Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:22

Zo mijn "oude" topic weer eens bijgelezen.
Mijn paard had 2 jaar geleden op beide voorbenen checkligament.
Stappen, stappen en nog eens stappen. 4 maanden later ook weer er op maar vooral nog stappen.
Voorzichtig uitbreiden met draf en daarna wat galop.
Sinds zomer volgend jaar weer aan het werk en december 2013 weer gestart in het Z2. We zijn nu bezig met de voorbereiding voor het ZZL.
En hij loopt nu nog steeds goed.
Blessure blijft wel zichtbaar, been blijft op die plek wat dik. Jammer maar het is niet anders.

Ik heb na het stapwerk (2 x 40 min.) altijd gekoeld en bij warm weer/zwaardere arbeid doe ik het nog steeds.

Het blijft bij mij tussen mijn oren spelen maar schrik gelukkig niet meer zo als eerst als ie eens een sprintje in de wei trekt of zich verstapt. Maar helemaal kwijt raken (psychisch) doe ik het volgens mij nooit meer.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:34

Wat fijn om te horen dat jullie nu weer op ZZL niveau trainen! Dat geeft hoop :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:13

jury schreef:
Stappen, stappen en nog eens stappen. 4 maanden later ook weer er op maar vooral nog stappen.
Sinds zomer volgend jaar weer aan het werk en december 2013 weer gestart in het Z2. We zijn nu bezig met de voorbereiding voor het ZZL.
Blessure blijft wel zichtbaar, been blijft op die plek wat dik. Jammer maar het is niet anders.

Ik heb na het stapwerk (2 x 40 min.) altijd gekoeld en bij warm weer/zwaardere arbeid doe ik het nog steeds.

Het blijft bij mij tussen mijn oren spelen maar schrik gelukkig niet meer zo als eerst als ie eens een sprintje in de wei trekt of zich verstapt. Maar helemaal kwijt raken (psychisch) doe ik het volgens mij nooit meer.

ook voor mij is dit een mooie opsteker. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen maar de mijne is ondertussen zo goed als genezen van een annulair ligament blessure, ook in beide voorbenen. Ben zeker 3,5 jaar bezig geweest en begin eindelijk wat meer te durven rijden. Nog steeds niet voluit maar het gaat steeds makkelijker om aan te draven zonder zorgen. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:35

Gulpje schreef:
jury schreef:

ook voor mij is dit een mooie opsteker. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen maar de mijne is ondertussen zo goed als genezen van een annulair ligament blessure, ook in beide voorbenen. Ben zeker 3,5 jaar bezig geweest en begin eindelijk wat meer te durven rijden. Nog steeds niet voluit maar het gaat steeds makkelijker om aan te draven zonder zorgen. :)

hier nog 1 hoor, hij staat nu op de wei in een afgezet stukje alleen, maar ben als de dood dat hij gek gaat doen
nu valt dat erg mee omdat hij alleen staat en gras heeft en het mooi weer is
hij reageert erg op wind en regen.
maar ik hoor vandaag wat het plan word en of hij alsnog op stal moet.
paard van de buurvrouw staat wel binnen maar de pees [ ook check ligament] zit met gaten en is 3 weken geleden gebeurt
bij mijn paard speelt het al langer en heb er niks van gemarkt
het moeilijke en wat stijf weg lopen hielde wij op zijn artrose en heb daarom in overleg met de smid zo`n 6 weken geleden een leertje tussen ijzer laten zetten
als ik terug denk was het misschien toen zijn pees al
en is deze door het achterlijk doen in de wei ineens zo erg geworden en gezwollen.....
voel me best schuldig |(

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:50

Dat is inderdaad een positief bericht jury, leuk en wat fijn!! +:)+
Het bang blijven met rijden zal steeds minder worden maar nooit meer helemaal weg gaan vrees ik.. Met mijn pony heb ik járen geleden peesblessures aan beide voorbenen gehad en na een hele tijd begon ik dan eindelijk weer te rijden, op een gegeven moment maakte ik me zelfs geen zorgen meer.. Maar nog steeds als ik een paard gek zie doen of bij het minste of geringste wat niet lekker voelt tijdens het rijden of een verdikking/wondje wat ook ben ik gelijk heel erg op mijn hoede.. Het is soms best lastig om zo voorzichtig te zijn maar ach het heeft ook z'n voordelen.. Paarden zijn nou eenmaal ontzettend gevoelig en zo hebben we misschien ook al dingen die makkelijk erger hadden kunnen worden toch voorkomen. :)

