Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:08

suleilitha schreef:
Twiggy, over het algemeen kun je aannemen dat een zwarte hoef harder is dan een witte. Natuurlijk zullen ook hier uitzonderingen zijn.

Ik geloof je wel, hoor, ik heb dat ook gelezen, maar ik heb die ervaring zelf nou net weer niet...... Knipoog
Dus dat roept bij mij wel vragen op......

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:24

Arabesk schreef:
Van een paard dat altijd alleen maar op de wei staat, kan je niet verwachten dat ie automatisch dan ook over asfalt kan.

Dat is ook een van de vragen van de toets die cursisten moeten maken, niet verklappen dus Haha!

Daar HEB ik het toch helemaal niet over. Ik reageer op jouw: "Nogmaals te dunne zolen ... zijn niet aangeboren maar zo geworden door de omstandigheden"

Ik heb het er dus over dat 24/7 in de wei die dunne zolen kennelijk niet oplost en jij begint erover dat je dan niet kan verwachten dat ie automatisch dan ook over asfalt gaat Verward

TSsss.... lees eerst eens goed, voor je reageert Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:25

Kennelijk zijn er toch nog mensen die het verschil niet weten tussen asfalt en gras. Wel, gras is meestal groen...

HennyW, het valt mij ook op dat er zeer selectief wordt gelezen!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:30

suleilitha schreef:
Het is geen broodje aap verhaal.
Het hoorn van een witte hoef is zachter dan van een zwarte. Jij zou dat moeten weten, je vijlt toch op veel hoeven om? Of kijk je daarbij niet naar de kleur???

Ik heb de afgelopen jaren een paar keer paardenmensen in mijn kennissen/vriendenkring voortgeholpen met bekappen.
Mijn ervaring is dat witte hoeven makkelijker bekappen dan zwarte. Of witte zwakker zijn betwijfel ik maar ik vind zwarte hoeven over het algemeen veel harder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:31

Ja Henny, je ziet dat ook wat er af komt als men ze met een vijl of rasp bijwerkt!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:46

opala schreef:
suleilitha schreef:
Opala, Opala toch, wat ben je weer voorbarig.....
Ten eerste is dit paard niet van mij, maar van een serieuze fokster en dressuuramazone.

Ik weet niet of jullie enig benul hebben van de waarde van een dergelijk paard als deze? (uit bewezen moederlijn, alleen maar minimaal ster. Verder is deze merrie nog maar een stap verwijderd van preferentschap.
Dan kun je wel meteen voetstoots aannemen dat men het niet heeft geprobeerd met natuurlijk bekappen maar dat ga ik meteen even weerleggen!
Dit peerd is namelijk een half jaar lang natuurlijk bekapt! (door een erkend hoefsmid!!!!!!!!!!!!) Resultaat: het ging van kwaad naar erger. Voor de bazin reden genoeg om het dier weer van ijzer te laten voorzien.

Natuurlijk bekapt door een erkend hoefsmid .... toch niet die hoefsmid die Zhalina ook had hoop ik Schijnheilig

Euh Opala.
Zou je mijn smid hier buiten willen houden, je ben namelijk bezig met het maken van aannamens.
Zoals al eerder gezegd heb ik vertrouwen in mijn smid (heel veel zelfs) omdat deze meerdere paarden per dag ziet en bekapt/beslaat en dat kunnen we van jou niet zeggen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:12

Arabesk schreef:
Mijn voor de show gefokte arabier had een hoefwand met een dikte van nog geen halve cm toen ik hem kreeg. Nu is het 1,5 a 2 cm!

Dat is flink wat zeg ...
Haha mijn shet haar gehele hoef is slecht 8 cm breed, de hoefwand is maar een paar mm.
Maar wat maakt het uit hoe dik die is?
Ze horen er toch niet op te lopen aldus NB, dus maakt de dikte niet veel uit.
Maar wel de dikte van de zolen is belangrijk of ze wel of niet lekker lopen.

En een niet lekker lopend paard, zit niet lekker in zijn vel ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:32

Arabesk schreef:
nogmaals een dunne wand of zool of platvoeten zijn niet aangeboren, maar zo geworden door de omstandigheden

blader maar even terug, dan hoef ik mezelf ook niet te herhalen

Ja hoor...gaan we weer! Rolleyes reken maar dat dunne zolen aangeboren kunnen zijn! En wat je dan ook probeert, dikker worden ze écht niet! Ja, ik spreek uit ervaring! Veel ervaring en van alles geprobeerd...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:36

Arabesk schreef:
Jouw nagel die tussen de deur heeft gezeten en blauw is, blijft ook niet voor eeuwig zo.

Tenzij er een beschadiging van het onderliggend weefsel is ... dan zal de nagel eeuwig misvormd blijven, of zelfs helemaal niet meer terugkomen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:47

Isapaardje schreef:
Arabesk schreef:
Jouw nagel die tussen de deur heeft gezeten en blauw is, blijft ook niet voor eeuwig zo.

