[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:19

Er worden gewoon balen van gemaakt, we hebben geen kuil. Het is misschien wel te koop, maar Ringo krijgt 'normaal' hooi. Lachen

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:19

met marco gaat het een stuk beter nu hij op ijzers staat voor Ja zelfs het draven op de weg gaat al beter, ben echt blij dat ik hem op ijzers heb laten zetten Ja

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:48

Fijn dat hij vooruit gaat met de ijzers! Lachen

saartje2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:05

zijn new forest pony's gevoelig voor hoefbevangenheid?

saartje2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:05

zijn new forest pony's gevoelig voor hoefbevangenheid?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:02

Ieder paard kan bevangen raken.
Maar robuuste paarden rassen iets sneller. Dat ligt niet zo zeer aan de soort, als wel aan het houden van deze rassen. Ze hebben het bij ons al snel te goed, worden te dik, te veel en vooral te goed gras, enz.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:04

het ligt idd niet aan het ras denk ik want mijn pony is dan wel een new forest en die is wel super gevoelig voor hoefbevangenheid maar de moeder van me pony isook new forest en die kan gewoon overal het land op maakt allemaal niet uit, die heeft nergenst last van...
en idd vaak komt het doordat ze het te goed krijgen, dat was met die van mij ook

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:13

Mijn pony is licht hoefbevangen geraakt 2 weken geleden door klaver.
het schijnt als het voorkomt voornamelijk bij koudbloeden te gebeuren.

Misschien een tip voor mensen waar er ook klaver op het land groeit !!

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:57

Hoelang wachten jullie met het rijden als je paardje hoefbevangen is geweest?
Wanneer kun je weer beginnen met een beetje stappen?
Mijn paard loopt weer redelijk goed,nog wel stijf. maar ben bang dat het mischien al snel te veel is als ik ga rijden.
Hoe is jullie ervaring hier mee?

Groetjes Lydia

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:06

Peer: zolang ze stijf loopt zou ik niet met haar gaan rijden en niet eens met haar gaan wandelen. Wat ze zelf doen als ze bijv. in de paddock staan heb je niet in de hand. Maar als ze stijf lopen hebben ze toch ergens pijn en met beweging krijg je steeds frictie in de laminae.

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:21

Wat houd fricie de laminae in ?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:55

De hoef is aan de binnenkant opgebouwd uit allemaal plaatjes, de zgn. lamellen. Deze houden het hoefbeen op z'n plaats. Als een paard hoefbevangen is dan worden de lamellen door bacterien massaal "aangevallen" waardoor de lamellen terugtrekken en het hoefbeen dus los in de hoef komt te "zweven". Met frictie bedoeld ze denk ik dan ook dat omdat het paard nog aangeeft dat hij pijn heeft (stijf lopen) het hoefbeen waarschijnlijk (nog) niet helemaal vast zit aan de lamellen, en je kans loopt dat het hoefbeen nog beweegt en eventueel (verder) kan gaan kantelen.

Snappie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:46

Ik ben pas weer begonnen toen ze in het gras helemaal goed liep. Nou heb ik haar dus goed lopen en moet ze in een andere wei omdat ze duikers komen leggen ofzo, lekker dan, dat weitje krijg ik nooit zo kaal als dat deze is.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:02

_Dunja_ schreef:
Mijn pony is licht hoefbevangen geraakt 2 weken geleden door klaver.
het schijnt als het voorkomt voornamelijk bij koudbloeden te gebeuren.

Misschien een tip voor mensen waar er ook klaver op het land groeit !!

klaver is waarschijnlijk bij mijn pony ook de veroorzaker geweest. Mijn paard eet het niet maar mn pony die is daar niet zo secuur in.

@ peer Inderdaad zo lang je paard stijf loopt zou ik nog niet gaan rijden oid. Wandelen vind ik wel kunnen (zoveel mogelijk recht uit), omdat beweging wel zorgt voor een betere doorbloeding maar kijk en luister goed naar het paard. Als je paard niet mee wil doe het dan ook niet.
Ik ben met die van mij net een 1,5 week geleden weer voorzichtig begonnen met oefeningen aan de hand en langere stukken wandelen. En zij trok uit zichzelf sprintjes in de bak met de nodige bokken, kwam aandraven als ze me zag, hoeven en benen waren niet meer warm en ze voelde zich zichtbaar erg goed.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:02

met marco loop ik gewoon heel veel, bijna elke dag.. ook als het iets minder met hem gaat want hij moet bewegen van de hoefsmid.
nu gaat het erg goed met hem en ben ik zelfs weer aan het fietsen en soms een rondje rijden met hem Ja hij heeft vrijwel geen conditie meer maar wil wel heel graag een flink stuk draven ( hij draaft zelfs voor me fiets uit) dus het gaat de goede kant op Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:15

Het ligt er aan hoe erg het is geweest.
De allereerste keer dat mijn pony bevangen raakte ben ik vrij snel daarna weer gaan lopen met haar en zelfs ook na 2 maanden weer ingespannen op blote voeten voor de kar.

