[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:47

Door het trieste bericht van Luckyknol toch weer eens gaan nadenken...
Hier in het topic al veel paardjes gezien die na hb terug een redelijk stabiel leven kunnen opbouwen, maar toch helaas ook nu en dan een afscheid ...
Stomme ziekte, ze blijft, eens ze er is (was) je paardje zijn hele leven achtervolgen ...

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:52

sterkte luckyknol, vreselijk maar dapper besluit genomen

idd een k*# ziekte

;(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:56

het is een waardeloze ziekte en het komt veel te vaak voor...

ik wens iedereen die ermee tobt met z'n paardje hier nog een keer heel veel sterkte toe!
en hoop voor alle paarden op een stabiele en pijnvrije toekomst!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:20

@ Lucyknol Wat een ontzettend moeilijk besluit moet dat zijn geweest! Heel veel sterkte :(:)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:43

Ik meld mij hier ook, mijn 23 jarige merrie is sinds een aantal weken hoefbevangen, werd eerst gedacht aan een hoefzweer maar na 1,5 week nog steeds stokkreupel. Toen heb ik gelijk een foto laten maken en idd een lichte kanteling zichtbaar. Nu een week of 2 later gaat het gelukkig al stukken beter maar de tijd zal het leren of het beter wordt of niet. Ze was gister alweer aan het rondrennen en aan het bokken dus dat is in ieder geval positief.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:54

Welkom AronenLoutje. Op je 23e nog bevangen raken; het is me wat. Het is voor gevoelige paarden ook erg 'gevaarlijk' weer (vorst en zonnetje). Het zal ontstaan zijn in die eerdere periode met nachtvorst. De mijne kreeg toen ook een lichte terugval. Geef je medicijnen?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:06

Ja he arme ouwe bessie..dacht ook echt dat haar laatste uurtje had geslagen beestje had zichtbaar zo veel pijn, liep echt op 3 benen heel sneu. Ze krijgt nu alleen wat bute en kwa voer alleen hooi en speciaal suiker/eiwitvrije muesli.
Lees hier graag tips wat ik nog wel/niet zou kunnen geven doen. Vraag me vooral af hoe ik de weidegang weer moet gaan opbouwen, gezien de leeftijd was ze al met pensioen en zo'n ouwetje heb ik het liefst heel de dag buiten, nu staat ze natuurlijk in de paddock.
Ben 8 jaar geleden al m'n shet verloren aan deze ziekte, die bleek het al te hebben toen ik haar kreeg een aantal jaar eerder maar door onze onwetendheid op dat moment hebben we dat niet vroeg genoeg ontdekt, nu weet ik gelukkig beter en kon ik gelijk aan de bel trekken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:19

Nu niets opbouwen qua wei! Hou de fructaanindex op www.paardnatuurlijk in de gaten; niet dat dat alles zegt maar het geeft in ieder geval een richtlijn. Met de weersvoorspelling die er nu is, kan je helemaal niets opbouwen. Welke muesli (merk) voer je?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:25

@AronenLoutje

Jammer dat je paard ook getroffen is. Voorlopig zou ik weidegang even helemaal vergeten.
Naast de tips van de hoefsmid en veearts, want zij moeten je in eerste instantie op weg helpen, zou ik voorlopig alleen ruim voldoende hooi geven en water en medicijnen; verder niets totdat de aanval helemaal gestopt is. En zijn eigen beweging laten zoeken. Probeer hem rustig te houden, want door de pijnstilling voelt hij nu minder pijn.
Sommige paarden vinden het fijn als de hoeven gekoeld worden, andere paarden juist weer niet. Hier geldt dat je goed moet kijken naar paard.
Mijn paard vond koelen met stromend water verschrikkelijk tijdens de acute fase, maar als ik haar stoffen springschoenen in koud water had gelegd en daarna omdeed, vond ze dat wel fijn.
Ook had ik in haar box een stuk vrij gemaakt en daarin een paar kruiwagens nat zand gestort. Ze vond het fijn daar met haar voorhoeven in te staan (tegendruk en koelen).

Is de hoefsmid er al bij geweest? Hij/zij kan veel verlichting geven door de druk van de teen van de hoef af te halen.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:35

Nee ik ga haar nu ook nog niet op de wei zetten maar als dat weer zou mogen over een x-aantal maanden of hoe lang dan ook, dan vraag ik me af hoe je dat het beste onder controle kunt houden.

De smid is uiteraard ook al geweest en heeft idd de druk van de teen afgehaald dat heeft wel geholpen. Hij komt regelmatig om het in de gaten te houden.

Ik voer nu de suiker/eiwitvrije muesli van Pavo. Bij mij in de buurt word ook subli en treurniet verkocht, maar van de subli kon ik zo snel geen geschikt voer vinden in de winkel. Hebben jullie evt een andere aanrader? En wat krijgen/kregen jullie paarden kwa medicatie? Ook alleen pijnstilling of nog andere dingen?

Bedankt alvast voor de tips!!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:28

Mijn paard is gevoelig gebleven voor suikers en mag maar 1/2 uur per dag op de wei en de rest van de dag op de zandpaddock.
Ik zou jouw paard helemaal geen krachtvoer geven voorlopig (kan dat ook niet de aanval verergeren). Hooi is nu voldoende als ze niets doen.
Later zijn er wel een aantal soorten krachtvoer met minder suiker dan Pavo. Maar dat is nu nog niet nodig.