Tenzij er een beschadiging van het onderliggend weefsel is ... dan zal de nagel eeuwig misvormd blijven, of zelfs helemaal niet meer terugkomen.

Klopt Isapaardje.

Mijn Fjordenmerrie heeft ooit eens vastgelegen op stal en de kroonrand beschadigd van 1 achterhoef.
Sindsdien groeide er altijd een soort van gleufje mee in de hoefwand aan de buitenzijde.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:19

@ Suleilitha: lijkt mij ook beetje vaag verhaal.. hoe zit het dan met hoeven die gestreept zijn? (zwart én wit) Zijn de witte strepen dan zachter op eenzelfde hoef?

Toch vind ik het stiekem wel leuk om te lezen dat mensen weinig om een anders mening geven en toch op die ander blijven reageren Tong uitsteken ik maal er niet om wie mijn paards hoeven doet, zolang ie maar goed en regelmatig loopt. Of dat nou een NB'er is of een TB'er.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:00

ik heb een ruin gekocht die ook zo bekapt werd en die had echt pijn ik heb hem dan ook op ijzers gezet ik ben er dus geen voor stander van

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:13

opala schreef:
Kymalin schreef:
Maar heeft dit paard zwakke hoeven of heeft ie gevoelige hoeven door bijvoorbeeld een dunne zool. En dan nog kun je je afvragen of het vererft. Mijn oude merrie heeft ook al haar leven lang dunne zolen, maar verder geen bemerkingen op de foto's. Haar zoon (ook in mijn bezit) heeft daarintegen absoluut geen gevoelige voeten.

Wil je van vererving spreken, zul je meerdere generaties moeten bekijken.

Met mijn lekenkennis denk ik dat dunne zolen ontstaan door te weinig stimulatie/niet functioneren van dit gedeelte van de hoef, opgedaan vanaf een zeker moment na de geboorte. Het veulen had immers al niet kunnen voortbewegen, wanneer het geboren werd met de gevoelige zolen.

Zekere humane hartkwalen zijn ook erfelijk, je wordt er mee geboren. In je jeugd (dus ook als baby) hoef je hier geen last van te hebben als je volwassen bent wel. Zo zijn er veel meer voorbeelden op te noemen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:47

henny_w schreef:
Arabesk schreef:
ze/hij beweert bepaalde dingen die niet waar zijn over mijn paard. met henny_w heb ik het daar per pb over, dat lijkt me geen zaak om hier te bespreken.

Ahummm.... ik heb je vorige week 1 pb gestuurd en heb 1 zinnetje als antwoord gekregen met zowaar weer een leugen.
Ik zou op Bokt gezegd hebben dat jij je zorgen maakt over de voetas van Arabesk.
Zeker weten dat ik dat NOOIT benoemd heb omdat je zelf altijd aangegeven hebt, (trouwens PN ook) dat je de voetas maar een wazig verhaal vind.
Ik heb je gevraagd waar ik dat dan benoemd zou hebben en wederom geen antwoord gehad Boos!
Bovendien heb je me openlijk voor leugenaar uitgemaakt en mag het wat mij betreft openlijk uitgepraat worden.

Ik begin er goed kwaad en onpasselijk van te worden zoals jij de boel manipuleert om iemand zwart te maken waar je kennelijk zat van bent Boos!

Arabesk je hebt een week de tijd gehad om concrete aanwijzingen te geven waar ik gelogen zou hebben.
Je doet het niet in dit topic en je doet het niet zoals je wel doet voorkomen hier, dat het per pbwisseling zou gaan. Vreemd want er wordt niets besproken. Ook daar zwijg je na 1 opmerking Boos!

Ik kan hieruit maar 1 ding concluderen.
Niet ik maar JIJ bent degene die leugens rondstrooit.

Heel triest dat je niet de verantwoording wilt nemen voor je onterechte beschuldigingen in mijn richting.
Het is voor mij in elk geval heel veelzeggend, hoe jij in elkaar steekt Frusty

Sorry mods maar dit moest ik nog even kwijt aangezien er per pb ook geen communicatie is.
Ik zal er verder over ophouden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:02

@ Arabesk.
Dus jullie (jij) vind het heel normaal dat 6 op de 10 paarden na een 1 maand nog gevoelig lopen??
En 1 op de 10 paarden langer dan 6 maanden??

Vindt het ook heel knap dat er dus mensen zijn die hun paardje langer dan een jaar gevoelig laten lopen, omdat dat natuurlijker en dus beter zou zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:13

Zucht, alsof elke paardeneigenaar met een natuurlijk bekapt paard het normaal vindt dat haar paard misschien gevoelig loopt????? Verward Nou, dan zal ik wel een uitzondering zijn..... Slapen

pff1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:36

mensen doe fijn wat je zelf denkt wat bij je paard past en laat elkaar in de waarde.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:47

pff1 schreef:
mensen doe fijn wat je zelf denkt wat bij je paard past en laat elkaar in de waarde.

