De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:35

JoviBan schreef:
Poeh, ik vind een halve cm ook wel erg veel hoor! Rolleyes

Zelf heb ik hier trouwens niet mee te maken gehad. Mijn paard heeft van nature lage hielen, en daar hebben we nooit iets van af gehaald.

Dat bedoelde ik dus met snijden en volgens mij vijl je ook niet zomaar een halve cm weg, dus had ik het toch goed gelezen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:38

opala schreef:
Nee dat wil ik niet. Je kunt wikken en wegen blijven en besluiten iets niet te doen, maar om dan overgaan tot het neerhalen van iets. Ik vraag mij af wat er aan vooraf gaat, voordat iemand dat doet. Je moet toch echt wel een verbitterd mens zijn. Trouwens je commentaar op iets hebben, da's makkelijk, maar nu erachter zetten hoe het wel moet, dat wordt denk ik een stukje moeilijker.

Kijk en daarom laat ik ook een opgeleide smid bij mijn paarden komen.
Ik heb zelf ook een dochter van Gvardeika en dat zijn echt geen hoeven die ik zelf ga doen, de kennis is wel aanwezig maar de moed niet.

Ik haal helemaal niets neer maar stel vraagtekens bij de dingen die veel mensen zomaar overnemen.
Ook met mijn eigen smid (vriendlief) heb ik vaak een discussie waarom iets zo wordt gedaan, juist daar leer ik van en het houd je scherp.

Het blad De hoef lees ik altijd van voor tot achte ruit, juist omdat daar nieuwe theorien en materialen worden geschreven, je bent als mens nooit uitgeleerd.
Maar juist de vragen en bemerkingen die ik na aanleiding van een gelezen stuk heb bespreek ik zodat ik er nog meer van leer en foutieve denkwijze kan achterhalen (foutieve gedachtens van mij).
Van alles en iedereen valt te leren, ik weiger alleen zomaar dingen aan te nemen.

Tja en dat ik nu toevallig een probleem geval ken daar kan ik toch niets aan doen...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:40

Kymalin schreef:
Volgens mij ben jijzelf degene die hier steeds de dingen in de ruziesfeer probeert te trekken Opala, niemand heeft het over neerhalen van TB of NB.

Nee dat lijkt zeker maar zo.

NB werkt bij mijn paard, waarom niet bij een ander paard? Ik heb geen kennis, ben leek, er zijn vakmensen voor, heb net nog geen 2 linkerhanden. Zo geweldig kan ik toch niet zijn, dat het mij wel lukt Knipoog . Of toch? Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:44

Opala, ik geef het op; jij bent degene die alles weet en kan ok?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:44

Oké Cool

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:49

Misschien moet ik een eigen cursus gaan opzetten. Het theoriegedeelte zet ik dan hier neer, zodat jullie alles kunnen corrigeren, gebaseerd op jullie praktijkervaring Clown

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:40

opala schreef:
Nee dat lijkt zeker maar zo.

NB werkt bij mijn paard, waarom niet bij een ander paard? Ik heb geen kennis, ben leek, er zijn vakmensen voor, heb net nog geen 2 linkerhanden. Zo geweldig kan ik toch niet zijn, dat het mij wel lukt Knipoog . Of toch? Haha!

Geen idee, maar het is zeker een feit dat het niet voor elk paard werkt, dat is nu toch al bewezen?Daar kan je echt niet meer omheen, dat is een feit!
maar goed dat het voor jou paard werkt...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:46

Nashke schreef:
Geen idee, maar het is zeker een feit dat het niet voor elk paard werkt, dat is nu toch al bewezen?Daar kan je echt niet meer omheen, dat is een feit!
maar goed dat het voor jou paard werkt...

Hoezo is dat bewezen. Je hoeft tabblad "Beweging en hoefverzorging" maar op te slaan, dan zou het bewezen zijn dat TB niet voor elk paard werkt Clown

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:47

Ik geloof er ook in dat tb niet voor elk paard werkt...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:48

Maar is het dan niet zo dat elk paard zijn eigen aanpak vereist???
Of gooien we ze allemaal maar op 1 grote bult en behandelen we ze allemaal het zelfde???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:24

Ik denk ook dat je goed moet kijken naar wat voor een paard het is, wat de eigenaar ermee doet en hoe hij/zij gehouden wordt, hoor. Geen paard is hetzelfde.

Bij Sam werkt NB beter en het past toevallig ook beter bij mijn eigen persoonlijkheid. En bij een ander past weer beter TB. Nou, prima toch?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:28

Ik denk dat veel mensen een paard met een doel kopen en dat het paard koste wat het kost aan dat doel moet voldoen.
Ongeacht of het dier er wel plezier mee heeft.
En ja als dan de eigenaar op drift raakt...

