Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:10

Maritje1991 schreef:
Waarom zou je willen corrigeren?

Ik snap dat niet zo goed je paard is op deze manier gebouwd heel lijf staat op die manier, als je dat gaat corrigeren komt alles toch JUIST scheef?

Of denk ik nu te simpel?

Als je een paard beter en mooier op zijn hoeven kan krijgen zonder complicaties dan zou dat toch geen probleem zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:12

Majolen schreef:
Maritje1991 schreef:
Waarom zou je willen corrigeren?

Ik snap dat niet zo goed je paard is op deze manier gebouwd heel lijf staat op die manier, als je dat gaat corrigeren komt alles toch JUIST scheef?

Of denk ik nu te simpel?

Als je een paard beter en mooier op zijn hoeven kan krijgen zonder complicaties dan zou dat toch geen probleem zijn?

Maar hoe wil je de stand van de benen laten aanpassen zónder complicaties? En waarvoor, voor het esthetisch aspect?

Nombrado, wat is een oerpaardhoef? Oerpaarden hadden naar mijn idee geen hoeven?

Majolen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:17

aanpassen dan wel in fases he, niet in 1 keer want dat zal inderdaad niet goed zijn voor de benen.

Ik ben van mening dat dit bij een jong paard mogelijk moet zijn. ....Bij een ouder paard tja, daar zou ik niet aan beginnen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:27

Hoe oud is jouw paard dan?>

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:30

5 jaartjes jong

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:32

hestejente schreef:

Maar hoe wil je de stand van de benen laten aanpassen zónder complicaties? En waarvoor, voor het esthetisch aspect?

Nombrado, wat is een oerpaardhoef? Oerpaarden hadden naar mijn idee geen hoeven?[/quote]

nee, zoals ik daarboven geschreven heb.
om het paard zo lang mogelijk héél te houden, en goed in balans te kunnen laten bewegen
http://www.museon.nl/nl/hoefdieren

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:40

Nou lijkt het net of ik wat anders heb geschreven dan ik geschreven heb :+

Maar goed, dan begrijpen we elkaar verkeerd. Bij oerpaard stel ik me de eohippus voor. Dus een dier zonder hoeven.

De pakketbezorger stond hier net voor de deur met de NT dry *\o/* Morgen op 't paard spuiten... flesje is groter dan ik dacht en enigszins doorzichtig, ik zie dat 't tot helemaal bovenaan vol zit met poeder. Er staat op dat je de hoeven moet uitkrabben en uitborstelen en niet moet wassen. Niet wassen lijkt me logisch maar wil ze wel zo schoon mogelijk hebben. Wordt uitkrabben en navegen met hooi, dat werkt erg goed. Ben benieuwd of de stralen ervan opknappen, gister heb ik 'm door ijswater gesleurd :( dus alle hulp is welkom.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-12-11 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:42

Afspoelen en föhnen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:46

Nooooooooooo, van föhnen droogt 't uitttttt! En dat kietelt ook vast *föhnt voetzolen* Ja, het kietelt dus :P Ben zo blij dat ik niet met water hoef te kliederen, zag al een heel gedoe voor me met een emmer, thermoskan (= heet water) en ijswater uit de drinktank :Y) Ik heb ook bedacht dat ik eerst dat spul erop doe en 'm daarna ontmodder, openkrab, insmeer en ga rijden en voeren, kan de boel een beetje intrekken voor ik 'm weer de bagger in stuur.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-12-11 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:48

heeft je paard rotstraal dan?
dat zou ook kunnen ontstaan door verkeerde stand (teveel druk op de hielen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:49

Ietsjes, gisteren zag ik dat hij ook weer een beetje regenschurft heeft {:)-:( Denk dat er iets is wat z'n weerstand beïnvloedt. Twee jaar terug had hij rotstraal aan één hoef, daar had een stuk metaal in de straal gezeten. Was wel uitgesneden door de toenmalige smid maar was blijkbaar toch rommel in gekomen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:52

kheb het ook staan...
kijk wel uit, de eerste keer zat ik onder....en niet de hoeven ... :o
kpufte er scheef voor :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:55

Bedankt voor de tip... stand van de wind ook maar in de gaten houden als ik aan de slag ga :Y) Bevalt 't jou goed qua resultaat en gebruik?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:59

hestejente schreef:
Bedankt voor de tip... stand van de wind ook maar in de gaten houden als ik aan de slag ga :Y) Bevalt 't jou goed qua resultaat en gebruik?

ja, eigenlijk wel...(behalve dan het verlies van het spul als je scheef puft ;) )
maar ik werk ook met propolis zalf van de imker....werkt ook perfect tegen rotstraal
meestal ben ik met wattenstaafjes in de weer het droog te maken
en daarmee prop ik zo ver mogelijk de NT dry in of propolis zalf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:03

Hmm die propoliszalf is ook nog wel een idee, eerst maar eens kijken hoe dit werkt. Kan ik dan het beste -met de wind mee- van verschillende kanten op de straal spuiten? En gewoon in het flesje knijpen lijkt me?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:05

hestejente schreef:
Hmm die propoliszalf is ook nog wel een idee, eerst maar eens kijken hoe dit werkt. Kan ik dan het beste -met de wind mee- van verschillende kanten op de straal spuiten?

