Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:57

Op de linkjes die ik zojuist gegeven heb staat dat uitgelegd met beeld en plaatjes. Ging voor mij een wereld open toen ik mij daarvan bewust werd. vergelijk het met op hakken lopen. Ik loop voor werk vaak op hakken en dan kan ik ook ineens veel minder grote stappen nemen en als je sneller wilt ga je op je tenen lopen.

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:00

Paarden lopen altijd al op hun tenen. :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:07

TinePine schreef:
Op de linkjes die ik zojuist gegeven heb staat dat uitgelegd met beeld en plaatjes. Ging voor mij een wereld open toen ik mij daarvan bewust werd. vergelijk het met op hakken lopen. Ik loop voor werk vaak op hakken en dan kan ik ook ineens veel minder grote stappen nemen en als je sneller wilt ga je op je tenen lopen.

nou , ik kan prima bewegen zowel met als zonder hakken...das maar net hoe je staat
maar goed, bij mij sprongen de tranen in de ogen toen ik die linkjes van die site zag, hoeveel paarden er momenteel met gevoelige voeten lopen door verkeerde stand.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:08

Needje schreef:
Paarden lopen altijd al op hun tenen. :+

Dat klopt anatomisch gezien, maar het is ook beeldspraak. In het voorbeeld over op hakken lopen gaat het om mijn tenen en hielen. Bij paarden ging het om het verschil landen op de hiel of op de toon.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:11

nou , ik kan prima bewegen zowel met als zonder hakken...das maar net hoe je staat
maar goed, bij mij sprongen de tranen in de ogen toen ik die linkjes van die site zag, hoeveel paarden er momenteel met gevoelige voeten lopen door verkeerde stand.[/quote]

De vraag die gepost werd ging over het een paard dat kort loopt met de voorbenen. Te hoge hielen kan dit in de hand werken. Te lage hielen wil ik ook niemand aanraden. Ik verwees deze persoon naar deze site zodat zij zelf meer inzicht heeft in de dynamiek en werking van de hoef.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:47

Voor het paard dat kort loopt met de voorbenen..... zit het niet in de spieren? Magnesium en/of Muscle Support is dan een aanrader.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:02

Nombrado, jij bent 'van de voetassen' ;) om 't zo even te zeggen.
Ik heb mijn varkentje even gefotografeerd vandaag, wat vind jij van de beenstand?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de enige onderkant die ik op de foto kreeg, monster was erg wiebelig vandaag en ik ben niet zo goed in fotograferen met telefoon en 1 hand :')

Afbeelding

Ik mag wel eens wat aan die flapjes doen zie ik, voordat-ie straks wegvliegt :+

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:34

TinePine schreef:
maar goed, bij mij sprongen de tranen in de ogen toen ik die linkjes van die site zag, hoeveel paarden er momenteel met gevoelige voeten lopen door verkeerde stand.

De vraag die gepost werd ging over het een paard dat kort loopt met de voorbenen. Te hoge hielen kan dit in de hand werken. Te lage hielen wil ik ook niemand aanraden. Ik verwees deze persoon naar deze site zodat zij zelf meer inzicht heeft in de dynamiek en werking van de hoef.[/quote]

Als je een paard hebt dat van nature steil staat en hoge versenen heeft moet je daar niet aan sleutelen.
De diepe buiger is veel sterker als de strekpees dmv de katrol werking,m.a.w juist als je het paard laat zakken in de versenen zal daardoor de toon naar beneden worden getrokken en toonlanden in de hand werken.
Het ruimere lopen wat jij denkt te zien is de langere toon die optisch verder naar voren lijkt te grijpen.
Het lager zetten van de hielen heeft nog een nadeel,nml het langer worden van de toon en dunner worden van de zool. Dit komt omdat de zool uitgerekt word.
Nog een nadeel is dat het paard meer in zijn schouders zal gaan hangen,en dat is nou juist wat je helemaal niet wil.
Kortom een slecht advies...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:11

CherokeeChum schreef:
TinePine schreef:

De vraag die gepost werd ging over het een paard dat kort loopt met de voorbenen. Te hoge hielen kan dit in de hand werken. Te lage hielen wil ik ook niemand aanraden. Ik verwees deze persoon naar deze site zodat zij zelf meer inzicht heeft in de dynamiek en werking van de hoef.

Als je een paard hebt dat van nature steil staat en hoge versenen heeft moet je daar niet aan sleutelen.
De diepe buiger is veel sterker als de strekpees dmv de katrol werking,m.a.w juist als je het paard laat zakken in de versenen zal daardoor de toon naar beneden worden getrokken en toonlanden in de hand werken.
Het ruimere lopen wat jij denkt te zien is de langere toon die optisch verder naar voren lijkt te grijpen.
Het lager zetten van de hielen heeft nog een nadeel,nml het langer worden van de toon en dunner worden van de zool. Dit komt omdat de zool uitgerekt word.
Nog een nadeel is dat het paard meer in zijn schouders zal gaan hangen,en dat is nou juist wat je helemaal niet wil.
Kortom een slecht advies...

was beetje verkeerd gequoted..
zo klopt het beter.
en ben het helemaal met je eens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:13

Gimli_ schreef:
Ik heb mijn varkentje even gefotografeerd vandaag, wat vind jij van de beenstand?

heb je ook een foto van je hele paard :+
vanaf de zijkant gezien?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:15

TinePine schreef:

dan kan je beter deze site eens lezen...
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:20

nombrado schreef:
Gimli_ schreef:

heb je ook een foto van je hele paard :+
vanaf de zijkant gezien?