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:54

Mirgino, schuldgevoel is écht niet nodig.. Sommige paarden laten het minder goed zien dan andere.. Mijn pony liep destijds ook gewoon overal doorheen alsof er niks was, terwijl mijn paard ongelooflijk kleinzerig is en bij het kleinste wondje al bijna niet meer durft te lopen.. We kunnen (helaas) niet in de benen kijken en de ene keer is het een onschuldige vage kreupelheid, de andere keer zit er echt een blessure onder.. Wat nu belangrijk is, is dat je paard goed kan en gaat genezen! :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:01

Muriel schreef:
Mirgino, schuldgevoel is écht niet nodig.. Sommige paarden laten het minder goed zien dan andere.. Mijn pony liep destijds ook gewoon overal doorheen alsof er niks was, terwijl mijn paard ongelooflijk kleinzerig is en bij het kleinste wondje al bijna niet meer durft te lopen.. We kunnen (helaas) niet in de benen kijken en de ene keer is het een onschuldige vage kreupelheid, de andere keer zit er echt een blessure onder.. Wat nu belangrijk is, is dat je paard goed kan en gaat genezen! :)

ja dat is wel zo ,maar kan dat gevoel nog niet naast me neerleggen.
komt omdat je ligt te malen s`nachts en dan terug gaat denken hoe hij liep en wanneer hij met draven op de weg na 100meter iets onzuiver ging [ meer voelen ze zagen niks die mee reden ] lopen
en dat ik er vanuit ging dat het zijn artrose was, is hetzelfde been

maar idd als het maar weer goed komt :j

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:05

Ik snap je gevoel hoor.. Heb zelf in de tijd voor de blessure ook een aantal keren gedacht goh het voelt net niet helemaal fijn.. Maar niemand zag het. Op de dag dat hij de blessure had gekregen is hij op de wedstrijd (ik voelde toen echt heel duidelijk dat hij niet goed liep) zelfs nog goedgekeurd door een dierenarts.. Vanaf dat moment had hij echter ook een dik been en was het voor mij wel duidelijk.. Peesblessures blijven gewoon ontzettend rot en onduidelijk vanaf de buitenkant..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:18

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:43

zo vanavond eindelijk het lang verwachte tel gehad :j

er is iets mis gelopen met de communicatie ,mijn DA heeft nog steeds niks ontvangen van de DA die de echo gemaakt heeft en ook de kliniek de Lingehoeve heeft niks ontvangen
gelukkig had ik zelf alles op stickie staan zodat ik dat door kon geven aan mijn DA
hij heeft wel contact gehad met Lingehoeve
de pees ziet er best goed uit alle lijntjes staan dezelfde kant op en inspuiten heeft geen zin omdat de pees daar te goed voor is
het gaatje groeit zelf dicht ,zal wel stugger weefsel in komen, maar dat maakt de pees alleen maar sterker
hij mag op weitje blijven zolang hij zich rustig houd
morgen komt de smid, zelfde ijzer met veel opzet ,dat heeft hij al , en leertje er tussen uit
nog 2 weken koelen en 5 a 10 min stappen
met 3 mnd is de verwachting dat de pees zga genezen is en met 6 mnd is de verwachting dat paard weer helemaal genezen is en ik weer kan rijden.
tussen door komt hij nog kijken en verder houden we contact

*\o/* ben erg blij , er is echt een flinke last van me af gevallen :j

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:30

O wat een goed nieuws zeg heerlijk!! *\o/*
En nu lekker rustig weer wat gaan opbouwen, fijn! :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:44

Vandaag ander beslag, nog meer opzet ook wat meer naar de zijkanten voor nog beter afrollen
de verdikking blijft mooi hetzelfde, zijn haartjes groeien alweer.... :D
Afbeelding
het scheren verdient geen schoonheids prijs, op de kliniek werd dat heel netjes gedaan....
Afbeelding
Afbeelding

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:28

@muriel toch al wel beetje goed nieuws dan :D

@jury gaaf zeg. heerlijk dat je weer op het oude niveau en nog meer terug bent kunnen komen.

