Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:25

AnneOmie schreef:
Franca, probleem is dat ik niet onder zijn naam uit kon. Er was sowieso al op bokt terug te vinden dat mijn paard in Bodegraven onder behandeling smid stond. Als ik zei de smid van Bodegraven trok iedereen meteen zijn conclusies en kreeg Ton van S. 'de schuld'. Tsja wat moet je dan Verward

Ik snap het ook wel en dan daar komt de extra teleurstelling van weer problemen met zijn voetjes inderdaad nog bij.
Helaas, is door de wijzende vinger van Kimmie er juist extra aandacht opgevestigd. Het wordt nu extra uitgelicht, zeg maar.

En ja, ik was ook benieuwd naar de foto's en ben ook blij dat je ze getoond hebt. Zoals ik al eerder schreef iedereen is vrij dingen van zijn eigen paard te tonen. Ik schrijf toch ook nergens dat je dat niet had moeten doen? Lachen

En het lijkt mij ook beter er over op te houden, het vervuilt ook nog eens dit interessante topic Haha!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:32

het is jammer dat een beetje uitloopt...

Er zijn tig paarden die Wouter goed heeft bekapt en beslagen.
Fouten maken is zeer menselijk en dat gebeurd echt bij iedereen!

Ik wil ook even duidelijk zijn, ik loop niet bij Wouter stage en ik vind ook jammer dat ik de 'schuld' krijg Scheve mond

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:39

Van wie krijg jij de schuld nou Verward

Ik vind het ook heel erg dat het een beetje boel uit de hand loopt! Dat was ook absoluut nooit mijn bedoeling!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:54

Dat is nu zo'n voordeel van het zelf bekappen, ik kan alleen mijzelf de schuld geven Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:34

hopla schreef:
Arabesk,
zonder hier alles gelezen te hebben valt het mij op dat Arabesk eerst op haar voorbeen landt en dan pas het achterbeen.
Dit is ongewenst en derhalve loopt je paard dus met het gewicht op de voorhand.

Volgens mij bedoel je "je paard loopt met het gewicht op de voorhand, dit is ongewenst". Mijn paard heeft hetzelfde euvel heb ik gezien. Kan het niet een andere reden hebben?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:58

Paard loopt toch altijd op de voorhand? Tenzij je dat traint.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:41

hopla schreef:
Arabesk,
zonder hier alles gelezen te hebben valt het mij op dat Arabesk eerst op haar voorbeen landt en dan pas het achterbeen.
Dit is ongewenst en derhalve loopt je paard dus met het gewicht op de voorhand.

Arabesk maakt daar een tactfout. Het is dus geen zuivere draf wat gefilmd is maar iets tussen draf en tolt in (het is namelijk ook geen zuivere tÖlt. )
Een paard loopt overigens uit zichzelf altijd met het meeste gewicht op de voorhand.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:14

AnneOmie schreef:
Van wie krijg jij de schuld nou Verward

Ik vind het ook heel erg dat het een beetje boel uit de hand loopt! Dat was ook absoluut nooit mijn bedoeling!

Kimmie1, ik heb haar ook nog pb gestuurd en ze geeft geen antwoord Rolleyes

Zo gebeurd eenmaal op bokt, als iemand een fout maakt dan loopt het enorm uit op bokt.nl Tong uitsteken

ik had ergensop messenger een forum van hoefsmeden maar ik heb dat nog niet helemaal af Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:56

opala schreef:
russel schreef:
kimmi1, je kunt een paard wat abominabel op zijn voeten staat door 1 vakkundige bekapping weer helemaal netjes neer zetten. Als je voor een kliniek werkt, behoor je vakkundig elke keer weer klassewerk te leveren.

Dat kan, maar of dat gewenst is, trek ik in twijfel. We willen alles snel oplossen, maar herstel duurt doorgaans langer dan afbraak.

Dat is een misvatting, gelukkig heb ik het tegendeel ervan mogen ervaren. Wat een geluk voor het paard dat hij wel na 1 keer netjes gezet was en het niet steeds met de goede bedoeling een beetje en na 8 weken weer terug naar af, zo kom je er nl nooit en helaas dat geneuzel heb ik jaren aan moeten zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 22:10

Ik probeer arabesk te leren tölten, dan hoor je klikklik klakklak, maar helemaal draf is het niet, in Amerika noemen ze dat toch de 'jog' ofzoiets?

