[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Knofje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:57

ik ga ook eens mee lezen!
Ponylief is nu 2 jaar bevangen. Wel weer goed gaan lopen zonder speciaal beslag oid..
staat op dit moment stil, en loopt weer erg slecht en staat ook wat 'hellend', wat ze een tijd terug nog niet had.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:50

Zo, weer snel heel wat proberen bij te lezen, onmogelijk om overal op te reageren, maar ik wilde even terugkomen op de kroonrand die ik in sommige stukjes tegenkom omdat ik me dat nu echt afvraag.
Bij Luus was de kroonrand opgezet, een soort van "muffin effect".
Dierenarts hier wist niet hoe het kwam, nog nooit gezien, de hoefsmid had ook zo zijn vraagtekens maar in Bodegraven werd het meteen gezien als symptoom passend bij h.b.(volgens mij door de druk die in de hoef is ontstaan t.g.v. h.b)
Ik vraag me af of jullie paarden dit ook hebben gehad. Het is nu overgens helemaal weg, gelukkig weer een mooie kroonrand.
Verder vraag ik me ook af hoe het nou komt dat h.b meestal voorkomt in de voorbenen (als ik dit juist begrepen heb, overgens heeft Luus ook een kanteling in de hoefbenen achter)

Ook nog over het filmpje van het paard in het water... Ik kreeg echt en naar gevoel in mijn buik toen ik het paard zag lopen... Was bijna "vergeten" hoe Luus van het voorjaar was, maar dit filmpje gaf in een keer het hele beeld weer terug...

@romeorowan: Kan me het wel voorstellen hoor dat het een gat geeft als je "zorgenkindje" er niet meer is... :(:)

Heel veel sterkte voor de "nieuwkomers"

Hoop straks een rustige nachtdienst te hebben zodat ik even op mn gemakkie bij kan lezen, ga nu nog even :Z

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:08

@lucyknol : maar een opgezetten kroonrand is iets anders als die wittige lijn op het allereerste stuk van de hoefwand.
Een duidelijk voelbare kroonrand met een 'dip' is idd een slechte zaak.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:45

Ik moet zeggen dat Indiana aan haar rechtervoorvoet (meeste kanteling) de laatste paar dagen ook een witte droge rand had, net onder de haargrens van de kroonrand en deze was ongeveer 0,8 cm breed.
Dit is mij eerder nooit opgevallen.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:46

DubbelDun schreef:
@lucyknol : maar een opgezetten kroonrand is iets anders als die wittige lijn op het allereerste stuk van de hoefwand.
Een duidelijk voelbare kroonrand met een 'dip' is idd een slechte zaak.

Ik weet dat het iets anders is als die wittige lijn. Die heeft Luus ook gehad, toen ze uit het gips was.Maar wat ik bedoel is echt een verdikte kroonrand, zonder dip, weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen dan een muffineffect (zat overgens aan alle 4 de voeten). Dit verscheen voordat ze echt heel ziek werd, ze liep toen 'alleen nog maar'gevoelig en h.b was nog niet vast gesteld. Het merkwaardige vond ik dat zowel de dierenarts als de smid dit niet konden plaatsen, de laatste is zelfs in z'n boeken gedoken en kon daar ook geen verklaring in vinden. In Bodengrave gaven ze dus uitleg dat dit kon ontstaan door druk in de hoef. Dus vandaar dat ik me afvroeg of jullie paardjes dit ook hebben gehad of dat het toch uitzonderlijk is (smid heeft namelijk wel ervaring met hb paarden)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:43

Op deze pagina van Hoofcare wordt gesproken over een verdikte kroonrand - deze ontstaat bij een sincker:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefproblemen/sincker_images/sincker.html

Is dit wat je bedoelde?

Of dit: De hoornschoen ziet er als één geheel uit maar wordt onderverdeeld in meerdere delen nl. hoornzoom, hoornwand, hoornzool, hoornstraal, hoornige steunsels, hoornige ballen, en de plaatjesrand of witte lijn. De hoornzoom bestaat uit elastische hoorn, dat de overgang vormt van de opperhuid naar de hoef. De hoornzoom is 1-2 cm breed, maar zet zich als dek- of glazuurlaag voort over de wand. Deze glazuurlaag bedekt ongeveer ¾ gedeelte van de wandvlakte. Bij beslagen hoeven is zij vaak weggeraspt
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 10-01-11 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:47

Wat jullie omschrijven bij die kroonrand is voor mij herkenbaar.
het is wit en kalkachtig
ik ben er echter nog niet zo lang achter, dat mijn paard hoefbevangen geraakt is door
"dermatitis digitalis" waarbij de hoefballen gaan ontsteken
het is een koeienklauw ziekte en wordt ook wel ziekte van Mortellaro genoemd.

