[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:39

mijn paard met forse kogelartrose in beide voorbenen is in okt 2015 van de ijzers gegaan

hij verbeterd nog steeds, sta op een stal met 8mnd 24/7 buiten en in de winter ong 10u buiten
op de weg stappen we [ soms stukje draven als het echt moet ] en draf op de weg gaat ook beter dan met ijzers
Hij wilde met de ijzers ,break-over met leertje en siliconen niet meer lopen....was echt triest
zijn mooie voeten [ tot 9jr geen ijzers gehad ] waren met ondergeschoven hielen

hij is op ijzers gegaan na een operatie aan een chipje in kogel rechtsvoor in 2011 er zat toen artrose
zijn linker voorbeen was schoon!

na 4jr getob met div soorten aangepaste beslagen in jan 2015 foto`s laten maken en daaruit bleek dat hij nu forse artrose in beide kogels heeft
in okt wilde hij niet meer lopen , rijden deden we al niet meer , en toen was er een bekapster op stal en heb ik de gok genomen[ DA vonden dat hij NIET zonder zijn beslag kon ] en dat is het beste wat ik voor hem heb kunnen doen
het heeft wel even geduurd en hoefschoenen....maar sinds Nov 2016 rijden we weer volop over ruiterpaden en strand
paard is 18jr en gaat nu nog wel even mee.....

voor mijn artrose paard nooit ijzers meer!!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:42

Bij stan zijn z’n hoefgewricht ingespoten vorig jaar.

Het schijnt op lange termijn minder goed te zijn. Maar dan ben je echt aantal jaren verder volgens mijn dierenarts. Zelf spuit ze soms paarden om de 3 weken omdat ze nog in de ‘sport’ lopen. Maar ze zei eigenlijk moet je dat niet willen.

Het is soms kiezen tussen 2 kwaden.

Ik hoop dat story snel oude wordt.

Bij mij loopt stan duidelijk beter met ijzers dan zonder. Ook ik heb over nagedacht af te halen. Maar dat werdt me afgeraden.

Zodra hij met pensioen gaat ga ik weer zonder proberen. En anders zonder dempers want ze zijn me duur zat.

Story

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:55

Nou ik schrok ook even van de prijs. Donderdag staat de afspraak met de smid.
Het is sowieso nu benodigd voor de revalidatie. Maar als de inspuiting zijn werk doet wil ik uiteindelijk toch weer proberen om voor ijzerloos te gaan.
De hoeven gaan er zo stuk van uiteindelijk en mijn ervaring is ook dat ze er bij die van mij snel losraken. Maar dat zullen we wel even aanzien.

Ik heb ook al eerder break over beslag en beslag met zooltjes gehad. Maar Dierenarts gaf aan dat ik toen maar de helft van de therapie gedaan heb en daarbij dus ook had moeten inspuiten.
Nu gaan we het dus volledig aanpakken en eens zien hoe dat gaat.

Hoefschoenen zijn ook nog wel een goed idee inderdaad. Voor in de toekomst. Maar eerst moet het gewricht weer rustig worden en dan zien we inderdaad wel even verder.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:12

Hoefschoenen dempen zo ver ik weet niet. Zo ver ik weet helpt het alleen tegen slijtage

Even afkloppen: die van mij verliest gelukkig niet snel ijzers. En z’n hoeven gaan er ook gelukkig niet van brokkelen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:48

Hoefschoenen kunnen ook dempen ( door zacht zooltje erin ).

Wel of niet ijzers voor een paard met artrose is altijd een kwestie van uitproberen. Zonder ijzers hebben ze een beter werkend hoefmechanisme, dus ook meer doorbloeding. Altijd goed mbt artrose natuurlijk.
Maar sommige paarden kunnen b.v. veel hebben aan breakover beslag doordat dat het punt van afrollen verder terug legt en ze dus gemakkelijker "wegkomen". Ook siliconen kunnen goed dempen. Alleen vraag ik me dan af hoeveel dat doet in combinatie met een ijzer ( = minder demping dan zonder ijzers ).

