dat ik hem niet teveel wil opsluiten. Ik heb normaal gezien nog een hoop prikpaaltjes van mijn weide waar ze vroeger stonden, eventueel zou ik kunnen overleggen met de stalbazin op ik daarme een paddock mag maken op de weide...

Hoe doen jullie het trouwens voor omega 3 olie en vitaminen bijgeven? Waar kopen jullie het? Geven jullie dat dan met een handje krachtvoer? Of op een handje hooivervanger?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:49

Ik geef mijn paarden ( waarvan één ex-HB patient) dagelijks gemalen, geel lijnzaad voor de Omega 3.
Dat is de meest pure vorm om O3 te geven.
Even ter toelichting: Er zijn diverse merken Omega olieën te krijgen maar het nadeel daarvan is dat het meestal vermengd is met Omega 6 en 9. Omega 3 werkt ontstekingsremmend ( en dat heb je bij HB dus nodig om de ontsteking van de hoeflamellen te genezen) - de O6 en O9 werken juist ontstekingsbevorderend. Het nadeel van olie is dat het vaak ranzig wordt en dat de zeer vluchtige Omega 3 olie na opening van de fles redelijk snel haar werkzaamheid verliest.
Ik heb een koffiemolentje bij de Blokker gehaald en maal dus dagelijks de onderhouds dosis vers. Néé, ongekookt lijnzaad is niet giftig!

Vitamine E kun je o.a. bij Pharmahorse krijgen (met en zonder Selenium)

Ik geef dit door het voer: daarvoor gebruik ik Pavo Speedibeet ( bietenpulp, heel laag in suikers 4% en binnen 5 minuten gebruiksklaar) - dat is ook heel handig om medicijnen zoals pijnstillers te mengen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:24

Oke dit zijn ook handige tips die ik zeker kan gebruiken!
Hoeveel lijnzaadmeel zou hij ongeveer moeten krijgen in de acute fase nu?

En heeft iemand ervaring met haver? De hoefsmid raadde me dit aan omdat het trage energie geeft die hij nodig heeft voor zijn herstel. Ik heb wel wat schrik voor de suiker/zetmeel die het bevat. (Ik heb hem deze ochtend wel letterlijk maar een handje gegeven (en hij lustte het niet echt met de medicatie erdoor).

Voor zijn hoeven zelf, ik begrijp dus dat hij nu best niet beslaan wordt. Is het nodig dat de teen bijgevijld wordt, of best even wachten ook?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:37

Hoe groot of klein is je paard, lichaamsgewicht?

Nee, liever geen haver geven - zetmeel nu voorlopig even zo veel mogelijk vermijden.
Teen bijvijlen zodat je een goede 'roll-over' krijgt is zeker aan te raden!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:06

Oke goed, dan haal ik de hoefsmid er nog eens bij!
Hij is vrij groot, ruim 1m70 en vrij zwaar gebouwd (Oldenburger, foto in mijn profiel van 5 jaar geleden, ondertussen is hij nog veel gegroeid en verbreed) ik schat hem op 600 kg, maar zou best meer kunnen zijn.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:44

Nog een bijkomende vraag: het probleem van hoefbevangenheid ontstaat door een teveel aan suikers dat opgenomen wordt in het voedsel, is er dan ook schade aan de darmwand/spijsverteringsstelsel? Bestaan er een soort van probiotica die de spijsvertering weer kan normaliseren of ervoor kan zorgen dat suikers en eiwitten minder opgenomen worden? (Een beetje zoals er voor mensen een middeltje bestaat dat de vetopname beperkt)

Vanaf wanneer verminderd de pulsatie en de warmte in de voeten?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:42

Hoefbevangenheid komt niet alleen door teveel suikers, hoefbevangenheid kent veel meer oorzaken.
Soms kan het met stres of idd slechte spijsvertering te maken hebben.

