Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:57

@Mirgino: de mijne had een zeer zware blessure aan het checkligament en heeft geen pas kreupel gelopen, hij werd op dat moment niet meer bereden (aangezien ik zwanger was), het was tijdens het longeren dat ik merkte dat hij niet helemaal hetzelfde was als anders. Ik heb enkel de eerste 3 weken gekoeld, dan is hij verhuisd naar de wei en heb ik het koelen gelaten.
@ Fransje: ik heb jammergenoeg geen ervaring met grondwerk of vrijheidsdressuur. Gisteren wel al hier en daar iets over gelezen maar ik weet nog niet goed hoe ik daar precies aan moet beginnen.
Slowfeeder heeft geen nut, hooi interesseert hem niet zolang hij gras heeft. Ook probeer ik hem zo slank mogelijk te houden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:22

nvanriet schreef:
@Mirgino: de mijne had een zeer zware blessure aan het checkligament en heeft geen pas kreupel gelopen, hij werd op dat moment niet meer bereden (aangezien ik zwanger was), het was tijdens het longeren dat ik merkte dat hij niet helemaal hetzelfde was als anders. Ik heb enkel de eerste 3 weken gekoeld, dan is hij verhuisd naar de wei en heb ik het koelen gelaten.
@ Fransje: ik heb jammergenoeg geen ervaring met grondwerk of vrijheidsdressuur. Gisteren wel al hier en daar iets over gelezen maar ik weet nog niet goed hoe ik daar precies aan moet beginnen.
Slowfeeder heeft geen nut, hooi interesseert hem niet zolang hij gras heeft. Ook probeer ik hem zo slank mogelijk te houden.

was bij jouw paard wel het been ook dik?
mijn paard liep ook niet kreupel hij zwikte weleens , maar ik heb hem met een dik been uit de wei gehaald
en afgelopen week heeft hij heel gek gedaan in de wei, rennen bokken naar een paard wat achter hem aanzat en sliden met zijn voorbenen
ik ben bang dat dat zeker geen goed gedaan heeft.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:21

Zo ik ben ook weer terug.
Ben helemaal uitgeteld. Ong. 8,5 uur geslapen over 3 nachten...

nvanriet, fijn dat het de goede kant op gaat. Als hij inderdaad zo dominant wordt, zou ik toch een weidemaatje overwegen. Maar dat is mijn mening. Het is misschien 1 dag dat ze vervelend zijn tegen elkaar, maar zodra de rangorde bepaald is, is het vaak ook klaar. Het is je eigen keuze, die respecteer ik ook hoor!

Mirgino, helaas dat we jou ook moeten verwelkomen maar bij deze: Welkom! Sterkte met je paard. Fijn dat de artrose er wel rustig uit ziet. Hopelijk kan hij ingespoten worden. Ik zal voor je duimen maandag.
Ik zou sowieso wel blijven koelen. Met het koelen stimuleer je de doorbloeding en dat lijkt mij nooit kwaad te doen.

Verder gaat het geloof ik wel zijn gangetje met alle paarden, toch?

Hebben jullie het over de dierenartsen van diergeneeskundig centrum zeeland?
Die Jos heb ik namelijk ook bij mijn paard gehad aan het begin. Ik vond het een beetje een botte boer die nogal kort door de bocht was.
Mijn paard liet toen ook een vage (start)kreupelheid zien. Op het hard laten draven, zowel rechtuit als volte en op de zachte volte gezet. Even gevoelt aan zijn schouder en gezegd dat hij een knoop had die rijtechnisch opgelost moest worden. Voor 3 weken prednison meegekregen en rijden maar. Daarna was het nog niet beter. Dus weer terug laten komen. Gekeken of hij atatisch was, niet het geval. Dus maar helemaal losgekraakt en toen was het klaar. Dat was het enige wat hij nog kon betekenen voor mijn paard. Hij heeft daarna weer een hele periode goed gelopen.
Nu achteraf denk ik dat hij al last heeft gehad van de artrose achter. Aangezien wij toen ook al aangaven dat het achter zat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 07:46

Raar zo ken ik Jos nl niet. Ik heb destijds meer dierenklinieken bij mijn pony gehad en niemand kon vertellen wat het was. Tot Jos kwam die zag na 20 meter lopen al waar het probleem zat..

