Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dollemina

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:01

Wat me steeds weer opvalt in deze discussies over NB of TB is dat de NB-ers steeds weer roepen dat TB-ers niet goed voor onze paarden zorgen.
Terwijl de TB-ers alleen aangeven niet aan NB te doen maar verder niet gaan roepen dat de NB paarden niet goed verzorgd worden.
Ook al doe je niet aan NB dan wil dat nog niet zeggen dat deze paarden slecht verzorgd worden.
Mijn paarden hebben een buitenstal, gaan met zonsopgang naar buiten en met zonsondergang naar binnen. Hebben een vriendje op de wei. Altijd goed weidehooi, maar ook brokken en granenmix.
Ik heb de indruk dat mijn paarden erg gelukkig zijn. Sommige staan gedeeltelijk op ijzers en andere worden alleen bekapt. (houd ik dan ook zelf bij met de vijl). Ze krijgen 5 keer per dag eten
Ze worden ook oud, gelukkig maar. Het bewijs staat in de wei en ook mijn vorige paarden hebben een leeftijd bereikt van bijna 30 jaar.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:12

Nee Nicole... ik haal geen dingen door elkaar. Diervriendelijk paardenhouden impliceerd ook het diervriendelijk omgaan met de hoeven. Deze twee zaken, kunnen niet zonder elkaar. Wat is er nou mis aan het feit om een hoef na te streven die automatisch ontstaat bij een paard(in zijn natuurlijke leefomgeving, dus bv. niet die van paarden in de Oostvaarderplassen, want die horen daar niet)
De natuur heeft die hoeven gevormd en moeten dus goed zijn, anders waren de paarden allang uitgestorven.

Wij hier in Europa zijn nogal traditioneel ingesteld en blijven paarden behandelen zoals die behandeld werden in tijden, dat het paard alleen maar werd gebruikt als last en trekdier. Ja die hoeven konden het zware werk niet aan en stonden s'nachts in een stand en overdag voor de kar. Zware duurbelasting en te weinig tijd om de dagelijkse behoefte aan ruwvoer op te nemen. Ijzers werden uitgevonden evenals krachtvoer.

Nu deze tijden achter ons liggen en wij paarden als hobby of als sportobject houden, kunnen we weer terug naar het meest natuurlijke paardenhouden. Je zou kunnen vermoeden, dat iedereen dat dan ook gaan doen is. Maar nee hoor...we sluiten ze nog steeds op in gevangenisjes voor 23 uur. Krijgen 2 of 3x daags een plukje hooi en een paar kilo krachtvoer en we slaan er nog steeds ijzers onder, die na 8 weken(bij heel veel paarden) keurig verlegd worden, want versleten zijn ze niet.
In het uurtje dat ze er uit mogen, worden ze rondgejaagd bij het longeren of ze moeten laten zien wat ze allemaal wel niet kunnen in de rijbak. Als de eigenaar een dagje geen zin heeft, krijgt tie zelfs een rustdag...alsof hij al niet genoeg rust heeft gehad. Een dier dat geschapen is om de hele dag te lopen en bewegen, een darmstelsel heeft, dat gemaakt is om de hele dag beetjes ruwvoer op te nemen, een dier dat zich van binnenuit kan verwarmen(in tegenstelling tot de mens), een dier dat alle vitaminen zelf kan maken, een dier dat gemaakt is om van de grond te eten, een dier dat in het geheel geen eiwit nodig heeft om te kunnen functioneren, een dier dat een vacht heeft, die zich aanpast aan de seizoenen en daarom geen deken nodig heeft...daar heeft het gros van de paardenhouders in Europa schijt aan. In Amerika, Australie enz, enz zijn ze al veel verder met het natuurlijk houden en bekappen van paarden en niemand doet daar moeilijk over. Het is daar al van zelfsprekend. Over de ruggen van onze paarden worden hier vermogens verdient door krachtvoerleveranciers, dierenartsen, hoefsmeden, vitamine- en supplementenleveranciers, stalinrichtingen, maneges, dekens en andere liflafjes, terwijl een baaltje karig gras genoeg is om ze in leven te houden en goed te laten presteren. Liksteentje hebben ze wel nodig, want wij hebben mineraalarm gras.

