[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:28

Goedemorgen,

Ik ben niet heel actief omdat ik het best druk heb, maar ik wilde mezelf toch even aanmelden in dit topic omdat ik hoop hier veel ervaring op te doen mbt artrose.

Helaas is na 4 maanden tobben bij mijn bijna 7 jarige merrie artrose op het SI gewricht geconstateerd. Had dit totaal nog niet zien aankomen en ben echt een leek op dit gebied.

Vorige week heeft ze een tildreninfuus gehad en vandaag krijgt ze die nog een keer. Mijn dierenarts verwachte hier het meeste resultaat mee.

Hebben jullie ervaring met tildreninfuus, buiten dat het best wel duur is?
En wat voor behandelingen gebruiken jullie?

plutolover

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:45

Ik heb er nog nooit over gehoord? Wat hoidt het presies in?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:38

Mijn paard heeft 9 weken geleden een alendronaat infuus gehad (zelfde als Tildren, maar dan 30x sterker). Ik mag volgende week weer gaan opbouwen dus kan je nu nog weinig zeggen over de werking.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:31

Mag ik mij hier ook melden, Sinds gisteren gehoord van de DA dat mijn haflingermerrie van 22 ook Artrose heeft.
Heb nu voor haar een kuur van een week en dan weer verder zien.
Lees dus graag mee hier in dit topic.
Moet dus ook leren hoe nu om te gaan met mijn artrosepaard.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:31

mandy_toy schreef:
iemand hier ervaring met een ouder paard wat af en toe gaat struikelen en koppelen aan artrose? Mijn oudje van 22 struikelt de laatste tijd wat vaker. In het bos overigens minder tot bijna geen last van tov de bak. Bak heb ik dus maar gelaten voor wat het is. Hij heeft overigens wel een paar maanden terug op zijn knietjes gelegen wat ten eerste super zielig voor hem was, maar ook voor mij voor ongelukken kan zorgen.

nu vind ik hem achter ook de laatste tijd steeds stijver lopen, vooral de laatste maand is het heel erg. Ik vermoed artrose in combi met de winter en hoop dat hij van de zomer weer wat opleeft, maar het struikelen, geen idee waar het vandaan komt.

Ik ga hem sowieso binnenkort op de foto laten zetten omdat ik wil weten wat er allemaal mis is. en of het nog fair is om te rijden. Overigens heeft hij (in het bos) nog wel veel plezier in rijden, oortjes erop, vrolijk en loop na een kwartiertje lastig opstarten, als een zonnetje.

Dit is voor mij ook heel herkenbaar. Mijn haflinger (ook bijna 22 jaar) heeft de laatste tijd vaak last van struikelen. Heeft ook al een keer op zijn knietjes gelegen en doordat hij struikelt en zichzelf weer opvangt verstapt hij zich regelmatig. Ik zit met dezelfde onzekerheid als jij. Alleen weet ik dat die van mij artrose in zijn kogels en waarschijnlijk ook knieën heeft. Maar soms vraag ik me wel eens af of ik nog met hem moet rijden. Daarin tegen als het goed gaat is hij zo enorm vrolijk in het bos en loopt graag nog zijn rondjes. En in beweging houden is ook heel erg belangrijk. Dus ik probeer gewoon rustig en relaxed toch zijn ritjes te maken ik vindt het ook belangrijk dat hij er lol in heeft in wat hij doet.

Maar het struikelen zou zeker iets met artrose te maken kunnen hebben.
Je kan ook alvast een glucosamine supplement gaan geven. Voor oudere paarden is het alleen maar goed en kan het ondersteunen. Ook als ze geen artrose hebben.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:12

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:32

Story, inderdaad, ik vraag het me ook vaak af hoor, is het nog eerlijk naar hem en is het nog veilig? hij struikelt niet vaak, ik denk 1x op elke bosrit, maar dat op de knietjes is wel eng. En hij was zelf ook zo geschrokken toen hij daar lag :-(

aan de andere kant denk ik, rust roest. Als ik hem longeer (nou ja longeer, ik doe tegenwoordig alleen nog maar aan het halstertje beetje beweging geven) zie ik hem de eerste 5 minuten waardeloos lopen. Als je hem dan zou zien zou je zeggen, dat paard moet je met pensioen doen! maar na 5 minuten begint hij dan toch wel soepeler te worden en loopt hij best aardig! Overigens merk ik wel dat hij dat longeren niets vindt. De bak ook niet. Dus ik rijd voornamelijk nog in het bos, zo'n 2x per week en straks als het 's avonds ook licht is, alleen nog maar bos. En 1 a 2 x in de week toch even aan het lijntje om hem wat begewing te geven.

Ik ga inderdaad een glucose/msm supplement geven, dat kan nooit kwaad voor mijn oudje denk ik. En over op de foto twijfel ik nog. Ik vraag me af, wat voegt het toe? een groot paard van 22, geheid dat daar op de foto's wat uitkomt, maar kan je niet beter naar het klinische beeld kijken en het per dag bekijken en op het moment dat het echt niet meer gaat een beslissing nemen?

