[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:18

Dat is wel vreemd eigenlijk, ik zou verwachten dat daar een standaardisatie voor is ??

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:30

Misschien weet ponyzotje het wel of er verschillen zijn in meetmethoden, je maakt me nu ook verdomd nieuwsgierig.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:02

Indiana heeft nooit opgezette kroonranden gehad, wel had ze net boven de ballen van de voet, in de kootholte wat vocht. Het was een beetje sponzig, zeg maar.
Herkennen jullie dat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:23

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:06

nombrado schreef:

is dit die ziekte waardoor jouw paard bevangen is geraakt?Dat ziet er vreselijk uit.
Ik wist niet dat dat bij paarden voorkwam :o
Hoe ben je daar achter gekomen?Hebben ze die specifieke bacterien gevonden in het bloed?

Ik kan helemaal niets vinden waaruit blijkt dat het bij paarden ook voorkomt.
Ik ken wel een paard wat bevangen is geraakt door klebsiella pneumonia....maar dat waren meer de neveneffecten ervan...niet de bacterie zelf(de naam zegt het al...pneumonia,klinkt niet als hoef)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:13

Volgens mij komt het ook alleen voor bij dieren met al een verminderde weerstand
ik heb vorig jaar, in die periode bij al mijn paarden een verandering in de hoeven zien ontstaan.
dus vermoedelijk de bacterie binnengekregen via darmen?
Alleen de andere konden dit aan.
de hoeven zijn nu weer normaal van de anderen , en ook geen verdere problemen of kreupelheden ontdekt.

Het kan toch nooit goed zijn, voeding binnen krijgen waarin deze bacterie aanwezig is, lijkt mij
en in dat hooi zaten echt dikke plakaten mest.

paarden/koeien/schapen/varkens kunnen allemaal stinkpoot/rotstraal krijgen.
grappig is de verandering van naam...als het een paard betreft is het rotstraal
anders stinkpoot. Volgens mij gaat het wel om dezelfde bacterien
nu is het bij de aandoening van mijn paard niet echt de straal, maar meer de hoefballen en de diepe straalgroef die geïrriteerd was.
Ik denk ook, dat een paardenarts/kliniek, niet echt zich bewust is van de aandoening bij koeien.
wel iemand die vee arts is, die komt met veel meer andere ziektes in aanraking bij koeien/schapen/varkens.
tja, en de hygiene in de loopstallen is nu eenmaal lastig...........dus uitbraak is er zo.

naast dat ik hem nu uitwendig behandel met CTC spray (waar de bacterie hopelijk nog niet resistent tegen is, behandel ik hem ook inwendig met probiotica en lymfocyt of milt compositum.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 18:20

Etuuuhhh.. binnenkomen.. doe je zo.. met één ex HB en een Friezel ( 5 min geleden gefilmd vandaar een beetje donker)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:36

Kijk!! Daar word ik blij van; Pauli loopt lekker zeg! Leuk filmpje :j .

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:40

Dat ziet er goed uit :j Leuk dat ze zo enthousiast naar je toekomen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:54

Leuk filmpje +:)+

EH, neen dat weet ik helaas niet. Soms zijn er wel andere meetmethoden hoor en dan is 't inderdaad zaaks om te kijken naar de referentiewaarden van het labo (staan er altijd bij!!)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:06

ponyzotje schreef:
EH, neen dat weet ik helaas niet. Soms zijn er wel andere meetmethoden hoor en dan is 't inderdaad zaaks om te kijken naar de referentiewaarden van het labo (staan er altijd bij!!)

ja de referentiewaarden heb ik er dus inderdaad bij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:10

Ik vraag me wel af, wanneer een paard nu gediagnostiseerd wordt met hoefbevangen.
Is dat door een da of hoefsmid , die hem ziet lopen?
of door een foto waarop te zien is dat het hoefbeen gekanteld is.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:11

Oke, ik heb nog even tijd voor een updatje over unesco:
Over het algemeen gaat het nog niet spectaculair beter. Dingen die beter zijn is ten eerste het feit dat zijn manekam (die eerst super hard was) nu weer 'normaal' aanvoelt. Zijn hoeven zijn ook minder opvallend warm, maar voelen wel nog iets warmer aan dan normaal, denk ik. Gisteren heb ik een stukje op het gras gestapt, om te zien hoe hij nu stapte. Hij stapte bijna in achteraan, terwijl bij het begin hij bijna 3 hoeven achter stapte. Met zijn voorbenen kon hij ook al een grotere stap maken, maar nog niet zoals hij normaal doet, nu liet hij ze vallen waar ze normaal nog verder naar voren gaan.