Over voorhand rijden etc

Afbeelding

ooit uit een onderzoek gekopieerd. Daaruit blijkt dat de vertikale kracht waarmee de voorhoeven worden neergezet alleen maar tóeneemt bij meer verzameling.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:31

russel schreef:
Dat is een misvatting, gelukkig heb ik het tegendeel ervan mogen ervaren. Wat een geluk voor het paard dat hij wel na 1 keer netjes gezet was en het niet steeds met de goede bedoeling een beetje en na 8 weken weer terug naar af, zo kom je er nl nooit en helaas dat geneuzel heb ik jaren aan moeten zien.

Wat hield dat netjes zetten dan precies in? Wellicht steek ik er wat van op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 00:40

Ik heb ook wat filmpjes gezien....
Opala, hoe lang loopt jouw paard al zo?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:43

suleilitha schreef:
Ik heb ook wat filmpjes gezien....
Opala, hoe lang loopt jouw paard al zo?

Verklaar je nader. Ik heb een luisterend oor.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:49

Arabesk schreef:
Ik probeer arabesk te leren tölten, dan hoor je klikklik klakklak, maar helemaal draf is het niet, in Amerika noemen ze dat toch de 'jog' ofzoiets?

Sorry maar tussen tölten en jog zit een megagroot verschil Verward

Arabesk schreef:
ooit uit een onderzoek gekopieerd. Daaruit blijkt dat de vertikale kracht waarmee de voorhoeven worden neergezet alleen maar tóeneemt bij meer verzameling.

HUH ...???? dat lijkt me eigenlijk vrij logisch dat bij verzameling vertikaal met meer kracht een voorbeen neerkomt.

Zodra paarden goed op de achterhand dragen komt er wel degelijk minder ( totaal ) gewicht op de voorhand.
Wel worden de benen beter opgetild omdat de voorhand omhoog komt doordat de achterhand zakt. Zodoende zal de voorhoef met meer kracht neergezet gaan worden.
Maar dat is wel even een ander verhaal dan dat de hele voorhand mee naar voren valt qua gewicht.

Deze manier van bewegen, zeker als het paard een ruiter moet dragen is vele malen beter voor het paard. Betere buiging in de achterhand en vooral het betere ruggebruik van het paard is te prefereren boven menig paard wat op een touwhalstertje gereden worden en hopeloos in tweeën lopen en erg op de voorhand valt.
Helaas ben ik al veel van dit soort 'gevallen' tegengekomen.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 23-10-08 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 09:55

de paarden van de filmpjes waren allen zonder ruiter

Een ander onderzoek (ik moet dat soort dingen echt eens gaan noteren...) toont aan dat de gewichtsverandering van voor- en achterhand van 60 % voorhand en 40% achterhand, na verzameling niet echt spectaculair verschuift: 55% gewicht voorhand en 45 achterhand.

De gewichtsverschuiving is dus hooguit 5%, maar de krachten waarmee de voorhoeven neerkomen zijn veel groter geworden en niet wenselijk. Niet voor niets hebben zoveel dressuurpaarden HKO, met name piaffe is ongezond voor een paard.

Verzameling is iets dat in hogeschool dressuur een streven is. Echter verzameld lopen is voor een paard net zo belastend als springen. Daarom mogen hogeschool paarden pas vanaf hun 10e jaar meelopen in de shows van de spaanse rijschool. Pas vanaf hun achtste jaar mogen ze moeilijke oefeningen doen als piaffe en passage. En dan slechts kortdurende momenten.

Iedereen zal tegen je zeggen dat elke avond springen met een paard niet goed voor het paard is. Gek genoeg trekt iedereen wel z'n paard elke avond van stal, om er een uur lang dressuur mee te rijden en het paard te verzamelen. Niet wetend dat springen en verzameld rijden even schadelijk zijn. Wanneer een paard meer op de achterhand gaat dragen, is de kracht waarmee z'n voorhoeven neergezet worden op de grond groter geworden, dit is aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. Deze klappen veroorzaken hoefkatrolontsteking en andere been- en hoefproblemen, die springpaarden óók krijgen.