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:39

Als je de goede silicone hebt gaan je hoeven juist niet kapot. Mijn pony der hoeven zijn juist weer helemaal mooi geworden. En zonder scheuren brokkelen. Een goede hoefsmid kan dat echt wel goed doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:57

mijn paard zijn voeten zagen er zo uit....
de ijzers zaten er 4 weken onder ,en moesten nog 4 weken!
hoeven ongelijk ,veel te lange teen en ondergeschoven hielen
paard kon niet meer normaal lopen en ging erg toontreder lopen omdat hij niet normaal kon afrollen
ijzers eraf en hoeven na paar bekapbeurten weer netjes

Afbeelding

Afbeelding
en foto van de hoef en de onderkant toen ijzer eraf was....
Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:37

wow die laatste foto is de hoef er bodem benauwd. (zo noem je dat toch?) zo zien de mijne er echt niet uit. ik zal eens kijken of ik wat kan vinden

edit: ik kan wel wat foto's vinden maar dat zijn meer foto's na 8 weken. Dan staat die van mij ook want lange teen. Maar dat zou hij met gewone ijzers dan ook hebben. dus dat is niet eerlijk oordelen omdat hij dan echt aan de beurt is. maar die van mij staat niet zo bodembenauwend

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:47

plutolover schreef:
wow die laatste foto is de hoef er bodem benauwd. (zo noem je dat toch?) zo zien de mijne er echt niet uit. ik zal eens kijken of ik wat kan vinden

edit: ik kan wel wat foto's vinden maar dat zijn meer foto's na 8 weken. Dan staat die van mij ook want lange teen. Maar dat zou hij met gewone ijzers dan ook hebben. dus dat is niet eerlijk oordelen omdat hij dan echt aan de beurt is. maar die van mij staat niet zo bodembenauwend

hij staat nu op blote voeten en om de 10 weken komt de bekapster hem bekappen ,tussendoor kan ik zelf de vijl erlangs halen mocht dat nodig zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:14

Die van mij is in het voorjaar RV behandeld .
Ijzers er af gehaald
Maar nu toch weer een breakover ijzer met quarter lippen eronder ..
Links voor flink lopen tobben .
En zouden we gaan inspuiten .
Maar nog even uitgesteld .
Beslag helpt al veel .
En nu even vakantie voor paard omdat ik kei druk ben

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:43

Story schreef:
Wie heeft er nog meer ervaring met het inspuiten van het kogelgewricht? Hoe hield dat bijv. op de lange termijn?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar had al een topic geopend :)

[BEH] Inspuiten gewrichten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:02

Duidelijke foto's. Ik weet dat de ijzers meer schade gaan aanrichten aan de hoeven helaas. Daarom ben ik er niet zo voor. Maar het is inderdaad kiezen tussen 2 kwaden en moet maar gewoon gaan kijken hoe hij het erop doet. Kijk als hij er baat bij heeft en hij kan daardoor pijnvrij bewegen is het ook weer wat waard natuurlijk. Tevens heb ik wel een kundige smid en heeft uitgebreide ervaring met orthopedisch beslag. Ik had uitgelegd wat de bedoeling was en hij ging een speciale dempende pad voor me bestellen. Dus ben heel benieuwd.

Break over beslag heb ik ook ervaring mee. Heeft die van mij 2 jaar goed op gelopen. Toen ijzers er weer af gehaald en de teen rond gehouden. Dat voldeed goed en had het zelfde effect.
Maar zonder dempende pad ertussen heeft het beslag voor die van mij dus niet veel zin.
Hij ontlast echt zijn been omdat hij pijn heeft in het kogelgewricht. Dus demping zou wel de oplossing moeten zijn.

Wel fijn om de verschillende ervaringen te lezen.
Ik heb volgende week contact met mijn dierenarts en ga dan de mogelijkheden is bespreken voor na de revalidatie of de ijzers dan ook nog nodig zijn. Want dan zou het gewricht door de inspuiting ook weer tot rust gekomen moeten zijn.

Morgen komt de smid. Vanaf vrijdag dus aan de slag en iedere dag 20-30 min beginnen met stappen de komende 3 weken. Ik mocht er ook gewoon op dus dat is ook wel fijn.