Het draaien gaat nog steeds heel erg moeizaam, hier aan zie ik echt dat het nog helemaal niet in orde is.
Hij is nu bevangen sinds woensdag vorige week, dus 6 dagen. Is dit een normaal verloop ?

Ik geef hem nu al 6 dagen 2x per dag equipalazone. De dierenartse raadde aan om te zien hoe het verder ging, en ongeveer rond morgen ( of dus iets langer als het nog niet beter was) over te schakelen naar eentje. Misschien dat jullie wat tips hebben aan wat ik kan zien dat het 'beter' gaat ? Enkel aan de manier van stappen ?
Bedankt!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:24

EstherHegt schreef:
Misschien deze foto, ik heb nog geen betere gevonden. Bij Bret was er duidelijk een dikke kroonrand, zij was enkel bevangen aan de achterbenen, later ook voor., dat komt niet zo vaak voor. De rand voelde ook erg dik.
Afbeelding

en deze

Afbeelding

Bret ;(

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:34

Nado schreef:
Bret ;(

Jij kent haar he, volgens mij zelfs vanaf een maand of 2 a 3 oud? Of al eerder?
Bret is inderdaad een verhaal apart, stiekem meegelift met haar moeder en een grote verrassing.
Ik heb later eens het inteeltgehalte opgezocht in world fengur, of het een rol heeft gespeeld weet ik niet maar inteeltgehalte was bizar hoog. Zoiets zou echt verboden moeten worden. Inteelcoefficient was 15,625% en verwantschap 31,25 % dat is natuurlijk wel vragen om problemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:16

EstherHegt schreef:
Nado schreef:
Bret ;(

Jij kent haar he, volgens mij zelfs vanaf een maand of 2 a 3 oud? Of al eerder?
Bret is inderdaad een verhaal apart, stiekem meegelift met haar moeder en een grote verrassing.
Ik heb later eens het inteeltgehalte opgezocht in world fengur, of het een rol heeft gespeeld weet ik niet maar inteeltgehalte was bizar hoog. Zoiets zou echt verboden moeten worden. Inteelcoefficient was 15,625% en verwantschap 31,25 % dat is natuurlijk wel vragen om problemen.

is dat het cijfer wat boven aan het papier staat?
Geerke heeft dat ook staan...nooit begrepen wat het was.
Bij Geerke staat 4.10% is dat veel?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:22

Als het om inteelcoefficient is dat niet veel. Dit is wat in World Fengur staat als omschrijving. World fengur is een internationale database voor IJslandse paarden.

Inbreeding coefficient

The relationship (R) between the selected parents is computed by a recursive method of ter Heijden et al. (1977). The diagonal elements of the numerator relationship matrix (A) had been calculated in advance by the algorithm of Sigurdsson (Sigurdsson & Árnason, 1995). The inbreeding coefficient (F) of the offspring is half the coefficient of relationship (R). Both the coefficients are multiplied by 100 and expressed as %.

The average inbreeding coefficient in the population is about 2,8%. Close inbreeding should be avoided as risk for genetic defects in the offspring increases with increased inbreeding (inbreeding depression). Matings resulting in inbreeding coefficients above 5% should be avoided. Inbreeding coefficients between 5% and 7% will be shown in purple colour and inbreeding coefficients

Bij Geerke op het papier is het dus onder de 5 %

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:53

ik schaam me dood :o Ik heb Geerke al bijna 17 jaar en ik weet dit niet eens...oh,oh

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:03

Heel ver in de lijn terug (rond 1945) zit er bij mijn fjord ook heel veel inteelt van beide kanten.
http://www.allbreedpedigree.com/sunhild

Moet alleen weer opnieuw bijwerken, want iemand heeft de boel lopen veranderen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:24

Inteelt vind ik ook vreselijk ingewikkeld, Bij Bret is haar opa en oma aan vaderskant gelijk, aan moederskant is het de overgrootopa en oma, zij hadden ook een andere zoon en dat is weer de vader van de moeder van Bret. De zoon van de opa is de vader van Bret. De zoon van de overgrootouders is de vader van de moeder van Bret. Het is echt niet te volgen.
In ieder geval lijkt me inteelt niet gezond zeker niet als het in die hoge mate is gebeurd, Bret is een kloon geworden van verwante dieren.
Zelf denk ik wel dat het hier is misgegaan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:38

Bij het KWPN doen ze dat soms ook; inteelt. Lijnenteelt noemen ze het. Ze proberen zo bepaalde goede eigenschappen te versterken. De meningen bij fokkers zijn erover verdeeld hoor. Durf er verder weinig over te zeggen, maar denk dat je er wel voorzichtig mee moet zijn (denk dan meer aan de bekende gevolgen bij de mens).

