Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yinari schreef:Dit vind ik een wereldplan, dit moet echt gaan gebeuren omdat de algemene hoefkwaliteit zo erg sterk kan verbeteren (want die is nu vaak bedroevend slecht, hoewel dat ook door leefomstandigheden veroorzaakt wordt).
Cowgirl schreef:Jammer genoeg zijn hoefschoenen voor rugpatienten zoals ik geen optie.
Dat is nog een punt die PN vergeet, sommige mensen zijn gewoon medisch gezien niet in staat de voeten zelf bij te houden. En stappen daarom (noodgedwongen) over op beslag.
Isapaardje schreef:Maar hoeven vijlen/bijhouden is inderdaad wel enorm slecht voor de rug. Mijn rug is ook niet alles en in combinatie met dat kleine paardje van mij met haar harde hoeven is het zelf bijhouden inderdaad soms een ramp. Vandaar dat ik meestal maar 2 hoeven (voor of achter) per keer doe.
Citaat:Wat in een ideale wereld zou moeten gebeuren...... enz
Isapaardje schreef:Overigens op PN zitten ook mensen die zelf nooit bekappen vanwege een of ander medisch probleem. Deze bekappen derhalve de makkelijk in de hand te nemen 'dode' hoeven, al zittend op een gemakkelijke kruk of stoel.
Zo doe je toch 'praktijk'ervaring op om adviezen te kunnen geven als mensen een foto plaaten of vraag stellen over de hoeven van hun paard
Yinari schreef:Maar wel goed voor het paardenwelzijn en dat vind ik toch een stuk belangrijker dan of jij het saai vind of niet.
opala schreef:We kunnen heel veel van elkaar leren, ook door elkaar te corrigeren.
suleilitha schreef:Ik denk ook niet dat je daar iets over terug zult lezen, nee.
Ik had hier in dit topic een link neergezet die verwees naar http://www.paralelli.eu/
waar kritisch maar met zeer zeer veel kennis van zaken uitspraken staan over NB en NH die er niet om liegen.
Via ondergrondse tunnels onder de wandelgangen door weet ik wel dat deze link is overgenomen op de site van PN, maar hier werd er door de fanatici van het NH gebeuren niet eens op gereageerd.
Hoe bedoelt u, oogkleppen? (zelf begin ik te denken dat binnen de hele NH religie niet de paarden oogkleppen dragen, maar hun mensen waar ze mee zitten opgescheept!!!!!)
Yinari schreef:Maar wel goed voor het paardenwelzijn en dat vind ik toch een stuk belangrijker dan of jij het saai vind of niet.
Als we het over puur uiterlijke kenmerken hebben geef ik je gelijk, maar in dit geval is het alleen maar functioneel en prettig voor de uiteindelijke nakomelingen (en hun baasjes)
Jannepauli schreef:Hmm.. ik vind dit helemaal geen wereldplan, laat staan een ideale wereld![]()
Eenheidsworst, perfectie .. de onfeilbare mens, het ideale paard .. hmm, laat maar. Zo liggen er ook perfect glimmende appeltjes in de supermarkt, geen vlekje te bekennen. Als het niet vanzelf gaat, dan selecteren we, fokken de ongemakjes eruit. Aan welke filosofie doet mij dat toch denken?
Isapaardje schreef:Cowgirl schreef:Jammer genoeg zijn hoefschoenen voor rugpatienten zoals ik geen optie.
Dat is nog een punt die PN vergeet, sommige mensen zijn gewoon medisch gezien niet in staat de voeten zelf bij te houden. En stappen daarom (noodgedwongen) over op beslag.
Ik wil hier helemaal niet de hoefschoenen promoten hoor, maar wil wel opmerken dat de easyboots echt easy aan te trekken zijn. Voet naar voren trekken, schoen er overheen schuiven en klak het ding zit al. Hoeven uitkrabben is in principe veel zwaarder.
De Smitjes aantrekken kost wat meer werk en tijd; geef ik zonder meer toe. En andere hoefschoenen weet ik niet.
Maar hoeven vijlen/bijhouden is inderdaad wel enorm slecht voor de rug. Mijn rug is ook niet alles en in combinatie met dat kleine paardje van mij met haar harde hoeven is het zelf bijhouden inderdaad soms een ramp. Vandaar dat ik meestal maar 2 hoeven (voor of achter) per keer doe.
Overigens op PN zitten ook mensen die zelf nooit bekappen vanwege een of ander medisch probleem. Deze bekappen derhalve de makkelijk in de hand te nemen 'dode' hoeven, al zittend op een gemakkelijke kruk of stoel.
Zo doe je toch 'praktijk'ervaring op om adviezen te kunnen geven als mensen een foto plaaten of vraag stellen over de hoeven van hun paard
Kymalin schreef:Jannepauli schreef:Hmm.. ik vind dit helemaal geen wereldplan, laat staan een ideale wereld![]()
Eenheidsworst, perfectie .. de onfeilbare mens, het ideale paard .. hmm, laat maar. Zo liggen er ook perfect glimmende appeltjes in de supermarkt, geen vlekje te bekennen. Als het niet vanzelf gaat, dan selecteren we, fokken de ongemakjes eruit. Aan welke filosofie doet mij dat toch denken?
Dan bekijk je het, denk ik, toch teveel van 1 kant; nl de cosmetische kant/uiterlijk. Maar wat dacht je van andere zaken die erfelijkheid zijn en dan doel ik op zaken als spat, ocd, hartkwalen etc. Minishetjes met bokhoefjes en ga zo maar door... Kijk we hoeven niet allemaal Black Beauty, zoveel mensen, zoveel wensen, maar wat iedere paardeneigenaar volgens mij wel graag wil is een (zo) gezond mogelijk paard dat zonder pijn ongecompliceerd een jaartje of dertig mag worden.
Jannepauli schreef:Ik kan me voorstellen dat je vermoedt dat ik zo denk, maar het tegendeel is waar.
Het gaat mij niet om de buitenkant. Ik zie het meer als een ethische kwestie. Want, hoe "maakbaar" is ons leven? Of dat van onze paarden. En moeten we dat nu in alle gevallen willen?
Isapaardje schreef:Zouden we er dan niet gelijk beter ijzers of schoenen onder kunnen fokken
(grapje)