natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:47

Ik kan me voorstellen dat wanneer je huiverig bent voor NB of anti-NB bent, dat je dit soort berichten graag plaatst.
Maar vergeet niet dat er net zo goed - zo niet meer - paarden "verprutst" in de kliniek staan en dan wel verprutst door hoefsmeden c.q. beslag.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:53

Ja, als je mijn bericht goed leest, staat er dat de NBpaarden in stijgende lijn bij de kliniek komen. Dus dat neemt niet weg, dat het overgrote deel nog steeds gedaan wordt door onkundige traditonele hoefsmeden. Lijkt me logisch, want er zijn veel meer traditionele hoefsmeden.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:06

Tulandro schreef:
Dan moet je toch eens meer om je heen kijken en misschien eens een dagje meelopen in de kliniek. Waarom zouden die mensen het verzinnen? Ze hebben al meer klanten dan ze zelf aan kunnen, dus daarvoor hoeven ze het ook niet te doen.

Het is puur dierenliefde bij deze mannen. Alleen al uit het feit dat ze mijn paard geholpen hebben. Ik was in die tijd echt stronteigenwijs en onuitstaanbaar voor ze Bloos
Ik weet zeker dat ze liever zouden hebben dat het NB wel goed werkte. Niemand wenst een dier (of mens) toch een verkeerde behandeling en dientengevolge pijn toe?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:19

Ik heb een smid die TB maar ook een cursus NB heeft gedaan. Als er zo veel verpruste paarden waren door NB snap ik niet helemaal waarom hij mij dan NB aanbeveelde?
"de klinieken staan er vol mee". Waarom is er maar één iemand die het openbaar durft te maken? Waarom zouden die mensen zich schamen, als ik die site moet geloven is het toch de schuld van NB? Sigaar

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:26

Mijn paard staat rondom op ijzers en ik ben er tevreden mee (en nog belangrijker, mijn paard functioneert er goed mee!), voor mij geen reden om over te gaan op NB dus.

Echter vind ik wel dat iedereen moet doen wat hij goed acht voor zijn paard en ik denk dat je zowel bij NB als bij TB het kaf van het koren moet kunnen scheiden en dat er bij beide methoden fouten worden gemaakt door onbekwame "smeden". Jammer dat iedere gek met een vijl zich smid kan noemen.

Voor mij geen verandering, want waarom zou ik iets veranderen wat nu goed gaat, een smid die al jaren mijn paard (en vorige pony) naar wens doet ga ik niet verruilen voor iemand anders.

Ik vind echter wel dat iedereen het voor zich moet weten en veroordeel mensen die voor NB hebben gekozen niet. Hoop dat ze voor mij hetzelfde doen en mij niet veroordelen omdat mijn paard wel rondom op ijzers staat.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:31

Arabesk schreef:
hafgirl15 schreef:
Mee eens! Dat is eigelijk de reden waarom ik me zo erger aan de naturals, niet omdatik vind dat wat hun doen slecht is, maar omdat ze dat wel van jouw vinden. Vnadaag stond er ook weer een zogenaamde natural te preken over hoe slecht ijzers en proppen wel niet waren, even wijzende op mij ook nog. Ja ik draai proppen in de ijzers van mij paard, anders glijen we starks uit. OP advies van de hoefsmid heeft ie ijzer en dat is NIET slecht. Hij word evengoed oud hiermee. Ik begin me er steeds meer aan te ergeren en ik stond letterlijk te koken van woede. Ik ehb heb een goeie deskundige hoefsmid die heu wel weet wat ie zegt en doet. Ik word zo gek van dat gepreek over hoe slecht de normaalste dingen van de paardenwereld wel niet zijn volgens de ''Naturals" ...

Ik ben tegen: dekens, krachtvoer, ijzers en stalarrest.

Dta is juist het rare, de naturals die ik ken ehbben hun paarden heel veel op stal, enkele staan op ijzers. Ze rijden verder wel bitloos enzo...
Ik ben niet tegen dekens. IK scheer mijn paard in de winter omdat hij gewoon een veel te dikke vacht krijgt. En ja, dan moet ie gewoon een deken op. OP advies van de hoefsmid staat ie op ijzers

Voor de rest ben ik wel nuchter, homeopathie met verdunningen boven D6 geloof ik gewoon niet in.. 'gooi een suikerklontje in een zwembad en neem hier een theelepel van' in D6 zit gewoon niks!