Ik moet vanaf heden ook heel erg rekening gaan houden met de staat van de bodem. Ik rijd veel buiten en kan dus niet meer overal maar gaan draven o.i.d. De bodem moet goed vlak zijn en ook weer niet te mul.

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:12

Ik heb er toch voor gekozen om de ijzers eraf te halen. Mijn hoefsmid is ook een voorstander van blote voeten tenzij het echt beter is om ze op ijzers te zetten. Gisteren gereden en ze liep aanzienlijk beter dus ben blij dat ik deze keus heb gemaakt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:11

Zo zie je het is voor elk paard anders.

Achter heb ik geen ijzers vind ik niet nodig. Mijn hoefsmid zegt ook zodra met pensioen gaat gewoon weer van ijzers af.

Maar zonder ijzers slijt Stanley ook erg scheef en dat is weer niet bevoordelijk voor de atrose.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:55

Dat precies dat scheef slijten elke keer .
Dat maakte het voor ons beter toch een ijzer eronder te zetten ...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:11

Mijn paard is 15 jaar geleden ingespoten in de linkerkogel aan het voorbeen omdat hij kreupel was door artrose. Ieder dier reageert anders, hij is nu bijna 30 en heeft dus al 15 jaar ruim flinke artrose aan de kogels en kan niet meer goed afrollen. Hij had al ijzers met een wigzool voor een peesblessure en door op een bepaalde wijze bekappen en ijzer onderslaan helpen we hem.
Rij ook dagelijks op straat dus moet wel ijzers....

Ik merk dat hij op straat prima stapt, draaft en galoppeert.
In de rijbaan struikelt hij wel eens, vooral als de ijzers er wat langer onder zitten.

Periode ben ik gestopt met glucosamine en Devils Relief en toen ging hij toch ook meer struikelen.
Dus geef hem dat gewoon weer dagelijks.

Met deze kou is hij iets stijver en heeft hij meer "opwarm" tijd nodig maar ik weet wel dat gewoon iedere dag beweging hebben de beste remedie is voor artrose.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:32

Stanley wilt de duivels klauw niet meer eten.. ik had een sorry kruidenbrokje met duivelsklauw maar mee wilt hij niet...

Nu wat anders verzinnen. Miss toch de efi pain

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:35

plutolover schreef:
Stanley wilt de duivels klauw niet meer eten.. ik had een sorry kruidenbrokje met duivelsklauw maar mee wilt hij niet...

ik heb vloeibaar van de paarden drogist
mijn kieskauwer eet het :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:05

mirgino schreef:
plutolover schreef:

ik heb vloeibaar van de paarden drogist
mijn kieskauwer eet het :j

Ja daar dacht ik ook aan. Maar Devil reliëf van Naf eet hij ook slecht.

Maar ik geef ook olie. En als t te plakkerig wordt moet hij t ook niet.. het is normaal geen zeikerd. Maar poedertjes enz is niet zijn ding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:05

Misschien toch maar de efi pain proberen ipv duivelsklauw

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:58

Hier gaat de vloeibare Devils Relief variant van NAF erin met een schep slobber, over het gewone voer ook niet....kieskeurige beestjes zijn het...
De vast vorm in poeder, brokjes, koekjes etc etc eet hij helemaal niet

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:10

Ik ga nu de efi pain proberen ipv Devil reliëf

T kan ook zijn dat hij z’n glucosamine/mammoet meer wilt dus nu maar de joint comp besteld die at hij wel heel goed

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:31

Inmiddels zit het schokdempende beslag eronder en het valt me nog niet tegen. Hij loopt veel ruimer en ontlast zijn been ook niet meer. Dit zal ook in combi zijn met de inspuiting maar tot nu toe heb ik geen kreupelheid meer gezien.
Hij zit ook duidelijk weer lekkerder in zijn vel, is veel vrolijker en is blij met zijn dagelijkse stap ronde :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:45

wat fijn om te horen. nu zo vooruit blijven gaan :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:54

Goed zo !!