Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pensionnetje schreef:Ja statisch gezien heb je gelijk maar ieder geval is anders. Zo heb ik er een staan die juist in zijn vrijheid beperkt moet worden omdat zij over haar grenzen gaat met 24/24 uur buiten staan. Haar karakter maakt dat zij zich dan letterlijk kapot loopt. Met snachts op stal krijgt zij de rust die haar benen zo hard nodig hebben. Haar hoefkwaliteit leidt hier helemaal niets door en is uitstekend te noemen. Dus oordeel niet over andermans paarden en hoe zij dit volgens JOU moeten aanpakken.
Nadya schreef:Geen behoefte aan, hoor. Ik heb geen adviezen van bokkers nodig over deze zaak. Mijn paard is kerngezond verder en dolgelukkig.
Nadya schreef:Zahlina, ik vind dat prutswerk op die horrorfoto's ook niets, hoor. Dat zou ik ook echt niet aan mijn paard's voeten willen hebben....
Pensionnetje schreef:Zoals gezegd IEDER paard is anders. Als het voor jouw 25 jarige paard zo werkt dan is het fantastisch. Echter er komt een moment voor een bejaard paard dat zij liever niet meer worden blootgesteld aan het wisselende humeur van de weergoden. Wat doe je dan? Halstarrig vasthouden aan je "geloof"? Of het beste voor je paard kiezen en hem snachts droog, windvrij en warm opstallen?
Gulpje schreef:Gezien het feit dat je om de twee posts blijft herhalen hoe gelukkig en blij je paard is begin ik daar aan te twijfelen
Zahlina schreef:Grappig detail want ik heb ook paarden die hun hele leven al 's nachts op stal gaan en die hoeven zijn niet beter of slechter dan die van de 24/7 paarden.
Hebben die van mij dan zulke goede voeten?
En hoe rijmpt een gedeeltelijk stal paard in het principe van NB en 24/7 buiten?
Zahlina schreef:Nu hou ik duw wel een groot gedeelte van mijn paarden 24/7 buiten met loopstal, verharding en droge harde zand grond dus zijn bij mij wel de juiste omstandigheden om NB te doen waarschijnlijk.
Maar aan de andere kant hou ik mijn paarden op een voor hun redelijk natuurlijke wijze maar hun hoeven moeten nog steeds als individu behandelt en bekapt worden omdat ze allemaal hun eigennaardigheden hebben.
Een kennis van mij doet haar paarden NB maar dan met behulp van mijn vriend/smid, ze doet het heel erg netjes maar eens in de zoveel tijd moet mijn vriend de zool zel iets uitsnijden omdat haar paard anders echt niet meer wil lopen.
Draagrand bij traditioneel is ook niet alleen de hoefwand maar ook de witte lijn doet nog mee en een klein stukje van zool die aan de kant van de witte lijn zit.
Nogmaal ik heb niets tegen het zelf onderhoud van de hoeven in samenwerking met een kundige begeleider, kan het alleen maar aanmoedigen maar stromingen zoals A&A die naar buiten toe brengen + het prutswerk wat we hier hebben mogen aanschouwen vind ik dus helemaal niets te maken hebben met kundigheid en inzicht.
Zahlina schreef:Nee Opala een heel groot verschil met NB want het uitgangspunt ligt werelden uitelkaar.
Bij mijn paarden is het uitgangspunt hun eigen hoefjes, de benen, de beweging, de stand en de rest wat mee telt.
Bij Nb is het uitgangspunt de hoeven van een kudde los lopende paarden in Amerika.
En voor mij zit daar dus een wereld van verschil in.
Citaat:Het is nog niet zo lang geleden dat er voor het eerst op wetenschappelijke wijze grootschalig onderzoek is verricht op wilde paarden: Tot de ontsteltenis van de onderzoekers was de hoefvorm en het gebruik van de hoef totaal anders dan wat men altijd had aangenomen. Bij alle onderzochte paarden was de vorm van de hoeven hetzelfde, maar beslist anders dan het model dat we bij onze gedomesticeerde paarden nastreven.
Zahlina schreef:Nadya, ik denk dat we het daar allemaal wel overeens zijn maar het blijft een feit dat deze hoeven gedaan zijn door een van de cursusgevers en dat deze toch wel graag van andere wil horen hoe hij het heeft gedaan.
Als mijn vriend voor een paard staat met heel veel problemen en hij weet niet goed wat te doen dan begint hij er niet alleen aan, gaat bellen met bevriende smeden en doet ik paard dan ook onder en met begeleiding van deze smeden die al heel lang in het vak zitten en vaak meer ervaring hebben met problemen dan mijn vriend.
Zahlina schreef:Oke opala, laat ik het dan zou zeggen.
A&A en PN werken vanuit het principe van de mustanghoef.
Het is nog niet zo lang geleden dat er voor het eerst op wetenschappelijke wijze grootschalig onderzoek is verricht op wilde paarden: Tot de ontsteltenis van de onderzoekers was de hoefvorm en het gebruik van de hoef totaal anders dan wat men altijd had aangenomen. Bij alle onderzochte paarden was de vorm van de hoeven hetzelfde, maar beslist anders dan het model dat we bij onze gedomesticeerde paarden nastreven.
Kan zijn dat ik de plank helemaal mis sla maar dan ben ik niet de enige daar bovenstaande qoute afkomstig is van HN.
Zahlina schreef:Eug geen idee daar ik niet kan beoordelen wat mijn vriend zou doen met deze hoeven daar ik niet mee ga met hem terwijl hij aan het werk is en vooral omdat ik hier niet over een bepaalt probleem heb maar over een casus waarin ik niet met voorbeelden kom![]()
Wil alleen aangeven dat als een smid tegen problemen aanloopt deze ook niet alleen verder gaat prutsen indien hij het niet vertrouwt doorvoor heeft hij collega's en paardenartsen waar hij mee samenwerkt.
Waar gaan A&A heen als ze info willen hebben?
Dan plaatsen ze de foto's gewoon op internet en verwachten daar reacties op van mensen die ook niet verder zijn opgeleid.
Daarnaast wordt niet het hele geval bekeken maar alleen de voeten.
Als jouw bekapper het niet meer weet waar kan hij zijn kennis dan verbreden?
Het is helemaal niet erg om niet voor alle problemen een oplossingen te weten want er zijn gewoon een hele hoop problemen waar wij als parden eigenaar niet aan willen denken maar die een smid toch wel tegen kan komen.
opala schreef:Dan wordt je gewoonweg monddood gemaakt.
Ik wens jou ook een hele fijne tijd met je paarden. Doe je vriend de hartelijke groeten.