Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
TinePine schreef:Op de linkjes die ik zojuist gegeven heb staat dat uitgelegd met beeld en plaatjes. Ging voor mij een wereld open toen ik mij daarvan bewust werd. vergelijk het met op hakken lopen. Ik loop voor werk vaak op hakken en dan kan ik ook ineens veel minder grote stappen nemen en als je sneller wilt ga je op je tenen lopen.
TinePine schreef:nou , ik kan prima bewegen zowel met als zonder hakken...das maar net hoe je staat
maar goed, bij mij sprongen de tranen in de ogen toen ik die linkjes van die site zag, hoeveel paarden er momenteel met gevoelige voeten lopen door verkeerde stand.
CherokeeChum schreef:TinePine schreef:
De vraag die gepost werd ging over het een paard dat kort loopt met de voorbenen. Te hoge hielen kan dit in de hand werken. Te lage hielen wil ik ook niemand aanraden. Ik verwees deze persoon naar deze site zodat zij zelf meer inzicht heeft in de dynamiek en werking van de hoef.
Als je een paard hebt dat van nature steil staat en hoge versenen heeft moet je daar niet aan sleutelen.
De diepe buiger is veel sterker als de strekpees dmv de katrol werking,m.a.w juist als je het paard laat zakken in de versenen zal daardoor de toon naar beneden worden getrokken en toonlanden in de hand werken.
Het ruimere lopen wat jij denkt te zien is de langere toon die optisch verder naar voren lijkt te grijpen.
Het lager zetten van de hielen heeft nog een nadeel,nml het langer worden van de toon en dunner worden van de zool. Dit komt omdat de zool uitgerekt word.
Nog een nadeel is dat het paard meer in zijn schouders zal gaan hangen,en dat is nou juist wat je helemaal niet wil.
Kortom een slecht advies...
TinePine schreef:De vraag die gepost werd ging over het een paard dat kort loopt met de voorbenen. Te hoge hielen kan dit in de hand werken. Te lage hielen wil ik ook niemand aanraden. Ik verwees deze persoon naar deze site zodat zij zelf meer inzicht heeft in de dynamiek en werking van de hoef.
nombrado schreef:Gimli_ schreef:Nombrado, jij bent 'van de voetassen'om 't zo even te zeggen.
Ik heb mijn varkentje even gefotografeerd vandaag, wat vind jij van de beenstand?
heb je ook een foto van je hele paard![]()
vanaf de zijkant gezien?
CherokeeChum schreef:Het lager zetten van de hielen heeft nog een nadeel,nml het langer worden van de toon en dunner worden van de zool. Dit komt omdat de zool uitgerekt word.
hestejente schreef:Ik snap niet waarom het paard volgende keer bredere ijzers krijgt. Om de hoef breder te maken, op te rekken als het ware? Lijkt me doodeng
CherokeeChum schreef:Ehm ...ja hoor! maar laat maar hoor.. Het gaat waarschijnlijk je pet te boven en ik heb geen zin om het jou uit te leggen.