Liene schreef:
Misschien dat jullie wat tips hebben aan wat ik kan zien dat het 'beter' gaat ?
Het gaat dus al een héél stuk beter! Echt, het klinkt goed hoor. Je moet je realiseren (doe je wellicht, maar toch even voor de zekerheid zeg ik het maar) dat hij nog op de pijnstilling staat. Dat kan een hoop uitmaken. Persoonlijk ben ik geen voorstander van halveren van de pijnstilling. Ik hou meer van "uitsluipen". Je kan dan eerder inspelen op het feit of het idd al kán met minder pijnstillers. Dus 2 daags blijven geven, maar dan iets minder dan een zakje geven. Dus bijvoorbeeld 1 1/2 zakje verdelen over 2 giften. En dan na een dag of 3 als dat goed gaat 1 zakje verdelen over 2 giften. Het gaat dan wat geleidelijker allemaal en dat bevalt mij altijd beter. DA's denken meer van: als het goed gaat heeft hij het niet meer nodig. Maar je weet helaas pas achteraf of het idd zonder pijnstillers kón en dus doe ik dat altijd in kleine stapjes, zodat ik direct weer kan "opschalen" als het toch niet blijkt te kunnen.
Als ik lees waar je op let, dan zijn dat de punten waar ik het ook op beoordeel. Hoever stapt hij in of over van achter, hoe snel stapt hij (normaal loopt hij naast me (of voor ;-) ) als het niet goed gaat wil hij niet zo graag met me mee), komt hij naar je toe als je de paddock inkomt, zulke dingen. Je weet hoe hij was toen het níet goed ging en de diagnose is gesteld. Dat is eigenlijk wat ik altijd noem je "uur 0". Vanaf toen ben je begonnen met de behandeling. Ieder uur dat je daarmee bezig bent kom je verder van dat uur 0. De goede kant uit hopelijk!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:51

Liene schreef:
Het draaien gaat nog steeds heel erg moeizaam, hier aan zie ik echt dat het nog helemaal niet in orde is.
Hij is nu bevangen sinds woensdag vorige week, dus 6 dagen. Is dit een normaal verloop ?

Ik geef hem nu al 6 dagen 2x per dag equipalazone. De dierenartse raadde aan om te zien hoe het verder ging, en ongeveer rond morgen ( of dus iets langer als het nog niet beter was) over te schakelen naar eentje. Misschien dat jullie wat tips hebben aan wat ik kan zien dat het 'beter' gaat ? Enkel aan de manier van stappen ?
Bedankt!

Heel voorzichtig afbouwen, als je pijn blijft zien, en dat is natuurlijk ook verschillend voor mensen hoe ze het interpreteren, blijven geven, een paard hoeft niet te strompelen. Pijn kan ook hormonen vrijmaken die de HB weer verergert. Als je afbouwt probeer dan met halve zakjes dus wel twee maal daags. zie je dat het slechter gaat doe dan zoals je nu bezig bent. Mijn ervaring met HB is kort maar hevig, afbouwen heb ik een dag gedaan en dat liep niet best af, heel snel weer volle dosis gedaan.
Het rare bij mijn paard was dat ze nooit die bevangen stand heeft aangenomen, maar het strompelen vergeet ik echt nooit meer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:00

Nog even een heel stuk terughakend op het struikelen: Toen het met Vash beter ging op het zachte en we op het harde konden wandelen, leek het net of hij wíst hoeveel pijn het lopen ook weer deed op het harde toen hij nog acuut HB was. Zelf stappen op een mier gaf (bij wijze van spreken) een struikel, alsof hij dacht: "oei, daar komt me zo een pijnscheut!" maar die kwam blijkbaar niet. Na 2 dagen was het dan ook vrijwel over. Ik loop nog wel steeds de grond voor zijn voeten te inspecteren en probeer ervoor te zorgen dat hij niet op kiezels/steentjes stapt. Ons laantje is geasfalteerd en er laten nog wel eens van die vierkantige steentjes los. Ik loop echter nog altijd steentjes te spotten merk ik ;-).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:01

Dat inteeltcijfer gaat me boven de pet, dyscalculie maakt dit soort dingen erg ingewikkeld. @Esther: Es heeft zowel van vader's als van moeder's kant dezelfde opa, zegt dat ook wat? Zij is gezond trouwens, maar mentaal heel zwak, ook vanwege een 'rotjeugd' maar misschien ook inteelt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 10:53

Eh... mag informatieuitwisseling & discussie over genetica naar een ander (eigen) topic please ?