[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:09

ander probleem, wat ik nog niet ben tegengekomen volgens mij, dus ervaring en tips gevraagd.
Ik ben al weken aan het sukkelen met een bevangen pony. In het begin was het gewoon echt erg, en heeft hij naast medicatie ook koeling en rust gehad.
Maar nu heb ik 'ontdekt' doordat ik wat met hem ging stappen, dat hij, als hij door de eerste pijnlijke stappen heen is, eigenlijk helemaal zo slecht niet loopt.
Vandaag zelfs stukje met hem gewandeld (ca. 5 minuten, straat op en neer met hoefschoenen).
Hij is dan niet kreupel, loopt hooguit wat korter en minder 'verend' in zijn lijf.
Punt is echter, dat hij uit zichzelf dus weigert om door die eerste pijnlijke stappen te lopen.
En daardoor ligt hij meer dan dat hij staat, iets wat zijn verdere lijf (hij heeft cushing en spierzwakte) geen goed doet.

Het is een pony die graagt gek doet, kliert en rent. Dat kan hij nu niet en volgens mij is hij een soort van depressief. Weet dat je een paard geen menselijke termen mag geven, maar kan het nu niet anders omschrijven. Hij mist vechtlust.
Mijn vraag is dus of iemand dit herkent en wat je eraan gedaan hebt.

tylandoJarig

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:40

Wss denk ik , omdat de doorbloeding met het stappen op gang komt en dat hebben ze nodig

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:21

Het minder slecht lopen na de eerste paar stappen is voor mij herkenbaar. Maar hier was dat puur omdat ze even op gang moeten komen door de pijn en even hun loopritme met die pijn moeten vinden. Mijn ervaring is dat als ze eenmaal aan het lopen zijn echt niet minder pijn hebben dan die eerste paar stappen. Als ze nog pijn hebben zou ik niet gaan wandelen. Alleen met ze lopen als het niet anders kan, omdat je bijvoorbeeld van stal naar de paddock of poetsplaats moet.

Verder over wanneer weer beweging te gaan geven:
https://www.ecirhorse.org/DDT+E-exercise.php

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:53

Inderdaad, alleen laten lopen als het noodzakelijk is, ze worden echt niet beter van lopen met pijn.

Ik heb ze het altijd zelf laten bepalen, en tot nu toe goed gekomen, maar kan wel een poosje duren,is bij elk paard weer anders.

En soms komt het niet goed en dan helpt laten lopen ook niet, dan helpt er gewoon niks |( , sterkte allemaal!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:09

Zo wij zijn weer op weg naar huis. Grietje is weer bekapt. Op het harde loopt ze wel gevoelig en kort maar met schoentjes gaat dat super. Rob moest lachen om haar 'klompjes' :')

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:28

Fijn dat het goed gaat met Grietje! Wel een opgave om steeds zo ver te reizen. _/-\o_

Wij mogen maandag weer, gewoon thuis gelukkig. Ik ben erg benieuwd wat hij ervan vindt. Ik vind het zelf verbazingwekkend dat ze super goed loopt, want ze loopt nog steeds op de zool en de witte lijn is onwijs verbreed. Ik ga wel horen hoe of wat. Bute ligt alweer klaar.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:23

.. over klompvoeten en verbrede witte lijnen gesproken ...
Bijgaande voeten foto's zijn van afgelopen dinsdag.

Op röntgenfoto's in 2016 gaf RV het slechtste beeld met ernstige hoefbeenkanteling, maar de schade en gevolgen zijn LV uiteindelijke vele malen groter gebleken ... ook weer zo'n heel bizar en grillig verloop!
Al is ook eigenlijk wel weer logisch: door pijnlijkste kant te ontzien wordt andere kant (te ..) zwaar of iig. zwaarder belast met alle gevolgen van dien.
Heb dan ook al vroeg in 'mijn paardenleven' geleerd om bij een been/voetblessure alle 4 de benen/voeten in behandeling mee te nemen .. eigenlijk het hele lijf om zo vooral ook de doorbloeding goed te houden.