Geen idee wat D6 is maar oke...

Je wilt niet weten met wat voor vooroordeel ik naar de cursus van paardnatuurlijk ging! Dat woord 'natuurlijk' stond me tegen. Maar het is gewoon zoveel logischer om je paard zo natuurlijk mogelijk te houden. Dekens vond ik altijd al onzin, ook toen ik nog 'normal' was en onze paarden liepen zoveel mogelijk buiten. We haalden ze wel binnen met slecht weer omdat we toen nog dachten dat het anders zielig was Clown

Kijk, en dat doe ik dus niet.. Mijne gaat niet dood an een regenbuitje, die gaat zomers alleen op stal als ie schoon moet blijven en zijn spieren warm moet houden voor een wedstrijd. Terwijl de Naturals die ik ken hun paarden bij elke druppel op stal zetten. Vind ik verder niet erg maar dna ben je geen natural alleen omdat je paard niet op ijzers staat. Ondertussen staan de paarden van de naturals die ik ken dik in de deken en een deel ook op ijzers.

Het kan toch niet zo zijn dat van alle dieren paarden het zwakste soort zijn en 'dekens, stal, biks en hoefijzers' nodig hebben? En dat ze bereden worden is gewoon geen excuus, de omstandigheden waar ze in de natuur aan bloot gesteld worden zijn vele malen heftiger dan die paar uurtjes dat wij erop zitten!

Ja maar een wild paard kan je toch niet gaan vergelijken met onze paarden? In de winter gaat ie op stal om verschillende redenen.

- ik sta op een pensionstal waar je de keus niet hebt op wel of niet buiten, in de winter gaan ze gewoon op stal, ze staan overdag wel genoeg buiten!

- Aangezien de kleigrond die wij hebben niet geschikt is om het paard het hele jaar op te zetten gaat ie op stal, ik ga hem niet uit de drek trekken waar ie dan tot zijn knieen instaat. Eigelijk vind ik dat zielig.

- hij moet kort in zijn vacht blijven, ik scheer hem dus ook dus dan is dag en ancht op het land gewoon te koud.

Biks ( sportbrok en havermiks met wat olie en supplementen ) krijgt ie selcht na het rijden. Ik voer wat haver bij omdat ie dan iets feller word. Ik heb een tijdje stage gelopen op een manege waar sommige paarden wel 6 kilo biks per dag krijgen en vrijwel geen ruwvoer als hooi of kuil. Ik ben met je eens dat in zon grote hoeveelheden biks voeren niet bepaald goed is. ( zijn we het toch een keer eens )

ja en dan ng het ijzers, mijn paard heeft extreem zachte hoeven. Die slijten gewoon te snel, ijzers zijn dus een goede optie. De hoefsmid komt egwoon op tijd en hij heef nergens last van.

Ik krijg het idee dat je mij nu een paardenmishandelaar vind, omdat ik bijna alles doe wwaar jij zo tegen bent. een beetje meer respect van de kant van de zogenaamde Naturals ( vind ik echt een onzinnig stom woord ) is wel op zijn plaats.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:33

Ik vind echter wel dat iedereen het voor zich moet weten en veroordeel mensen die voor NB hebben gekozen niet. Hoop dat ze voor mij hetzelfde doen en mij niet veroordelen omdat mijn paard wel rondom op ijzers staat.[/quote]

Ze doen het dus andersom, ze veroordelen mensen die daar NIET voor gekozen hebben en die tevreden ziijn met hun huidige smid.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:42

Je zegt dat je paard zachte hoeven heeft, heb je dan niet de behoefte om te achter halen waarom hij zachte hoeven heeft? Het te snel slijten is namelijk een veel voorkomend probleem dat helemaal niet zo ingewikkeld is. bij TB word namelijk de hoef zo uitgehold dat de straal niet de grond raakt. De straal is een soort tastorgaan en die de grond raakt en de druk neemt toe (de hoef slijt dan te hard) geeft de straal een zijn dat de hoef harder met groeien. Zo regelt de natuurlijk het groeisysteem van de hoef.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef/snel slijten een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt

En een wild paard en "onze" paarden zijn zeker wel te vergelijken, ze zijn voor het zelfde doel gemaakt. Als je een paard zo natuurlijk mogelijk houd is het gewoon veel makkelijker omdat de natuur daar voor alle mogelijke problemen al oplossingen heeft bedacht. Ik probeer mijn paard ook natuurlijk te houden, maar hij word in de winter helemaal in gepakt, en hij komt 's nachts ook op stal, om de simpele reden dat natuurlijk een paard houden en wedstrijd sport vaak een moeilijke combinatie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:49

hafgirl15 schreef:
Ze doen het dus andersom, ze veroordelen mensen die daar NIET voor gekozen hebben en die tevreden ziijn met hun huidige smid.

Er is een verschil tussen werkelijk en letterlijk iemand veroordelen en het ervaren alsof je veroordeeld wordt.
Het eerste zie ik zelden tot nooit gebeuren; het tweede heel vaak.

Let wel: als iemand zegt dat hij/zij tegen ijzers, dekens, stalopsluiting, krachtvoer e.d. is, dan is dit zijn/haar gevoel, mening, inzicht.
Wanneer jij dit vervolgens ervaart alsof diegene jou een dierenmishandelaar vindt, dan is dit toch echt jouw interpretatie daarvan. Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:50

hafgirl15 schreef:
Ja maar een wild paard kan je toch niet gaan vergelijken met onze paarden? In de winter gaat ie op stal om verschillende redenen.

- ik sta op een pensionstal waar je de keus niet hebt op wel of niet buiten, in de winter gaan ze gewoon op stal, ze staan overdag wel genoeg buiten!

=geen excuus
Dan zoek je een andere stal. Er is altijd wel een betere plek.

Citaat:
- Aangezien de kleigrond die wij hebben niet geschikt is om het paard het hele jaar op te zetten gaat ie op stal, ik ga hem niet uit de drek trekken waar ie dan tot zijn knieen instaat. Eigelijk vind ik dat zielig.

= geen excuus
Dan leg je een paddock aan die hoger ligt dan de omgeving draineren en klaar.

Citaat:
- hij moet kort in zijn vacht blijven, ik scheer hem dus ook dus dan is dag en ancht op het land gewoon te koud.

waarom moet ie kort in zijn vacht blijven? wat een onzin. Overmatig zweten tijdens het werk is geen excuus. De paarden die ik gereden heb werden daar nooit ziek van, mits je ze na het rijden maar BUITEN zet, anders verdampt het zweet niet snel genoeg. Klinkt raar maar je kan ze bezweet beter op de tocht zetten met een wintervacht.

Citaat:
Biks ( sportbrok en havermiks met wat olie en supplementen ) krijgt ie selcht na het rijden. Ik voer wat haver bij omdat ie dan iets feller word. Ik heb een tijdje stage gelopen op een manege waar sommige paarden wel 6 kilo biks per dag krijgen en vrijwel geen ruwvoer als hooi of kuil. Ik ben met je eens dat in zon grote hoeveelheden biks voeren niet bepaald goed is. ( zijn we het toch een keer eens )

gewoon GEEN biks weleens geprobeerd? wel meer ruwvoer gaan geven dan
na het sporten biks geven is ten eerste zinloos en ten tweede vergroot je de kans op koliek

Citaat:
ja en dan ng het ijzers, mijn paard heeft extreem zachte hoeven. Die slijten gewoon te snel, ijzers zijn dus een goede optie. De hoefsmid komt egwoon op tijd en hij heef nergens last van.

hoefschoenen
of meer beweging en regelmatig vijlen
ik bekap mijn paard om de week! terwijl we veel op asfalt rijden
de hoeven zijn zacht door gebrek aan stimulering

Citaat:
Ik krijg het idee dat je mij nu een paardenmishandelaar vind, omdat ik bijna alles doe wwaar jij zo tegen bent. een beetje meer respect van de kant van de zogenaamde Naturals ( vind ik echt een onzinnig stom woord ) is wel op zijn plaats.

nee hoor je mishandelt je paard niet, je past hem alleen aan aan JOUW wensen en ik vertel je dat het ook anders kan. Je kunt er naar streven je paard zo natuurlijk mogelijk te houden met vaak kleine aanpassingen.