Je verhaal over de paarden van de buren, kan ik weinig mee. Ik ken ze niet. Misschien hebben ze wel wormen of andere nare ziekten. En..ja, schoonheid is relatief. De een valt op een dikke vrouw, de ander op een dunne. Als jij dikke paarden mooi vind, hoef ik dat nog niet te vinden. Persoonlijk denk ik dat een paard niet dik en rond hoeft te zijn om het mooi te vinden. Wat is goed er uitzien? Dat bepalen wij als mensen...zoals wij zoveel hebben bepaalt. Hoeft dus niet perse goed te zijn.

Over voeding... wat zit er allemaal in biks dan? allemaal restproducten van de levensmiddelenindustrie met een veeel te hoog eiwitgehalte. Eiwitarme biks...hahaha en jij gelooft dat? Op de zak staat het minimum gegarandeerde eiwit gehalte, maar nooit het maximale. In alles zit eiwit en suikers. Granenmix eiwitarm? laat me niet lachen. Allemaal zaken waar we mee bedonderd worden. Eiwit uit grondstoffen verwijderen is een heel moeilijk en duur procede. Dat doet de meelboer echt niet hoor ! Stop je paardjes maar lekker vol met dit spul, zodat ze rond en vet worden en jij kan zeggen..wat zien ze er toch goed uit !! HG.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:26

Waarom zie je alles zo zwart/wit @adrian51?
Er zit ook nog een hele grijze massa tussen hoor.
En wie houd z'n paard nu 23 uur per dag in de stal??
Ik geloof dat er weinig bokkers zijn die zo hun paard houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:34

Ach, zwart/wit is zo veilig om mee te werken, fijn voor mensen met hokjesgeest. Dat er een grote grijze massa is, wordt niet eens geregistreerd, want als het niet wit (=goed) is, dan is het DUS zwart. Hoef je lekker niet na te denken Duivel

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:38

Haha! Haha!
Jij hebt het goede antwoord

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:43

Oeii wat gaan jullie snel met deze discussie, ben weer bijgelezen maar wilde hier toch nog even op reageren:

briandylan schreef:
Adrian51 schreef:
@ Spiky Blue

Jij zei "Ik heb daaruit mijn conclusies getrokken en ben van mening dat sommige dingen best goed kunnen zijn, maar niet voor alle paarden! "

Hoi,
Dus ik begrijp dat je geen dingen aan je klanten adviseerd die GOED kunnen zijn. Beetje raar..vind je niet ? De paarden van je klanten hebben er toch baat bij, dat ze door een "vakman" goed worden geadviseerd ? Begin nou eens de eigenaars van paarden, die er volgens jou geschikt voor zijn, te VERTELLEN over NB. Kunnen ze toch zelf de keus gaan maken. HG
Ik denk dat hij dan meer bedoelt dat er de nadruk word gelegt op de bewegingsruimte , dat is namelijk ook het gene waar ik ookvoor ben als hoefsmid.
Maar zal ik niet adviezeren om een paard door een NB te laten doen omdat een hoop dingen tegen draads zijn met wat ik doe tijdens het bekappen.En de keuze ligt altijd bij de eigenaar ook als ik een negatief advies geef.We leven in een vrij land hoor,
[b]

@ Adrian51: Ik zei: sommige dingen, niet het NB in zijn geheel dus dat adviseer ik niemand inderdaad. De meeste van mijn klanten weten wat NB is, en als ze ernaar vragen zeg ik: kijk maar op de site-die-niet-genoemd-mag-worden, als je vragen hebt kom je maar. Maar ik doe het op deze manier.
@ Briandylan: Ik ben geen hij. Net als jij. En dat rijmt. Clown

