[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:22

Waarom wil je dat zo graag? Je kunt ook een vitamine korrel geven.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:25

Omdat ik merk dat ze zonder toch te weinig energie uit et gras kan halen, zeker met die muilkorf..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:33

Nado schreef:
:) Dat snap ik, en dat is ook deel van het probleem, bij mij op stal wordt voordroog gevoerd, en ze hebben heel lief ruimte gemaakt zodat ik pakjes hooi kan opslaan, maar meer dan 20, hooguit 25, zal niet kunnen.

Ohhh oke, ja dan is het idd lastiger.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:46

ElsRoosje schreef:
Omdat ik merk dat ze zonder toch te weinig energie uit et gras kan halen, zeker met die muilkorf..

Dan zou ik eerder gaan voor een flinke portie hooi in plaats van een handje, in combinatie met bijv. vitamine en/of omega olie.
"gewone" brok is voor mij een absolute no go.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 01:13

Ik heb hier een tijd geleden al een berichtje geplaatst over mijn shetlander merrie. Wellicht vind iemand het interessant om te volgen, ik ga donderdag namelijk met haar naar de kliniek. We voeren nu al vanaf het begin van het voorjaar een gevecht tegen de hoefbevangenheid, een probleem die vorige zomer al begon. Op de kliniek gaan ze foto's maken om te kijken of haar hoefbeentjes al gekanteld zijn en zo ja, in hoeverre. Ook worden haar voorhoeven met ik meen natte gips (? pin me er niet op vast) ingepakt om de pijn te verlichten en krijgt ze wat zwaardere pijnstiller. Ook gaan ze een bloedonderzoekje doen om een eventuele achterliggende oorzaak te achterhalen.

Een heel spannend moment voor mij, ik hoop zo dat haar hoeven nog niet beschadigd zijn en we een oplossing kunnen vinden. Wat is hoefbevangenheid toch verschrikkelijk :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:07

Sterkte Ies. Het is een hele (*&%(^$&# ziekte

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:50

Eergisteravond de shet bij een vriendin in moeten laten slapen en dat drukt me toch weer effe met de neus op de feiten.
Het is idd een rotziekte en vooral shetten lijken hier super gevoelig voor te zijn.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:50

Ik vroeg mij af hoelang het duurt voordat je weer kan rijden? Ik weet dat dit per paard verschilt.

Maar na hoeveel maanden/dagen zijn jullie ongeveer weer gaan rijden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:30

Spannend Ies, hopelijk ziet de kliniek goede hoop en valt de schade mee.

ilikex: Kunnen we idd weinig over zeggen. Het ligt eraan hoe ernstig de schade in de hoef is en hoe voorzichtig je als baas bent. Er zijn voorbeelden van mensen in dit topic die na een paar weken weer probleemloos gingen rijden, maar de meeste zijn hier toch wat voorzichtiger. Ik ben met mijn shet pas weer na ruim een jaar aan het werk gegaan. Daarvoor ging ik wel wandelen met haar, maar zoveel mogelijk in de berm.

Ik heb net toch maar een zakje magnesium besteld. Griet doet het nog steeds super en is goed op gewicht. Maar ondanks dat ik niets aan het voer veranderd heb begint haar nek toch weer dik te worden..

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:33

Da zei tegen mij dat het niet heel ernstig was & dat ik er op tijd bij was! Gelukkig maar!

Hoop dat ze snel weer opknapt! Als ik weer kan beginnen ga ik eerst heel lang gewoon wat stapritjes maken, en weer heel langzaam opbouwen!

Maar zover zijn we nog niet! Dus eerst nog even geduld hebben & haar zo goed mogelijk verzorgen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:45

Ies_ schreef:
Ik heb hier een tijd geleden al een berichtje geplaatst over mijn shetlander merrie. Wellicht vind iemand het interessant om te volgen, ik ga donderdag namelijk met haar naar de kliniek. We voeren nu al vanaf het begin van het voorjaar een gevecht tegen de hoefbevangenheid, een probleem die vorige zomer al begon. Op de kliniek gaan ze foto's maken om te kijken of haar hoefbeentjes al gekanteld zijn en zo ja, in hoeverre. Ook worden haar voorhoeven met ik meen natte gips (? pin me er niet op vast) ingepakt om de pijn te verlichten en krijgt ze wat zwaardere pijnstiller. Ook gaan ze een bloedonderzoekje doen om een eventuele achterliggende oorzaak te achterhalen.