Wat je ermee doet moet je zelf weten.

D6 is trouwens een stof 1000000 keer verdunnen, de kans dat er dan nog een molecuul werkzame stof aanwezig is is vrijwel 0 Clown

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:01

Arabesk schreef:
hafgirl15 schreef:

=geen excuus
Dan zoek je een andere stal. Er is altijd wel een betere plek.

Betere plekken zijne r altijd, maar ik ben zeer tevreden met waar ik sta, hij staat eigelijk de hele dag buiten en gaat snachts op stal. Zo wil ik het. Als ik er weg zo gaan dan zou ik naar een stal gaan met wat meer luxe... voor mezelf dan. Mijn paard staat prima en het is een super stal!

Citaat:

= geen excuus
Dan leg je een paddock aan die hoger ligt dan de omgeving draineren en klaar.
Ja maar word dat gedaan? Bij mij op stal is een gedraineerde paddock, waar de paarden swinters dan ook in staan. Maar de meeste paarden bij ons inb de buurt die dag en nacht buiten staan staan op een kaal drek land.

Citaat:

waarom moet ie kort in zijn vacht blijven? wat een onzin. Overmatig zweten tijdens het werk is geen excuus. De paarden die ik gereden heb werden daar nooit ziek van, mits je ze na het rijden maar BUITEN zet, anders verdampt het zweet niet snel genoeg. Klinkt raar maar je kan ze bezweet beter op de tocht zetten met een wintervacht.

Oke, dat is dan misschien egoisme, maar ik te veel haar gewoon echt lelijk. Bovendien rijd ik wedstrijden en train veel en dan is een dikke vacht gewoon niet practisch. Zo zweet ie niet en het ziet er veel mooier uit. Ik ehb mijn poiny vroeger verschillende winters ongeschoren en zonder dken buiten gehad. Kon ie prima tegen en was voor mij toen geen probleem. Maar omdat we nu serieuser bezig zijn en meer trainen vind ik dit een prima oplossing.

Citaat:

gewoon GEEN biks weleens geprobeerd? wel meer ruwvoer gaan geven dan
na het sporten biks geven is ten eerste zinloos en ten tweede vergroot je de kans op koliek

Niet meteen, reken een half uur tot een uur ernaar. Hij heeft nog nooit koliek gehad, ( hiermee zeg ik niet dta ie het niet kan krijgen )
In biks zitten toch bepaalde vitamines die die nodig heeft, bovendien voer ik biotine en knoflook bij, en dat moet door het voer.

Citaat:

hoefschoenen
of meer beweging en regelmatig vijlen
ik bekap mijn paard om de week! terwijl we veel op asfalt rijden
de hoeven zijn zacht door gebrek aan stimulering

Beweging krijgt ie genoeg, dus dat is onzin. Hoefschoenen ben ik niet voor en mijn smid ook niet. Zijn hoeven zijn in prima conditie nou, makkelijk te verhelpen door er ijzers onder te zetten. Dat vind mijn smid ook, dat is een deskundig iemand dus dat neem ik echt wel van hem aan. Hoefproblemen heet ie verder nooit, de hoefsmid komt altijd mooi op tijd. Bovendien zeker in het buitenseizoen nu we weer op het land rijden kan ik mooi proppen indraaien ( o wat ga ik toch slecht met mijn paard om, ook al proppen erin! ) Dan loopt ie stukken beter, zonder is ie heel voorzichtig.

Citaat:

nee hoor je mishandelt je paard niet, je past hem alleen aan aan JOUW wensen en ik vertel je dat het ook anders kan. Je kunt er naar streven je paard zo natuurlijk mogelijk te houden met vaak kleine aanpassingen.