Over het adviseren van klanten: veel hoefsmeden die ik ken, in ieder geval zoals mijn vroegere stagesmid, geven altijd eerlijk advies. Ik ook, als me iets opvalt overleggen we dat en ik ga vaak kijken hoe mijn klanten op het paard zitten, loop altijd even langs de stal en de paddock om te kijken hoe/wat/waar met het paard. Het hoort er allemaal bij, en ik denk dat veel smeden het (gedeeltelijk in ieder geval) met me eens zijn. Wat de klant verder met het advies doet is geheel aan hem/haar. Hun keus.
Het is nog het allermoeilijkste bij bevangen Shetlanders met eigenaren die er niks vanaf weten. Ik leg geduldig uit wat er aan de hand is, hoe het kan komen en wat ze eraan kunnen doen, en geef wat sites op waar ze het rustig na kunnen lezen. Vervolgens maak ik een stappenplan voor de pony. Dan ga ik met een tevreden gevoel naar huis, best wat tijd ingestoken, en een week later hoor dan ik dat de pony gewoon biks krijgt en dat er verder nog NIKS gebeurd is. Dat is zo frustrerend! Kan je je dat voorstellen, Adrian51? Dit komt vaak voor. Op een gegeven moment ga je toch denken: ze snappen het toch niet. Ze doen er toch niets mee. Ze kijken toch niet op internet. Ze bellen toch de dierenarts niet. En toch doe ik het weer voor de pony! Dus zeg nou alsjeblieft niet dat hoefsmeden zo, rits rats, pony bekappen en klaar.. Er zijn er zo veel die zo niet werken en met hart en ziel dit werk doen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:44

Hoi doei, ik probeer nog steeds bij te lezen, maar dat lukt niet erg. Het is druk op het werk Clown

Mijn commentaar volgt vanavond of ergens in het weekend.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:01

@dollemina

Hoi,
Ik heb juist geprobeert mijn standpunten uit te leggen aan de hand van feiten. Weleens op pensionstallen geweest in de Randstad bijvoorbeeld? Eindeloze gangen met boxen waarvan de eigenaren na hun werk een uurtje komen rijden? Daar doel ik op en niet op de geluksvogels met een stalletje en weitje aan huis of bij een boer. Ik weet ook wel dat dit soort paardenhouden niet zomaar veranderd kan worden. Het doel van dit soort discussies moet zijn dat bij veel paardenhouders een klein stemmetje moet gaan zeggen..."een beetje gelijk hebben ze wel' HG.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:09

@adrian,
waarom val je dan de bokkers hiermee lastig?
Is het dan werkelijk zo slecht gesteld met de paardenhouders in de randstad?
Een tiental jaren geleden was er hier in west-brabant een invasie aan paardenhouders uit zuid-holland (Rotterdam en Dordrecht)
Je wilt niet weten hoeveel randstadters er hun paard in Brabant hebben staan.
Ik heb het geluk mijn paarden aan huis te hebben en voel me dus een gelukkig mens.
Ik zou zelf ook niet graag in een blokkendoos willen wonen in een stad.
Nee, geef mij het platteland maar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:40

@Dollemina: Je staat toch niet zo ver buiten de maatschappij dat je niet weet dat er nog heel veel manege's cq pensionstallingen zijn zonder weidegang of mogelijkheid om de paarden langer dan een uurtje per dag buiten te laten lopen. Als alle mensen van zo'n pensionstal naar een stalling met weidegang willen is daar niet eens ruimte voor.

Mijn paard heeft ook jaren zo gestaan, en de stallen waar ik gestaan heb, doen het nog steeds zo...