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 07:56

@mirgino: zijn been was een klein beetje dik. bij mij komt het waarschijnlijk door te spelen/vechten in de wei. hij kan het niet laten en blijft constant de andere paarden lastigvallen. daarom staat hij nu ook alleen.
@ liedjuh: ik zou hem liever nog even alleen houden. tot vorig jaar had ik 2 paarden en zelfs als ze 24u op24u samen buiten stonden bleef hij klieren. hij wil constant spelen maar is nogal brut. nu wil ik liever geen onnodige risico's nemen. ik heb mij er terug enkele dagen mee bezig gehouden en hij wordt al terug braver. ik was een tijdje niet kunnen gaan door mijn bevalling en mijn man heeft niet zoveel over hem te zeggen als ik. ik ga wel nog iets zoeken om met hem te doen, iets van grondwerk of zo.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:25

mijn paard staat onder aan de kudde en is vorige week dan ook ff flink opgejaagd [ hij is geen banketstaaf en bijt wel van zich af ]
de boer had gezien dat ze vlak naast elkaar flink in de galop naar achter rende bokkend en schijnbewegingen makend en slidend[ dat doet hij met zijn gestrekte voorbenen een spoor van 2a3 meter ] nou reken maar dat dat die pees geen goed gedaan heeft -O-

nu staat hij apart en hij houd zich rustig.

als ik terug ga denken is het misschien al langer bezig....

hij heeft artrose in kootgewricht ,hij is in 2011 geopereerd[ zie foto profiel] en ik dacht dat het daardoor kwam, maar met draven op de weg gaat hij na tijdje iets onzuiver lopen in de berm merk je niks
heb met mijn smid besloten om er een leertje tussen te doen voor extra demping
maar misschien was het toen ook de pees al???

ennaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:28

Ik kan je niet helpen maar ik hoop voor jou andere bokkers wel en ik wens jou en je paar veel sterkte !!!! :?

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:57

Door vakantie etc heb ik een tijd niet gereageerd maar inmiddels wel weer alles bij gelezen :) Een heel aantal nieuwe mensen zag ik, helaas maar welkom hier.. Hopelijk kunnen we elmaar weer helpen met tips en ervaring :)

Ik las wat over het koelen, met mijn paard heb ik 2,5 maand echt elke dag 2 keer gestapt en gekoeld. Dus de beginfase maar ook daarna en ik merkte dat van het koelen (en trillen met de ice vibes) zijn been ook steeds weer mooi dun werd dus het stimuleerde zeker de doorbloeding. Hierna ben ik op vakantie gegaan en mijn zusje heeft hem wel gewoon elke dag naar buiten gedaan etc maar ze hoefde van mij niet te koelen en te stappen etc. Ik doe het nu weer 1 keer per dag en vanmiddag ga ik bellen voor een afspraak voor een scan en dan ga ik overleggen wat dan het nieuwe stapschema etc wordt. Koelen na het stappen blijf ik zeker doen, door de beschermers is het een kleine moeite en baat het niet dan schaadt het niet!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:00

Succes met de scan vandaag mirgino!
De rest gaat nu een beetje zijn gangetje denk ik he? Het is natuurlijk ook vooral heel veel geduld hebben zo'n peesblessure.. Laat ik daar nou net niet zo goed in zijn.. Hahaha

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:01

Hoe lang geleden was de vorige scan muriel? Spannend weer!

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:06

En succes met de scan mirgino!

Raamzicht, 3 maanden geleden hebben we voor het eerst gescand en ik hoop deze week terecht te kunnen voor de 2e scan.. Erg spannend inderdaad ik ben heel benieuwd wat er uit komt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:11

Raamzicht schreef:
Succes met de scan vandaag mirgino!
De rest gaat nu een beetje zijn gangetje denk ik he? Het is natuurlijk ook vooral heel veel geduld hebben zo'n peesblessure.. Laat ik daar nou net niet zo goed in zijn.. Hahaha

scan heeft hij al gehad, als het goed heeft zij contact gehad met de DA in Lingehoeve en met mijn DA en de laatste 2 gaan een behandel plan samenstellen
en dat hoor ik vandaag.