@mirgino ook erg goed nieuws :D
hadden ze idd best netter mogen scheren :P agh tis kaal en grooit vanzelf weer aan dan zie je er niks meer van.

mijn fries zn been is al zo vaak kaal geweest en zelfs paar x zn sok ermee af. je ziet er nog maar weinig van

we zijn heerlijk aan het opbouwen. besloten dat als ik alleen in het donker kan stappen ik groot gedeelte in de bak ga proberen te doen en zo kort mogelijk op straat (i.v.m. bijna aanrijdingen en uitscheldpartijen die ik al 2 weken heb)
gister voor het eerst in de bak gereden waren ze met modelhelikoptertjes bezig op de wei naast de bak. hij is er 2 keer vantussen gegaan. heb daarna nog wel 2x2 min gedraaft met hem. en toen nog goed op straat uitgestapt. been blijft dun. nou is hij overdag zelf ook al wel behoorlijk gek. loopt regelmatig te rennen en noodstops te maken dus tja. verwacht wel dat alles redelijk blijft houden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:42

Wat een leuk bericht tussendoor van Jury! Geeft weer moed al denk ik niet dat wij ooit ZZ-L gaan voorbereiden :') ;)

Mirgino, weet eindelijk waar ze aan toe is! Filpmje via Facebook kan ik trouwens niet zien.
Ga je na die 3 maanden een controlescan laten maken?
Been is functioneel geschoren maar idd niet netjes.
Benen van de mijne zagen er in maart zo uit

Afbeelding

Afgelopen week zag het er zo uit, na nog een keer geschoren te zijn geweest. Ben zelf wel tevreden trouwens met hoe het been eruit ziet voor een 22 jarige die een gat in de oppervlakkige buigpees had. :)
Afbeelding

Ikke20 ook lekker aan het opbouwen. Ik vind het ook jammer dat het al weer zo snel donker is.

Ik heb wel een beetje schuldgevoel gehad van de blessure. Vooral dat ik haar niet eerder hebben laten scannen. Ze liep in die periode ervoor ook af en toe niet lekker maar ik dacht dat de schieffel irriteerde. Haar been was ook erg gevoelig bij de schieffel, heb toen ook al veel gestapt en rust gegeven. Momenteel ben ik er eigenlijk wel gersut op dat het goed is... Mocht de controlescan niet goed zijn zal dat echt een enorme tegenvaller zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:55

ik heb gevraagd of er een controle scan moet komen over x aantal weken ,maar mijn DA vind dat niet nodig
ik kijk wel hoe het vordert en als ik een scan wil ....komt deze er gewoon :j ;)

jouw foto is moeilijk te zien al dat zwart, maar is hij in zijn geheel dik geweest of ook een bult?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:07

Ik was volgens DA ook klaar met scannen op een bepaald moment.
Na een maand of drie trainen heb ik er toen voor mijn gemoedsrust nog 1 laten maken.
Was die 80 euro meer dan waard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:12

Voor de zekerheid zou ik je wel een controlescan aanraden. Is ook de normale gang van zaken bij peesblessures :)

Het was vanaf de voorknie wat dik en dan geen bult meer een opgelopen stuk wat gewoon weer dunner werd naar beneden toe.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:12

jury schreef:
Ik was volgens DA ook klaar met scannen op een bepaald moment.
Na een maand of drie trainen heb ik er toen voor mijn gemoedsrust nog 1 laten maken.
Was die 80 euro meer dan waard.

ja zo denk ik ook, beter een extra en zekerheid hebben dat het echt genezen is dan teveel angst houden om te rijden :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:23

Ik ben juist heel blij met de regelmatige echo's. Zo weet ik of het opbouwen goed gaat. :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:46

Somebitch schreef:
Ik ben juist heel blij met de regelmatige echo's. Zo weet ik of het opbouwen goed gaat. :j

misschien ligt het aan de blessure,als je een flink gat hebt kan je het mooi zien idd
bij mijn paard kan je aan de buitenkant de zwelling goed zien en als deze minder word ,word de pees dunner

zelfde als bij paard van overbuurvrouw ,been is veel dunner maar er zit wel een flink gat in de pees.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:54

Ik heb geen flink gat en het been is ook dun. ;) (was wel dik eerst trouwens ;) ) Maar goed we zijn ook al een tijd verder..

ilonatessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:21

mirgino schreef:
Somebitch schreef:

misschien ligt het aan de blessure,als je een flink gat hebt kan je het mooi zien idd
bij mijn paard kan je aan de buitenkant de zwelling goed zien en als deze minder word ,word de pees dunner

zelfde als bij paard van overbuurvrouw ,been is veel dunner maar er zit wel een flink gat in de pees.

