Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:15

Hoi, ik heb even een vraagje aan jullie als ervaringsdeskundigen Lachen
Als een paard is gaan kreupelen en daar komt HKO uit, dan kun je toch niet volstaan met alleen orthopedisch beslag? Het gewricht zal dan toch ook ingespoten moeten worden met een ontstekingsremmer neem ik aan? Want alleen speciaal beslag neemt de pijn toch niet weg? Het is toch ook de ontsteking die je te lijf moet gaan, of zit ik er nu helemaal naast?

Ik ken een paardje dat nu een week of 3 op speciaal beslag staat maar nog niets verbeterd is. Maar deze merrie heeft geen ontstekingsremmers gehad, in mijn ogen heeft ze die toch ook nodig....Ik loop ook niet lekker als er een ontsteking in m'n voet zit, ook al prop je heel mijn schoen vol met watten, toch?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:54

mijn paard staat alleen maar op speciaal beslag en nu loopt hij super hoor! nooit geen stap kreupel.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:13

De mijne heeft eerst bijna een maand op pijnstillers/ontstekingsremmers gestaan en meteen speciaal beslag.
Ik mocht de eerste 1 1/2 a 2 maanden alleen op hard stappen omdat dan de ontsteking tot rust kon komen. Daarna mocht ik weer heeeeel langzaam gaan opbouwen. Nu doe ik alweer bijna alles (dressuurmatig dan) en ben al sinds november bezig met opbouwen dus doe het heel rustig aan.

Daarnaast krijgt mijn paard een gewrichtensupplement op alles soepel te houden.
Mocht je willen weten wat dan hoor ik het wel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:46

laulau, dank je wel.
Hier heb ik zeker wat aan. Heb nl vernomen dat de eigenaar van de merrie het dier wil laten inslapen omdat ze teveel pijn heeft. Maar vind eigenlijk dat de merrie wel wat langer tijd mag hebben dan 3 weken. Ze heeft ook geen ontstekingsremmers gehad. Helaas is ze niet van mij, ik heb er dus feitelijk niets over te zeggen. Ik hoop op deze manier zo vlug mogelijk op tijd info te verzamelen om te voorkomen dat het paardje te snel opgegeven wordt. Ze heeft nl bij ons gestald gestaan en het is zo'n braaf en lief ding, dus heb hier best moeite mee.

Mijn eigen paard heeft spat en krijgt glucosamine als supplement. Werkt goed dat spul. Bedoel je dat supplement misschien?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:50

Ja ik heb een supplement waar dat onder andere in zit. is van Feel Good 30 en werkt prima. Zn gewrichten kraken/knakken ook niet meer met lopen.

Anders moet je de eigenaresse eens vragen of ze het wil proberen. Eens een andere DA bellen ofzo. Weet niet waar ergens je woont ofzo en of daar veel DA in de buurt zitten maar Second opinion kan nooit kwaad. Hopen dat je haar daar van in kan laten zien.

Hoe zwaar heeft het beestje het? De mijne heeft namelijk 2 a3 en een 4 en loopt dus ook nu gewoon recht. Misschien dat je haar dit kan laten lezen. Ze mag me ook mailen hoor!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:49

Ilsje_ schreef:
mijn paard staat alleen maar op speciaal beslag en nu loopt hij super hoor! nooit geen stap kreupel.

Was jouw paard eerst wel kreupel? En hoe lang heeft het dan met dat speciaal beslag geduurd voordat ie weer goed liep?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:16

Mijn paard liep direct al goed met speciaal beslag.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:10

maikeltje schreef:
laulau, dank je wel.
Hier heb ik zeker wat aan. Heb nl vernomen dat de eigenaar van de merrie het dier wil laten inslapen omdat ze teveel pijn heeft. Maar vind eigenlijk dat de merrie wel wat langer tijd mag hebben dan 3 weken. Ze heeft ook geen ontstekingsremmers gehad. Helaas is ze niet van mij, ik heb er dus feitelijk niets over te zeggen. Ik hoop op deze manier zo vlug mogelijk op tijd info te verzamelen om te voorkomen dat het paardje te snel opgegeven wordt. Ze heeft nl bij ons gestald gestaan en het is zo'n braaf en lief ding, dus heb hier best moeite mee.

Mijn eigen paard heeft spat en krijgt glucosamine als supplement. Werkt goed dat spul. Bedoel je dat supplement misschien?

Natuurlijk is het erg om een paard te moeten laten inslapen, maar het kan ook een heel eerlijke keuze zijn als het dier erge pijn heeft! Je moet een paard niet ten koste van alles in leven houden omdat hij zou lief is. Je paard geniet het allermeeste van lekker lopen, en als hij dat niet meer pijnvrij kan .... natuurlijk kun je eerst pijnstillers geven, maar is dit een lange termijn oplossing ...?
Dus wel het een en ander proberen maar niet ten koste van het levensgeluk in leven houden lijkt me! (Is mijn persoonlijke mkening he Knipoog ).
Wel lief dat je je om dat paardje bekommert!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:10

Ik sluit me aan bij bovenstaande.
Toen bij mijn paard HKO werd geconstateerd, heeft hij en speciaal beslag en ontstekingsremmers gekregen, maar hij is er nooit meer 100% zuiver van gaan lopen. Heb uiteindelijk af en toe nog een stapritje kunnen maken, maar daar bleef het bij.
Als dit paard daadwerkelijk nu al zo'n pijn heeft, kun je het misschien beter laten gaan...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:02

@goof en simodi,
Dank je wel voor jullie antwoorden. Ik ben het volledig met jullie eens dat als het paard ernstig pijn lijdt, het beter af is als er een eind aan die lijdensweg gemaakt wordt. Maar als het paard krap 3 weken op speciaal beslag staat dan vind ik de beslissing nogal overhaast. Het dier moet wel een kans krijgen lijkt mij. Vandaar ook mijn vraag: na hoeveel tijd kun je met zekerheid zeggen dat het niets meer wordt? Na 3 weken is voor mijn gevoel toch iets te vroeg....