Zou heel goed kunnen voorkomen bij paarden die in aanraking komen met koeien die het hebben (tis besmettelijk) maar die van mij heeft het vermoedelijk gekregen door droog kuil, waar ik soms de verdroogde koeienvlaaien nog in vond.

Verder begon het met een dunne huid bij de ballen , en een rondje bij de diepe straalgroef.
zelfs de verzenen konden wit uitslaan.
Hierdoor is dus vorig jaar bevangenheid door ontstaan...niet omdat hij zijn tenen ontlaste, maar juist zijn ballen en hielen. en dus anders gaat bewegen.

Er is in eerste instantie niet herkend door de dierenarts/hoefsmid/kliniek....(boel geld kwijt!)
was zelfs sprake van straalkanker, alleen gek genoeg, was de straal juist prima!
er groeide wel langzaam, soms, een hard hornstukje uit de diepe straal, die veelal bestempeld wordt als straalkanker.
het ruikt niet zo sterk als rotstraal (dat is echt een veel penetrantere lucht) maar uit de diepe stralen komt een poeder witachtige substantie, die ruikt als tenenkaas!
dus...kwam er een koeienbekapper , die het herkende, en plaatstelijke veearts, die dus ook koeien doet, herkende dit ook als zodanig.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:00

Wat ik bedoel lijkt nog het meest hierop (had ik toen maar foto's gemaakt ;) )

http://www.horsegroomingsupplies.com/horse-forums/coronet-band-weird-281476-2.html

Bij de hiel zie je dat het heel erg verdikt is op deze foto, dit zat bij Luus rondom, wel iets minder opgezet dan...

Volgens mij is dat niet waar jullie het over hadden toch?

Ik ben destijds aan het googlen geslagen en kwam uit op coronitis, maar bij die plaatjes zag de kroonrand er duidelijk ontstoken uit, zelfs soms met defecten, en dat had Luus dus niet....

@JP; bij jou link zie je echt een kuiltje zitten, dat had Luus niet...

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:09

Even tussen m'n eigen foto's gekeken maar volgens mij is dit de witte rand die jullie bedoelen
toch? Is overgens een natte hoef...

Afbeelding

(zie net dat JP een stukje terug ook al een foto had geplaatst :o)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:22

ik smeer de kroonranden 2x per week in met rainmaker, daar zijn ze ontzettend van opgeknapt...

@ leonieswenny: is je paard weer slecht gaan lopen sinds hij stil staat?
Ik merk dat het met die van mij heel goed gaat en dan komt mede doordat hij niet meer in de koude blubber staat en 5x per week rijdt. ik merk dus dat beweging heel belangrijk is, misschien is dat voor die van jou ook belangrijk?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:29

@lucyknol: dat had die van mij dus ook!

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:30

tjee schreef:
@lucyknol: dat had die van mij dus ook!

Dat van m'n linkje bedoel je?
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 10-01-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:35

Afbeelding

bedoel je zoiets?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:51

@Nombrado: Jeetje, op jou foto lijkt het wel heel grillig en over te hangen, dat had Luus dan weer niet...
Is dat dermatitis digitalis? Is dat genezen door bekappen alleen?
Zijn overgens wel veel koeien hier in de omgeving, maar het land waar Luus op staat wordt al een tijd niet meer voor koeien gebruikt (en dan heb ik het over een jaar of tien...) Het is trouwens wel echt "koeiengras" op onze weide...
(Ik heb voor mezelf wel duidelijk trouwens waardoor Luus bevangen is geraakt: te dik,de hele dag op het land in het voorjaar met koude nachten, rust en medicatie omdat ze hoestte/benauwd was en niet tijdig herkennen omdat ik het briljante idee had om zonder ijzers te proberen en het gevoelig lopen daar de schuld aan gaf, even kort samengevat...)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:55

het is allemaal los hangend en kalkachtig substantie wat je er zo af krijgt (pulkt)

Ik weet niet of je paard kuil of droog kuil krijgt? of land wat ingespoten wordt met drijfmest?
of bemest met koeienmest?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:03

nombrado schreef:
het is allemaal los hangend en kalkachtig substantie wat je er zo af krijgt (pulkt)

Ik weet niet of je paard kuil of droog kuil krijgt? of land wat ingespoten wordt met drijfmest?
of bemest met koeienmest?

Dan is het toch anders hoor, dat kon je er niet af pulken.
Geen idee wat drijfmest is, ik weet alleen dat de boer er varkensmest overheen doet...
Luus krijgt hooi van hetzelfde weiland ...