Voor de goede orde : het is een heel lang(zaam ..) proces geweest maar het gaat echt súper met Noah ( ik klop even op alles dat op hout lijkt of is :j ) en neen hij heeft geen jaren pijn geleden en ja hij heeft ( sinds herstel zich in heeft kunnen zetten na ein-de-lijk het JUISTE beslag) weer een zéér paardwaardig leven, maar schade is (en blijft misschien ??) nog altijd zichtbaar.

Ik kan wel proberen een recent filmpje te plaatsen .. ik hou me daar eigenlijk bewust wat mee in want ik besef donders goed dat succes verhalen/beelden voor anderen juist ook best wel pijnlijk kunnen zijn en ook wil ik geen valse hoop geven, want nogmaals : geen enkel dier, situatie en/of omstandigheden zijn gelijk.

Linksvoor >>

Röntgen 11-2016 :

Afbeelding

11-2018 :

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor >>

Röntgen 11-2016 :

Afbeelding

11-2018 :

Afbeelding

Afbeelding

Totaal beeld 11-2018 :

Afbeelding

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:03

Wanderes, wat een ellende hebben jullie doorstaan! Wat kun je de schade nog goed zien aan de hoeven! Ben benieuwd hoe dat over een paar jaar is!

Hier wel een doorbraakje! Mijn pony had voor t eerst in 2 jaar een ijzertje afgetrapt en liep daar eigenlijk best goed op. Ook op t harde en losse steentjes.
Toen de hoefsmid kwam, kwam hij met het idee om het zonder ijzers te gaan proberen, met de belofte dat hij meteen terug komt als het niet gaat.
Na het bekappen hadden we gedacht dat hij wel wat voorzichtig zo zijn op het grindpad.. maar hij liep er gewoon prima op met oortjes naar voren! Ik was zwaar onder de indruk en ben nu heel hard aan het hopen dat hij zonder zou kunnen blijven.. dat zou echt fantastisch zijn!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:56

Helaas gaat Sky weer helemaal de verkeerde kant op. Ze heeft al een paar dagen flinke diarree en een slechte eetlust en staat sinds vanmorgen weer met warme voeten en loopt wat stijver. Direct weer contact gehad met de dierenarts, net medicijnen gehad en vanmiddag contact over hoe het met haar gaat. Baal er zo van!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:47

@ Angs : misschien ben je daar al van op de hoogte en geef je eea. al, maar het eerste waar ik aan denk is maag/darm medicatie/bescherming.
Weet niet of Sky Bute en/of Metacam heeft ( gehad) , maar beiden medicijnen kunnen maag en darmen aantasten ... daarnaast kunnen darmproblemen an sich al HB veroorzaken en/of in stand houden.

Ikzelf (en anderen) hebben maagproblemen kunnen voorkomen door het geven van Maagsupport van de Paardendrogist ... maar ik weet ook van anderen waar maag al dusdanig was aangetast dat de maagzuurremmer Omeprazol nodig was ( voor nood eerst orale spuiten, zoals Pepticure, van de dierenarts, voor langere termijn gift de produkten van Abler ... scheelt

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:53

Sky heeft inderdaad lange tijd metacam gehad, op buut kreeg ze direct koliek, dus daar zijn we gelijk weer mee gestopt. Wel heeft ze een maand lang pepticure gehad voor haar maag. Ze krijgt nu nog Bio Yea Sacc voor haar darmen, maar misschien ook even overleggen met de dierenarts voor nog iets voor haar maag.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:04

@ Angs : misschien ben je daar al van op de hoogte en geef je eea. al, maar het eerste waar ik aan denk is maag/darm medicatie/bescherming.
Weet niet of Sky Bute en/of Metacam heeft ( gehad) , maar beiden medicijnen kunnen maag en darmen ernstig aantasten ... daarnaast kunnen darmproblemen an sich alleen al HB veroorzaken en/of in stand houden.