Het is alleen maar goed dat mensen daarover nadenken Ja

Overigens is het voor mensen met een fulltime baan die ook nog naar hun paard willen niet echt te doen om van bijv. Den Haag of Amsterdam iedere dag naar Brabant te rijden. Dus die paarden staan vaak op een pensionstalling aan huis.

Er is zelfs in Den Haag midden in de stad een manege, pas nog in het nieuws geweest vanwege renovatieplannen. Nu weet jij vast ook wel dat er midden in Den Haag geen weilanden liggen Clown En zo zijn er meer stalletjes..

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:49

Is het werkelijk zo slecht gesteld dan met de pensionstallen in de randstad?
Ik zou zo niet eens een paard willen hebben.
Ik heb niet de indruk dat deze mensen op Bokt zitten.
Dus dan wordt er volgens mij tegen de verkeerde mensen aangeschopt.
Paarden horen gewoon niet de hele dag op stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:11

dollemina schreef:
Ik heb niet de indruk dat deze mensen op Bokt zitten.
Dus dan wordt er volgens mij tegen de verkeerde mensen aangeschopt.
Paarden horen gewoon niet de hele dag op stal.
Ik heb de indruk dat die mensen wijzelijk hun mond dicht houden Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:37

Zouden ze dan nog meelezen? Dat betwijfel ik namelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:49

Ik ook Lachen
Maar die nijging krijg ik ook wel zo langzamerhand Knipoog

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:51

@ dollemina

Je doet je naam geen eer aan. Het waren in de jaren 60/70 de Dollemina's die juist tegen alles ingingen wat traditioneel was.. en als je je als Bokker(is dat een apart soort mens?) lastiggevallen vindt, dan reageer je toch niet en ga je toch lekker op een ander topic, negatief lopen doen. Alles wat ik zeg vindt je toch onzin.. HG

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:55

@adrian,
Het gaat er niet om of ik alles onzin vind wat je zegt (is helemaal niet waar), maar volgens jou is er maar 1 waarheid en dat is de jouwe.

Je bent gewoon een "eigenwijze" bokker aan het worden die aan het doordrammen is. Frusty
Gewoon alles wat meer relativeren zou jou niet misstaan. Knipoog

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:16

@dollemina

Nee hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht. Ik dram niet door, ik vertel alleen hoe ik erover denk, net als jullie. Ik denk echter dat mijn argumenten beter zijn dan die jij aanvoert. Is mijn verhaal dan echt zo moeilijk te bevatten? Feiten zijn vaak moeilijk te aanvaarden, als je een bepaalt geloof aanhangt. Zo heb ik nog van niemand uit de TB hoek gehoord, waarom TB nu echt beter is voor de hoef. Beetje gezwam over hoefassen, die de mens wel even zal bepalen voor het paard, op de hoefwand lopen(heb jij weleens op je nagels gelopen..ja?..voelt lekker he?)
Ga mij nou geen verwijten maken over, waar ik voor sta... Jullie hebben het over het grijze gebied. Nou dat bestaat niet volgens mij. Of je doet het goed of je doet het niet goed. Beetje goed of beetje fout mag niet voorkomen in het verzorgen van paarden. Over zwart/wit denken..de pot verwijt de ketel. Ik onderbouw mijn visie..jullie niet. HG.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:16

Mensen uit de randstad lezen wel degelijk mee! Wat mij opvalt is dat telkens als de discussie over natuurlijk versus niet-natuurlijk op één of ander topic weer oplaait er van beide kanten weer heel explicite meningen worden verkondigd waarbij de éne partij de andere partij probeert te overtuigen van zijn of haar gelijk. Dat schiet niet echt op zo en levert alleen irritatie.

Iedere paardeneigenaar houdt van zijn/haar paard en probeert het beste voor zijn/haar paard te doen naar vermogen wat hij/zij kan. Wij zijn allemaal anders en onze paarden zijn allemaal anders.