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:09

maikeltje schreef:
Ilsje_ schreef:

Was jouw paard eerst wel kreupel? En hoe lang heeft het dan met dat speciaal beslag geduurd voordat ie weer goed liep?

Nee, hij liep niet kreupel, je zag het op de volte op het hard (tijdens de keuring)
hij liep trouwens ook meteen goed op zijn beslag.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:28

De mijne heeft een maand rust op de wei gehad en gelijk speciaal beslag, en hij kreeg een maand lang Motricit, dit is Ibuprofen, ontstekeingsremmend en pijnstillend. Hij was wel alleen met de buigproef kreupel. En daarna liep ie wel 2 weken kreupel maar na een maand mochten we weer opbouwen en liep ie weer goed.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:38

Mijn paard heeft in training gestaan bij Nakita (silden op bokt) Geen enkele stap meer kreupel, en speciaal beslag is opzich niet meer nodig! Haha!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:15

wat zijn jullie ervaringen met weer van speciaal beslag afbouwen?
dus weer op normale ijzers?

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:10

Mijn paard staat nu al zo'n drie maanden weer op normale ijzers. En ze heeft nog geen stap kreupel gelopen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:12

De mijne staat ook al weer 2,5 jaar op gewone ijzers (wel zonder lippen om beter af te rollen) en dat gaat nog steeds goed. Hij heeft 2 jaar op balkijzers gelopen, maar ik merkte eigenlijk geen verschil.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:16

oke, ik ben beniewd die van mij gaat er binnenkort na zo'n 16 weken weer op andere ijzers, nog wel met een leren randje, maar we willen het wel afbouwen, door het oog van de smid natuurlijk.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:57

Wat is het voordeel voor het paard om het af te bouwen?

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:07

Mijn paard staat nog steeds met ijzers en een leren rand ertussen. Voordeel om af te bouwen lijkt mij dat het paard weer kan wennen aan 'gewoon' lopen, in plaats van steun te hebben aan het aangepast beslag.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:26

amen mclaren,
dat is de reden ook!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:31

De mijne staat op balkijzers en loopt daar goed op. Zou ook graag afbouwen maar ben bang dat hij dan niet goed meer loopt.
Hij heeft voor altijd op ijzers gestaan i.v.m wedstrijden op gras enzo dus vind het best moeilijk wat ik nou moet doen.

Moet ook toegeven dat ik de ijzers niet alles vind. Doordat ze geheel dicht zijn zeg maar rondom komt er heel veel zand etc in te zitten wat er heel moeilijk uitgaat. Het zit soms zo vol dat hij er last van heeft met lopen.
Bijvoorbeeld als hij net uit zn stal komt en er zitten van die hele plateauzolen onder...
Daarbij komt dat ik zooltjes eng vind i.v.m hoefrot.

Iemand van jullie een idee wat te doen?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:42

mijn smid wil juist afbouwen,
eerst van zooltjes met kit naar een leren randje en gewoon open.
dan proberen wat je paard doet zonder,
meestal weet je smid wel of het kan of niet,
en hij vind, en ik ook, dat je paard ook weer zonder moet leren
want stel hij krijgt het in ergere mate, dan is er niks meer wat je kan proberen... ik denk dat je zelf vaak denkt dat het zonder niet kan, maar dat het meestal wel goed gaat.

die van mij had ook een aanhechtingsprobleem, daardoor moest ze ook op speciaal beslag, maar wil het wel weer zonder gaan proberen..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:43

McLaren schreef:
Mijn paard staat nog steeds met ijzers en een leren rand ertussen. Voordeel om af te bouwen lijkt mij dat het paard weer kan wennen aan 'gewoon' lopen, in plaats van steun te hebben aan het aangepast beslag.

leren randje ga ik zometeen ook naartoe.
stond jou paard eerst ook dicht?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:54

Hoe ziet dat leren randje eruit dan?
Kan me er zo gauw niets bij voorstellen...

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:13

@ Bonny & laulau:
Mijn paard heeft eerst inderdaad 6 weken op siliconenkit gestaan, afgedekt met een leren plaatje. Daarna heeft ze weer op gewone ijzers gestaan, maar helaas ging dat later niet zo goed meer. Toen zijn de ijzers er vanaf gehaald ivm 8 weken rust op de wei en daarna kreeg ze ijzers en de hoef afgedekt met een leren plaatje. Nu heb ik een leren rand, omdat ik het niet zo'n prettig idee vind dat er gewoon vuil tussen kan schieten.

Zo'n leren rand is uitgesneden in de vorm van het hoefijzer en zit tussen de hoef en het ijzer. Die wordt dus meegeslagen met de nagels en de uiteinden worden op een of andere manier vastgeplakt zodat het randje er niet tussenuit kan schieten. Kost met € 15 extra Ja