Deze keer duurt het herstel veel en veel langer. Zelfs een wandeling aan de hand heeft vorige week voor een terugval gezorgd. Dit waarschijnlijk mede omdat deze keer door het langdurig stijflopen, ook pezen/spieren beschadigd zijn die, net als de hoef, nog lang niet goed genoeg hersteld zijn.

Maar beweging (al is het maar lichte) is altijd beter dan stilstaan.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:20

Gister ging ik met mn pony van 29 naar de smid.
Hij vroeg of ik niets had gemerkt?
Hij vertelde dat mn pony bevangen was geweest.

De witte lijn in de hoef was aan de ene hoef 2 keer zo breed en aan de andere hoef 4 keer zo breed. Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik heb er gewoon mee gereden en heb niets gemerkt.
Ze staat nu al een paar weken dag en nacht op de wei maar weet nou niet of ik dr naar stal moet brengen Huilen

De dierenarts laat maar lopen in de wei dat is veel beter voor dan op stal.
Kaal landje houden en goed in de gaten houden.. Slapen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:05

Als de witte lijn zichtbaar verbreed is, is het niet van een huidige bevangenheid, maar van eentje van al een tijd geleden.
Als je niets gemerkt hebt, zou ik zeggen gewoon verder gaan met wat je nu doet.

Een verbreding van de witte lijn kan overigens ook andere oorzaken hebben, maar weet even zo snel niet welke. Iemand anders?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:54

whiteline disease, Maar voor de zekerheid op een kaal stukje kan zeker geen kwaad. Niet op stal, buiten blijven ze toch in beweging en dat stimuleert de bloedsomloop in de hoeven

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:47

een paard die hoefbevangen is kan je het beste in de bak zetten,
een bak water erbij en een beetje kuil of hooi....

Dit was in iedergeval het advies voor mijn pony, als ze op het land
blijven dan krijgen ze extra eiwitten binnen en dat is slecht voor ze.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:45

Beter hooi dan kuil.

En de eiwitten/fructanen in het voer zijn vaak wel een oorzaak, maar dat komt vaak omdat de darmen niet goed werken op de een of andere manier. Daarbij wordt voedsel verkeerd omgezet en als gifstoffen aan het lichaam afgegeven.

Naast in de bak met water en hooi zetten, moet je dus ook de darmflora optimaliseren. Maar ja ... makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring Haha!

Merel007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:55

heeeeel veeel informatie, sorry als ik een vraag nog eens een keer opnieuw stel maar 23blz was nogal erg veel om te verwerken. Ik heb een haflinger van 13 jaar oud die 2 jaar geleden hoefbevangen is geweest.
Reden te over: vette wei, geen beweging, moeder die medelijden met hem had en elke dag 4 à 5 kilo brok bijvoerde en een paar kilo bieten en wortelen!!!!

Pony is nu terug in superconditie, ribben zijn voelbaar maar niet zichtbaar, geen speknekje etc .. Hij staat nu op ultrakort gras (wordt constant afgeknaagd), krijgt ongeveer 2 kg brok per dag (dieetmengeling aveve), wortelen en 3 plakken hooi.

Nu komt het dilemma, ik woon inmiddels niet meer bij mij ouders en wil hem toch wel bij mij in de buurt staan hebben. Ik heb een weide gevonden van 2,5 ha dat hij zal delen met ander paard. Ik kan een stuk wei afspannen om in te rijden en te longeren. Bedoeling is toch wel om hem 4 à 5 keer per week met hem te rijden en op te bouwen tot tochten van 3 à 4 uur (dus wel werken) en hem ook niet bij te voeren. Volgens mij is de wei voldoende en moet hij niet bijgevoerd worden.

Hoe reëel is de kans dat hij terug hoefbevangen wordt? Ik heb eventueel de mogelijkheid om hem in stal te zetten of stuk af te spannen als het te erg wordt. Ik heb namelijk heel erge schrik dat hij nogmaals hoefbevangen wordt. Ik vermoed dat ik alle reden heb om schrik te hebben maar vraag me af of het mogelijk is dat hij niet meer hoefbevangen zal worden omwille van veel beweging.

Wat denken jullie?

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:22

Ik zou hem strooksgewijs laten wennen aan het gras en heel goed in de gaten houden qua lopen.
Ook lekker laten werken zodat hij zo min mogelijk kans loopt om te dik te worden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:33

Ik kreeg de nieuwsbrief van 'The Horse' en daar stond een stuk over onderzoek naar Laminitis.

Misschien interessant voor jullie om te lezen:

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10256

Hoop dat de link het doet. Anders kan ik het stuk hier wel plaatsen Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:32

Zou iemand dat artikel kunnen vertalen? Ik kan wel redelijk goed engels maar af en toe mis ik net een medische term waardoor het verhaal niet helemaal duidelijk is Blond