[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:00

maaike van de vis Wel erg zeg van je paardje, toen ik het hoorde storte ik ook meteen in.

Mijn haflinger heeft ook ernstige/ zware spat, maar haar gewrichtsspleten zijn daardoor wel zo goed als dicht gegroeid (en ze heeft dus ook totaal geen last).
De DA adviseerde mij om zeker gewoon lekker te blijven rijden enzovoort, en ze springt nu gewoon elke maandag met mijn verzorgster mee in de springles (niet super hoog hoor) en vind dit geweldig en voor de rest dressuren we en rijden we lekker buiten.

Dus als ik jou was zou ik toch nog wat meer informatie vragen bij de DA over je spat, veel succes ermee en sterkte Ach gut

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:21

hasten schreef:
Heeft er hier iemand ervaringen of weleens gehoord van Anette de Vogel ??

Jawohl. Bij mij op stal hebben ze erg goede ervaringen met haar. Als je info wilt of telefoonnummer moet je me maar effe pb'en.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:03

Je hebt pb. Lachen

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 09:03

Bedankt voor jullie reacties.
Dankij dit topic weet ik dat spat niet het eind van de wereld hoeft te zijn!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:14

4EverHobbes schreef:
hasten schreef:
Heeft er hier iemand ervaringen of weleens gehoord van Anette de Vogel ??

Jawohl. Bij mij op stal hebben ze erg goede ervaringen met haar. Als je info wilt of telefoonnummer moet je me maar effe pb'en.

Vertel, vertel...
Wat doet of kan zij dan dan? Ik heb nog nooit van haar gehoord en heb toch heel wat afgespeurd.

Graag in dit topic reageren, zodat anderen ook iets met de info kunnen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:34

Ik ben ook inderdaad wat er is met Anette de Vogel Haha!

Even een andere vraag misschien weten jullie het.
Sinds kort voer ik mijn haf als voedingsuplement glucosamine in tablet vorm 2 tabletten per dag bij, dit haal ik bij de kruidvat vandaan (dus gewoon voor mensen).
Ik heb het gevoel dat het helpt.

Maar nu hoorde ik van iemand van stal dat paarden tabletten niet opnemen in het lichaam, weten jullie hier iets meer van.
Want ik heb dus een kans dat dit er toch niks mee te maken heeft.

Ook voer ik trouwens elke dag ook nog Omega olie bij van NAV.

Weten jullie hier misschien iets vanaf met de opname?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:33

Hallo Zamero, van mijn DA gehoord dat paarden sowieso geen kunstmatig geproduceerde vitaminen opnemen, de spuiten, koeken, e.d. schijnt geen zin te hebben. Op onze geldboompjes na dan...
Wel zegt ze dat concentraten werken. Ik zelf heb inmiddels de Concentrate van Vitals gebruikt waar borium (goed voor de botten) en andere mineralen en spoorelementen in zitten.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:53

En Less, heb je paardje daar baat bij?? En wat zijn concentrate dan precies??

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:56

Maar als paarden geen kunstmatig geproduceerde vitamenes opnemen, dan heeft biks voeren toch ook geen zin..? Misschien bedoelde je veearts dat het geen zin heeft, omdat het vaak niet nodig is om extra vitamines bij te voeren? Mijn veearts raadt aan om mijn paard glucosomine te geven. Hij heeft er niet bijgezegd in welke vorm, maar ik neem aan dat die van de paardendrogist goed voor paarden is (hopelijk). Dat is poeder vorm. Daarbij geef ik dan teunisbloemolie en omega olie van naf, omdat dit de opname van glucosamine bevorderd. Je moet eerst een vrij hoge dosis geven om zo de te korten aan te vullen. En daarna kan je op de normale dagelijkse dosering overstappen. Zelf denk ik niet dat het uitmaakt of het in tabletvorm is of niet. Je kan een tablet ook vergruizen en dan heb je toch ook poeder Haha! Weet alleen niet de hoeveelheid ed afgestemd is op paarden bij tabletten voor mensen. Misschien weet je veearts dat?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:23

Mijn veeartsen (holistische en gewone veearts) adviseren ook allebei wel om glucosamine te geven. Poeder of vloeibaar, dat maakt volgensmij niet uit..