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:34

@story: ik zie dat jij ook in Almere woont. Mag ik vragen waar jij met je paard staat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:17

Foto's voegen wat toe als je je paard wilt laten inspuiten, dan weet de da precies waar. Maar voor de rest ?? Paard van 22 zal ongetwijfeld artrose hebben idd.

En beginnen met een artrose supplement lijkt me erg verstandig. Dat kan echt veel verschil uitmaken !

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:40

Ik bedoel 1x op de 20 bosritten, ipv 1x op elke bosrit :o

mandy_toy schreef:
Story, inderdaad, ik vraag het me ook vaak af hoor, is het nog eerlijk naar hem en is het nog veilig? hij struikelt niet vaak, ik denk 1x op elke bosrit, maar dat op de knietjes is wel eng. En hij was zelf ook zo geschrokken toen hij daar lag :-(

aan de andere kant denk ik, rust roest. Als ik hem longeer (nou ja longeer, ik doe tegenwoordig alleen nog maar aan het halstertje beetje beweging geven) zie ik hem de eerste 5 minuten waardeloos lopen. Als je hem dan zou zien zou je zeggen, dat paard moet je met pensioen doen! maar na 5 minuten begint hij dan toch wel soepeler te worden en loopt hij best aardig! Overigens merk ik wel dat hij dat longeren niets vindt. De bak ook niet. Dus ik rijd voornamelijk nog in het bos, zo'n 2x per week en straks als het 's avonds ook licht is, alleen nog maar bos. En 1 a 2 x in de week toch even aan het lijntje om hem wat begewing te geven.

Ik ga inderdaad een glucose/msm supplement geven, dat kan nooit kwaad voor mijn oudje denk ik. En over op de foto twijfel ik nog. Ik vraag me af, wat voegt het toe? een groot paard van 22, geheid dat daar op de foto's wat uitkomt, maar kan je niet beter naar het klinische beeld kijken en het per dag bekijken en op het moment dat het echt niet meer gaat een beslissing nemen?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:57

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd welke vorm van artrose jullie paarden hebben en wat jullie nog met je paard doen, kunnen doen en mogen doen. Te veel belasting is niet goed, maar rust roest... hoe vind je nu de ‘training’ die precies goed is...

Mijn pony word 7 in mei en is 2 jaar ohz en heeft artrose op haar SI gewricht zijn we in januari achter gekomen na 4 maand dokteren waardoor ze erg kreupel liep, maar ook dagen goed. Nu 2x infuus tilden gehad, de laatste afgelopen vrijdag. Moest nu licht bewegen met haar. Maar hoe nu verder, hebben jullie tips of ervaringen ? Voorheen trainde wij fanatiek zo 5x per week en waren L1+7, moet dus een enorme mindswitch doen vandaar dat ik behoorlijk in de war ben...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:29

Met SI geen ervaring
Wel met de kogels
Lang warm stappen
Eerste draf aan lange teugel in haar comfortabele tempo
Dan terug stappen
Oppakken en gewoon rijden als de 1e draf oké voelde .
Geen korte wendingen
Verder aan de gang houden

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:36

kogel artrose beide voorbenen
we stappen 20 min in en 20 min uit, dat is van stal tot ruiterpad
eenmaal op ruiterpad dan gaan we wat draven

vooral in de winter op erg koude dagen stappen we erg veel ,vaak geeft hij zelf aan wanneer hij draven wil

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:19

Mijn pony heeft ook artrose in de kogelgewricht aan de voorbenen. Helaas net op een plek waardoor het snel verslechtert wanneer je in de bak rijdt vanwege alle bochten. Daarom is ze met pensioen (ze is nu 26). Wel gaan we als het weer het toe laat en ik thuis ben lekker aan de wandel op straat.

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:07

Ik lees dat meerdere mensen pony’s preventief glucosamine krijgen. De mijne is soms wat stijfjes. Ik vroeg mij af werkt het ook als het ongeveer 4x in de week wordt gegeven in plaats van 7 aangezien ik er niet altijd ben.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 07:35

He kan t altijd proberen of het effect heeft.

De joint comp werkt volgens de beschrijving ook als het lukt om t dagelijks te geven.

Misschien een optie om dan bakjes klaar te zetten? En dan een stalgenoot het kan geven?

En is ze stijf omdat xe atrose heeft? Anders wilt magnesium bijvoeren ook helpen met stijfheid

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:35

Beste is wel dagelijks en zeker in het begin ...
Mits t wel artrose is ..

Mijne momenteel op 2 schepjes articulan en 50 ml devils reliëf
Met de vorst afgelopen week en daardoor minder buiten toch wat meer last

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:39

Ik zie nu dat me tekst niet klopt

De joint comp kan ook gegeven worden als je niet dagelijks kan.

Sorry voor onduidelijkheid.

Je kan altijd proberen om te kijken of t effect geeft als je het niet dagelijks geeft.

En anders een bakje klaar zetten en vragen os stalgenoot of de stalbaas het wilt geven?