De nek van het paard is wat de staart van een kat is: z'n evenwichtshulpmiddel. Door de nek in te korten, beperk je het vermogen van een paard om zichzelf in evenwicht te houden. Bij het inkorten van de nek ('aan te teugel rijden') wordt de luchtpijp van het paard geknakt, zoals dat ook gebeurt als je een tuinslang knakt. Iedereen weet dat er dan minder water door de slang kan, gek genoeg realiseren mensen zich niet dat bij het aan de teugel rijden, paarden beperkt worden in hun ademhaling.

Als mensen op cursus gaan om een rugzak voor een wandeltocht te leren dragen, hoeven zij ook niet eerst op balletles. Geen enkele sportatleet zal z'n kin op z'n borst houden om z'n buikspieren sterker te maken. Het zijn niet de rugspieren van het paard die nodig zijn om een mens te dragen, maar de buikspieren.

Als je zelf leert tillen doe je dat ook in alle vrijheid, gaandeweg word je vanzelf sterker en kan je beter dingen leren tillen. Een jong paard kan het beste zelf leren dragen, en belangrijker nog: zichzelf in evenwicht houden met jou er op. Dat kan alleen als het hoofd en de nek vrij zijn.

Elk jong paard loopt klunzig en onhandig, dit gaat vanzelf voorbij. Beter is om een paard pas in te rijden als hij volgroeid is, ipv hem telkens te trainen. Een paard is ook eigenlijk pas sterk genoeg om een mens te dragen als hij acht jaar oud is, dan zijn alle groeischijven (botten) gesloten.

Ook is het niet goed om in een bak te rijden, een bak is 20 x 40 wat betekent dat een paard maximaal 30 meter rechtuit kan lopen. Telkens draaien maakt dat pezen en spieren gaan schuren over het bot heen. Dit veroorzaakt zwakke plekken in de pezen. Deze zwakke plekken kunnen gemakkelijk openscheuren als er een plotselinge verandering van spanning op komt te staan; het paard glijdt uit, het paard doet gek in de wei. Niet voor niets hebben zoveel dressuurpaarden last van gaten in pezen etc. Bij endurance paarden (lange stukken rechtuit lopen) komt dit nauwelijks voor. De gaten in pezen komen niet door weidegang, alswel het rijden in de bak waarbij continu draaiende bewegingen van het paard worden gevraagd, waar hij niet voor gemaakt is.

Dressuur en springen zijn leuke dingen om te doen met je paard, maar het is net als drank: met mate.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:02

Dat onderzoek waaraan Arabesk refereert heb ik ook liggen thuis. Het is ook niet correct uitgevoerd en dus kan je er ook geen enkele conclusie uit trekken. Ookal is het logisch dat het voorbeen harder neerkomt in de vezameling.

Het onderzoek is maar mer 1 paard gedaan. Wetenschappelijk gezien een lachertje dus. Daarnaast is dat paard voor beide lijnen ingezet. Alsof je een goed op het achterbeen gereden paard nog op de voorhand kan laten sloffen zoals een ongetraind paard dat doet.... Nee, dat onderzoek verwijs ik naar het land der fabelen.

Arabesk, denk je nu echt dat het beter is voor een paard om op de voorhand rond te sloffen? Dat je een paard niet hoeft recht te richten? Gestoord De problemen die jij beschrijft zoals HKO ed komen niet van verzalmeling, die komen van niet goed gereden paarden, die wel belast worden. De enige reden dat jullie paarden dat niet oplopen is omdat jullie er niets mee doen Knipoog Of dat het tempo zo laag is dat de belasting nog niets voorstelt.

Als je een paard wel belast moet je zorgen voor een goede balans. Verzameling en aan de teugelrijden, dat doet niet iedereen elke avond Haha! de meeste mensen komen niet eens zo ver! In de normale dresuur (en ik ben ook niet voor LDR en andere extremen) hoeft een paard niet zijn kin op zijn borst te houden. Jij hebt echt een vertekend beelt van dresuur (maar das ook niet nieuw).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:27

Arabesk schreef:
De gewichtsverschuiving is dus hooguit 5%, maar de krachten waarmee de voorhoeven neerkomen zijn veel groter geworden en niet wenselijk. Niet voor niets hebben zoveel dressuurpaarden HKO, met name piaffe is ongezond voor een paard.