Qizz schreef:
Mijn paard had gisteren opeens een bult op zijn voorbeel bij de pees, uiteraard schrok ik me rot.
Dierenarts gebeld, maar die zegt heel rustig: afwachten of het minder wordt, zoniet langskomen voor injectie (paard niet gezien, alleen uit beschrijving)

Nu heb ik van meer mensen gehoord dat je toch rust voorgeschreven krijgt als dat het is,.. en dat je evt pas na een week een scan kan maken, anders zie je te weinig omdat het te troebel is,..
Dus nu een week stappen op het harde, en ik smeer hem in met of KLEI of HEPARIN gel uit Duitsland (plaatsvervanger voor Dolobene).

Ik haat die onzekerheid,.. want straks is het toch wat anders...

Hoe wisten jullie nou ZEKER dat het een peesblessure was en hoe hebben jullie dit behandeld.
Hebben jullie een echo of scan gemaakt en wat betaalden jullie hiervoor? Heeft het echt duidelijkheid gebracht of deed bijv. een buigproef ook genoeg voor jullie.

Ik weet dat er meer topics zijn, maar ik vind alleen maar oude topics,..
helaas is er geen centraal topic, vandaar even zo.

Mijn paard heeft dus een dikke bult op zijn voorbeen, die is niet warm, en hij is niet kreupel.
Iemand hier ervaring mee?

Dan heel graag jullie verhalen,..
Zal straks een foto proberen te plaatsen.

mijn verzorg paard fries heeft dit ook wat is het we rijden er wel op ze heeft er helemaal geen last van het is ook niet warm ze heeft de vorige avond voor het eerst van haar leven bandages om gehad kan het wezen dat die te strak hebbe gezeten??? ........... ben echt hopeloos

ilonatessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:28

mijn verzorg paard heeft ook een bult ma wee ni wat het is is niet warm is wel beetje dik ik rij er wel gewoon op niks aan de hand die avond daarvoor had ze het nog niet want ze heeft voor het allereerst van haar leven badages omgehad kan het daar dooor komen ??? dat die te strak hebbe ge

zeten denk ik ze loopt gewoon ook heb de dierenarts ni gebeld de baas van het paard zij da da ni nodig was het is een fries paard ................ben echt hopeloos |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( ;( ;( ;( /3 /3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:03

ilonatessa schreef:
mijn verzorg paard heeft ook een bult ma wee ni wat het is is niet warm is wel beetje dik ik rij er wel gewoon op niks aan de hand die avond daarvoor had ze het nog niet want ze heeft voor het allereerst van haar leven badages omgehad kan het daar dooor komen ??? dat die te strak hebbe ge

zeten denk ik ze loopt gewoon ook heb de dierenarts ni gebeld de baas van het paard zij da da ni nodig was het is een fries paard ................ben echt hopeloos |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( ;( ;( ;( /3 /3

Je post is nogal onduidelijk :) Misschien kan je even in, goed, nederlands uitleggen wat er precies aan de hand is. ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:20

ik had gister de schrik er ff goed in.....
ik was vroeg op stal omdat mijn man weg was en we later zouden eten en dacht dan haal ik hem eerder binnen dan de rest
kom ik aan rijden zie ik 3 paarden als een gek door de wei rennen
het geblesseerde paard [ 1.80cm ] naast de mijne in een weitje en paardje aan de andere kant van de wei
Gringo ook met staart op zijn rug en draven en sliden :oo
ik snel de auto uit en naar de wei,....
staan de eigenaren van het grote paard te kijken, ik gelijk whoa roepen ja zegt ze dat doen wij ook maar ze reageren niet 8)7
ik zei gelijk dat ik hier helemaal niet blij mee was en dat Gringo eruit moest
zij ;wij krijgen hem [ paard 1.80cm ] denk ik niet te pakken...

maar goed mijn paard kwam hard aandraven maar stopte netjes vlak voor me, zodat hem gelijk zijn halster om kon doen
grote neusgaten en helemaal opgewonden
er waren 4 slidings te zien en gelukkig was het nog maar net aan de gang.....snel naar stal en koelen
vanmorgen koel been en geen extra verdikking.....en hij liep goed.
nu kan je er natuurlijk niet in kijken....maar ik hoop dat die paar sprintjes geen extra schade gemaakt hebben.
vandaag maar een keer extra koelen, ga zo weer naar stal.