de DA die de scan kwam maken heeft de Ice Vibes getest en ze zei dat ze weinig doen en erg duur zijn.
gewoon koelen met water [ oppassen voor mok] of coolpacks werken net zo goed.
wat wel helpt volgens haar is zo`n bak waar ijswater doorloopt paard heeft een beschermer om die samenknijpt en ijswater doorheen loopt,die koelt tot 3gr
maar dat is echt duur[ weet niet meer hoe ze dat noemde]

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:24

Ik heb nog een tijdje de BoT beschermer gebruikt. :j

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:20

:wave:

I.v.m. vakantie even niks meer laten horen en denk dat ik mezelf ook af kan melden voor dit topic, al lees is wel veel goede tips. Koelen doe ik ook nog steeds met iceboots en voer nu dagelijks MSM en smeer na het koelen Traumeel.

Vorige week maandag is de dierenarts komen scannen en d'r pezen zijn helemaal in orde. Waarschijnlijk heeft ze een bandje in d'r kogel verrekt. Ik mag nu onder het zadel stappen en blijft gewoon koelen en traumeel smeren. Over 2 weken moet ze zuiver lopen en dan even contact opnemen met de dierenarts. Ben benieuwd, ze staat inmiddels bijna 6 weken op rust..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:26

minka schreef:
:wave:

I.v.m. vakantie even niks meer laten horen en denk dat ik mezelf ook af kan melden voor dit topic, al lees is wel veel goede tips. Koelen doe ik ook nog steeds met iceboots en voer nu dagelijks MSM en smeer na het koelen Traumeel.

Vorige week maandag is de dierenarts komen scannen en d'r pezen zijn helemaal in orde. Waarschijnlijk heeft ze een bandje in d'r kogel verrekt. Ik mag nu onder het zadel stappen en blijft gewoon koelen en traumeel smeren. Over 2 weken moet ze zuiver lopen en dan even contact opnemen met de dierenarts. Ben benieuwd, ze staat inmiddels bijna 6 weken op rust..

dat gaat snel zeg!
mijn paard loopt er nu vanaf 4 aug mee.
en zijn check ligament is mega dik.

fijn hoor dat je onder zadel mag stappen +:)+

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:39

Maar mijn paard heeft geen peesblessure he..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:07

Wel of niet koelen is iets wat regelamtig terug komt in dit topic :j Iedere DA heeft daar een eigen mening over.

Laatst was er een apart topic voor: [MD] Koelen bij blessure zinvol?

Het advies van mijn dierenarts was, alleen koelen in de acute fase oftewel de eerste 1 a 2 weken. Daarna zou het koelen,en smeren van bijv. Compagel, geen toegevoegde waarde meer hebben.
Ik heb dan ook verder niet gekoeld en de pees is goed aan het genezen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:04

fransje23 schreef:
Wel of niet koelen is iets wat regelamtig terug komt in dit topic :j Iedere DA heeft daar een eigen mening over.

Laatst was er een apart topic voor: [MD] Koelen bij blessure zinvol?

Het advies van mijn dierenarts was, alleen koelen in de acute fase oftewel de eerste 1 a 2 weken. Daarna zou het koelen,en smeren van bijv. Compagel, geen toegevoegde waarde meer hebben.
Ik heb dan ook verder niet gekoeld en de pees is goed aan het genezen.

idd mijn DA zei ook de eerste weken koelen
maar diegene die is wezen scannen zei toch weer koelen
zijn been blijft nu wel hetzelfde ik koel nu 2x

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:12

Ik ben benieuwd mirgino hoe de scan eruit zag en wat je nu mag gaan doen!

Wij hebben vandaag ook nog de scan gehad, heel spannend.. De dierenarts was echt verbaasd over de peesblessure, het gat wat er 3 maand geleden zat kon ze bijna niet meer terug vinden. Pas na heel goed zoeken zag je er nog iets kleins van. Dat was dus een heel goed teken, maar de gehele pees is nog steeds te donker en dus nog lang niet sterk genoeg. Omdat mijn paard niet kreupel liep maar wel stijf en ook een overvulde kogel had en de dierenarts een botsplinter dacht te zien met de echo hebben we besloten röntgenfoto's van de kogel te maken. Gelukkig was het geen botsplinter maar een uitstekend (wel mooi rond en niet hoekig) stukje bot wat waarschijnlijk irriteerde, hierop is hij ingespoten met ontstekingsremmer en nu moet de zwelling afnemen en de kogel weer rustig worden.. Het nieuwe behandelplan is héél veel stappen.. 3 weken 20 minuten, 3 weken 25 minuten, 3 weken 30 minuten en dan weer scannen.. Dus wij zijn voorlopig weer even zoet, maar gelukkig met een positieve scan :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:35

Muriel schreef:
Ik ben benieuwd mirgino hoe de scan eruit zag en wat je nu mag gaan doen!