Ja idd, maar paarden zijn aangepast aan de wensen van mensen. Ja sorry maar ik heb mijn paard gekocht om er op te rijden, voor mijn wensen dus. Jij toch ook neem ik aan. Anders had ik een hond kunnen kopen, maar ook die en alle anderen huisdieren leven naar de wensen van de mens. Huisdieren houden op wat voor manier dan ook is egoisme. En dat geld ook voor de ""naturals''. Daarom vind ik dat een zeer verkeerde benamning. Jullie zijn helemaal geen naturals. Naturals vind ik nog het dicgts bij de mensen komen die een kudde paarden in een natuur gebied hebben lopen. Dat zijn misschien nog naturals, maar ook die paarden worden ontwormt geent, gemerkt en soms bijgevoerd. Dus eigelijk bestaan naturals niet ( meer )

Wat je ermee doet moet je zelf weten.
Ja ben ik ook zeker van plan
D6 is trouwens een stof 1000000 keer verdunnen, de kans dat er dan nog een molecuul werkzame stof aanwezig is is vrijwel 0 Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:05

hafgirl15 schreef:
Ik vind echter wel dat iedereen het voor zich moet weten en veroordeel mensen die voor NB hebben gekozen niet. Hoop dat ze voor mij hetzelfde doen en mij niet veroordelen omdat mijn paard wel rondom op ijzers staat.

[/quote]

Toch grappig, hieruit lees ik dus dat volgens jou ALLE 'naturals' mensen veroordelen die niet voor NB gekozen hebben.
Lijkt me een beetje kort door de bocht en een zeer onterechte opmerking.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet Slim

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:17

naturals is niet de naam die we onzelf hebben gegeven Clown

in biks zit NIKS dat je paard nodig heeft
als je bang bent voor een vitamine tekort kan je ook pavo ijslander koeken voeren

en dat loze argument 'zet je paard maar op de poesta da's pas natuurlijk' ga ik niet meer op in, dat is zo'n loze kreet

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:38

Kinke schreef:
hafgirl15 schreef:

Toch grappig, hieruit lees ik dus dat volgens jou ALLE 'naturals' mensen veroordelen die niet voor NB gekozen hebben.
Lijkt me een beetje kort door de bocht en een zeer onterechte opmerking.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet Slim
[/quote]

Ja idd, zo bedoel ik het eigelijk ook niet. Maar dan kwam door een incidentje van gister. Toen iemand doodleuk aan een ander iemand ( onervaren dus die nemen alles wat ze horen aan voor de waarheid ) stond te vertellen hoe slecht ijzer en het indraaien van proppen waren waar ik bij stond terwijl dat mens echt wel wist dat ik en ijzer en proppen gebruikte. Het toppunt was dan ook toen ze zei: ja dan kun je dus ook nog proppen in die ijzers draaien zoals zei doet... wijzend op mij... en dat si dus heeel slecht..... Boos!
ik ahd het niet meer! wil dat mens gaan beweren dat ik dat doe omdat ik graag wil dat mijn pony blessures op loopt... Zegt ze later nog.. wij zijn echte naturals .. jaja tuurlijk.. komen net van een stal waar de paarden 24 uur per dag op stal stondern en 6 kilo biks gevoerd gekregen. Hun paard word niet NB bekapt maar gewoon Tb. Gaat voor elk buitje op stal ( mijne dus niet ) en staat evengoed onder dikke dekens en krijgt biks. En hjet onnatuurlijkste van alles : ze gaan 3 tot 4 keer per week met dat beest weg. Staat dus 4x per week op de trailer.. Maakt mij allemaal niks uit, ze zorgen er echt wel goed voor beetsje ziet er ook goed uit. Maar naturals?? nee hoor en anderen er op veroordelen waar je bij staat omdat ej iets doet wat zei niet doen. KIjk anders is niet meteen slecht.