Natuurlijk paarden houden is eigenlijk al een tegenspraak in zichzelf. Een paard is een dier dat ergens op de steppen of zo in de vrije natuur thuis hoort (althans dat was ooit heel vroeger eens zo). Elke vorm van paardenhouderij is dan onnatuurlijk lijkt me. Onze huidige paarden zijn inmiddels zo gecultiveerd (lees doorgefokt, het ene ras erger dan het andere uiteraard) dat ik me nog sterk afvraag of zo'n paard het nog wel zou overleven in zijn oorspronkelijk natuurlijke omgeviing Knipoog

En waarom hebben we een paard (of zelfs meerdere paarden). Simpelweg omdat wij dat graag willen! Uiteraard zijn er mensen die proberen de manier waarop zij met hun paarden omgaan zo dicht mogelijk bij de natuur te houden, maar voor sommige mensen die gek zijn van paarden lukt dat niet. Moet je die mensen dan dat plezier ontzeggen? Enne.... een dier past zich heel goed aan aan de omgeving waarin het leeft. Ik heb niet de indruk (maar ben uiteraard geen paardenpsycholoog Knipoog dat een paard dat niet 24 uur in de wei staat daar nou erg onder lijdt. Veel gebreken die ik gezien heb aan paarden komen eerder door onoordeelkundig gebruik (te veel, te snel naar een hoog dressuur niveau bijvoorbeeld), door slordigheid (ook bijvoorbeeld ondeugdelijke afrastering van weiden) of door simpelweg overvoeren.

In de randstad heb je vaak de mogelijkheid niet, of heel beperkt, om je paard in de wei te zetten. Degene die dat (in de randstad) wel kunnen prijzen zich dan ook zeer gelukkig. Ik vind het niet juist om mensen die hun paard dat niet kunnen geven tussen de regels door af te schilderen als slechte paardeneigenaren

Mijn paard staat zomers (als het land niet te nat is) halve dagen op de wei, in de winter kan het niet (mag het niet). Hij staat een uurtje per dag in de bak en wordt daarnaast één, anderhalf en met enige regelmaat 3 tot 5 uur per dag buiten gereden. En ja, hij heeft ijzers en die waren laatst na 6 weken zo afgesleten dat ik me er bijna mee kon scheren Haha! En ja, ik rijd met bit, puur vanwege de veiligheid: ik kan in het drukke terrein met relatief smalle paden niet garanderen dat ik 'm altijd zonder bit tijdig kan stoppen. Oh ja, hij staat zonder deken en is niet geschoren en ik rijd 'm geregeld zonder zadel. En het allerergste Knipoog : er rijden nog 3 andere mensen op 'm omdat: 1. ik niet iedere dag kan, 2. ik geen eenkennig paard wil en 3. anderen ook de lol van een bijna-eigen paard gun.

Ben ik dan een foute paardeneigenaar?? Denk er het jouwe van, maar houd dat lekker voor je alstjeblieft! Ik ben er stellig van overtuigd dat mijn paard het goed naar zijn zin heeft en niks te kort komt.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:28

Adrian51 schreef:
Feiten zijn vaak moeilijk te aanvaarden, als je een bepaalt geloof aanhangt.

Dat geldt volgens mij evenzeer voor sommige NB'ers. Het lijken welhaast religieuze discussies. In de wereldgeschiedenis hebben al genoeg mensen elkaar daarvoor de hersenpan ingeslagen. Laat ieder nou in zijn waarde en respecteer dat mensen anders zijn. Realiseer je ook dat ieder paard anders is en anders gebruikt wordt. Daarop pas nooit ofte nimmer één antwoord, noch traditioneel noch natuurlijk.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:29

EdithHartog schreef:
Ik had me eigenlijk voorgenomen om niet meer op jou te reageren Pinkie maar ik KAN het niet laten. Het gaat hier niet om jou, niemand valt jou aan, jij hoeft je niet te
(het bovenstaande geldt overigens niet voor je laatste bericht)

doe dit dan ook niet doe ik op jou ook niet...