Ik heb nu een bijrijdster die 1x z’n suplimenten geeft en 1x rijdt,

Als ik dat niet had, kreegt hij t ook maar 5x ipv 7x

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:58

Hier artrose in de kogels en de knieën. Ik stap ook flink lang warm. Werk niet meer in de bak ivm bochten, niet meer springen maar gewoon buitenritjes lekker rechtuit. Mijne heeft er vaak nog heel veel zin in en in combi met regelmatig struikelen (erg kenmerkend bij artrose) moet ik hem vaak wel inhouden en beetje beschermen tegen zichzelf. Koppie wil graag harder dan zijn lijf nog gaat...
Draven en galopperen doen we nog wel maar alleen op hele vlakke bodem en na goede warming up.
Vanaf december heeft hij zich al 2x verstapt en nu dus ook een peesblessure. Komende weken dus alleen maar stappen aan de hand voor ons.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:19

Story schreef:
Hier artrose in de kogels en de knieën. Ik stap ook flink lang warm. Werk niet meer in de bak ivm bochten, niet meer springen maar gewoon buitenritjes lekker rechtuit. Mijne heeft er vaak nog heel veel zin in en in combi met regelmatig struikelen (erg kenmerkend bij artrose) moet ik hem vaak wel inhouden en beetje beschermen tegen zichzelf. Koppie wil graag harder dan zijn lijf nog gaat...
Draven en galopperen doen we nog wel maar alleen op hele vlakke bodem en na goede warming up.
Vanaf december heeft hij zich al 2x verstapt en nu dus ook een peesblessure. Komende weken dus alleen maar stappen aan de hand voor ons.

een haf die ik kende had het ook in de knieen, ze heeft toen een tijdje met kniebeschermers gereden. mocht hij op zn plaat gaan, waren ze knieen wat beschermd. hij was ook drukker in zn koppie dan zn lichaam aan kon. Hij had nog meer pit dan stanley haha

ik werk nog wel veel in de bak, maar dat komt meer omdat mijn haf nou niet bepaald makkelijk op rit gaat in zijn eentje.. dus ben ik beetje afhankelijk van of iemand mee gaat. En dan ook nog zijn tempo. ik rij wel zo veel mogelijk in de 40x60 bak

Ik heb vorig week een rit gemaakt. Gewoon veel gestapt en beetje gedraaft, helaas was het wel wat zwaar door modder op bepaalde plekken. En meneer had goed spierpijn. Ook omdat hij de paarden bij moest houden.

ik heb wel een rijmaatje maar die loopt op moment ook niet goed, dus die heeft rust.

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:48

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie ervaring lezen hoenjij je paard hebt staan, met of zonder ijzers.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:03

dimma schreef:
Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie ervaring lezen hoenjij je paard hebt staan, met of zonder ijzers.

Mijn pony staat zonder ijzers. Ze heeft vroeger altijd op ijzers gestaan vanwege haar relatief platte voorhoeven. Zonder ijzers liep ze niet lekker. Maar nu ze met pensioen is, heb ik de ijzers eraf gehaald. We gaan nog wel op buitenrit en dan loopt ze gewoon goed.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:30

Zou de bucas recuptex werken bij artrose? Hebben jullie daar ervaring mee?
Dierenarts dacht dat ze er wel enig baat bij kon hebben maar lees hier weinig over terug.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:32

dimma schreef:
Hallo allemaal,

Die van mij staat op aflopende ijzers met een zooltje ertussen en volgende keer als de hoefsmid komt, komt daar ook nog siliconen tussen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:27

Na 8 jaar alles te kunnen redden met supplementen ben ik gisteren toch naar de kliniek gegaan met Story mijn haflinger om eens uit te sluiten waar de kreupelheid vandaan kwam.
We dachten eerst aan een peesblessure want hij was zijn rechter voorbeen echt aan het ontlasten. Maar de verdikking op de pees die hij heeft komt van een oude blessure (littekenweefsel) en veroorzaakte niet de pijn.
Dus scan gehad... en meteen foto's gemaakt van hoefbeen, kogel en knie.
Alles was goed behalve de kogel (waarvan ik wist dat hij daar artrose had zitten).

Blijkbaar werkt zijn kogelgewricht totaal niet meer als schokdemper door de artrose en kunnen we het niet meer oplossen met de supplementen.
Story zijn kogelgewricht is gister dus ingespoten met cortisonen en hyaluronzuur.
Van de week krijgt hij speciaal beslag met demping en dan hebben we een 6 weken durend revalidatie schema gekregen. Hij krijgt ook nog 10 dagen inflacam om het gewricht weer rustig te krijgen.

Hoopte er niet aan te hoeven beginnen maar nu toch maar gedaan. We gaan duimen dat het aanslaat en hopelijk kan hij de komende tijd weer comfortabel lopen en kunnen we weer gaan genieten van de recreatieve ritjes.

Wie heeft er nog meer ervaring met het inspuiten van het kogelgewricht? Hoe hield dat bijv. op de lange termijn?