Evita krijgt de poedervorm van de Groene Os en reageerd daar heel goed op. Als ik stop zie je duidelijk verschil, dan gaat ze slechter/stijver lopen.
Ze heeft ook een tijdje Radical gehad, dat was een vloeibare vorm met glucosamine en duivelsklauw, maar op die van de groene os reageerd ze beter. Nu geef ik haar glucosamine complex van de groene os + elke dag 2 capsules duivelsklauwpoeder (voor mensen).

Ik moet vanmiddag opnieuw met Evita naar de kliniek. 2/3 weken geleden heb ik volgensmij in dit topic geschreven dat ze een ontsteking had als gevolg van een hoefnagel te dicht bij het leven. Helaas is dat waarschijnlijk geen hoefnagel geweest.. Zonder verband bleef ze erg kreupel lopen, terwijl ze al lang niet meer reageerde op het knijpen/kloppen op de hoef.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze door haar spat/kissing spines zo extreem kreupel heeft gelopen, dus ze gaat nu nog verder onderzocht worden.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:31

Bedankt maar weer allemaal, dan blijf ik gewoon door voeren.

Ireentjuh
Dat is niet zo mooi, maar hopen dan dat erg niks ernstigs uit komt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:33

Ik heb ook nog een vraag.
5 Weken geleden is bij Moon spat geconstateerd, wat ik ook op bokt heb gezet, waarna hij dat infuus met Tildren heeft gekregen.

Nu ben ik net terug van een 2- weekse vakantie en toen ik Moon weer zag lopen, schrok ik me een ongeluk!! Hij loopt echt zeer slecht! Stap valt het mee, maar we moeten ook 2x 3 minuten draven en ik stond gewoon op het punt om 'm weer op stal te zetten!! En de dag erna was het ineens weer stukken beter wat 2 dagen zo ging, daarna liep hij wéér slecht.

Is dit bij meer paarden die met Tildren zijn behandeld? Ik heb voor dinsdag een afspraak bij de DA, dus dan ga ik gelijk het eea vragen, maar ben benieuwd of er meer paarden zo op Tildren reageren...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:05

yvvv schreef:
Ik heb ook nog een vraag.
5 Weken geleden is bij Moon spat geconstateerd, wat ik ook op bokt heb gezet, waarna hij dat infuus met Tildren heeft gekregen.

Nu ben ik net terug van een 2- weekse vakantie en toen ik Moon weer zag lopen, schrok ik me een ongeluk!! Hij loopt echt zeer slecht! Stap valt het mee, maar we moeten ook 2x 3 minuten draven en ik stond gewoon op het punt om 'm weer op stal te zetten!! En de dag erna was het ineens weer stukken beter wat 2 dagen zo ging, daarna liep hij wéér slecht.

Is dit bij meer paarden die met Tildren zijn behandeld? Ik heb voor dinsdag een afspraak bij de DA, dus dan ga ik gelijk het eea vragen, maar ben benieuwd of er meer paarden zo op Tildren reageren...

Selena heeft dat destijds ook wel gehad. Dacht ik j*s** heb ik er wel goed aan gedaan. Ik heb ook wel de schuld gegeven aan het kreupelheidsonderzoek. Maar volgens mij moet je wel doorzetten, alles moet stukje bij beetje weer sterker worden (spieren, pezen en banden).
Draaf je aan de hand, onder zadel of aan de longe?

Van aan de longe ben ik geen voorstander omdat ze veel te veel het binnen achterbeen belasten. Aan de hand is in het begin wel mooi onbelast laten lopen. Als je straks in het programma verder bent dat je langer mag draven, zou ik het sowieso onder zadel gaan doen. Zeker ook om ze beter op het achterbeen te houden.

Yv; als ik er aan terug denk hoe het met Sel ging, dan heb je nog best een lange weg te gaan qua revalidatie, maar als het zo succesvol mag zijn als bij mijn paard, dan is het zeker de moeite waard.
Nog 1 tip; wees niet te bang. Als jezelf moet revalideren, dan zul je ook door een bepaalde grens moeten. Da's met Moon ook zo. Zolang je hem kunt motiveren met je stem-, been- en zithulpen (en dus geen zweep en of echt porren met sporen) blijf je altijd eerlijk naar je paard. En kun je echt op- en uitbouwen.