Ikzelf (en anderen) hebben maagproblemen kunnen voorkomen door het geven van Maagsupport van de Paardendrogist ... maar ik weet ook van anderen dat de paardenmaag al dusdanig was aangetast dat de maagzuurremmer Omeprazol nodig was ( voor nood en snel resultaat/hulp eerst orale spuiten, zoals Pepticure, van de dierenarts; voor langere termijn gift de producten van Abler ... scheelt enorm in de kosten! .. maar bedenk dat Omeprazol heftig medicijn is waarmee niet plotseling weer gestopt kan worden, indien mogelijk afbouwen maar niet plotseling stopzetten) en een goede probiotica voor de darmen is eigenlijk ten tijde of na medicatie een must ... ik heb goede ervaringen met het geven van humane versie: Probactiol Plus.

Waar ik overigens ook goede ervaringen mee heb zijn de supplementen van Equilin.
Maag-darmproblemen zouden mogelijk ook aangepakt kunnen worden door het geven van Sanofor veendrenkstof .. zijn maar een paar tips, hopelijk kun je daar iets mee om je Sky te helpen.
Sterkte en succes!

Noot, zag net dat deel van mijn reactie al geplaatst was .. nu dus totale reactie :o

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:19

Angs1989 schreef:
Sky heeft inderdaad lange tijd metacam gehad, op buut kreeg ze direct koliek, dus daar zijn we gelijk weer mee gestopt. Wel heeft ze een maand lang pepticure gehad voor haar maag. Ze krijgt nu nog Bio Yea Sacc voor haar darmen, maar misschien ook even overleggen met de dierenarts voor nog iets voor haar maag.

Uiteraard weet ik niet de exacte tijdslijn/spanne .. maar als de Omeprazol gift inderdaad niet is afgebouwd misschien inderdaad toch ( mede !) een reactie op stopzetten Omeprazol gift?

Niet iedereen is op de hoogte van uit/in/bijwerking Omeprazol, zelfs artsen niet (..) : Omeprazol vermindert maagzuur aanmaak of legt deze zelfs helemaal stil om de maagwand en/of eventueel al aanwezige zweren rust te kunnen geven.
Op het moment dat de Omeprazol gift gestopt wordt komt de normale maagzuur aanmaak weer op gang met als gevolg dat er eigenlijk een soort van maagzuur 'tsunami' ontstaat die natuurlijk juist voor enorm veel pijn/overlast kan zorgen met mogelijk ernstige gevolgen ( koliek, maag/darmzweren)

Ervaring heeft geleerd dat stapsgewijs minderen na de 'verplichtte' 28-daagse kuur vele malen beter is.
Overigens dient ook dán weer opgelet te worden waar en of er een omslagpunt is .. er zijn dieren waar maagmedicatie helemaal tot 0,0 afgebouwd kan worden maar er zijn ook dieren die langer of zelfs levenslang maagbeschermers ( zoals Omeprazol en/of Sucralfaat) nodig zullen blijven houden ..

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:29

Eind september heeft ze de laatste gift gehad, dit is inderdaad niet echt afgebouwd. Ze is daarvoor al lang ziek geweest, veel snot, kliniekbezoeken, medicijnen, eigenlijk nooit een duidelijke oorzaak gevonden, maar na 7 maanden en meerdere malen schoonspoelen over gegaan, dus ze heeft momenteel ook een hele lage weerstand.

Ook is het geen hele goede eter. Er zijn twee kiezen getrokken (waren nog melkkiezen en zaten geen volwassen kiezen onder) en zijn haar achterste kiezen nooit doorgekomen, waardoor het hooi eten toch altijd wat moeizaam gaat, hiervoor word haar rantsoen aangevuld met seniores priores. (Ze staat trouwens strikt onder toezicht van tandarts en dierenarts).