Even voor de duidelijkheid, het is nu weer een normale kroonrand, en was dus alleen in de acute fase aanwezig...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:53

lucyknol schreef:
Even tussen m'n eigen foto's gekeken maar volgens mij is dit de witte rand die jullie bedoelen
Afbeelding

Dit is IMO dus een gewone 'zachte' rand zoals hij vers uit de kroonrand komt.

Dit ziet er dus heel anders uit en niet zo best.
http://i915.photobucket.com/albums/ac35 ... onrand.jpg

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:38

Misschien deze foto, ik heb nog geen betere gevonden. Bij Bret was er duidelijk een dikke kroonrand, zij was enkel bevangen aan de achterbenen, later ook voor., dat komt niet zo vaak voor. De rand voelde ook erg dik.
Afbeelding

en deze

Afbeelding

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:13

@DD: Zo gewoon was die rand niet volgens mij, het eerste stuk was korrelig zoals eerder werd beschreven. Tenminste, Luus heeft dat zo als toen niet meer. (Misschien een beetje moeilijk te zien op de foto) Ik had deze foto erbij gezet ter verduidelijking dat dit niet was wat ik bedoelde in mijn vraag over de verdikte kroonrand...

@EstherHegt:Jou paard had het dus ook...

Ik stelde deze vraag omdat de plaatselijke dierenarts en mijn hoefsmid (met ervaring met hb) dit nog niet eerder hadden gezien, en vroeg me dus af of het echt zo uitzonderlijk was, gewoon uit nieuwschierigheid. Ik kon er destijds op google ook niets over terug vinden. Ik vond de uitleg van Bodegraven wel aannemelijk (dus dat het door de druk in de hoef ontstaat...)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:03

@lucyknol

Misschien is het op deze foto nog iets beter te zien.
Afbeelding
Deze foto is ongeveer een week voor haar dood gemaakt, het werd nog veel dikker.
Wat wij hebben gedacht is dat door haar rare bloed, alleen maar kleine rode bloedcellen die niet groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren de hoef niet meer van zuurstof werd voorzien en daarom ook de orgaanschade die ze had.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:22

@EsterHegt: Zo op de foto denk ik wel dat het hetzelfde is geweest....
Schrik toch weer als je de afloop van het verhaal van jou paardje schrijft ;(
Gelukkig gaat het met Luus prima en na de, wat ik denk, acute fase is het weer mooi bijgetrokken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:37

lucyknol schreef:
Gelukkig gaat het met Luus prima en na de, wat ik denk, acute fase is het weer mooi bijgetrokken.

Fijn dat het weer mooi is bijgetrokken, wat mijn paard had is denk ik ook wel zeldzaam hoor de kans is wel heel klein dat hetzelfde aan de hand is, er is flink gezocht door dierenartsen zelfs in hun vrije tijd, zij had een heel erg laag MCHC dat was 14,5 en normaal moet het tussen de 21,0 en 24,1 liggen. Het voorstel was toen nog lever en ruggenmerg punctie maar we hebben het haar niet meer aangedaan omdat haar organen het opgaven.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:40

EstherHegt schreef:
lucyknol schreef:

Fijn dat het weer mooi is bijgetrokken, wat mijn paard had is denk ik ook wel zeldzaam hoor de kans is wel heel klein dat hetzelfde aan de hand is, er is flink gezocht door dierenartsen zelfs in hun vrije tijd, zij had een heel erg laag MCHC dat was 14,5 en normaal moet het tussen de 21,0 en 24,1 liggen. Het voorstel was toen nog lever en ruggenmerg punctie maar we hebben het haar niet meer aangedaan omdat haar organen het opgaven.

Ik heb je verhaal hier een tijdje terug wel eens gelezen ;(
Ik hou me dan ook gewoon maar vast aan de uitleg van Bodegraven destijds...
Uit de reactie's begrijp ik dat niet ieder hoefbevangen paard dus opgezette kroonranden heeft, en daarmee heb ik ook het antwoord op mijn vraag ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:04

EstherHegt schreef:
... zij had een heel erg laag MCHC dat was 14,5 en normaal moet het tussen de 21,0 en 24,1 liggen.
Volgende bloedtest die ik ooit heb laten doen zou het tussen de 31 en 36 moeten liggen ??

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:11

Misschien hangt dat van de methode van het lab af? Geen idee hoor, ik heb hier de normaalwaarden van het lab er bij, maar heb inderdaad ook wel eens begrepen dat verschillende labs verschillende methoden gebruiken.