Maar kijk ik ben helemaal niet tegen ijzers, kunnen prima werken en veel paarden zijn er mee geholpen (zo ook tot nu toe die van mij, en mijn eerste paardje).
Toch gaat mijn paard straks zonder ijzers om te kijken of dit beter is voor zijn hoeven.
Kan zijn dat ik over een jaar zeg super maar kan ook zijn dat dan het huilen naderder dan het lachen staat..

Zo zijn er ook mensen die het niet op ijzers hebben maar wel degenlijk de noodzaak ervan in zien als een paard echt niet zonder kan..

Op zo'n moment denk je niet aan je zelf maar aan de belangen van je paard.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:02

Zahlina schreef:
Of gooien we ze allemaal maar op 1 grote bult en behandelen we ze allemaal het zelfde???

Dat is nu een feit: elke hoef heeft zelfs een eigen aanpak. Je kunt regeltjes volgen, maar uiteindelijk bepaalt de hoef wat en hoe het wil. Het zelfcorrigerend vermogen van de hoef. Het klonk mij ook als te mooi om waar te zijn, maar ik zie het in praktijk gebeuren.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:10

[quote="Nashke"
maar goed dat het voor jou paard werkt...[/quote]

Volgens mij werkt in principe elke methode voor elk paard, zolang je je maar niet teveel vasthoudt aan de uitgangspunten.
-als NB-er dien je indien nodig meer richting TB te gaan. Sommige paarden hebben gewoon een randje hoefwand nodig of een iets hogere hiel.
-als TB-er dien je indien nodig op te schuiven richting NB. Hier geldt precies hetzelfde.
-het paard, het gebruik ervan en manier van houden bepalen waar je uiteindelijk moet gaan zitten. Het doel is van beide werkwijzen hetzelfde, namelijk een goedlopend paard. Belangrijke factor is verder hoeveel geduld een eigenaar heeft. Soms betekent overstappen op NB best wel een lastige overgang. Niet iedereen wil dat.

En zoals reeds eerder gezegd is het verschil vaak theoretisch veel groter als in de praktijk. De gemiddelde Belg of Tinker met platvoeten loopt zonder ijzers al op de straal als je deze niet wegsnijdt. Het verschil tussen NB en TB beperkt zich dan vaak tot het wel of niet bijsnijden van de straal en het al dan niet een flinke afronding maken.

Groet,
Simon

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:24

Deighton schreef:
Volgens mij werkt in principe elke methode voor elk paard, zolang je je maar niet teveel vasthoudt aan de uitgangspunten.
-als NB-er dien je indien nodig meer richting TB te gaan. Sommige paarden hebben gewoon een randje hoefwand nodig of een iets hogere hiel.
-als TB-er dien je indien nodig op te schuiven richting NB. Hier geldt precies hetzelfde.
-het paard, het gebruik ervan en manier van houden bepalen waar je uiteindelijk moet gaan zitten. Het doel is van beide werkwijzen hetzelfde, namelijk een goedlopend paard. Belangrijke factor is verder hoeveel geduld een eigenaar heeft. Soms betekent overstappen op NB best wel een lastige overgang. Niet iedereen wil dat.

En zoals reeds eerder gezegd is het verschil vaak theoretisch veel groter als in de praktijk. De gemiddelde Belg of Tinker met platvoeten loopt zonder ijzers al op de straal als je deze niet wegsnijdt. Het verschil tussen NB en TB beperkt zich dan vaak tot het wel of niet bijsnijden van de straal en het al dan niet een flinke afronding maken.
Groet,
Simon

helemaal waar, volgens mij snijd mijn tb'er zelf niet in de straal, ik heb het hem bij mijn paard alleszinds nooit zien doen.
Hij raadde mij zelf ook aan om eens zonder ijzers te proberen...
In de winter hebben we hem dan even terug op ijzers gezet(alleen vooraan) omdat de hoeven 'scheef' afsleten, aangezien er geen bak ter beschikking was en ik dus alleen kon gaan wandelen waar ik vaar over asfalt moest. Na de winter dan weer zonder ijzers gezet.
Daaraan zie je dus duidelijk dat mijn smid ook liever geen ijzers ziet,
maar als het nodig is, is het nodig

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:43

Nashke schreef:
Daaraan zie je dus duidelijk dat mijn smid ook liever geen ijzers ziet,
maar als het nodig is, is het nodig

Hoi Nashke,

Ik vind de discussie wel of geen ijzers veel belangrijker als de discussie over de manier van bekappen op zich.
Ik moet wel zeggen dat ik erg veel paarden van de ijzers af haal, waarvan is gedacht dat het noooooit zou kunnen.
En in de praktijk blijkt die overgang vaak veel makkelijker als de mensen denken.
Deels omdat de smid dat heeft gezegd, maar ook vaak omdat de mensen zelf zo vastzitten in die gedachte.
Onlangs werd ik uitgemaakt door dierenbeul, omdat ik als bekapper geen ijzers doe Haha!
het was werkelijk misdadig dat ik paarden zonder ijzers liet lopen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:53