Ben benieuwd wat je da ervan zegt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:53

Ik moet gewoon een half uurtje stappen aan de hand en dan nog 1x een half uur onder het zadel, waar ik dus ook 2x 3 minuutjes in moet draven.

Hij draaft erg langzaam en valt telkens terug, hij wil gewoon écht niet. Terwijl voordat er spat was gevonstateerd hij alles voor me deed, alleen bij een korte wending merkte ik dan weleens dat het niet goed zat. Verder was er nooit wat aan de hand...

DA heeft idd ook afgeraden om ook maar iets met de longe te doen, idd door de reden wat jij ook aangeeft!

Tsja, ik had een beetje het idee dat hij nu zelf ook erkent dat er iets met hem is, omdat hij gewoon zo'n ander beeld van zichzelf geeft... Of het is weigering, omdat er verder natuurlijk niets met hem gedaan mag worden, dat hij zich zo verveelt dat hij een soort van 'staakt'? Ik heb echt geen idee, ik weet wel dat ik ontzettend schrok toen ik hem na mijn vakantie weer zag lopen!

Ik hou idd gewoon goede moed, hij draaft ook wel gewoon als ik het vraag, maar met die tegenzin... Zweep komt zowiezo nooit van pas en sporen zijn ook al een half jaar niet meer gebruikt, wat ik graag zo wil houden Lachen.

Was het maar alvast dinsdag, dan wist ik wat meer! Nu maar hopen op idd net zo'n goede afloop als bij Selena! (Ook al hebben we dan nog een lange weg te gaan...)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:56

En trouwens, nog een algemeen vraagje:

Moon wordt natuurlijk bekapt, iets waar hij wat ruimer van is gaan lopen. De DA gaf als advies om er spatbeslag onder te laten zetten. Ik vertelde hem dat hij natuurlijk bekapt werd en toen was het antwoord dat dat ook geen kwaad kon, als de hoefsmid zich maar aan bepaalde dingen hield.

Nu hij zo slecht loopt, is het misschien een idee om hem tóch nog po spatbeslag te laten zetten?? Wat is eigenlijk de precieze werking ervan? Ik weet dat het iets ontlast, maar heeft het bij alle paarden met spat ook echt zin?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:22

met spatbeslag wordt gezorgd dat het paard de hoef (en dus indirect het gewricht) gelijkmatiger gaat belasten, door middel van bijvoorbeeld een wig aan de buitenkant van de hoef. Van Nassau heeft ook een nieuw soort beslag ontwikkeld, waardoor het paard aan de middenvoorkant van de hoef gaat afrollen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:17

Hoi meiden, hoe is het ermee? Met jessie alles goed, staat dag en nacht op land, doe er verder niks mee, zie er niks aan op moment.

Het leuke nieuws, ik heb een veulentje erbij gekocht, ook een haflingertje, aishlyn heet ze.
31 aug komt ze naar me toe, samen met jessie in een inloopstal.

Afbeelding

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:32

haf_jessie Wel fijn voor je zeg en wat een schatje is het.
Mijn haffie verwacht volgend jaar ook een kleine donder ben erg benieuwd, en krijg er al ik deze zie nog meer zin in Lachen

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 15:42

Zamero, ja leuk zeg. Wou dat ook van jessie, maar ze mankeert zoveeel, als ik het moet geloven.
Ze heeft nu weer een trap gehad op rechterspronggewricht, dacht als ze geen spat heeft heeft ze het nu wel. Die sprong is al 1,5 maand dik. Heeft wel weer antibiotica gehad, maar ja

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:54

Haf_jessie, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Wat een lieverdje Knipoog !!!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:10

Voor Moon en mij ook goed nieuws: Ben vandaag terug naar de kliniek geweest voor controle en hij liep goed! Buigproef was hij verder niet gevoelig op en op harde en zachte bodem liep hij verder zo goed, dat de DA verdere foto's voorlopig even niet nodig vindt ... Wel heb ik aangegeven van de ups en downs, dus nu wil hij dat ik een filmpje opstuur waar ik met dressuurzadel aan het rijden ben en een filmpje waar ik met het westernzadel rijdt, dan kijkt hij of hij verschil aan hte lopen ziet, misschien dat die ups en downs daardoor komen..? Oh god, ik met een dressuurzadel, hij weet niet wat hij me aandoet!!