dollemina schreef:
Wat me steeds weer opvalt in deze discussies over NB of TB is dat de NB-ers steeds weer roepen dat TB-ers niet goed voor onze paarden zorgen.
Terwijl de TB-ers alleen aangeven niet aan NB te doen maar verder niet gaan roepen dat de NB paarden niet goed verzorgd worden.
Ook al doe je niet aan NB dan wil dat nog niet zeggen dat deze paarden slecht verzorgd worden.
Mijn paarden hebben een buitenstal, gaan met zonsopgang naar buiten en met zonsondergang naar binnen. Hebben een vriendje op de wei. Altijd goed weidehooi, maar ook brokken en granenmix.
Ik heb de indruk dat mijn paarden erg gelukkig zijn. Sommige staan gedeeltelijk op ijzers en andere worden alleen bekapt. (houd ik dan ook zelf bij met de vijl). Ze krijgen 5 keer per dag eten
Ze worden ook oud, gelukkig maar. Het bewijs staat in de wei en ook mijn vorige paarden hebben een leeftijd bereikt van bijna 30 jaar.

ja precies dit gevoel heb ik nou ook.

Adrian51 schreef:
Nee Nicole... ik haal geen dingen door elkaar. Diervriendelijk paardenhouden impliceerd ook het diervriendelijk omgaan met de hoeven. Deze twee zaken, kunnen niet zonder elkaar. Wat is er nou mis aan het feit om een hoef na te streven die automatisch ontstaat bij een paard(in zijn natuurlijke leefomgeving, dus bv. niet die van paarden in de Oostvaarderplassen, want die horen daar niet)
De natuur heeft die hoeven gevormd en moeten dus goed zijn, anders waren de paarden allang uitgestorven.

dus omdat ik niet aan NB doe ben ik niet paardenhoefvriendelijk...dat slaat echt nergens op,
mijn paarden hebben echt geen pijn ofzo omdat ik ze gewoon laat bekappen door een hoefsmid.
ze hebben gezonde hoeven.en ze hebben super gangen.

Adrian51 schreef:
Wij hier in Europa zijn nogal traditioneel ingesteld en blijven paarden behandelen zoals die behandeld werden in tijden, dat het paard alleen maar werd gebruikt als last en trekdier. Ja die hoeven konden het zware werk niet aan en stonden s'nachts in een stand en overdag voor de kar. Zware duurbelasting en te weinig tijd om de dagelijkse behoefte aan ruwvoer op te nemen. Ijzers werden uitgevonden evenals krachtvoer.

Nu deze tijden achter ons liggen en wij paarden als hobby of als sportobject houden, kunnen we weer terug naar het meest natuurlijke paardenhouden. Je zou kunnen vermoeden, dat iedereen dat dan ook gaan doen is. Maar nee hoor...we sluiten ze nog steeds op in gevangenisjes voor 23 uur. Krijgen 2 of 3x daags een plukje hooi en een paar kilo krachtvoer en we slaan er nog steeds ijzers onder, die na 8 weken(bij heel veel paarden) keurig verlegd worden, want versleten zijn ze niet.
In het uurtje dat ze er uit mogen, worden ze rondgejaagd bij het longeren of ze moeten laten zien wat ze allemaal wel niet kunnen in de rijbak. Als de eigenaar een dagje geen zin heeft, krijgt tie zelfs een rustdag...alsof hij al niet genoeg rust heeft gehad. Een dier dat geschapen is om de hele dag te lopen en bewegen, een darmstelsel heeft, dat gemaakt is om de hele dag beetjes ruwvoer op te nemen, een dier dat zich van binnenuit kan verwarmen(in tegenstelling tot de mens), een dier dat alle vitaminen zelf kan maken, een dier dat gemaakt is om van de grond te eten, een dier dat in het geheel geen eiwit nodig heeft om te kunnen functioneren, een dier dat een vacht heeft, die zich aanpast aan de seizoenen en daarom geen deken nodig heeft...daar heeft het gros van de paardenhouders in Europa schijt aan. In Amerika, Australie enz, enz zijn ze al veel verder met het natuurlijk houden en bekappen van paarden en niemand doet daar moeilijk over. Het is daar al van zelfsprekend. Over de ruggen van onze paarden worden hier vermogens verdient door krachtvoerleveranciers, dierenartsen, hoefsmeden, vitamine- en supplementenleveranciers, stalinrichtingen, maneges, dekens en andere liflafjes, terwijl een baaltje karig gras genoeg is om ze in leven te houden en goed te laten presteren. Liksteentje hebben ze wel nodig, want wij hebben mineraalarm gras.

