[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:28

Never change a winning team. Laten zitten dus.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:02

Ik ga met bovenstaande meningen mee. Niet veranderen wat goed gaat.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:17

Ook ik ben het met de boevenstaande meningen eens.
Nee, ik zou zeker niets veranderen als het goed gaat. Hoefsmeden kunnen bij een hoefbevangen paard veel verpesten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:56

@fancylover
Ik zou het zeker niet veranderen. Als ik iets geleerd heb de laatste jaren is dat hoefbevangen paarden extra gevoelig zijn voor veranderingen. Elke verandering. Niet alleen voer, weer, etc. maar ook een andere stand van de hoef/been. Het gaat nu goed met je paardje, waarom zou je dan veranderen? Blijkbaar is deze hoefstand met hoefijzer prettig voor je paard. Lekker zo laten.

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:07

Gisteravond nog even de dierenarts op stal gesproken, en zij denkt toch dat de terugval te wijten is aan het stilleggen van de beweging. Ik had Dawny iedere dag 20 minuten aan de longeerlijn maar door ziekte van mijn zoontje heeft ze 2 weken bijna niets gedaan Verdrietig , alleen in de wei gelopen met haar graasmasker.
Domme fout van mij, en helaas is de pony er de dupe van. En ze vond dat de pony toch wat lichte tekenen van de ziekte van cushing vertoonde Huilen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:30

Goh, dat is vervelend, maar soms moet je prioriteiten stellen en ik kan me voorstellen dat als je kind ziek is dat dat prioriteit nr. 1 is.
Maar het kan ook zo maar zijn dat ze inderdaad Cushing heeft, waar hoefbevangenheid ook bij hoort.
Wat gaat er nu gebeuren, vind er bloedonderzoek plaats?

Ken je het topic Cushing, bij medisch? Erg leuk topic, net zo iets als dit topic, staan veel wetenswaardigheden en tips in.

Ik krijg straks de dierenarts met de mobiele rontgen. Ik vind het toch wel spannend.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:41

renate1970....wat rot,tja je kunt niet alles tegelijk doen toch?
Ik hoop dat je kind inmiddels weer beter is!
Waarom dacht de da aan de beginselen van cushing?
alleen door de hoefbevangenheid of waren er nog meer signalen?

romeorowan...spannend!
Wat en wie werd er ook alweer op de foto gezet?
ik weet wel dat je twijfelde of je ook nog een foto zou laten maken van een voetje met gekanteld hoefbeen,om te zien of dat verandert was.
Of haal ik nu heel veel paarden en mensen doorelkaar?
(ik lees zoveel op bokt dat ik het af en toe niet meer weet,wie bij wat hoort,sorry)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:45

nee hoor Geerke, je hebt alles keurig op een rijtje.
De dierenarts komt voor June, omdat June toch altijd wat stram en stijf is (11 jaar dochter van Indiana) en ze had op de foto's van 2006 een klein beetje artrose. Ik wil nu weten of het erger is geworden.
En als de dierenarts hier dan toch is dan laat ik Indiana haar voetjes ook maar op de foto zetten om te zien hoe de hoefbenen nu staan.

Is Geerke weer helemaal opgeknapt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:57

gelukkig...nog geen begin van alzheimer.
Geerke was zondag alweer helemaal de oude...ongelofelijk eigelijk.
Door de pen-hista-strep injecties heeft hij ook geen dik spronggewricht gehad,dat had hij vorig jaar wel,dat zijn 1 van de symptomen van tekenziekte.
Toen moest ik afspuiten,daar was ik ook niet blij mee,met al z'n schimmels en huidproblemen....dus maar een koelingsgel erop gesmeerd.

Ik ben ook wel benieuwd wat die artrose betreft,en als hij er toch is zou ik ook maar indiana op de foto zetten.
Volgens mij hebben heel veel paarden artrose,ik verdenk mijn fries er ook weleens van,zeker bij de spronggewrichten,het zou me niets verbazen als hij een begin van spat heeft.
Pablo is niet stijf(meer),zelfs als ik hem s'ochtends uit zijn stal haal valt het heel erg mee,verbazend voor een paard met z'on medische geschiedenis en het feit dat hij toch al 20 is!
Plaats je de foto's hier?
ik ben dol op foto's kijken!(en ik denk dat ik niet de enige ben!)

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:13

Hoi

hier gaat het voorlopig terug goed. Pony lijkt niet meer door haar 'pols' te zakken.

Maar ik heb wel de indruk dat ze er allebei nogal opgeblazen uitzien. Vooral achteraan aan de buik/lenden. Ik weet dat ze dit vorige winter ook hadden... Hoe zou dit komen?

Ze hebben bijna geen gras meer op de wei maar krijgen wel oud hooi bij 's nachts.

Zal eens wat foto's maken, want ik vind het zooo moeilijk bij m'n eigen dieren te zien dat ze misschien gewoon te dik zijn.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:38

bedankt voor jullie meningen!
ik stap ook niet over naar natuurlijk bekappen en hou hem lekker op ijzers. het duurt sowieso een jaar voordat de hoef opnieuw gegroeit is en daar kan de natuurlijk bekapper weinig aan veranderen lijkt me. bovendien is het een must dat ik kan blijven rijden als het gaat, als het niet gaat is het anders maar op dit moment kan het wel gewoon!