Heb weer een totaal ander schema mee, omdat hij nu hij hem weer heeft gezien, toch denkt dat Moon aan beweging nu meer gaat hebben. Hij mag weer het land op (jahoee), langzaam opbouwen... Verder m de dag longeren, stap draf en galop meenemen en de andere dagen rijden met een bepaald schema en PER SE over z'n rug rijden, komt ongeveer op 45 - 50 minuutjes uit. Wat zijn we blij

Ben niet echt blij met het dressuurzadel, maarja het is gelukkig maar voor een paar weken, tot hij zijn rugspieren weer terugheeft! Kan ik daarna gelukkig weer cowgirl zijn .

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:02

Yvv: gefeliciteerd! Fijn dat hij goed loopt en dat je alles wat meer mag gaan opbouwen Pling

Haf_Jessie: wat leuk een veulentje erbij! Hopelijk is zij helemaal gezond! Wat is de uiteindelijke diagnose van Jessie geworden? Heeft ze op diverse plekken artrose in haar lichaam of is dat nog niet bevestigd? Fijn dat ze nu in ieder geval goed loopt Ja Ga je wel weer proberen te rijden?

Twister loopt nog steeds goed Haha! Vandaag weer een sprongetje gemaakt aan de longeerlijn. Hij heeft 5 dagen stil gestaan (op de wei), dus eerst maar even longeren voordat ik er weer op ga Knipoog Dressuurrijden en buitenrijden gaat super!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 19:31

Hee jenny, wat lekker zeg dat het goed gaat met je paardje, echt super. Jessie heeft een totale botscan gehad als laatste, en daar zagen ze alleen botirritatie bij de heupen, aanhechting spier/heup. Er is dus van spat of rugproblemen helemaal geen spraken. Met infuus had ik 70 % kans dat ik weer zo kunnen rijden, maar de verzekering heeft me eruit gegooit. Ik hoop dat het met rust goedkomt. Ze staat nu lekker in de wei, en als je haar zo ziet lopen zie je niks eigenlijk. Ik vraag me ook af in hoeverre klinieken het soms goed hebben. Ben er in 4 geweest, en allemaal wat anders, is toch raar. Ik heb nu meest vertrouwen in mijn eigen oordeel. En het feit dat er verder niks als die heupen uit die scan kwam(scan is bestuderrt door professor in amerika nog)Dus ik moet maar zien hoe of wat. Ik ga ervanuit dat ik er niet meer op kan, alles wat ooit nog kan is moii meegenomen

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:10

yvv, dat is zeker goed nieuws. Geeft me weer hoop dat een tildrenkuur toch de oplossing kan zijn! Hopenlijk zet de stijgende lijn zich voort!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:39

Twister loopt onregelmatig met zijn spatbeen... Huilen

Na de behandeling met hylarulonzuur op 1 februari heeft hij niet meer kreupel gelopen, ondanks het spelen op de wei, bokken, los springen etc. Maar sinds gister loopt hij toch onregelmatig... Gelukkig alleen tijdens de overgangen en niet heel erg, maar het is toch een teken dat zijn spat toch nog actief is... Baal ontzettend!

Mijn oudste pony is ook kreupel Huilen en hij kan niet meer beter worden..(hoorde ik 2 weken terug). En ik denk dat hij wat sneller geïrriteerd is door de pijn en het afreageerd op Twister. Om hem te ontwijken, moet Twis wel eens krap draaien en ik denk dat het daardoor is gekomen, maar weet niet zeker.

Ik hoop dat Twis snel weer goed gaat lopen....want dit is wel een beetje te veel verdriet voor mij en mijn beide pony's...