Vermindering van de pulsatie en alles ligt helemaal aan de ernst en de aanpak van de eigenaar.
Ook heeft niet ieder paard even erge pulsatie als de ander.
Het is een beetje koffiedik kijken, gewoon per dag aan zien.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:05

Oke
Ja, ik denk dat het bij hem inderdaad ook een reeks factoren tegelijk zal geweest zijn (verkeerde belasting doordat hij een paar weken met een hoefzweer heeft gesukkeld + minder werken + nieuwe paarden op de wei en dus veel stress (hij heeft een heilige hekel/schrik van andere ruinen) en dan plots veel gedraven en gegaloppeerd op de harde, onregelmatige weidegrond + ontworming + slechte weidemanagement (staan heel het jaar door op het zelfde stuk, 2 dagen na kunstbemesting er weer op, véél onkruid en kort gras dat dus te rijk is). Hij heeft ook zomerexceem, dus ik denk dat hij inwendig wel problemen heeft.

Dat onkruid blijft me wel zorgen baren, ik ben al dagen het internet aan het afstruinen, maar vind niet wat het zou kunnen zijn...
Gaat trouwens om dit plantje: Afbeelding

Iemand die het herkent?

En ik baal echt dat de dierenartsen hier in waals-brabant minder op de hoogte lijken te zijn van de evoluties in de diergeneeskunde dan bij jullie in NL!
Laatst bijgewerkt door ireika op 27-06-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:20

Net mn pony buitengezet, kon dr net op tijd los laten, want ze wou rennen :')

Ben zeer tevreden over haar herstel. Ze rent nu al weer door de bak, erg vrolijk. Dus ik ben blij!

Alleen mn zusje haar shet, loopt ook weer niet zo goed. Dus die nu maar even goed in de gaten houden. Die zit weer tegen het hoefbevangen aan ben ik bang. Hoe dat kan geen idee, ze staan al weken niet meer op het land. Hooi krijgt ze uit een hooinet, en verder krijgt ze niks. Ze staat nu weer apart, dus hopelijk hersteld ze snel

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:28

Ik zit ook met een vraag, pony heeft vooraan ijzers, moest normaal vorige week nieuw beslag krijgen dus staat met erg lange hoeven ....
Ze is nu een week hoefbevangen op 4hoeven ... hs wil liever niet aan haar voeten werken zolang ze teveel pijn heeft (pijnstillers lijken heel moeilijk te werken ...)
Zouden jullie de ijzers eraf laten halen nu (lijken me heel pijnlijk met die lange hoeven) of toch wachten tot ze het aankan om haar te laten bekappen ... ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 13:41

Ilikex: hou er rekening mee dat medicatie een heleboel maskeerten dat ook al lijkt het beter te gaan, de HB niet zo snel herstelt.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:00

De fourage handelaar is er stellig van overtuigd dat er enkel bruine lijnzaad bestaat -O- de Speedibeet is wel binnen, nu nog ergens de vitamines vinden en een fijnmazig hooinet.

Thirteen: lijkt me inderdaad een moeilijke keuze... De hoefsmid zei bij de mijne dat het ook gewoon erg moeilijk is om aan hun voeten te werken omdat ze niet zo lang op één voorbeen kunnen blijven staan. Zelfs voor voetjes uitkrabben moet ik snel gaan, ik weet niet hoe het zit bij jouw pony momenteel?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:53

Thirteen schreef:
Ik zit ook met een vraag, pony heeft vooraan ijzers, moest normaal vorige week nieuw beslag krijgen dus staat met erg lange hoeven ....
Ze is nu een week hoefbevangen op 4hoeven ... hs wil liever niet aan haar voeten werken zolang ze teveel pijn heeft (pijnstillers lijken heel moeilijk te werken ...)
Zouden jullie de ijzers eraf laten halen nu (lijken me heel pijnlijk met die lange hoeven) of toch wachten tot ze het aankan om haar te laten bekappen ... ?

Wachten tot het beter gaat ...is veel te pijnlijk nu om op 3 benen te blijven staan en hoogstwaarschijnlijk zal ze nog meer pijn krijgen zonder ijzers door de zool die wat bol komen te staan is door de HB...

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:02

idd Pandora, vandaag gevraagd aan da : erop laten en wachten tot het beter gaat
(vreselijk om haar zo te moeten zien afzien... :( )