Denk je niet dat deze conclusie een beetje uit de lucht komt vallen, of is het je eigen conclusie. Kan me namelijk niet voorstellen dat op basis van het onderzoek van belasting voor en achterhand gelijk de conclusie werd getrokken dat dit HKO veroorzaakt. Verward

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:33

Eleonoor schreef:
Arabesk schreef:

Denk je niet dat deze conclusie een beetje uit de lucht komt vallen, of is het je eigen conclusie. Kan me namelijk niet voorstellen dat op basis van het onderzoek van belasting voor en achterhand gelijk de conclusie werd getrokken dat dit HKO veroorzaakt. Verward

Tuurlijk niet, dat is ook pure onzin! Als al die paarden met HKO zouden kunnen piafferen..... Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:44

ROFL ROFL

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:52

Arabesk schreef:
Verzameling is iets dat in hogeschool dressuur een streven is. Echter verzameld lopen is voor een paard net zo belastend als springen. Daarom mogen hogeschool paarden pas vanaf hun 10e jaar meelopen in de shows van de spaanse rijschool. Pas vanaf hun achtste jaar mogen ze moeilijke oefeningen doen als piaffe en passage. En dan slechts kortdurende momenten.

Iedereen zal tegen je zeggen dat elke avond springen met een paard niet goed voor het paard is. Gek genoeg trekt iedereen wel z'n paard elke avond van stal, om er een uur lang dressuur mee te rijden en het paard te verzamelen. Niet wetend dat springen en verzameld rijden even schadelijk zijn. Wanneer een paard meer op de achterhand gaat dragen, is de kracht waarmee z'n voorhoeven neergezet worden op de grond groter geworden, dit is aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. Deze klappen veroorzaken hoefkatrolontsteking en andere been- en hoefproblemen, die springpaarden óók krijgen.

De nek van het paard is wat de staart van een kat is: z'n evenwichtshulpmiddel. Door de nek in te korten, beperk je het vermogen van een paard om zichzelf in evenwicht te houden. Bij het inkorten van de nek ('aan te teugel rijden') wordt de luchtpijp van het paard geknakt, zoals dat ook gebeurt als je een tuinslang knakt. Iedereen weet dat er dan minder water door de slang kan, gek genoeg realiseren mensen zich niet dat bij het aan de teugel rijden, paarden beperkt worden in hun ademhaling.

Als mensen op cursus gaan om een rugzak voor een wandeltocht te leren dragen, hoeven zij ook niet eerst op balletles. Geen enkele sportatleet zal z'n kin op z'n borst houden om z'n buikspieren sterker te maken. Het zijn niet de rugspieren van het paard die nodig zijn om een mens te dragen, maar de buikspieren.

Als je zelf leert tillen doe je dat ook in alle vrijheid, gaandeweg word je vanzelf sterker en kan je beter dingen leren tillen. Een jong paard kan het beste zelf leren dragen, en belangrijker nog: zichzelf in evenwicht houden met jou er op. Dat kan alleen als het hoofd en de nek vrij zijn.

Elk jong paard loopt klunzig en onhandig, dit gaat vanzelf voorbij. Beter is om een paard pas in te rijden als hij volgroeid is, ipv hem telkens te trainen. Een paard is ook eigenlijk pas sterk genoeg om een mens te dragen als hij acht jaar oud is, dan zijn alle groeischijven (botten) gesloten.

Tseetje Arabesk,
Ik schrik van jouw eenzijdig denken en beweringen over het juiste bewegen en beweging geven van het paard. Je hebt er nmm. totaal geen kaas van gegeten.
Ik begrijp volgens jouw site dat je ook nog rijles geeft.

Hou oud was Arabesk dan toen je haar inreed ? Ook 8 jaar?
Mijn paarden zijn met 5 jaar zadelmak gemaakt en liepen naast longeren in de bak vanaf toen alleen maar in de bossen.