Dit is heel mooi samengevat in een zin. Haha!

Mekaar overtuigen lukt toch niet, ieder zijn ding. Ach gut

Men kan literatuur aanhalen, theorieen etc. je bewijs loopt in de wei. Kijk en luister naar je dier en kijk naar de mogelijkheden die je hebt om dat individu zo goed mogelijk te ondersteunen op het gebied van bekappen of beslaan.

Mijn eis is een smid die geschoold is, jaren ervaring heeft, kritisch is op zijn werk, de tijd neemt, uitlegt (dus geen botte boer die zich ergert aan penny's Clown ) en bereikbaar is als ik hem nodig heb. Kortom, een smid die verantwoordelijkheid draagt voor zijn werk en zorgt dat mijn dier lekker, pijnloos kan rondlopen, op het harde en zachte bodem. Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:16

detour schreef:
Men kan literatuur aanhalen, theorieen etc. je bewijs loopt in de wei. Kijk en luister naar je dier en kijk naar de mogelijkheden die je hebt om dat individu zo goed mogelijk te ondersteunen op het gebied van bekappen of beslaan.

Juustem, je bewijs loopt in de wei Knipoog

En ieder paard is een individu met individuele behoeftes.
Het bestaat gewoon niet dat 1 methode/denkwijze voor al die individuen zaligmakend is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:31

Zahlina schreef:
Zoals al eerder gezegd heb ik vertrouwen in mijn smid (heel veel zelfs) omdat deze meerdere paarden per dag ziet en bekapt/beslaat en dat kunnen we van jou niet zeggen.

Ik heb vertrouwen in mijn eigen kunnen en dat kan jij niet zeggen Haha! .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:37

Isapaardje schreef:
Dat is flink wat zeg ...
Haha mijn shet haar gehele hoef is slecht 8 cm breed, de hoefwand is maar een paar mm.
Maar wat maakt het uit hoe dik die is?
Ze horen er toch niet op te lopen aldus NB, dus maakt de dikte niet veel uit.
Maar wel de dikte van de zolen is belangrijk of ze wel of niet lekker lopen.

En een niet lekker lopend paard, zit niet lekker in zijn vel ..

Zo te lezen heb je ook dat verslag gelezen nav het bezoek van anderen aan Ramey. Ik heb ook gelezen dat de hoefwand geen dragende functie heeft, maar dan ga ik evengoed niet direct de gehele wand korter dan de zool raspen. Dat wordt bedoeld met dat je niet alles voor zoete koek moet aannemen en toepassen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:38

skippy1 schreef:
Ja hoor...gaan we weer! Rolleyes reken maar dat dunne zolen aangeboren kunnen zijn! En wat je dan ook probeert, dikker worden ze écht niet! Ja, ik spreek uit ervaring! Veel ervaring en van alles geprobeerd...

En over hoeveel generaties spreek je dan Sigaar

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:48

Hoeftniet schreef:
Zekere humane hartkwalen zijn ook erfelijk, je wordt er mee geboren. In je jeugd (dus ook als baby) hoef je hier geen last van te hebben als je volwassen bent wel. Zo zijn er veel meer voorbeelden op te noemen.

Dus jij denkt echt dat er een bepaald gen is, waarin in aanleg zit dat op termijn de hoefzool zal verzwakken Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:15

Moderatoropmerking:
Ha mensen, ik zie dat het er hier weer gezellig aan toegaat! Fijn om te lezen dat jullie allemaal, zonder uitzondering, zo goed met elkaar overweg kunnen en op een prettige en respectvolle manier met elkaar discussiëren en praten.
Ga zo door met elkaar vooral niet persoonlijk aanvallen en elkaar de eigen waarheid opdringen of afbranden. Dan blijft de sfeer zo prettig Ja

Ik begrijp prima dat dit onderwerp altijd een heet hangijzer zal blijven, maar ben je daarom extra bewust van wat je post en hoe...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:42

henny_w schreef:
En ieder paard is een individu met individuele behoeftes.
Het bestaat gewoon niet dat 1 methode/denkwijze voor al die individuen zaligmakend is.

NB is zaligmakend voor mijn paard gebleken. Het geeft mij enorme voldoening bij te dragen aan haar welzijn. Gisteren ook gewoon weer gestapt over een grindjespad met haar Lovers .

Waarom zou het niet voor meerdere paarden kunnen werken. O ja, ze is uniek, ik heb met haar een lot uit de loterij gewonnen, zo veel plezier ik aan haar beleef. Maar ze zal vast niet het enige paard zijn die gebaat is met NB.

Van de ene naar de andere methode overgaan, zal meestal bij elke eigenaar pas actueel worden wanneer blijkt dat een bepaalde methode niet goed werkt. Eerder is een ander niet te overtuigen.

Maar werkt het eenmaal, dan wordt je vast zo enthousiast als ik Knipoog