Wij hebben vandaag ook nog de scan gehad, heel spannend.. De dierenarts was echt verbaasd over de peesblessure, het gat wat er 3 maand geleden zat kon ze bijna niet meer terug vinden. Pas na heel goed zoeken zag je er nog iets kleins van. Dat was dus een heel goed teken, maar de gehele pees is nog steeds te donker en dus nog lang niet sterk genoeg. Omdat mijn paard niet kreupel liep maar wel stijf en ook een overvulde kogel had en de dierenarts een botsplinter dacht te zien met de echo hebben we besloten röntgenfoto's van de kogel te maken. Gelukkig was het geen botsplinter maar een uitstekend (wel mooi rond en niet hoekig) stukje bot wat waarschijnlijk irriteerde, hierop is hij ingespoten met ontstekingsremmer en nu moet de zwelling afnemen en de kogel weer rustig worden.. Het nieuwe behandelplan is héél veel stappen.. 3 weken 20 minuten, 3 weken 25 minuten, 3 weken 30 minuten en dan weer scannen.. Dus wij zijn voorlopig weer even zoet, maar gelukkig met een positieve scan :)

de foto staat op blz 220 dacht ik.
helaas nog geen overleg met Lingehoeve geweest, ik denk dat Henk van Veen er vandaag niet is.....baal wel!!

en super zeg dat het gat al dicht is *\o/*
nog even volhouden!!

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:00

Ah ja sorry soms een beetje lastig om bij te houden wat bij wie hoort ;-) Maar ik heb het even terug gelezen, vervelend dat je nog niks gehoord hebt zeg.. Hopelijk morgen dan! Ik ben inderdaad erg blij wat het gat in de pees betreft alleen de gehele pees en de aanhechtingen zijn zeker nog niet zoals ze moeten zijn daar baal ik wel behoorlijk van.. Maarja gewoon verder gaan dan komt het vast goed :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:11

Mirgino nog even wachten op overleg met de Lingehoeve. Ben benieuwd wat hun behandelplan gaat worden.

Muriel, in ieder geval duidelijk verbetering! *\o/* Ook al duurt het nog lang het gaat de goede kant op.
Je stapschema is gelijk aan dat van mijn paard. Inmiddels zitten wij op 45 minuten waarvan 3 minuten draf. Het leek erg lang te duren maar als is terugkijk ging het best wel snel :D
Zoek nu alleen een stuk behang om paardlief achter te plakken. Die heeft in draf 1 versnelling en dat is hard... Langzamer wil ze niet dat gaat ze eerst heel hard trekken en schudden met haar hoofd en anders in de staak :(
Oke, het is wel fijn dat ze er zoveel zin in heeft, zie dat maar als een goed teken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:18

ik heb de mazzel dat mijn paard zich snel berust in de situatie
na zijn operatie in 2011 heeft hij 6 weken box rust gehad en mocht er wel elke dag ff 10 min uit met mesten om te grazen
hij heeft nooit 1 stap verkeerd gezet
wel toen hij na 6 weken de wei op mocht[ filmpje in profiel] ik kreeg zowat een trap van hem en hij heeft toen echt gek gedaan ,hield mijn hart vast maar gelukkig alles was heel gebleven.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:45

Mijne staat 24/7 op het weiland maar daar draaft ze zelden en gek doen is helemaal geen optie :D Maar draven onder het zadel is veel leuker en dan moet je heel hard...schijnbaar -O-

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:55

fransje23 schreef:
Mijne staat 24/7 op het weiland maar daar draaft ze zelden en gek doen is helemaal geen optie :D Maar draven onder het zadel is veel leuker en dan moet je heel hard...schijnbaar -O-

:D