Ik zal het korthouden omdat het anders teveel offtopic wordt.
Als een paard goed in balans loopt en zich correct gaat dragen in de achterhand zal het meer en meer vanzelf afbuigen. Dat heeft alles met een juiste balans te maken.
En niks met 'knakken' van de luchtpijp want dan wordt een paard onnatuurlijk in de krul getrokken.
We hebben het nog steeds over het onnatuurlijk zijn voor een paard om een ruiter te dragen.
De manier van lopen tussen in het wild levende paarden en paarden die bereden worden is een groot verschil.

Bekijk de dvd van Anja Beran eens over verfijnde dressuur, echt een eye opener Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:26

henny_w schreef:
Tseetje Arabesk,
Ik schrik van jouw eenzijdig denken en beweringen over het juiste bewegen en beweging geven van het paard. Je hebt er nmm. totaal geen kaas van gegeten.
Ik begrijp volgens jouw site dat je ook nog rijles geeft.

Hou oud was Arabesk dan toen je haar inreed ? Ook 8 jaar?
Mijn paarden zijn met 5 jaar zadelmak gemaakt en liepen naast longeren in de bak vanaf toen alleen maar in de bossen.

Ik zal het korthouden omdat het anders teveel offtopic wordt.
Als een paard goed in balans loopt en zich correct gaat dragen in de achterhand zal het meer en meer vanzelf afbuigen. Dat heeft alles met een juiste balans te maken.
En niks met 'knakken' van de luchtpijp want dan wordt een paard onnatuurlijk in de krul getrokken.
We hebben het nog steeds over het onnatuurlijk zijn voor een paard om een ruiter te dragen.
De manier van lopen tussen in het wild levende paarden en paarden die bereden worden is een groot verschil.

Bekijk de dvd van Anja Beran eens over verfijnde dressuur, echt een eye opener Knipoog

Ik denk dat Arabesk 2,5 was of 3,5. Maar dat wist ze niet helemaal zeker. Toch ging ze er op.....

Hij was verwaarloosd toen ze hem kreeg. En onder het motto: "Slechter dan hij er aan toe was kan ik het toch niet maken dus..." werdt hij ingereden. Maar goed, dat zo iemand lesgeeft vind ik dus ook geen fijn idee.

Totaal geen kennis van de anatomie en beweginsleer van het paard, anders zou je zulke dingen niet verkondigen. Maar goed, het komt toch allemaal uit de koker van PN.

Maar 2,5 of 3,5 zou mij te vroeg zijn geweest. Waar ik het ouderwedse minimaal 4 gebleven?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:36

Esperanza schreef:
Ik denk dat Arabesk 2,5 was of 3,5. Maar dat wist ze niet helemaal zeker. Toch ging ze er op.....

Hij was verwaarloosd toen ze hem kreeg. En onder het motto: "Slechter dan hij er aan toe was kan ik het toch niet maken dus..." werdt hij ingereden. Maar goed, dat zo iemand lesgeeft vind ik dus ook geen fijn idee.

Totaal geen kennis van de anatomie en beweginsleer van het paard, anders zou je zulke dingen niet verkondigen. Maar goed, het komt toch allemaal uit de koker van PN.

Maar 2,5 of 3,5 zou mij te vroeg zijn geweest. Waar ik het ouderwedse minimaal 4 gebleven?

JEEMIGGG ..... hoe respectloos kan je tegenover je paard zijn.
En weet je, waarom verbaast het me nou eigenlijk niet Verdrietig

Ik vind met 4 jaar eigenlijk al te vroeg en anders zowieso de minimaalste leeftijd, maar het hangt er ook erg vanaf hoe de eigenaar ermee om gaat.
Ik ken een paard, de volle zuster van de wereldberoemde Rembrandt van Nicole Uphoff.
Liep met 5 jaar Z, ik zag wat er gebeurde maar waarschuwen hielp niet.
Met 6 jaar was ze kapot en ging als fokmerrie verder Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:36

Volgens mij heeft Arabesk al haar standpunten even overzichtelijk onder elkaar gezet, wel zo makkelijk voor ons Lachen. HKO heeft ook nog een heel duidelijke aanleg-factor voor het ontstaan.
Piaffe slecht voor een paard? Dat is bijna onmogelijk omdat een paard nooit langer dan een paar handjes vol passen achter elkaar piaffeert. In de proeven zijn het er geloof ik 9 die gevraagd worden en in training raak je het iets meer aan, maar er is geen sprake van dat je een kwartier lang piaffert. Dan is een half uur draven op een scheefgaand paard veel slechter.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:50

Esperanza schreef:
Dat onderzoek waaraan Arabesk refereert heb ik ook liggen thuis. Het is ook niet correct uitgevoerd en dus kan je er ook geen enkele conclusie uit trekken. Ookal is het logisch dat het voorbeen harder neerkomt in de vezameling.