Op straat werd ik een keer bedreigd dat ze de DB zouden bellen als ik nog 1x zonder ijzers voorbij zou komen Gaaaap

Op dat stuk ging ik altijd maar even door het gras Cool voor de lieve vrede.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:58

Deighton schreef:
Onlangs werd ik uitgemaakt door dierenbeul, omdat ik als bekapper geen ijzers doe Haha! het was werkelijk misdadig dat ik paarden zonder ijzers liet lopen..

Maar zo word ik dus ook uitgemaakt voor een beul omdat ik er voor kies om wel ijzers te gebruiken als ik dit nodig acht en dat het misdadig is dat ik mijn paard op ijzers laat lopen...

Ieder paard zal iedere keer weer opnieuw bekeken moeten worden, de communicatie tussen ruiter/DA/Hoefsmid/Fysio/ostreopaat/ect bepaalt wat er nodig is en niet een of andere stroming in het bekappen.

Maatwerk is de oplossing.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:16

haha, ik kreeg ook altijd opmerking als ik op wandel was met mijn paard, waarom ik in godsnaam geen ijzers onder mijn paard had? Als ik dan antwoord omdat hij deze niet nodig heeft word ik wel erg raar aangekeken Clown

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:18

haha, als wij met hoefschoenen langskomen worden we ook raar aangekeken hoor. Bij ons op de manege hadden ze er zelfs nog nooit van gehoord..... Hoe bedoel je interesse in nieuwe ontwikkelingen...
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 20-03-07 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:22

Ik heb gelukkig nog nooit opmerkingen gehad over dat ik met mijn paard ijzerloos over de weg wandel. Als iemand er wel opmerkingen over maak (bv. als ik straks een stuk over de weg rij om het bos en de hei op te kunnen), haal ik mijn schouders op. Dat soort onwetendheid, daar ga ik mijn energie niet aan verspillen. Dat is in mijn ogen zowat hetzelfde als dat gezeur over of je paard zielig is als 'ie buiten staat, daar ga ik ook niet meer op in.

En hahaha, hoefschoenen! Daar hebben ze bij mij op de stalling ook nog nooit van gehoord. Toch wel erg apart eigenlijk. Ja

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:36

CCCCorine schreef:
Bijvoorbeeld door het verbieden van cursussen die suggereren dat je na enkele dagen wel zelf aan de hoeven van je paard kunt gaan rotzooien.

Misschien kan er uiteindelijk zelfs wettelijk iets geregeld worden, zodat alleen echte, gediplomeerde hoefsmeden nog aan paardenhoeven mogen komen. Een NB-er kan die opleiding ook gewoon volgen, dus waarom niet?

Ik heb een beter idee, NB ook opnemen in de officiele opleiding, zodat NB en TB geintegreerd worden Lachen Tjonge...dat zou de ideale wereld zijn Knipoog
Ik blijf dit soort topics een vreemd fenomeen vinden, er zijn tig topics over hoefsmeden die een paard vernagelen etc.etc. en nooit wordt daar de methode bekritiseerd, gaat het over NB, dan is niet degene die bekapt heeft een 'slechte' bekapper maar deugt gelijk de complete methode niet meer Verward

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:37

opala schreef:
Zahlina schreef:

Dat is nu een feit: elke hoef heeft zelfs een eigen aanpak. Je kunt regeltjes volgen, maar uiteindelijk bepaalt de hoef wat en hoe het wil. Het zelfcorrigerend vermogen van de hoef. Het klonk mij ook als te mooi om waar te zijn, maar ik zie het in praktijk gebeuren.

Maar waarom dan met NB de hoefstand (en beenstand) veranderen??

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:50

Juist!spijker op de kop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:00

griebels schreef:
Maar waarom dan met NB de hoefstand (en beenstand) veranderen??

Dit kan nodig zijn bij paarden waarbij de hoefstand niet meer juist is. Bijv. bij paarden waarbij de hielen te hoog zijn gehouden en die niet uit zichzelf hebben kunnen slijten (vanwege altijd zachte ondergrond, altijd ijzers e.d.). Deze te hoge hielen zou je dus geleidelijk aan (zowel in mm's als in tijdsbestek) lager kunnen zetten, terug naar de oorspronkelijke (natuurlijke) stand.

(Hiermee zeg ik overigens niet dat alle paarden lage hielen zouden moeten hebben, dus schiet me hier niet op af Cool .)