Je verhaal over de paarden van de buren, kan ik weinig mee. Ik ken ze niet. Misschien hebben ze wel wormen of andere nare ziekten. En..ja, schoonheid is relatief. De een valt op een dikke vrouw, de ander op een dunne. Als jij dikke paarden mooi vind, hoef ik dat nog niet te vinden. Persoonlijk denk ik dat een paard niet dik en rond hoeft te zijn om het mooi te vinden. Wat is goed er uitzien? Dat bepalen wij als mensen...zoals wij zoveel hebben bepaalt. Hoeft dus niet perse goed te zijn.

Over voeding... wat zit er allemaal in biks dan? allemaal restproducten van de levensmiddelenindustrie met een veeel te hoog eiwitgehalte. Eiwitarme biks...hahaha en jij gelooft dat? Op de zak staat het minimum gegarandeerde eiwit gehalte, maar nooit het maximale. In alles zit eiwit en suikers. Granenmix eiwitarm? laat me niet lachen. Allemaal zaken waar we mee bedonderd worden. Eiwit uit grondstoffen verwijderen is een heel moeilijk en duur procede. Dat doet de meelboer echt niet hoor ! Stop je paardjes maar lekker vol met dit spul, zodat ze rond en vet worden en jij kan zeggen..wat zien ze er toch goed uit !! HG.

en dat er veel paarden zielig 23 uur in een boxs staan kan ik weinig aan veranderen daar moeten de eigenaars zelf wat aan doen want de maneges gaan echt niet sluiten die worden alleen maar voller.

en ik heb het er niet over dat mijn paarden ronder en vetter zijn dan die van de buren maar iemand met een beetje verstand weet wel andere dingen te zien om te zien of ze paard gezond is.
de vacht bijv. die van mij zitten goed in hun vacht en het glanst ook niet..bij de paarden van allebij mijn buren niet...ze hebben niet meer zulke gangen als toen ze door een smid werden gedaan nu ze door een NBer gedaan worden lopen ze een stuk minder ruim.Maar daar heb jij als wijsneus zeker wel weer een verklaring voor..een paard heeft meer nodig dan de eiwitten en vitamine die in hooi of gras zitten,of in een liksteentje (die geef ik ze ook) weet jij wat er in je hooi zit dan ? weet je wel wat je aan vitamine en mineralen geeft,je geeft hem vulling ja maar voor de rest weet je het niet. en ik wel
weet namelijk welke vitamines en mineralen er in me biks zitten ja. Jullie geven jullie paarden ''te weinig voeding''

M.V.G

Nicole

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:33

Adrian51 schreef:
@dollemina

Nee hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht. Ik dram niet door, ik vertel alleen hoe ik erover denk, net als jullie. Ik denk echter dat mijn argumenten beter zijn dan die jij aanvoert. Is mijn verhaal dan echt zo moeilijk te bevatten? Feiten zijn vaak moeilijk te aanvaarden, als je een bepaalt geloof aanhangt. Zo heb ik nog van niemand uit de TB hoek gehoord, waarom TB nu echt beter is voor de hoef. Beetje gezwam over hoefassen, die de mens wel even zal bepalen voor het paard, op de hoefwand lopen(heb jij weleens op je nagels gelopen..ja?..voelt lekker he?)
Ga mij nou geen verwijten maken over, waar ik voor sta... Jullie hebben het over het grijze gebied. Nou dat bestaat niet volgens mij. Of je doet het goed of je doet het niet goed. Beetje goed of beetje fout mag niet voorkomen in het verzorgen van paarden. Over zwart/wit denken..de pot verwijt de ketel. Ik onderbouw mijn visie..jullie niet. HG.