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:10

Geerke, de pony vertoont meerder symthomen o.a vetbultjes boven de ogen, en verandering van vacht. Ik ga zeker ook in het andere toppic lezen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:06

Oh jongens, ik ben zo blij. Bij Indiana is op de foto's niet te zien dat ze hoefbevangen is geweest. Dus helemaal super!
En June is op de foto's ook goedgekeurd. Sesambeentjes zien er prima uit, lage en hoge overhoef is niet erger geworden (volgens mij zelfs minder als op de foto's van 2006) en de gewrichten zien er ook heel goed uit.
Neemt niet weg dat ze gevoelig was vooral op de ene voet. De dierenarts denkt aan een reactie van de punt van het hoefbeen. Hij kan het niet zien op de foto's, maar naar aanleiding van mijn verhaal. Ik vroeg dus reactie op het hoefbeen? Hoefbevangen?
Antwoord: nee absoluut niet.
Waarschijnlijk dus een kneuzig o.i.d.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:23

@ romeorowan
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Wat een goed nieuws met goede foto uitslagen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:37

mysa schreef:
May I present: Miss Tyra! Gisteren voor het eerst bekapt en beslagen sinds die dramatische week in juli, deze foto's zijn van vanochtend.

Afbeelding

Afbeelding

Go jij! Go jij! Myr, ik ben zooooo blij voor je!!

Ben aan het bijlezen na 2 weken vakantie.

Blij om te horen dat het met Isabella beter gaat, en Janouk, wat prachtig dat ze weer gestart is!
Ook met wat andere pony's gaat het gelukkig beter.

Cowgirl, die wanhoop die jij voelt kennen we allemaal, daarom is dit juist zo'n fijn topic. Er is behalve veel kennis ook heel veel gevoel omdat we het zo meegemaakt hebben. Dus niemand bedoelt het slecht als ze hun mening geven, ik vind het juist prettig, want van eerlijkheid leer je het meest. En dus aan jou om advies aan te nemen of niet.

Met Nado gaat het goed, hij loopt zuiver. Dat graszaadhooi is tot nu toe een prima move geweest. Nado is wel met de laatste week slecht weer behoorlijk ingevallen. Ik hou hem altijd schraal, maar nu is ie toch wel erg schraal. Ook op zijn kont begint het nu in te vallen. Ik vind het best moeilijk om te beslissen wat ik hier nu het beste aan kan doen. Niets doen en blij zijn dat ie zo schraal is ? Of met het slechte weer tijdelijk een regendekentje op ? Of meer S&S gaan geven ? Ze krijgen nu al ruim een baal per dag met z'n 3en en dat gaat rond november naar anderhalf/vrijwel onbeperkt (natuurlijk op Nado blijven letten). Ik hoor graag jullie ideeen, vind het zelf zo moeilijk balanceren.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:43

geerke schreef:
geerke knapt op!!!koorts is gezakt van 40 naar 39.3.
Hij stond van 'n hooi te eten,en er lag een drol,en hinnekte vrolijk naar me.
(en hij stond zichzelf te bevredigen....goed teken toch!....gek paard).
Ik ben zo blij dat mijn paarden op 20 meter van huis staan,en dat ik volop t.l licht heb in de stal...dat maakt het leven soms een stuk makkelijker!!
Zo nu zelf wat eten,daar was ik nog niet aan toegekomen!!
Bedankt voor jullie luisterende oortjes...jullie zijn allemaal schatten!!!

O, gelukkig Geerke! Gaat het nu al weer veel beter met hem ?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:01

Houd je je aan de tabel die op de zak van S&S staat Nado?

@Romeorowan; Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Wat een geweldig nieuws!!!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:59

Romeo, supernieuws Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Kymalin, hij krijgt 2 handen per dag, plus nog een klein handje slobber van Subli om de medicijnen lekkerder weg te krijgen. Hoogstwaarschijnlijk is dat minder dan de tabel (die mij nog niet opgevallen was Nagelbijten / Gniffelen ) Hij weegt rond de 275 kilo en is 1,21m. (O, en voor iemand het zegt: teveel body op te korte pootjes, dus niet welsh-achtig slankgebouwd).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:04

wat een goed nieuws!!!jij kan weer rustig slapen!!!
welkom terug nado! geerke is weer helemaal nieuw(tot de volgende uitbraak)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:40

Nado: fijne vakantie gehad?

Wie vroeg om de foto's van de voeten van Indiana? Ik heb ze op de mail staan, maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik ze hier op bokt krijg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:56

Nado, ja super Tyrtje he? Over Nado:'k Zou hem een regendekentje omdoen. Ik heb hier al een tijdje een shet staan, die is veel te dik, staat dus zeer schraal met wat hooi. Toen 't vorig weekend regende stond ze gewoon te bibberen en viel als een gek aan op het hooi dat ik kwam brengen.

Of je kunt hem vaker of meer hooi geven, kan toch niet veel kwaad, dat graszaadhooi.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:58

@ romeaorowan, gefeliciteerd, en ik denk dat er meer mensen nieuwschierig zijn naar de foto's. Ikke wel! Je kunt ze vanuit de mail opslaan naar een map, en dan op mijnalbum of zo zetten, en dan hier neer zetten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:28

De foto's staan nu in mijn documenten maar zijn volgens mijn album te klein. Hoe kan ik ze groter maken? Help, ik ben echt een nono op computer gebied, gelukkig heb ik meer verstand van paarden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:02

Oei, dat weet ik ook zo niet. Heb je niet per ongeluk de thumbnailversie opgeslagen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:03

romeorowan schreef:
De foto's staan nu in mijn documenten maar zijn volgens mijn album te klein. Hoe kan ik ze groter maken? Help, ik ben echt een nono op computer gebied, gelukkig heb ik meer verstand van paarden.

Je hebt pb! Lachen