Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mandy_toy schreef:iemand hier ervaring met een ouder paard wat af en toe gaat struikelen en koppelen aan artrose? Mijn oudje van 22 struikelt de laatste tijd wat vaker. In het bos overigens minder tot bijna geen last van tov de bak. Bak heb ik dus maar gelaten voor wat het is. Hij heeft overigens wel een paar maanden terug op zijn knietjes gelegen wat ten eerste super zielig voor hem was, maar ook voor mij voor ongelukken kan zorgen.
nu vind ik hem achter ook de laatste tijd steeds stijver lopen, vooral de laatste maand is het heel erg. Ik vermoed artrose in combi met de winter en hoop dat hij van de zomer weer wat opleeft, maar het struikelen, geen idee waar het vandaan komt.
Ik ga hem sowieso binnenkort op de foto laten zetten omdat ik wil weten wat er allemaal mis is. en of het nog fair is om te rijden. Overigens heeft hij (in het bos) nog wel veel plezier in rijden, oortjes erop, vrolijk en loop na een kwartiertje lastig opstarten, als een zonnetje.
plutolover schreef:Ik heb er nog nooit over gehoord? Wat hoidt het presies in?
mandy_toy schreef:Story, inderdaad, ik vraag het me ook vaak af hoor, is het nog eerlijk naar hem en is het nog veilig? hij struikelt niet vaak, ik denk 1x op elke bosrit, maar dat op de knietjes is wel eng. En hij was zelf ook zo geschrokken toen hij daar lag :-(
aan de andere kant denk ik, rust roest. Als ik hem longeer (nou ja longeer, ik doe tegenwoordig alleen nog maar aan het halstertje beetje beweging geven) zie ik hem de eerste 5 minuten waardeloos lopen. Als je hem dan zou zien zou je zeggen, dat paard moet je met pensioen doen! maar na 5 minuten begint hij dan toch wel soepeler te worden en loopt hij best aardig! Overigens merk ik wel dat hij dat longeren niets vindt. De bak ook niet. Dus ik rijd voornamelijk nog in het bos, zo'n 2x per week en straks als het 's avonds ook licht is, alleen nog maar bos. En 1 a 2 x in de week toch even aan het lijntje om hem wat begewing te geven.
Ik ga inderdaad een glucose/msm supplement geven, dat kan nooit kwaad voor mijn oudje denk ik. En over op de foto twijfel ik nog. Ik vraag me af, wat voegt het toe? een groot paard van 22, geheid dat daar op de foto's wat uitkomt, maar kan je niet beter naar het klinische beeld kijken en het per dag bekijken en op het moment dat het echt niet meer gaat een beslissing nemen?
Story schreef:Hier artrose in de kogels en de knieën. Ik stap ook flink lang warm. Werk niet meer in de bak ivm bochten, niet meer springen maar gewoon buitenritjes lekker rechtuit. Mijne heeft er vaak nog heel veel zin in en in combi met regelmatig struikelen (erg kenmerkend bij artrose) moet ik hem vaak wel inhouden en beetje beschermen tegen zichzelf. Koppie wil graag harder dan zijn lijf nog gaat...
Draven en galopperen doen we nog wel maar alleen op hele vlakke bodem en na goede warming up.
Vanaf december heeft hij zich al 2x verstapt en nu dus ook een peesblessure. Komende weken dus alleen maar stappen aan de hand voor ons.
dimma schreef:Hallo allemaal,
Ik zou graag jullie ervaring lezen hoenjij je paard hebt staan, met of zonder ijzers.