Het onderzoek is maar mer 1 paard gedaan. Wetenschappelijk gezien een lachertje dus. Daarnaast is dat paard voor beide lijnen ingezet. Alsof je een goed op het achterbeen gereden paard nog op de voorhand kan laten sloffen zoals een ongetraind paard dat doet.... Nee, dat onderzoek verwijs ik naar het land der fabelen.

Arabesk, denk je nu echt dat het beter is voor een paard om op de voorhand rond te sloffen? Dat je een paard niet hoeft recht te richten? Gestoord De problemen die jij beschrijft zoals HKO ed komen niet van verzalmeling, die komen van niet goed gereden paarden, die wel belast worden. De enige reden dat jullie paarden dat niet oplopen is omdat jullie er niets mee doen Knipoog Of dat het tempo zo laag is dat de belasting nog niets voorstelt.

Als je een paard wel belast moet je zorgen voor een goede balans. Verzameling en aan de teugelrijden, dat doet niet iedereen elke avond Haha! de meeste mensen komen niet eens zo ver! In de normale dresuur (en ik ben ook niet voor LDR en andere extremen) hoeft een paard niet zijn kin op zijn borst te houden. Jij hebt echt een vertekend beelt van dresuur (maar das ook niet nieuw).

N=1?? Totaal waardeloos dus! En conclusies mag je hier al helemaal niet uit trekken....

Knakken van de luchtpijp? Als je het in de krul trekt misschien wel... maar dan zou mijn jonkie zelf vrijwillig zn luchtpijp knakken want die draaft vaak zat "aan de teugel" in de wei! Zn eigen houding... En als je echt de luchtpijp dicht knakt krijgt het paard nauwelijks meer lucht en zou dus vreselijk gaan hijgen en op den duur zelfs flauw vallen. Gebeurd dat? eh nee dus. Waar komt deze "kennis" vandaan??

Gaten in de pezen door bochten? Dan is er iets goed fout gegaan in de evolutie vrees ik... ik heb er nog nooit van gehoord en mag toch hopen dat de faculteit op de hoogte zou zijn als er zoiets aan de hand zou zijn... of negeren dierenartsen dit probleem gewoon? Ik denk het niet... of eigenlijk, ik weet wel zeker van niet! (nadelige gevolgen van dressuur/springsport en alle overige takken van sport zijn wel bekend, iedere tak heeft zo zn nadelen en zn voordelen)

Beetje voorbarige conclusies die waarschijnlijk volledig gebakken lucht zijn en worden verkondigd als de waarheid... beetje jammer!

edit: zijn deze onderwerpen niet volledig offtopic trouwens??

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:01

Lovely schreef:
Dan is een half uur draven op een scheefgaand paard veel slechter.

Ook voor endurance-paarden hoor Knipoog
Mijn instructrice (Klassieke Dressuur en Centered Riding; jaja ook voor endurance-paarden van levensbelang) heeft een artikel geschreven waarin ze schreef dat de groeischijven van de rug met 5 a 6 jaar volgroeid zijn.

Indertijd een lezing bijgewoond van Eric van Breda (inspanningsfysioloog) die vertelde dat door een verkeerde verzameling, veel micro-trauma op de pezen plaatsvindt (zelfs op Olympisch niveau). Denk maar bijvoorbeeld aan een muis-arm.
Valse knikken in de nek geven een indicatie van verkeerde verzameling. Niet de atlas wat het hoogste punt is, maar de derde/vierde nekwervel.
En eerlijk gezegd zie ik ook veel dressuurpaarden met peesblessure's de sport vaarwel zeggen. En dan denk ik altijd weer aan de lezing van Van Breda.

Maaruh... hieperdepiep hoera voor Fransje. Gefeliciteerd met je verjaardag!