Oh ja hehe, niet vierkant helaas, hij wilde errug graag terug naar z'n vriendjes:

Afbeelding

Deze is van deze zomer, ook niet echt optimaal:

Afbeelding

Betere foto's moet ik je verschuldigd blijven, zal 'm binnenkort even goed 'plaatsen' zodat ik een degelijk plaatje kan schieten. ;)

Edit, ik zie dat hij op beide foto's zeer komisch met zijn achterpootjes staat, dat is niet zijn 'normale' stand, vierkant wel te verstaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:23

Hij staat nergens goed vierkant, dus de hoeven en de hoefas zijn niet goed te beoordelen.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:28

@CheokeeChum: Hij is inderdaad nog een beetje overbouwd. Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht! Hij is op dit moment nog een beetje aan het groeien in de hoogte heb ik de indruk... (of ik ben aan het krimpen ;) ) Balkjes draven hebben we een tijdje gedaan, dat ga ik terug wat meer doen!

Ik ga proberen om deze week nog wat meer foto's te maken van de hoeven op zich!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:54

Ik zat toch wel enigszins geboeid je post te lezen CC tot ik dit tegenkwam:

CherokeeChum schreef:

Hiervan wéét ik dat het niet klopt. Van wat je verder schrijft heb ik geen verstand, vandaar de aanvankelijke geboeidheid. Maar door die twee zinnetjes die ik nu quote help je wat mij betreft je hele post om zeep.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:27

hestejente schreef:
Ik snap niet waarom het paard volgende keer bredere ijzers krijgt. Om de hoef breder te maken, op te rekken als het ware? Lijkt me doodeng :=

Dat is precies wat je aan het doen bent als je een paard te veel onderuit zet.
Alleen rekt de toon dan naar voren,de zool moet volgen,rekt teveel, verliest te veel materiaal dikte hierdoor, et viola dunne zool.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:44

Ehm... nee hoor. Ik begrijp echt niet hoe je daarbij komt. Alles waar te voor staat is niet goed. De rest van je verhaal is ook niet goed...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:16

Ehm ...ja hoor! maar laat maar hoor.. Het gaat waarschijnlijk je pet te boven en ik heb geen zin om het jou uit te leggen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:26

Hier even positief nieuws. Ik heb Det begin oktober van de ijzers afgehaald. Stal volgelegd met rubbermatten, niet meer in de stapmolen en nog wat slimme dingen... En t lukt! Haar hoeven zijn nog niet heel mooi qua vorm (naar mijn zin) maar we zijn 2,5 maand verder en de smid hoeft nog niet te komen. Als ik binnekort een keer overdag bij haar ben probeer ik weleens wat foto's te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:38

CherokeeChum schreef:
Ehm ...ja hoor! maar laat maar hoor.. Het gaat waarschijnlijk je pet te boven en ik heb geen zin om het jou uit te leggen.

En je zit er alweer naast. Je post zegt meer dan genoeg over jezelf, als jij vindt dat ik geen gelijk heb zou je het me júíst moeten uitleggen. Dat is toch je beroep?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:48

Interessant topic.

Mijn paard staat koe hakkig, niet heel erg maar ze kan er soms behoorlijk lomp bij staan. Dan zet ze haar achtervoetje schuin op rust tegen haar andere achtervoet. Ze strijkt overigens niet tijdens het lopen.
Ik heb de hoefsmid gevraagd of dit gecorrigeerd kan worden, hij zou zijn best doen maar ik zie geen verschil.
Kan dit überhaupt wel gecorrigeerd worden?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:50

Waarom zou je willen corrigeren?

Ik snap dat niet zo goed je paard is op deze manier gebouwd heel lijf staat op die manier, als je dat gaat corrigeren komt alles toch JUIST scheef?

Of denk ik nu te simpel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:52

Als jij te simpel denkt doe ik dat ook Maritje. Ik snap het probleem ook niet. Tenzij ze met dat paard naar de keuring wil ofzo?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:55

Mijn pony heeft een franse stand, maar dat laat ik lekker zo, ze staat al 8,5 jaar en als je daar aan gaat kloten, gaat het juist mis denk ik zo.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:02

dat corrigeren kan je alleen met jonge paarden
(of er moet een hoefsmid geprutst hebben, die de natuurlijke stand verknalt heeft)
Het corrigeren is ervoor, dat het dier, zijn lijf in balans op de juiste manier zo goed mogelijk kan gebruiken .
Onder gebruiken verstaan we dan, als ruiter ermee kunnen rijden, werken, zodat er zo min mogelijk blessures ontstaan.
een paard in de natuur, die niet aangeraakt of behandeld wordt door mensen, zal uiteindelijk eerder een natuurlijke dood sterven (en dus jonger sterven) dan de paarden die de mens onder de hoede heeft.
Het is dus wel degelijk van belang je te realiseren waar men als paardeneigenaar mee bezig is.
paarden worden al bekapt en beslagen zolang de mens het paard "gebruikt"
Vroeguh, wilde ze zo lang mogelijk een paard sterk houden om ze te kunnen gebruiken in het werk
niks mis mee!
Maar plotseling wil het merendeel een oerpaardhoef creeeren............en daardoor zijn er momenteel zo ontzettend veel problemen.