@adrian,
denk je nu werkelijk dat je het altijd beter weet?
Ik ga er maar niet te veel meer op in.
Het wordt tijd dat je aan de TS (lirasso) eens mail ga sturen met de reden waarom hij dit zo op Bokt heeft gezet.
Als je dat niet wil ga dan eens naar de site van hoofcare en bestel het boek dat je daar kunt bestellen. Of ga je verdiepen in de website.
Dan spreken we elkaar wel weer wannneer je jezelf er meer in hebt verdiept.
Veel leesplezier.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:36

@spiky Blue

Hoi,

Als ze allemaal zijn, zoals jij zegt, is dit topic overbodig. Heb met belangstelling jouw werkwijze gelezen. Gemeend proficiat!

Heb ook hoefsmeden gezien die met z'n vieren in een paar dagen honderd paarden deden in een pensionstal/manege. Niks advies, niks overleg met eigenaar, niks paard aankijken..gewoon massa productie. Dit soort misstanden bestaan echt hoor !

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:42

Adrian51 schreef:
@dollemina

Nee hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht. Ik dram niet door, ik vertel alleen hoe ik erover denk, net als jullie. Ik denk echter dat mijn argumenten beter zijn dan die jij aanvoert. Is mijn verhaal dan echt zo moeilijk te bevatten? Feiten zijn vaak moeilijk te aanvaarden, als je een bepaalt geloof aanhangt. Zo heb ik nog van niemand uit de TB hoek gehoord, waarom TB nu echt beter is voor de hoef. Beetje gezwam over hoefassen, die de mens wel even zal bepalen voor het paard, op de hoefwand lopen(heb jij weleens op je nagels gelopen..ja?..voelt lekker he?)Ga mij nou geen verwijten maken over, waar ik voor sta... Jullie hebben het over het grijze gebied. Nou dat bestaat niet volgens mij. Of je doet het goed of je doet het niet goed. Beetje goed of beetje fout mag niet voorkomen in het verzorgen van paarden. Over zwart/wit denken..de pot verwijt de ketel. Ik onderbouw mijn visie..jullie niet. HG.

Noem je dit een goed argument??
Nagels bij mensen kun je absoluut niet vergelijken met de hoeven van paarden. Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:44

Adrian51 schreef:
Ga mij nou geen verwijten maken over, waar ik voor sta... Jullie hebben het over het grijze gebied. Nou dat bestaat niet volgens mij. Of je doet het goed of je doet het niet goed. Beetje goed of beetje fout mag niet voorkomen in het verzorgen van paarden. Over zwart/wit denken..de pot verwijt de ketel.

Beweer jij nu dat jij nooit een fout maakt bij je paarden? Het spijt me zeer, maar dan ben je dus niet menselijk.... Ziek
Wie of wat bepaald trouwens wat goed of fout is? Als een paard er gezond en vrolijk bijloopt, doe je het dan zo fout? Ik ken bosjes paarden die dus gezond en vrolijk erbij lopen, terwijl ze wel bijvoorbeeld een deken of ijzers hebben. Ik ken ook paarden die ongelukkig zijn terwijl ze op blote voeten buiten lopen, al dan niet met deken op. Daar zit dus je grijze gebied.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:49

@Adrian51: Staan jouw paarden hier dag en nacht in?

Afbeelding