Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nvanriet schreef:@Mirgino: de mijne had een zeer zware blessure aan het checkligament en heeft geen pas kreupel gelopen, hij werd op dat moment niet meer bereden (aangezien ik zwanger was), het was tijdens het longeren dat ik merkte dat hij niet helemaal hetzelfde was als anders. Ik heb enkel de eerste 3 weken gekoeld, dan is hij verhuisd naar de wei en heb ik het koelen gelaten.
@ Fransje: ik heb jammergenoeg geen ervaring met grondwerk of vrijheidsdressuur. Gisteren wel al hier en daar iets over gelezen maar ik weet nog niet goed hoe ik daar precies aan moet beginnen.
Slowfeeder heeft geen nut, hooi interesseert hem niet zolang hij gras heeft. Ook probeer ik hem zo slank mogelijk te houden.
Raamzicht schreef:Succes met de scan vandaag mirgino!
De rest gaat nu een beetje zijn gangetje denk ik he? Het is natuurlijk ook vooral heel veel geduld hebben zo'n peesblessure.. Laat ik daar nou net niet zo goed in zijn.. Hahaha
minka schreef:
I.v.m. vakantie even niks meer laten horen en denk dat ik mezelf ook af kan melden voor dit topic, al lees is wel veel goede tips. Koelen doe ik ook nog steeds met iceboots en voer nu dagelijks MSM en smeer na het koelen Traumeel.
Vorige week maandag is de dierenarts komen scannen en d'r pezen zijn helemaal in orde. Waarschijnlijk heeft ze een bandje in d'r kogel verrekt. Ik mag nu onder het zadel stappen en blijft gewoon koelen en traumeel smeren. Over 2 weken moet ze zuiver lopen en dan even contact opnemen met de dierenarts. Ben benieuwd, ze staat inmiddels bijna 6 weken op rust..
fransje23 schreef:Wel of niet koelen is iets wat regelamtig terug komt in dit topicIedere DA heeft daar een eigen mening over.
Laatst was er een apart topic voor: [MD] Koelen bij blessure zinvol?
Het advies van mijn dierenarts was, alleen koelen in de acute fase oftewel de eerste 1 a 2 weken. Daarna zou het koelen,en smeren van bijv. Compagel, geen toegevoegde waarde meer hebben.
Ik heb dan ook verder niet gekoeld en de pees is goed aan het genezen.
Muriel schreef:Ik ben benieuwd mirgino hoe de scan eruit zag en wat je nu mag gaan doen!
Wij hebben vandaag ook nog de scan gehad, heel spannend.. De dierenarts was echt verbaasd over de peesblessure, het gat wat er 3 maand geleden zat kon ze bijna niet meer terug vinden. Pas na heel goed zoeken zag je er nog iets kleins van. Dat was dus een heel goed teken, maar de gehele pees is nog steeds te donker en dus nog lang niet sterk genoeg. Omdat mijn paard niet kreupel liep maar wel stijf en ook een overvulde kogel had en de dierenarts een botsplinter dacht te zien met de echo hebben we besloten röntgenfoto's van de kogel te maken. Gelukkig was het geen botsplinter maar een uitstekend (wel mooi rond en niet hoekig) stukje bot wat waarschijnlijk irriteerde, hierop is hij ingespoten met ontstekingsremmer en nu moet de zwelling afnemen en de kogel weer rustig worden.. Het nieuwe behandelplan is héél veel stappen.. 3 weken 20 minuten, 3 weken 25 minuten, 3 weken 30 minuten en dan weer scannen.. Dus wij zijn voorlopig weer even zoet, maar gelukkig met een positieve scan