Een heel spannend moment voor mij, ik hoop zo dat haar hoeven nog niet beschadigd zijn en we een oplossing kunnen vinden. Wat is hoefbevangenheid toch verschrikkelijk :(

Succes morgen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:55

Ik meldt me hier ook even....ook een nieuw slachtoffer. Een boer op wiens weiland mijn paarden staan kwam met hemelvaart op het heldere idee kunstmest te strooien. Heeft het niet aan ons gemeld. De paarden liepen er dus gewoon op. Resultaat, mijn Freiberger, stram en kreupel na 1 dag. Da had bloed afgenomen ivm spierbevangenheid omdat hij geen symptomen van HB had. Na de bloedtest bleek deze slechts licht verhoogd voor SB, maar te weinig om SB te zijn. Gaat dus uit van HB. Staat nu op buut in een schale paddock. Ik heb hoefschoenen besteld, die goed helpen. Ben radeloos want ik zie zijn witte lijn breder worden, nu 1 cm breed. Kan ik daar nog wat aan doen? Hij krijgt alleen hooi en een beetje senior priores voor de medicijnen. Paard heeft nog nooit eerder wat gehad en is nu 9. Hoeven zijn niet warm en hij reageert niet op kloppen op de hoef, ook geen hartslag in de kootholte

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:11

Als de witte lijn al zo breed is, is er toch al langer wat aan de hand vaak.
Op zicht kun je niet heel erg veel meer doen momenteel.
Vaak knappen ze snel op als ze geen gras meer krijgen.
Hopelijk knapt ie snel op en met goed bekappen kan die witte lijn iets bij gaan trekken maar daar gaat weer een hele tijd overheen.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:02

Een update :) net terug van de kliniek. Uit de foto's is gebleken dat beide hoefbeentjes een beetje zijn gekanteld, links iets meer dan rechts. Ze is daar bekapt en ik hoor overmorgen de uitslag voor cushing. Al met al had het dus slechter gekund, maar ook beter. In elk geval komt ze de komende maand niet meer op het gras en nog even afwachten dus of cushing er iets mee van doen heeft!

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:10

Ben hier al een tijdje niet meer geweest, want alles ging een paar jaar goed, behalve een acute aanval en een stikt dieet geen problemen meer gehad tot gisteren.
Ze liep stram op harde ondergrond zachte grond gaf geen problemen. In paniek hs gebeld maar die stelde me gerust dat ze op zacht grond wel wilde stappen het geen hb zou zijn ... helaas vananvond wil ze bijna geen stap meer verzetten en da kan pas morgen komen ... :'( :'( :'(
Had zo gehoopt dat ze d'r vanaf was ...

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:44

Deze morgen een enorm stijf paard met een enorme opgezette manenkam ...
Da net weg ... verdikt : terug hoefbevangen |(
Med gekregen en bloed getrokken om te testen op ir. Vanavond uitslag ...
Pffff terug naar af ;(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:08

:(:) gatver Thirteen. Weer hoefbevangen(*)(^%*%$^&$#^&)_ rotziekte is het toch.

Beterschap voor je paard :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:08

Ies_ schreef:
Een update :) net terug van de kliniek. Uit de foto's is gebleken dat beide hoefbeentjes een beetje zijn gekanteld, links iets meer dan rechts. Ze is daar bekapt en ik hoor overmorgen de uitslag voor cushing. Al met al had het dus slechter gekund, maar ook beter. In elk geval komt ze de komende maand niet meer op het gras en nog even afwachten dus of cushing er iets mee van doen heeft!

Dus toch al licht gekanteld :(:) Ik hoop dat hij beter loopt nu hij bekapt is.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:37

janouk schreef:
:(:) gatver Thirteen. Weer hoefbevangen(*)(^%*%$^&$#^&)_ rotziekte is het toch.

Beterschap voor je paard :(:)

Vreselijke rotziekte !!!!!!
En nu vol spanning aan t wachten op de resultaten van het bloedonderzoek, als t vanavond niet meer is is t meteen na t weekend.
En dan ??? Als ze idd IR is .... AL wat zitten rondsnuisteren op het internet, zou idd veel verklaren ...
Hoefsmidbezoek verplaatst naar volgende week, als ze zich (hopelijk) terug wat beter voelt, want nu aan haar hoeven werken zou teveel zijn voor haar ...
Vreselijk haar weer zo te moeten zien afzien ...

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:40

Hee, ik vroeg mij af.
Toen jullie paardje weer beter was, begonnen jullie toen weer met voeren van het zelfde voer of hebben jullie ander voer gekocht? Zoja, wat voor voer dan?

Mijn pony gaat ook weer de goeie kant op, maar nu ben ik aan het nadenken over het voer..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:44

Als voer een bijdrage heeft geleverd aan HB, door bv te hoog zetmeel en suikers ( = dus alle krachtvoer en muesli's) dan beter van niet.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:48

Die van mij heeft wel voer nodig.. dat merk ik nu al. Maar is er niet iets waar heel weinig in zit?

De grootste boosdoener is het gras...

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:24

Marstall Faser light is erg goed. Zeer weinig suiker, geen granen en veel probiotica's. Ik gebruik het ook. Is niet goedkoop maar je hebt ook niet veel nodig

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:49

Ik ben safe&sound (van d&h) beginnen geven toen ze de eerste keer bevangen was en sindsdien heeft ze enkel nog dat gekregen (aangevuld met hooi en indien nodig bietenpulp) Nooit meer brok ...

Nog geen resultaat van de bloedtest hier ... zal voor maandag zijn vrees ik ...

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:01

Oke!
Gelukkig beginnen haar benen beginnen steeds minder te "kloppen" boven haar hoeven. Geen idee hoe ik dat normaal moet uitleggen..

Maar als het boven de hoeven niet meer klopt. Is hb dan over?