Medicijnen; mijn paard heeft maanden op pijnstilling gestaan en aspirine voor de bloedverdunning. Maar bij mijn paard was meer aan de hand; ze had ook een ontstoken hoefbeen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:34

Inmiddels voer ik al mijn paarden Safe and Sound gemixt met Marstall Vito. Ze zien er zeer gezond uit! Mooie glimmende wintervachten en dit terwijl ze er andere winters een beetje motterig uitzagen. Maar idd, ik ben het eens met Janouk: het krachtvoer kan je best even weglaten (en zeker dat van Pavo; wat er ook op de zak staat). Eventueel een handje F4F voor de vitamines en om toch iets te geven.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:50

Nou ik geef nu ook maar een handje sochtends en savonds vooral om die pijnstillings poeder door te doen. En verder idd alleen hooi. Wel onwijs balen zeg dat die van jou maar een half uur op de wei mag..

Er is bij mijn merrie ook sprake van een "zinker" dat maakt het ook nog een stuk gecompliceerder.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:50

Wat is F4F?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:59

Das een supplement dat je naar het ruwvoer kunt voeren zodat ze wel alles binnenkrijgen.

Jongens hoe staat het met de meeting? Volgens mij heeft mam onze verjaardagen op die dag gepland :\

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:00

F4F is formula for feet, samengesteld in Engeland speciaal voor Hoefbevangen paarden.
http://www.equilife.co.uk/formula4feet.htm

Ja, het is jammer dat ze niet langer op de wei kan, maar het is niet anders. Maar ze wennen er snel aan hoor. Ze weet nu niet beter. Na een half uurtje komt ze gewoon als ik haar roep.
En als je eenmaal een keer een zwaar hoefbevangen paard heb meegemaakt, wil je alles doen om een nieuwe aanval te voorkomen.

Image haar verhaal staat op de voorpagina van dit topic.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:04

Ik ga het lezen Janouk, maar idd beter voorkomen dan wederom genezen dus dan maar niet lang in de wei.

Zat al even te zoeken voor dat safe&sound voer maar dat is hier in de buurt niet verkrijgbaar, zal het dan moeten laten opsturen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:29

AronenLoutje, ik weet niet waar je precies woont, maar ik heb Spillers Happy Hoof, dat lijkt wel op Safe & Sound.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:02

wuswa schreef:
Inmiddels voer ik al mijn paarden Safe and Sound gemixt met Marstall Vito. Ze zien er zeer gezond uit! Mooie glimmende wintervachten en dit terwijl ze er andere winters een beetje motterig uitzagen. Maar idd, ik ben het eens met Janouk: het krachtvoer kan je best even weglaten (en zeker dat van Pavo; wat er ook op de zak staat). Eventueel een handje F4F voor de vitamines en om toch iets te geven.

Ik geef ook s&s maar wat is de werking en meerwaarden van de Marstall Vito? Zag ik namelijk gistere ook in de winkel liggen.

Hoe bepalen jullie hoelang je paard wat gras kan eten en is dat dan op een schraal stuk? Die van mij heeft afgelopen zomer alleen maar op zand gestaan maar wil hem miss toch weer een uurtje of wat laten grazen op een dag.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:04

Dyonne, ik woon in Pijnacker (bij Den Haag/Delft) haal je dat voer in Driebruggen? Is voor mij +- 40 min rijden, ook niet om de hoek maar wel te doen. Bedankt!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:14

Mijn voer komt bij Zeldenrust vandaan. :j
Het is ook verkrijgbaar in Ouderkerk a/d Amstel en mogelijk in de toekomst op meer plekken.

Wat betreft gras eten. Hier krijgt ze wel gras, maar met behulp van strookbegrazing. Dus er wordt lang grof gras gegeten, maar een klein beetje per keer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 15:36

Als je paard niet zo veel gras meer mag, dan kun je natuurlijk ook de opname verminderen door het gebruik van een graasmasker.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:46

Zo'n masker heb ik wel eens geprobeerd nou m'n merrie ging al flippend door het land heen en heeft geen spriet gegeten dus in die zin werkte het wel ;-) maar goed misschien nog is proberen wie weet accepteert ze het nu wel.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:53

Ash_ schreef:
wuswa schreef:

Ik geef ook s&s maar wat is de werking en meerwaarden van de Marstall Vito? Zag ik namelijk gistere ook in de winkel liggen.

Hoe bepalen jullie hoelang je paard wat gras kan eten en is dat dan op een schraal stuk? Die van mij heeft afgelopen zomer alleen maar op zand gestaan maar wil hem miss toch weer een uurtje of wat laten grazen op een dag.

Vito is ook erg laag in suiker en zetmeel en het geeft met de S&S een lekker mengseltje (visueel dus meer voor mij). Ook is de Vito is iets goedkoper dan S&S. Ik voer veel minder dan er op de zakken staat nl 1 schep per dag. Deze paarden doen niets en krijgen vooral veel ruwvoer. Tja en voor wat betreft het grazen: ik kijk naar de index en naar het paard in kwestie. Inmiddels heb ik een beetje gevoel ontwikkeld of het goed gaat of niet en daar pas ik de graasduur op aan. Net een beetje kort pasje, wat moeilijker de stal indraaien of een wat bollig uiterlijk zegt mij genoeg....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:05

S&S is beduidend lager in suikers dan Marstall Vito: 5% tegenover 9,7% ( en over dat laatste getal heb ik best twijfels gezien het aandeel mais|graan en wortel|appel). Een ander punt is dat S&S nauwelijks ijzer bevat en MV 255,00 mg per kg. Ijzer in hoge dosering is niet aan te bevelen voor paarden die bv Insuline Resistent zijn.

Ik ben overigens zelf helemaal van de S&S afgestapt - geef mijn paarden nu alleen nog Wiesenflakes, bietenpulp zonder melasse en vul dat aan met vitamin|mineralen product, gemalen geel lijnzaad, magnesium en zout. Dat heeft een overduidelijke verbetering gegeven.

WB graasmasker: ja.. je paard zal er aan moeten wennen maar dat gaat snel genoeg.