Ze is vooral de laatste tijd daardoor wat zwakker en lijkt alle mogelijke virussen op te pakken helaas.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:55

Misschien toch ook even kijken naar (bv. ! ) de Equilin producten Angs om lichaam te helpen weerstand weer op te bouwen?
Vaak komt weerstand probleem inderdaad voort uit darm/opname probleem ..

Ik geef overigens sinds kort ( naast onbeperkt en meestal gespoeld hooi, Seniores Priores en Hartog Lucerne mix) ook Speedibeet en Subli Zonder ( kun je desnoods ook door slobber doen om het zachter te maken, net als de Lucerne) aan mijn maagpatiënt Joppe .. verdeelt over 4 voermomenten per dag (eigenlijk 6 .. de 2 hoofdmaaltijden splits ik ook nog eens ivm. medicatie en slokdarm problemen)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:58

amoebje schreef:
Wanderes, wat een ellende hebben jullie doorstaan! Wat kun je de schade nog goed zien aan de hoeven! Ben benieuwd hoe dat over een paar jaar is!

Hier wel een doorbraakje! Mijn pony had voor t eerst in 2 jaar een ijzertje afgetrapt en liep daar eigenlijk best goed op. Ook op t harde en losse steentjes.
Toen de hoefsmid kwam, kwam hij met het idee om het zonder ijzers te gaan proberen, met de belofte dat hij meteen terug komt als het niet gaat.
Na het bekappen hadden we gedacht dat hij wel wat voorzichtig zo zijn op het grindpad.. maar hij liep er gewoon prima op met oortjes naar voren! Ik was zwaar onder de indruk en ben nu heel hard aan het hopen dat hij zonder zou kunnen blijven.. dat zou echt fantastisch zijn!

Geweldig bericht Amoebje ! Hopen dat dit zich zo doorzet ... geeft in ieder geval weer de moed en kracht om door te gaan!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:57

Happy is een ijzer verloren en loopt gelijk weer gevoelig.. Rob is helaas vanavond pas weer bereikbaar. Even een tegenvaller weer.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 14:40

@ Elise : misschien nu voor nood op piepschuim nood schoenen zetten tot iemand tijd heeft voor Happy en/of tijdens eventueel vervoer?
Is gewoon piepschuim isolatieplaat van 5 cm. dik ( bouwmarkt) voor te gebruiken, maar pas op : ivm. met afsluitend/weekmakend effect niet langer dan 24-48 uur achtereen laten zitten.

Voor de zekerheid nog even een link naar voorbeeld filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=aOU9HE9Payg

Het hele hoefbevangen traject en proces blijft een kwestie van vallen en opstaan ... maar als het herstel zich eenmaal goed kan inzetten komen de 'val momenten' absoluut steeds minder vaak voor en met heel veel geluk, doorzettingsvermogen en geduld zouden deze uiteindelijk misschien zelfs wel helemaal weg kunnen blijven ( ik blíjf voorzichtig in mijn uitlatingen ;) ) ..

Sterkte en succes !

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:32

Afbeelding

wat is jullie mening?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:36

Ik kan het niet lezen als ik het vergroot op mn telefoon maar er lijkt aardig wat suiker in te zitten.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:43

er zit meer suiker in dan vorige balen. maar qua energie een stuk minder.
ze hebben aanleg om dik te worden, niet eerder bevangen ge0weest.
het gaat om Duits kruidenhooi.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:32

Ik zou dit zelf nooit voeren. Veel te veel suiker. Mocht je het wel voeren zou je kunnen overwegen om het te weken.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:35

Ik zou het ook zeker niet voeren.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:22

Ik zou dit ook niet willen voeren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:24

Als dit hooi bedoeld is om te voeren aan een hb-gevoelig paard zou ik het niet voeren. Beter is om hooi te vinden wat niet meer dan 10% suiker bevat.