Naja, sorry dta het wat stug over kwam. ik was ff boos en moets me even af reageren.
Maar ik blijf erbij dat veel naturals snel hun oordeel klaar hebben over mesnen die alles gewoon traditioneel doen.
Mijn paard is gezond en volgens mij dik tevreden dus ik zie geen reden zijn levenswijze aante passen. Dit geld ook voor de ijzerloze "natural' paarden bij mij op stal. Die zijn ook tevreden en zien er goed uit.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:39

Arabesk schreef:
naturals is niet de naam die we onzelf hebben gegeven Clown

in biks zit NIKS dat je paard nodig heeft
als je bang bent voor een vitamine tekort kan je ook pavo ijslander koeken voeren

en dat loze argument 'zet je paard maar op de poesta da's pas natuurlijk' ga ik niet meer op in, dat is zo'n loze kreet

Maar het si toch waar?
jik weet niet waar het woord vandaan komt maar naturals zijn we geen van allen niet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:40

zie het als een naam om een bepaalde groep te duiden

we streven allen naar 24/7 buiten (ook al lukt het niet altijd) en we streven naar ijzerloos

onderling verschilt het nog weer of iemand ook biksloos, bitloos en boomloos werkt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:42

Ik blijf het een vage term vinden, Naturals wijst er volgens mij op dat ze hun paarden zo natuurlijk mogelijk proberen te houden. Natuurlijk kan het niet allemaal 100% natuurlijk, maar dat is wel hun streven. Dus in dat opzicht vind ik het een goede benaming.
Maar vind het gewoon vaag, wanneer ben je natural en waneer ben je het niet? en waarom moet daar een benaming voor zijn? dan krijg je toch alleen maar dat je mensen in hokjes gaat plaatsen enz.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:44

hafgirl15 schreef:
Maar ik blijf erbij dat veel naturals snel hun oordeel klaar hebben over mesnen die alles gewoon traditioneel doen.

Ik heb snel mijn oordeel klaar over mensen die niet nadenken over waarom ze alles traditioneel doen.

Uiteindelijk is het welzijn van je paard het allerbelangrijkste, en als jij er over nagedacht hebt en overwogen waarom je dingen doet ben ik wel de laatste die jou zal veroordelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:45

knolliepower schreef:
Ik blijf het een vage term vinden, Naturals wijst er volgens mij op dat ze hun paarden zo natuurlijk mogelijk proberen te houden. Natuurlijk kan het niet allemaal 100% natuurlijk, maar dat is wel hun streven. Dus in dat opzicht vind ik het een goede benaming.
Maar vind het gewoon vaag, wanneer ben je natural en waneer ben je het niet? en waarom moet daar een benaming voor zijn? dan krijg je toch alleen maar dat je mensen in hokjes gaat plaatsen enz.

Ik vind de benaming wel makkelijk, maar dit is nogal offtopic.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:46

knolliepower schreef:
Je zegt dat je paard zachte hoeven heeft, heb je dan niet de behoefte om te achter halen waarom hij zachte hoeven heeft? Het te snel slijten is namelijk een veel voorkomend probleem dat helemaal niet zo ingewikkeld is. bij TB word namelijk de hoef zo uitgehold dat de straal niet de grond raakt. De straal is een soort tastorgaan en die de grond raakt en de druk neemt toe (de hoef slijt dan te hard) geeft de straal een zijn dat de hoef harder met groeien. Zo regelt de natuurlijk het groeisysteem van de hoef.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af...

Hahahaha!! Van wie heb je dit gehoord! Sorry hoor maar het slaat nergens op!! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:47

SpikyBlue schreef:

Hahahaha!! Van wie heb je dit gehoord! Sorry hoor maar het slaat nergens op!! Haha!

Het zou wel leuk zijn als je zou vertellen waarom dit nergens op slaat misschien? Anders voeg je weinig toe aan de discussie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:47

hafgirl15 schreef:
Maar het is toch waar?
ik weet niet waar het woord vandaan komt maar naturals zijn we geen van allen niet!

het woord komt van 'natural horsemanship'

pat parelli verkoopt een (auto)sticker waar op staat

I used to be normal, now I'm natural

zo is het gekomen denk ik

hier in NL is 'natural' meer gekoppeld aan de wijze van houden dan aan de omgang met het paard

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:48

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:52

SpikyBlue schreef:

heb je argumenten om je bewering te onderbouwen?

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:54

Ik vind het goed, je moet er alleen wel tijd voor hebben, en geduld Clown