wel een schaar mee nemen om het tuutje vanaf te knippen hoor
anders sta je in het donker in de wind te knijpen en dan komt er niks :D
ik weet niet of je goed in de straal of diepe straalgroef kan komen, maar daar kan je het tuutje induwen.
wel eerst zo goed mogelijk droogmaken.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:07

nee niet voor het voor het esthetisch aspect.
Ik weet niet beter dan dat een paard geleidelijk gecorrigeerd kan worden. Niet voor het mooi maar voor een sterkere been stand.
En ik vroeg mij gewoon af of dit bij mijn paard met een kleine koehakkige afwijking wel mogelijk is omdat.. inderdaad haar benen er naar staan.
Het enige wat ik dus zou willen bereiken met een correctie is een sterke been stand.

en of dit wel/niet mogelijk is en of dit wel/niet helpt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:07

Majolen schreef:
Ik weet niet beter dan dat een paard geleidelijk gecorrigeerd kan worden. Niet voor het mooi maar voor een sterkere been stand.
En ik vroeg mij gewoon af of dit bij mijn paard met een kleine koehakkige afwijking wel mogelijk is omdat.. inderdaad haar benen er naar staan.
Het enige wat ik dus zou willen bereiken met een correctie is een sterke been stand.

heb je een foto?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:08

Ja, kom er net achter dat 't tuutje dicht is :+ Mes heb ik altijd wel op zak. In het donker is gelukkig niet nodig, ik ga 's middags. We hebben ook geen verlichting dus in het donker is écht donker. Paar pagina's terug heb ik foto's van z'n stralen neergezet, voor is het erger dan achter. Vooral voor moet 't geen enkel probleem zijn om erin te komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:11

Majolen schreef:

Okee, dat snap ik. Mijn paard is ook wat koehakkig, toen hij nog ijzers had streek hij ook. En ik heb er niks aan laten doen. Voornamelijk omdat hij al zo vast zat in z'n ene achterbeen, rug en schouders dat ik niet ook nog aan die benen wilde gaan rommelen. Heb 't destijds geloof ik wel aan de smid gevraagd met het idee van sterkere benen maar smid vond 't niet nodig.

En inmiddels heb ik dan de mening dat je 't lichaam niet moet willen veranderen, hij liep al 10 jaar zo rond. Leeftijd speelde inderdaad wel mee in het besluit. Ben blij dat hij tegenwoordig pijnvrij is. Maar voor elk paard zijn er zo de afwegingen natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-12-11 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:12

hestejente schreef:
Ja, kom er net achter dat 't tuutje dicht is :+ Mes heb ik altijd wel op zak. In het donker is gelukkig niet nodig, ik ga 's middags. We hebben ook geen verlichting dus in het donker is écht donker. Paar pagina's terug heb ik foto's van z'n stralen neergezet, voor is het erger dan achter. Vooral voor moet 't geen enkel probleem zijn om erin te komen.

ik denk wel dat het handig is, de losse flappen eraf te halen van de straal, anders heeft het niet zoveel zin om met dat spul te werken.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:14

ermm, nee heb zo even gauw geen foto

Ik zal het nogmaals aan de smid voorleggen wat nou eigenlijk de voordelen zijn van een correctie en of deze wel nodig is voor een sterkere been stand, zo niet dan laat ik het lekker zo.

Mijn oudere merrie (25) heeft veel beengebreken vandaar dat ik vaak bezig ben met kijken naar benen en hopen op het voorkomen van gebreken bij mijn 5 jarige
Laatst bijgewerkt door Majolen op 20-12-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:14

Daar heb je mijn dilemma te pakken Nombrado. Het is een rafelig geheel en het ziet er niet mooi uit. Aan de andere kant: als ik wat weghaal is er nóg minder straal over, en er ontbreekt al het één en ander. Ik denk ook dat 't spul onder die flapjes juist beter blijft plakken.

Waarschijnlijk beslis ik morgenmiddag in een opwelling wat ik doe :Y) Mesjes en handschoenen gaan in ieder geval mee voor just in case. Van zowel weghalen als niet weghalen zie ik de voor- en nadelen en ik weet 't gewoon niet.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:01

Heb trouwens 4 rotstraal producten tegen elkaar getest. Te weten trushremedy,no trush en hyposyn en hipposol
1Trushremedy kwam veruit als beste uit de bus qua werkzaamheid,gemak van aanbrengen en ok het gemak waarbij je met dit spul ook in diepe rotstraal in de middelste straalgroeve komt .
2 NT dry,werkt goed, maar lastig in het gebruik buiten als het waait en lastig aanbrengen in diepe spleten
door het systeem van puffen bereik je niet alle gaatjes etc. Moet op een brandschone hoef anders werkt het niet.
3 Hyposyn, werkt nauwelijks, droogt erg uit waardoor de rotstraal zo weer terug is. ik ken huismiddeltjes die beter werken.
4 Hipposol, werkt niet bij rotstraal in de middelste straalgroeve,wel goed ter preventie van .

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:03

Majolen schreef:
ermm, nee heb zo even gauw geen foto

Ik zal het nogmaals aan de smid voorleggen wat nou eigenlijk de voordelen zijn van een correctie en of deze wel nodig is voor een sterkere been stand, zo niet dan laat ik het lekker zo.

Mijn oudere merrie (25) heeft veel beengebreken vandaar dat ik vaak bezig ben met kijken naar benen en hopen op het voorkomen van gebreken bij mijn 5 jarige

En die foto komt er niet ook, ik geloof niet dat ik het gezellig vindt in dit topic

>>Geen abonnement meer op dit onderwerp<< <klik>